yode92
Well-known member
Maar dit is toch een ander soort initiatief dan de dingen die jij aanhaalt? Het gaat hier om een specifiek doel rond de verkiezingen.We zijn nu al een paar jaar ver met die fact checks en ik ben er toch hoe langer hoe minder van overtuigd dat het echt een meerwaarde is om eerlijk te zijn. Zéker wanneer het gaat om maatschappelijke kwesties. Ik frons toch regelmatig mijn wenkbrauwen als ik weer eens een fact check van Rien Emmery (fact checker Deredactie) zie passeren. Het genre fact checks à la "probeert Gert Verhulst je echt bitcoins aan te smeren, hier 5 tips hoe je het kan herkennen" vind ik uiteraard wél zeer goed.
Ik zou eerlijk gezegd liever hebben dat journalisten en moderatoren zich op z'n minst wat inlezen (/laten inlezen via hun team) over de onderwerpen die ze gaan aansnijden tijdens interviews en debatten. Op die manier kunnen ze eens echt ingaan op wat de politici zeggen en te poken waar het pijn doet.
Die fact checks slagen daar wat mij betreft echt totaal niet in. Van Craeynest is ook een "fact checker" voor bepaalde mensen, maar zeker niet voor de medestanders van het ABVV. Ik vind het ergens gewoon een vorm van journalistieke luiheid. Alsof het hebben van een fact checker voldoende is om een beeld op te hangen dat je de luis in de pels bent voor politici en dat je veel energie steekt in het onthullen van waarheid. Maar het is puur voor de bühne.
Nog niet alle verkiezingscongressen en dus nog niet alle programma's zijn bekend. Ik verwacht dat eens die er zijn er wel grotere artikels gaan kijken.Ik hoop ten zeerste dat het in de media toch binnenkort gaat gaan over partijstandpunten en verkiezingsnota's. We zitten op een grote 2 maand van de verkiezingen en we komen niet verder dan "ben je links, rechts of komt er goud uit uw reet als je schijt" en enkele factchecks.
En er is intussen toch ook al best wat verschenen op De Standaard en op De Morgen... Telkens hebben die de afgelopen congressen besproken.