Preview: Starship Troopers: Extermination

In de opinie van vele actiefanaten (inclusief mezelf) is en blijft de oorspronkelijke Starship Troopers nog altijd een legendarisch stukje cinema, maar we kunnen helaas niet hetzelfde zeggen over de sequels waar de kwalitatieve drempel drastisch lager ligt. Gelukkig kunnen we ons troosten met een varia videogames die ter vergelijking beter optraden, al lieten sommigen zich louter inspireren door Paul Verhoeven’s satirische film. In de intro van Killzone 2 zijn bepaalde invloeden overduidelijk bijvoorbeeld, terwijl Helldivers onbeschaamd – een compliment à propos! – op het algemene concept ervan leunde. Zelfs de officieel gelicenseerde titels leggen af en toe iets degelijks op tafel, zoals deze Belgische real time strategy game, en nu willen de makers van Squad eveneens een poging wagen met een genre dat ze reeds onder de knie hebben.

Met hun zonet vermelde titel produceerde Offworld Industries een first-person shooter waarin alle spelers hecht moesten samenwerken om zo als overwinnaar uit de bus te komen, dit binnen een militair thema. Dezelfde fundamentele belangstellingen benutten voor een science-fiction interpretatie hiervan, leek hen dus onmiddellijk op het lijf geschreven, hoewel Starship Troopers: Extermination zich vooral op het coöperatieve gebeuren concentreert, in plaats van de player-versus-player toestanden in Squad. In totaal ondersteunt deze game zestien spelers, tegenover het maximum van 100 in Squad, maar men verving menselijke oppositie met gemene insecten die zowel talrijk als gigantisch zijn. Verre van een verrassing voor een Starship Troopers-game, maar in dit geval verkeert het spel zich eerder in het gebied van een Horde-achtige shooter.

Starship_Troopers_Extermination_P_02.jpg

"Would you like to know more?"

Qua structuur kunnen we het spel vergelijken met een memorabele scène uit de film, met name de hinderlaag bij Whiskey Outpost. Hier probeerden Rasczak, Rico, Diz en de resterende troepen stand te houden na het versterken van een verlaten basis totdat ze met een schip konden vluchten, wat in dit spel nagenoeg hetzelfde ritme is voor een doorsnee sessie. In Starship Troopers: Extermination begin je echter met het vervullen van kleinere objectieven op weg naar zo’n basis, zoals bijvoorbeeld het vergaren van grondstoffen of het herstellen van apparaten. Daarna moet je fortificaties binnen een tijdslimiet opbouwen, gaande van muren, wachttorens, bunkers en dergelijke structuren, zodat je lang genoeg kunt overleven alvorens je via een dropship probeert te ontsnappen. Routines die je enkel vlotjes kunt ondernemen zodra je regelmatig met anderen samenwerkt, en (afhankelijk van je opdracht) soms een tikkeltje strategisch denkwerk vereisen.

Als een efficiënte eenheid aan de slag gaan beschikt over een gepaste hoeveelheid chaos als je niet oplet ...


Het klinkt niet ingewikkeld, maar zoiets hoeft een spel zoals deze niet per se te zijn, omdat het aan gort schieten van dodelijke insecten met een groep metgezellen de voornaamste attractie blijft. In deze context voldoet Starship Troopers: Extermination reeds aan de verwachtingen, ongeacht de vroege Early Access-build. Toegegeven, aspecten omtrent het eigenlijke schietwerk (zoals de audiovisuele feedback) hebben in diens huidige staat meer werk nodig tegenover concurrerende titels in dit subgenre, maar de algemene gameplaydynamiek toont al meer dan genoeg potentieel. Als een efficiënte eenheid aan de slag gaan beschikt over een gepaste hoeveelheid chaos als je niet oplet en je mag gerust enige weerstand verwachten tijdens confrontaties, vooral wanneer te veel individuele spelers beginnen te slabakken. De insecten, bestaande uit allerhande typen, vallen bovendien op verscheidene manieren aan, waardoor je rekening moet houden met hun diverse sterktes en zwakheden. Spelers daarentegen moeten tegelijkertijd synergetisch reageren wanneer de situatie heftig wordt, omdat de game enkele klasses met verschillende specialisaties aanbiedt. Een hospik kan zichzelf niet even goed op de frontlinie verdedigen als de soldaat met een jetpack of de gepantserde infanterie met een machinegeweer bijvoorbeeld, maar die klasse kan zulke taaie kompanen wel langer levende houden.

Starship_Troopers_Extermination_P_03.jpg

"Take a stroll down Washout Lane!"

Wat mij betreft is dit formaat net hetgeen waarop Offworld Industries zich het meeste zou moeten concentreren. In de versie van vandaag schuilt er weinig content, wat natuurlijk normaal is voor een Early Access-periode die nog niet eens een maand geleden startte, maar de ontwikkelaars kunnen vele richtingen uitgaan op het vlak van mogelijke toevoegingen. Nieuwe objectieven voor de missies, nieuwe klasses, nieuwe vijandelijke types, nieuwe structuren voor je basis, een groter arsenaal voor je persoonlijke loadouts, enzovoort! Theoretisch gezien kunnen de ontwikkelaars eveneens bepaalde zaken uit de film plukken voor meer variatie; het infiltreren van ondergrondse tunnels bijvoorbeeld, waardoor men de in-game zaklamp plotseling beter kan gebruiken, of de inclusie van de vliegende Hopper Bugs die spelers al dan niet kunnen onthoofden. Op het moment van schrijven maakte men nog geen uitdrukkelijke beloftes, behalve dat updates van nature op komst zijn, dus ik ben alvast benieuwd naar de roadmap die het verantwoordelijke team weldra uit de doeken zal doen.

Wat moet Starship Troopers: Extermination sowieso in de toekomst verbeteren? Honderd procent de performantie!


Soit, over ‘potentieel’ ga ik niet verder dagdromen; wat moet Starship Troopers: Extermination sowieso in de toekomst verbeteren? Honderd procent de performantie! Ik weet dat de technische optimalisatie van een game meestal één van de laatste prioriteiten is, grotendeels wegens praktische redenen, dus ik vermoed dat de ontwikkelaars hier uiteindelijk vordering zullen boeken. Desalniettemin ervaarde ik vooral op het einde van iedere sessie, oftewel wanneer tientallen insecten je constant trachten te overrompelen, drastische framerate drops, ongeacht de grafische instellingen die ik koos. Mijn pc met onder andere een GTX 1080Ti beschouw ik uiteraard niet als een high-end rig, dus ik dacht eerst dat het daaraan lag, maar ik zag ook hoe de framerate van anderen op een gelijkaardige manier kelderde, zelfs met (véél) betere componenten dan die van mij. Instellingen die concreet vermelden welke pc-hardware wordt belast (lees: ofwel de CPU of de GPU) zouden dit probleem enigszins verhelpen, maar Offworld Industries moet later ook meer opties integreren. Zo bevat het spel slechts Intel XeSS, terwijl onder meer DLSS en VRR (voorlopig?) ontbreken. Zoals ik echter zei: iets wat makkelijk na verloop van tijd kan verschijnen.

Conclusie

Met Starship Troopers: Extermination kun je zeker plezier beleven, want de gameplay zit al op een redelijk goede plek. Tuurlijk, ik kan makkelijk de ruwe kanten bespreken, maar dat is nu eenmaal de norm wat betreft Early Access, een soort van vroegtijdige release waar men gedurende een lange periode de klachten van de community examineert. Aangezien deze fase net begon, maak ik me nu weinig zorgen en verheug ik me eerder op de potentiële toevoegingen die het concept vooruit kunnen duwen. Ik zei al genoeg over mijn voornaamste klacht in de voorlaatste alinea en mijn resterende klachten zijn ter vergelijking relatief miniem. Ik mis het (bijna komische) geweld van de film potjandorie, en de in-game manschappen mochten gerust cheesier zijn! Misschien was dit laatste punt een opzettelijke keuze van de ontwikkelaars, want in de multiplayer-rondjes die ik meemaakte, namen veel spelers automatisch deel aan een aanstekelijke rollenspel via VoIP, wat alleen maar een barrage van gelach en bulderende citaten ontketende. “Great minds think alike,” zoals we al vaker durven zeggen …

Over

Beschikbaar vanaf

17 mei 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Genre

  1. Shooter

Ontwikkelaar

  1. Offworld Industries

Uitgever

  1. Offworld Industries
 
Deze ziet er inderdaad echt goed uit. Ik ben echt benieuwd hoe het verder zal evolueren. Eentje on zeker in het oog te houden.
 
Terug
Bovenaan