Post uw nieuwe vinyl - B1

Slechte(re) kwaliteit van geluid. Je werkt beter via een versterker (en kabels) naar je boxen.

Je kan, kort door de bocht, evengoed spotify streamen en je geld ergens anders in steken. Of even sparen voor een degelijke setup als dat een mogelijkheid is. Vinyl is gewoon een dure en vrij onpraktische aangelegenheid. :unsure:

Waarom geen bleutooth? :D

Oprechte vraag.

Het hangt er allemaal van af wat je al in huis hebt. Is het de bedoeling om één of de andere bluetooth speaker te koppelen of heb je al een versterker met luidsprekers staan?

Voornaamste reden is dat bluetooth je audio signaal compressed en er dus informatie, lees kwaliteit, verloren gaat. Het is ook beetje knullig dat je een analoge bron gaat digitaliseren.

Nu voor velen is dat uiteraard allemaal niet zo belangrijk en heeft 'het ritueel' en de beleving prioriteit maar voor mij is vinyl een te dure aangelegenheid geworden om het enkel tot beleving te herleiden. Zelfs cd's zijn relevanter geworden in 2025 :biglaugh:

976 stuks (lp, 10", 7")

Low€13,509.12
Med€26,105.01
High€48,774.70

Ook maar een gimmick want niet iedereen zou alles willen overkopen. :unsure:
Da´s wel een hoge prijs voor die hoeveelheid. Speciale collectie/veel verzamelaars/speciaal genre?

Als we hier dan toch gaan stoeffen:
848 stuks (pakweg 700 platen en 150 singles).
€5,860.31
€11,087.60
€21.799,84

Aangezien gij er maar een goeie 100 meer hebt vraag ik me wel af waar dat verschil vandaan komt.

Ik geef veel om de kwaliteit van de vinyl, maar weinig om welke persing het gaat. Dus quasi al mijn vinyl zijn recente jazz en funk repressen. Ook wat reggae liggen waar ik meer voor heb betaald dan de gemiddelde Discogs prijzen (reggae is goedkoop te vinden in Jamaica en USA, maar heel duur in Europa).
Ik denk dat mijn meest waardevolle plaat momenteel de originele persing is van Opgezwolle - Eigen Wereld. Gekocht, nog voor de repess in pakweg 2021 voor €120 en laatst verkocht op Discogs voor €275. Zou ´m beter verkopen en met dat geld de repress kopen.

Da´s wel een hoge prijs voor die hoeveelheid. Speciale collectie/veel verzamelaars/speciaal genre?

Als we hier dan toch gaan stoeffen:
848 stuks (pakweg 700 platen en 150 singles).
€5,860.31
€11,087.60
€21.799,84

Aangezien gij er maar een goeie 100 meer hebt vraag ik me wel af waar dat verschil vandaan komt.

Ik geef veel om de kwaliteit van de vinyl, maar weinig om welke persing het gaat. Dus quasi al mijn vinyl zijn recente jazz en funk repressen. Ook wat reggae liggen waar ik meer voor heb betaald dan de gemiddelde Discogs prijzen (reggae is goedkoop te vinden in Jamaica en USA, maar heel duur in Europa).
Ik denk dat mijn meest waardevolle plaat momenteel de originele persing is van Opgezwolle - Eigen Wereld. Gekocht, nog voor de repess in pakweg 2021 voor €120 en laatst verkocht op Discogs voor €275. Zou ´m beter verkopen en met dat geld de repress kopen.
Niet specifiek een verzamelaarscollectie met first presses, ook hier is de kwaliteit van de pressing het belangrijkst. Ik heb wel een paar platen die doorheen de jaren belachelijk duur geworden zijn maar dat zijn vaak ook represses (bv. Low - I Could Live In Hope (med 220, max 440) of Cut Copy - In Ghost Colours (med 160, max 340). Daarmee dat ik het een gimmick vind, het is ook niet dat ik die platen ooit ga verkopen. :unsure:

Ik heb ook heel weinig "1 euro finds" liggen die je op rommelmarkten vindt, misschien dat dat een verschil maakt.

Het hangt er allemaal van af wat je al in huis hebt. Is het de bedoeling om één of de andere bluetooth speaker te koppelen of heb je al een versterker met luidsprekers staan?

Voornaamste reden is dat bluetooth je audio signaal compressed en er dus informatie, lees kwaliteit, verloren gaat. Het is ook beetje knullig dat je een analoge bron gaat digitaliseren.

Nu voor velen is dat uiteraard allemaal niet zo belangrijk en heeft 'het ritueel' en de beleving prioriteit maar voor mij is vinyl een te dure aangelegenheid geworden om het enkel tot beleving te herleiden. Zelfs cd's zijn relevanter geworden in 2025 :biglaugh:
Ik snap, maar het is wel handig om er bluetooth op te hebben, opzich geen probleem om het te bekabelen.

Gewoon just in case zeg maar :)

Vergeleken met sommige users hier is mijn collectie ook maar eerder aan de bescheiden kant:
366 LP's
290 CD's
5 DVD's
2 Tapes

Estimated Collection Value:
Low €6,963.84
Med €12,611.66
High €23,692.18

Mijn versie van Mass VI van Amenra is blijkbaar veel geld waard :unsure:

Ik heb voornamelijk een punk collectie aangevuld met wat metal / hardcore maar ook een mooie stapel (skinhead)reggae / ska platen. Moet eerlijk toegeven dat die reggae platen qua aankoopprijs bijna het goedkoopst waren. (in Duitsland of Italie bijvoorbeeld) Het gaat dan ook meestal om represses van dingen als Busters All Stars, Barry Brown, Laurel Aitken, Dillinger etc....
Voor reggae zou ik zeker eens een kijkje nemen bij Mosquito mailorder, Aggro Beat Records uit Nijmegen, Radiation Roots uit Italië of black butcher uit Duitsland. Die laatste twee zijn zeker en vast erg betaalbaar voor hun reissues.

Ook maar eens mijn discogs bekeken:

566 LPs
206 CDs
Nog wat losse boxsets en variabelen.

Low €8,731
Med €16,816
High €32,215

Als ik sorteer op Medium Price High to Low zijn dit blijkbaar mijn grootste prijsbeesten:

Autechre - Exai
Amon Tobin - Boxset (2012)
Autechre - NTS Sessions
Autechre - Quaristice (4LP repress van 2025)
LCD Soundsystem - The Long Goodbye
Eddie Vedder - Into The Wild OST :unsure:

Vooral de grotere boxen dus, wat best logisch is..

Welke platenspeler raden jullie eigenlijk aan?
Hoeft niks fancy te zijn, maar wel gewoon degelijk en met bleutooth

Ik zou het zelf nooit doen maar iedereen z'n vinyl beleving is anders dus ik zou zeggen iets van Audio-Technica.

Ze hebben de Sound Burger terug gebracht of als het iets steviger mag de AT-LP70.

De YOLO optie: Cambridge Audio Alva TT V2
Pro-Ject heeft bv deze: https://projectaudio.nl/products/e1-bt-zwart

Zelf geen ervaring mee, maar Pro-Ject is wel een degelijk merk.

Ik snap nu wel de convience van Bluetooth te hebben als geluidskwaliteit niet het hoogste goed moet zijn. Tis al goed om je platen effectief af te spelen en ze niet gewoon aan de muur te hangen.

Ik heb voornamelijk een punk collectie aangevuld met wat metal / hardcore maar ook een mooie stapel (skinhead)reggae / ska platen. Moet eerlijk toegeven dat die reggae platen qua aankoopprijs bijna het goedkoopst waren. (in Duitsland of Italie bijvoorbeeld) Het gaat dan ook meestal om represses van dingen als Busters All Stars, Barry Brown, Laurel Aitken, Dillinger etc....
Voor reggae zou ik zeker eens een kijkje nemen bij Mosquito mailorder, Aggro Beat Records uit Nijmegen, Radiation Roots uit Italië of black butcher uit Duitsland. Die laatste twee zijn zeker en vast erg betaalbaar voor hun reissues.
Hangt er heel erg van af, maar de namen die je daar opnoemt zijn dan ook wel de bekende namen waar waarschijnlijk grote oplages van zijn gedrukt. Ik heb hier ook een grote hoop dancehall "7 liggen die amper iets waard zijn (maar wel heel goed). Maar qua dure reggae heb ik het dan vooral over de oude 'roots'. Van die verschrikkelijk slechte persingen waar nooit iemand om gaf en er maar een handvol zijn die dan nog eens ergens in de US of Jamaica zijn blijven hangen. Gelukkig is er inderdaad de laatste jaren echt wel sprake van een reggae revival en zijn er wel wat mensen op de repress kar gesprongen (moest ik meer tijd hebben zou ik er ook wel eens wat willen laten persen).

Zelf koop ik veel repress "7 bij Onlyroots records, TRS records of vroeger ook regelmatig bij onze eigen Belgische Roots Vibration records.

Maar helaas zijn er nog heel wat parels die enkel origineel te vinden zijn, en prijzen van €200 tot €800 voor een "7 zijn daar geen uitzonderingen. Ook nog een paar reggae albums die ik enorm graag wil maar quasi nooit op Discogs te koop komen. Allemaal rond de €300.

Hoeveel kallaxen heb je daar wel niet voor nodig? :help:
Heb wel wat kallaxen en expedits (rip), in alle vormen en maten, verspreid over 2 kamers + living. Maar ook nog wat andere kasten. Genoeg ruimte is/wordt sowieso een probleem. Heb trouwens een paar vrienden die er nog vlotjes overgaan qua aantallen.

Mijn duurste is waarschijnlijk de originele Deathcrush 12" van Mayhem.

Yep, aantal jaren geleden verzekerd voor 100000€. Zou dat dus eens moeten herzien als ik discogs mag geloven.

15 jaar geleden zei mijn neef, die verzekeringen verkocht, dat het nutteloos was om een platencollectie te verzekeren.

Die 100 000, dat is een bedrag dat je zelf bepaald hebt, niet? En als je morgen belt dat het 250 000 is, dan verhogen ze je premie maar stellen ze verder geen vragen.

Tot ze ook effectief moeten uitbetalen. En dan mag je bewijzen dat het 250 000 euro waard is. Discogs-lijst? Geef je toch gewoon in wat je zelf wil. Foto’s? Begin er maar aan, laat staan dat je op elke foto de identificatie van de exacte versie kan bewijzen. Het enige wat zou werken is een schatter, maar welke schatter doet nu nice-platencollecties? Aankoopbonnetjes: jz duurste platen heb je waarschijnlijk 20-30 jaar geleden voor een normale prijs gekocht.

Iemand ervaring met een warped plaat terug recht te maken? Ik heb voor Kerst een aantal platen gekregen maar één ervan is zo wat crooked waardoor de naald serieus op en neer gaat.

Iemand ervaring met een warped plaat terug recht te maken? Ik heb voor Kerst een aantal platen gekregen maar één ervan is zo wat crooked waardoor de naald serieus op en neer gaat.
Als het niet te erg gebogen is , gewoon tussen twee zware boeken enkele dagen laten rusten, wel zorgen dat heel de oppervlakte van de plaat afgedekt is. Werkte bij mij meerdere malen.

Terug
Bovenaan