Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.

U bent progressief​

Sociaal-economisch zit u in het centrum. Sociaal-cultureel bent u eerder links.

Dat weten we dan ook weer. Leunt aan bij mijn resultaat op Political Compass.

Sociaal-economisch zit u in het centrum. Sociaal-cultureel bent u eerder links.

Dat laatste verschiet ik eigenlijk wel van want ik zie mezelf nu niet meteen als links.
Niet echt een nuttige test vind ik aangezien je geen gewicht kan toekennen aan de vragen, enkel ja/nee kan antwoorden en sommige vragen toch meer context nodig hebben.

Een minimumbelasting op vliegtuigbrandstof lijkt me op zich een goed idee maar enkel indien er wordt geïnvesteerd in betaalbare alternatieve vormen van transport. Anders is dat gewoon een belasting die vooral armere mensen treft.

Komt er een apart topic om allerhande stemtesten te bespreken en resultaten te delen? Kwestie van het 'algemene' niet helemaal daardoor te laten overnemen?

Die vragenlijst eens snel ingevuld, vooral aanduiden wat eerste gevoel was zonder diep over na te denken:

U bent links-conservatief​

Sociaal-economisch bent u links. Sociaal-cultureel bent u eerder rechts.

Welke partij is dit? :unsure:

Laatst bewerkt:
Voor wat het waard is.

U bent conservatief.

Sociaal-economisch zit u in het centrum. Sociaal-cultureel bent u rechts.

Kan ik mij wel in vinden ondanks dat een simpele ja/nee te euh simpel is.

Een minimumbelasting op vliegtuigbrandstof lijkt me op zich een goed idee maar enkel indien er wordt geïnvesteerd in betaalbare alternatieve vormen van transport. Anders is dat gewoon een belasting die vooral armere mensen treft.

Armere mensen nemen nooit het vliegtuig. Dus hoe kan het ze dan treffen? Of je rekt het begrip "armere mensen" tot en met de middenklasse.

geen stropop-and-run, onderbouw je slogans voldoende
Armere mensen nemen nooit het vliegtuig. Dus hoe kan het ze dan treffen? Of je rekt het begrip "armere mensen" tot en met de middenklasse.
Daarmee bedoelen ze gelukszoekers die hier komen onder het mom van vervolging in hun thuisland en daarna daar gewoon op vakantie gaan.

'Armer' is een relatieve term waarmee ik aangeef dat mensen met minder vermogen, financieel zwaarder getroffen zullen worden door zulke belasting. Daar hoort ook de (lagere) middenklasse bij, ja.

Cultureel centrumlinks, economisch centrumrechts. Volgens mij klopt het niet echt helemaal is dat eerder een gevolg van de binaire vraagstelling. Maargoed, als je zoals ik vindt dat de Vlaamse middenklasse veel te rijk is en serieus gepluimd moet worden, ben je dan links of rechts? Voor de enen staat die middenklasse aan de kant van de armen tegen de 1%, voor mij is die Vlaamse middenklasse een deel van de globale rijkste 10% aardbewoners die zwaar boven zijn stand leeft op de kap van de rest van de planeet. Het is sowieso nogal een 'niche' standpunt om te zeggen dat het kiespubliek zijn eigen levenskwaliteit eigenlijk niet waard is.

Laatst bewerkt:
Het is eigenlijk een soort verdoken "stem toch niet zo rechts"-verhaal, maar verder een aardig stukje nuance mbt standpunten, partijen en economische links/rechts versus maatschappelijk links/rechts in de standaard:

Het ondergraaft enkel aardig alle doemberichten à la "zonder ons wacht de afgrond" waar het gros van de politici deze dagen graag mee uitpakken.

Voor wie zelf graag test:

nvdr: rechts-conservatief, uiteraard :hurrr:

Nuance?
Van die ja of nee stellingen waar ik moet antwoorden op "mag jagen enkel in dit geval". Is nu echt geen prioriteit bij mij :p. Ik wist niet eens dat dat een hot topic was :p.

Of deze twee:
Lage inkomens moeten steun krijgen bij zonnepanelen? Ik heb niks tegen subsidies aan bepaalde doelgroepen maar waarom specifiek zonnepanelen en wat doe je met huurders waar de meeste lage inkomens zitten? Daarmee stem ik "nee" maar dat vertegenwoordigt niet echt mijn gedacht daarrond.
De volgende regering moet een nieuwe kerncentrale bouwen. Eens of oneens? Niemand geeft om een kerncentrale. Iedereen geeft om betaalbare energie zonder blackouts en zonder longkanker te verspreiden. Of dat nu via zonnepanelen, windturbines, biomassacentrales of kerncentrales zijn. Focus met die vraag ligt verkeerd.

Beetje alsof je vraagt: "Belgisch leger moet investeren in HIMARS-artilleriesystemen. Eens of oneens?"

Ik mis ook een "skip" optie bij de stellingen maar dan ging je niet op hun grafiekje kunnen passen :p.
Het is iets wat een paar doctoraatstudentjes in mekaar geflanst hebben, lijkt mij. En het moest makkelijk op een tweedimensionaal grafiekje passen :p.

Mensen stemmen niet volgens een kiestest. Mensen onthouden twee-drie thema's die belangrijk zijn voor hen en stemmen daarvoor. Er zijn waarschijnlijk verschillende VB-stemmers die geen problemen hebben met LGBT, "genderneutrale wc's",... maar gewoon op het VB stemmen omdat ze minder migranten willen.
Of NV-A stemmen omdat ze de beroepsdoppers haten maar ze geven absoluut geen bal om Vlaamse identiteit.

Cultureel centrumlinks, economisch centrumrechts. Volgens mij klopt het niet echt helemaal is dat eerder een gevolg van de binaire vraagstelling. Maargoed, als je zoals ik vindt dat de Vlaamse middenklasse veel te rijk is en serieus gepluimd moet worden, ben je dan links of rechts? Voor de enen staat die middenklasse aan de kant van de armen tegen de 1%, voor mij is die Vlaamse middenklasse een deel van de globale rijkste 10% aardbewoners die zwaar boven zijn stand leeft op de kap van de rest van de planeet. Het is sowieso nogal een 'niche' standpunt om te zeggen dat het kiespubliek zijn eigen levenskwaliteit eigenlijk niet waard is.
Vind je dan dat dat geld naar het buitenland zou moeten gaan? Want uiteindelijk is zowat iedereen hier deel van de top 10% van de wereld, zelfs een deel van wat volgens bepaalde definities binnen de armoedegrens valt. Als je het geld hier houdt is het grotendeels gewoon een interne hervedeling binnen die top 10%.

Een welgekomen initiatief.
Van 27 mei tot en met verkiezingsdag 9 juni neemt VRT NWS elke dag politieke uitspraken onder de loep tijdens een grote factcheckmarathon.
Tijdens de marathon zullen de journalisten samenwerken vanuit een gemeenschappelijke redactie bij VRT in Brussel. Elke dag zullen er minstens twee factchecks verschijnen in tekst, video en audio. Voorstellen die politici op tafel leggen, cijfers waar kandidaten mee goochelen en beelden die partijen op sociale media verspreiden: ze worden allemaal onder de loep genomen.

Een welgekomen initiatief.
We zijn nu al een paar jaar ver met die fact checks en ik ben er toch hoe langer hoe minder van overtuigd dat het echt een meerwaarde is om eerlijk te zijn. Zéker wanneer het gaat om maatschappelijke kwesties. Ik frons toch regelmatig mijn wenkbrauwen als ik weer eens een fact check van Rien Emmery (fact checker Deredactie) zie passeren. Het genre fact checks à la "probeert Gert Verhulst je echt bitcoins aan te smeren, hier 5 tips hoe je het kan herkennen" vind ik uiteraard wél zeer goed.

Ik zou eerlijk gezegd liever hebben dat journalisten en moderatoren zich op z'n minst wat inlezen (/laten inlezen via hun team) over de onderwerpen die ze gaan aansnijden tijdens interviews en debatten. Op die manier kunnen ze eens echt ingaan op wat de politici zeggen en te poken waar het pijn doet.

Die fact checks slagen daar wat mij betreft echt totaal niet in. Van Craeynest is ook een "fact checker" voor bepaalde mensen, maar zeker niet voor de medestanders van het ABVV. Ik vind het ergens gewoon een vorm van journalistieke luiheid. Alsof het hebben van een fact checker voldoende is om een beeld op te hangen dat je de luis in de pels bent voor politici en dat je veel energie steekt in het onthullen van waarheid. Maar het is puur voor de bühne.

Ik hoop ten zeerste dat het in de media toch binnenkort gaat gaan over partijstandpunten en verkiezingsnota's. We zitten op een grote 2 maand van de verkiezingen en we komen niet verder dan "ben je links, rechts of komt er goud uit uw reet als je schijt" en enkele factchecks.

Zo eens een fact -check waar men de man/vrouw/whatever en partij gaat checken op wat ze beloofd, geprobeerd en effectief gedaan en gerealiseerd hebben en ook eens gaat aanvullen in hoeverre zij zelf actief hebben bijgedragen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan