Die stemmen kunnen niet genegeerd worden lijkt me. Dat ze hoogstwaarschijnlijk niet deel zullen uitmaken van de regering, dat lijkt me aannemelijk, maar ook niet uit te sluiten (Zie Nederland of andere Europese landen. De deur wordt toch steeds meer op een kier gezet lijkt me.) Maar dat is gewoon iets anders dan "negeren".
Als je ziet hoeveel aandacht er nu al naar gaat, hoe is dat negeren? Als je ziet hoeveel aandacht er gaat naar "hun thema", dan wordt het duidelijk ook niet genegeerd. Integendeel. Ik denk dat Vlaams Belang (en in het verleden Vlaams blok) juist al heel veel het beleid beïnvloed hebben.
Het heeft geen enkel zin als traditionele partij om aandacht te spenderen aan het thema van het VB. Zolang er een regering komt waarbij VB niet betrokken wordt in de regeringsvorming, en dat gaat verder moeten gaan dan het token overleg. Dan zie ik de mensen die stemmen voor het VB nu echt niet hun stem wijzigen in de toekomst om eerlijk te zijn.
Ik zie dat in de toekomst enkel veranderen als de Walen letterlijk zeggen van wij verzetten ons niet tegen een regeringsvorming met VB. Als de Vlaamse partijen dit ook doen. En als dan tegelijkertijd er diepgaand gesproken gaat worden over wat men wil opofferen om andere items van hun partijprogramma erdoor te krijgen.
Maar zolang het VB daarin tegengewerkt wordt door de bestaande partijen of de Walen zeggen wij werken niet samen met het VB. Heeft volgens mij een groot gedeelte van de Vlaamse stemmers defacto de goesting om te zeggen... dat is de underdog die krijgt mijn stem. En het lijkt mij ook dat wij als Belgen altijd al wel een klein boontje gehad hebben daarvoor.
En wordt er eigenlijk weinig gekeken naar waar de partij nu echt voor staat, aangezien er de mening is dat wij toch maar enkel kiezen voor een partij en niet een programma en dat men achteraf toch beslist wat men zelf wilt. Dus zo zeer veel verschil gaat het niet maken.
Naast die groep heb je dan ook nog de foertstem, en die gaat niet veranderen naar een andere partij. Of er moet echt een foertpartij opgestart worden. Maar zelfs dan nog heb ik er mijn twijfels over.
Maar dat is ook exact de reden waarom dat je PVDA ook niet zou mogen uitsluiten.
Logica helpt, maar gaat niet alles oplossen. Maar zolang je het niet op het minst probeert door oa hen te betrekken... plavei je gewoon de weg voor hen. En het is nu ook niet echt alsof dat voor onze maatschappij nu echt zo interessant is. Ik ben nog altijd een grotere voorstander van getrapte verkiezingen zodanig dat je minder een regering moet maken met x kleine partijtjes en dat mensen effectief beperktere keuzes moeten en kunnen maken.
Ach ja we zien wel.