Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
Zoals ik al schreef.
Die stemmen worden gewoon genegeerd, ze worden niet gebruikt om een regering te vormen.
Er komt geen coalitie waar VB deel van uit maakt op Vlaams en federaal niveau dus die zullen ook geen voorstellen erdoor krijgen.
De resterende partijen zullen uiteindelijk wel een regering vormen met minimum van 50%+1 stem.
Die stemmen kunnen niet genegeerd worden lijkt me. Dat ze hoogstwaarschijnlijk niet deel zullen uitmaken van de regering, dat lijkt me aannemelijk, maar ook niet uit te sluiten (Zie Nederland of andere Europese landen. De deur wordt toch steeds meer op een kier gezet lijkt me.) Maar dat is gewoon iets anders dan "negeren".

Als je ziet hoeveel aandacht er nu al naar gaat, hoe is dat negeren? Als je ziet hoeveel aandacht er gaat naar "hun thema", dan wordt het duidelijk ook niet genegeerd. Integendeel. Ik denk dat Vlaams Belang (en in het verleden Vlaams blok) juist al heel veel het beleid beïnvloed hebben.

Die stemmen kunnen niet genegeerd worden lijkt me. Dat ze hoogstwaarschijnlijk niet deel zullen uitmaken van de regering, dat lijkt me aannemelijk, maar ook niet uit te sluiten (Zie Nederland of andere Europese landen. De deur wordt toch steeds meer op een kier gezet lijkt me.) Maar dat is gewoon iets anders dan "negeren".

Als je ziet hoeveel aandacht er nu al naar gaat, hoe is dat negeren? Als je ziet hoeveel aandacht er gaat naar "hun thema", dan wordt het duidelijk ook niet genegeerd. Integendeel. Ik denk dat Vlaams Belang (en in het verleden Vlaams blok) juist al heel veel het beleid beïnvloed hebben.
Het heeft geen enkel zin als traditionele partij om aandacht te spenderen aan het thema van het VB. Zolang er een regering komt waarbij VB niet betrokken wordt in de regeringsvorming, en dat gaat verder moeten gaan dan het token overleg. Dan zie ik de mensen die stemmen voor het VB nu echt niet hun stem wijzigen in de toekomst om eerlijk te zijn.

Ik zie dat in de toekomst enkel veranderen als de Walen letterlijk zeggen van wij verzetten ons niet tegen een regeringsvorming met VB. Als de Vlaamse partijen dit ook doen. En als dan tegelijkertijd er diepgaand gesproken gaat worden over wat men wil opofferen om andere items van hun partijprogramma erdoor te krijgen.
Maar zolang het VB daarin tegengewerkt wordt door de bestaande partijen of de Walen zeggen wij werken niet samen met het VB. Heeft volgens mij een groot gedeelte van de Vlaamse stemmers defacto de goesting om te zeggen... dat is de underdog die krijgt mijn stem. En het lijkt mij ook dat wij als Belgen altijd al wel een klein boontje gehad hebben daarvoor.
En wordt er eigenlijk weinig gekeken naar waar de partij nu echt voor staat, aangezien er de mening is dat wij toch maar enkel kiezen voor een partij en niet een programma en dat men achteraf toch beslist wat men zelf wilt. Dus zo zeer veel verschil gaat het niet maken.
Naast die groep heb je dan ook nog de foertstem, en die gaat niet veranderen naar een andere partij. Of er moet echt een foertpartij opgestart worden. Maar zelfs dan nog heb ik er mijn twijfels over.

Maar dat is ook exact de reden waarom dat je PVDA ook niet zou mogen uitsluiten.
Logica helpt, maar gaat niet alles oplossen. Maar zolang je het niet op het minst probeert door oa hen te betrekken... plavei je gewoon de weg voor hen. En het is nu ook niet echt alsof dat voor onze maatschappij nu echt zo interessant is. Ik ben nog altijd een grotere voorstander van getrapte verkiezingen zodanig dat je minder een regering moet maken met x kleine partijtjes en dat mensen effectief beperktere keuzes moeten en kunnen maken.
Ach ja we zien wel.

Zoals ik al schreef.
Die stemmen worden gewoon genegeerd, ze worden niet gebruikt om een regering te vormen.
Er komt geen coalitie waar VB deel van uit maakt op Vlaams en federaal niveau dus die zullen ook geen voorstellen erdoor krijgen.
De resterende partijen zullen uiteindelijk wel een regering vormen met minimum van 50%+1 stem.
Ik denk dat je de bal niet harder mis kan slaan.
De verkiezingen moeten nog komen, dus dan worden de kaarten definitief geschud.
Maar op Vlaams niveau lijkt mij een regering met daarin VB bijna een zekerheid.

Federaal gaan ze nooit aan zet komen, maar het lijkt mij ook niet dat de N-VA daar aan zet zal komen. Het overgewicht vanuit Wallonië en de centrumpartijen die maar al te graag hun broek willen afdoen voor Vivaldi 2.0 zal voldoende zijn voor een regering te vormen.
N-VA is duidelijk, federaal gaan ze enkel maar voor één groot akkoord, en dat is iedere lidstaat voor zichzelf. Dat is niet verzoenbaar met de koers van de PS die nog altijd de grootste Belgische partij is.

Als N-VA niet op Vlaams niveau wil deelnemen als ze federaal niet mogen meespelen zie ik PVDA nog in een regering sukkelen. Mon Dieu.

N-VA is duidelijk, federaal gaan ze enkel maar voor één groot akkoord, en dat is iedere lidstaat voor zichzelf. Dat is niet verzoenbaar met de koers van de PS die nog altijd de grootste Belgische partij is.

Daar durf ik geen geld op zetten eerlijk gezegd, woorden voor de verkiezingen VS daden na de verkiezingen durven nogal eens wijzigen - en dat is ook gewoon terecht natuurlijk - we mogen ons dan mss verwachten aan de heroïsche woorden dat de kiezer gesproken heeft.

Bij de PS hebben ze stilaan ook een probleempje - het lijkt er niet meteen op dat ze all mighty gaan zijn na de verkiezingen, niets dramatisch maar niettemin een zwakkere positie - ze zijn wellicht aan het bidden dat Connor met de volle goesting terugkomt want politieke families zijn héél even het allerbelangrijkste resultaat.

Als N-VA niet op Vlaams niveau wil deelnemen als ze federaal niet mogen meespelen zie ik PVDA nog in een regering sukkelen. Mon Dieu.
Volgens de huidige peilingen zouden alle partijen moeten samengaan in een Vlaamse regering willen ze een meerderheid halen zonder VB en N-VA.
Van weinig realistisch gesproken….

Het lijkt mij meer realistisch dat men eerst federaal afwacht en als men daar niet aan zet komt op Vlaams niveau terugslaat. Theoretisch zou men CD&V kunnen buitensluiten, die dan als geslagen hond wel eens zich kunnen laten verleiden tot een conservatief Vlaams programma samen met N-VA en VB.

Hoe de kaarten nu liggen is het gewoon heel moeilijk om een serieuze regering te maken. Vlaams geen probleem. Maar federaal is dat super lastig.
VLD + MR + N-VA + CD&V + CDH halen geen meerderheid dus moet er nog een speler bij. Maar welke speler? Durft vooruit mee in een regering zonder PS?

Durft vooruit mee in een regering zonder PS?

Nee.
We weten al langer dat bepaalde partijen ondeelbaar zijn over de taalgrens. Vooruit zal nooit Magnette laten schieten. De kans is gewoon het grootst dat we een Vivaldi II krijgen.
Of dat met De Croo aan het hoofd is, is een andere vraag , want als je nog geen 10% haalt ben je wel echt niet geloofwaardig als premier.
Benieuwd of zelfs Ecolo zonder Groen in een regering wil.

Vlaams wordt lastiger ,een N-VA die federaal uitgesloten wordt zou wel eens kunnen wraak nemen , al hangt dat ook allemaal af van de verkiezingsuitslag. N-VA kan ook onder de 20% zakken.

Is dat niet net het probleem? Precies of je moet een huwelijksreis doen
Dit is juist het probleem in de maatschappij als ik dat tegen mijn Tinder & Bumble matches moet zeggen is het unmatch. En na een tijdje wordt ik dan een verzuurd jaloers persoon, die single blijft.

Het zou pas rechtvaardigheid zijn moest de vervuiler, betalen voor de klimaat schade die hij of zij in het verleden heeft aangedaan !

Een kameraad van mij staat voor de klas en had de les begonnen met de simpele vraag:

Welke partij zou jij willen vertegenwoordigen bij de komende verkiezingen?

Van de ongeveer 20 leerlingen stemden er 8 voor het Vlaams Belang.

Nadien bekeken ze in detail de partijprogramma's: waar staat elke partij voor? Wat willen ze er doordrukken?

Je kon de twijfel al zien in sommigen hun ogen en jawel...op het einde van de les mocht dan iedereen zijn partij 'vertegenwoordigen' en stonden de 'Vlaams Belangers' daar nog met 2...

Een kameraad van mij staat voor de klas en had de les begonnen met de simpele vraag:

Welke partij zou jij willen vertegenwoordigen bij de komende verkiezingen?

Van de ongeveer 20 leerlingen stemden er 8 voor het Vlaams Belang.

Nadien bekeken ze in detail de partijprogramma's: waar staat elke partij voor? Wat willen ze er doordrukken?

Je kon de twijfel al zien in sommigen hun ogen en jawel...op het einde van de les mocht dan iedereen zijn partij 'vertegenwoordigen' en stonden de 'Vlaams Belangers' daar nog met 2...
Opmerkelijk.
En ook een beetje bizar dat ze zich in de klas met politiek bezighouden eigenlijk? Kan me dat niet herinneren uit mijn tijd.

Heeft uw kameraars aangegeven wat precies aan het VB programma de jongeren van mening heeft doen veranderen?

Ik kan mij persoonlijk bvb niet echt vinden in sommige van hun economische standpunten, maar het trio migratie/justitie/politie krijgt prioriteit. Want als die dingen (ook, en vooral, op Europees niveau) niet opgelost geraken, bestaat de vrees dat we als maatschappij op termijn afglijden naar onveilige derdewereld toestanden.

Opmerkelijk.
En ook een beetje bizar dat ze zich in de klas met politiek bezighouden eigenlijk? Kan me dat niet herinneren uit mijn tijd.

Heeft uw kameraars aangegeven wat precies aan het VB programma de jongeren van mening heeft doen veranderen?

Ik kan mij persoonlijk bvb niet echt vinden in sommige van hun economische standpunten, maar het trio migratie/justitie/politie krijgt prioriteit. Want als die dingen (ook, en vooral, op Europees niveau) niet opgelost geraken, bestaat de vrees dat we als maatschappij op termijn afglijden naar onveilige derdewereld toestanden.
Lijkt me een erg positieve evolutie? Beetje burgerschap bijbrengen. Ik ging als 18-jarige in 2004 stemmen en ik deed gewoon wat mijn ouders mij jarenlang hadden verteld over politiek. Bijgevolg dus een erg eenzijdige visie zonder veel nadenken. Ik denk dat wat discussie en uitleg op school een erg goed middel is om tieners ietwat geïnteresseerd te krijgen in het reilen en zeilen van de politiek in ons land/de wereld en voorbij het sloganeske te trekken. Het sloganeske van op tiktok en andere sociale media.

Leerkracht geschiedenis in opleiding. Ik kan me niet inbeelden dat hij dit bewust zou gestuurd hebben, zo ken ik hem zeker niet. De details van het 'waarom' ken ik niet maar kan ik zeker eens navragen.

Vrouwen zijn gemiddeld gezien intelligenter en beschikken over meer empathie. Zou de wereld er niet beter aan toe zijn mochten alleen zij nog gaan stemmen

Het stemgedrag van mannen heeft de wereld al onherstelbare schade toegebracht.

Vandaar mijn onironische oproep: neem mannen het stemrecht af. Honderden jaren mochten vrouwen niet stemmen; waarom niet de rol eventjes omdraaien?

Mannen vormen op dit moment de grootste bedreiging voor de menselijke soort.

Het is hoog tijd dat vrouwen kiezen wie het bewind voert over het land. Voor het voortbestaan van de planeet en de mensheid.

Plaatsvervangende schaamte dat de Standaard toelaat dat dit gepubliceerd wordt.
Dit is toch 100% discriminatie? Baseer de tekst eens op vrouwen of allochtonen en het kot zou weer te klein zijn.

Opmerkelijk.
Het omgekeerde zou opmerkelijker zijn: in de geschiedenislessen over de Nieuwe en Nieuwste Tijd politieke onderwerpen vermijden.

Opiniestukken zijn ook maar dat, opiniestukken. De Standaard kiest uiteraard ook voor dit soort schrijfsels omdat het over te tongen gaan en clicks naar hun website veroorzaakt.

Als filosoof heeft de man zonder twijfel een vak logica gehad aan de universiteit. Hij weet dus bijzonder goed dat zijn stuk door eender welke professor, man of vrouw, op dat vlak per direct naar de papiermand gaat. En daarmee is alles zo wel gezegd.

Als je zo'n straffe uitspraken doet, mag je die wel onderbouwen met de nodige argumentatie
Het omgekeerde zou opmerkelijker zijn: in de geschiedenislessen over de Nieuwe en Nieuwste Tijd politieke onderwerpen vermijden.
Ze moeten er dan wel goed over waken (hoe?) dat leerkrachten de kinderen niet proberen te beïnvloeden.
Als je ziet hoeveel schade de linkse mindset in Amerikaanse scholen en universiteiten heeft aangericht bij jongeren, hou ik mijn hart vast.
Kan op zich evengoed over rechts gezegd worden, maar het is algemeen geweten dat onderwijs een links bastion is.

Ze moeten er dan wel goed over waken (hoe?) dat leerkrachten de kinderen niet proberen te beïnvloeden.
Ik denk eerlijk dat we beter zouden investeren in het "bewaken" van niet-educatieve omgevingen, zoals TikTok dan de anti-wokepolitie naar scholen te sturen. Humo (ja, dat notoir links blad) heeft vandaag een prachtig artikel over hoe snel je kan radicaliseren via TikTok: Het levensgevaarlijke algoritme van TikTok: ‘Mijn schoolrapporten zijn slecht. De gewapende jihad is mijn enige uitweg’

Laatst bewerkt:

Plaatsvervangende schaamte dat de Standaard toelaat dat dit gepubliceerd wordt.
Dit is toch 100% discriminatie? Baseer de tekst eens op vrouwen of allochtonen en het kot zou weer te klein zijn.
Wat hij eigenlijk wil zeggen is dat we bij verkiezingen eerst moeten checken op wie je wil stemmen en enkel als je op de goeie wil stemmen mag je ook effectief stemmen. Da's gewoon iemand die democratie niet zo genegen is maar wel nog het verstand heeft dat ie dat net zomaar kan zeggen er een edgy mening rond moet bouwen.

Ook die "filosoof" erbij, vroeger durfde je dat enkel zeggen als je professor was, tegenwoordig staat dat er in opiniestukken om de haverklap bij als je niet echt iets meldenswaardig bereikt hebt maar het toch wil doen klinken alsof je een autoriteit bent.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan