Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoe wordt dat als maatstaf genomen? Dat is waar ik vooral verbaasd over ben en waarom ik je reactie zeer vreemd vind.

Jij was nochtans diegene die als reactie op "slechts twee groepen vinden minder lang werken voor hetzelfde loon (of zelfs meer): PS en PVDA + vakbonden", als reactie gaf "uiteraard, de meesten willen dat wel, ga maar eens op de straat met wat mensen praten". Sinterklaas-politiek tot beleid verheffen zowaar.

Wat mensen op de straat graag zouden hebben tot beleids-beloften verheffen, wars van enige realiteit, is zowat textbook populisme. Dat nog maar als respons in een antwoord verwerken, is inderdaad een maatstaf voor populisme. Echt vreemd is dat niet, maar de doorsnee MAGA-aanhanger begrijpt nu éénmaal ook niet waarom de rest van de wereld ze als idioot bekijkt.

Maar als veel mensen graag iets hebben, is het wel een goed idee om te bekijken hoe / in welke mate we een idee kunnen realiseren en in welke termijn.

Mij niet gelaten; ga mensen gerust vragen of ze 10miljoen willen krijgen van de staat. Er is er geen één die nee zal zeggen, daarvoor moet je madame Soleil niet zijn om dat te kunnen voorspellen. Ik stuur je mijn rekening wel waar je mijn 10mio op kan storten, aangezien het een goed idee is te realiseren wat veel mensen graag hebben.

Laatst bewerkt:
Goh ja, wat is het tegenovergestelde van populisme?
Ok, even testen. Er komt een partij met deze voorstellen:
- minder kindergeld
- geen kindergeld vanaf 3e kind
- minder ambtenaren
- minder steun voor de laagverdieners
- uitkeringen maximum 6 maanden
- ziekte ook maximum 6 maanden
- iedereen meer netto loon
- iedereen hoger pensioen

Ik vraag mij oprecht af hoeveel zo’n partij zou scoren.

Tjonge, die beelden op VTM Nieuws daarnet van het Groen congres. Van een cringe-fest gesproken, met 3 daar wat onnozel staan springen op een liedje. En als ze achteraf hun programma moeten voorstellen komt het niet verder dan: ”Weg met professionele diesel, uitkeringen en pensioenen hoger en de rijken gaan het betalen!”

Die partij is toch ook gewoon een waardeloze grap.
Moest er ook goed mee lachen.
Want ja, de gewone bevolking boeit het echt dat professionele diesel weg zou gaan. Dat weghalen zal alles nog duurder maken.
Ongeacht of je voor/tegen bent..ik miste echt inhoudelijk zaken waar mensen echt mee bezig zijn en echt belangrijk vinden op dit moment.
En het kan zijn dat hun programma breder is (en dat zal het hopelijk toch zijn)..maar als je dan gratis reclame op tv krijgt, kom dan eens met wat zaken die mensen echt boeit.

scholing gratis te maken

Dat is nu al de tweede of derde keer op amper een tweetal pagina's dat ik dat hier lees, en ik las dat het zelfs in het programma van de groenen weer naar boven komt; heb ik ergens iets gemist dat dit weer op het voorfront komt? School kost toch nu al amper iets?

Onze lagere school ganger zal hier tegen het jaareinde (exclusief de vrijwillige bijdrage) iets van een 100 of 150€ gekost hebben, waarbij het gros veroorzaakt wordt door nabewaking. En dat is dan een school die al bij geluk tenminste nog wat dingen doet met de kinderen doorheen het jaar, ipv angstvallig weg te blijven van educatieve uitstappen zodat de factuur laag blijft.

School mag gerust wat (meer) kosten; de uitdaging ligt veel meer op het niveau dat dringend terug veel hoger moet (en al zeker omdat de echte impact daarvan al vlot voorbij de volgende legislatu(u)r(en) ligt).

Voor bepaalde sectoren/bedrijven mss
In zijn geheel: jawel (staat er ook in trouwens)

Je zegt het letterlijk 'minder welvaart voor de arbeider'
Ja, er is sinds de jaren '70 minder welvaart voor de arbeider, verhoudingsgewijs. Daarvoor is er een 100-tal jaar een verschuiving geweest naar steeds meer welvaart voor de arbeider, verhoudingsgewijs.

Focus op verhoudingsgewijs, omdat we als mensheid op zich er natuurlijk duidelijk op vooruitgegaan zijn qua welvaart, op allerlei manieren, in absolute termen. En het lijkt er op dat we steeds meer er op vooruit blijven gaan, als mensheid in zijn geheel. Wat is dan voor de welvaart van personen van belang, hoe deze welvaart verdeeld is. De plus-minus laatste 70 jaar is de welvaart meer richting "kapitaal" verschoven relatief tov. arbeid.

Waar zeg ik dat ergens?

Met u valt niet te discussiëren
Door die trend van meer welvaart naar kapitaal tov. arbeid. Als er effectief op een of andere manier dit zou komen dat er een 32 uren week zou zijn met behoud van loon, dan is dat terug een grotere verschuiving van de welvaart richting arbeid.

Pas op, voor alle duidelijkheid, ik ga akkoord met het gegeven dat dit voor België als eiland en op korte termijn een onrealistisch gegeven is. Als streven op de lange termijn in een meer internationale/europese context zou dit echter echt zo gek niet mogen zijn. Again, het voorbeeld van 100 jaar geleden waar er 75 uren weken gewerkt werden. Of kijk naar kernfusie. Dat is nu ook onrealistisch op korte termijn, maar wel een streven voor de lange termijn.

Er is steeds meer automatisering van processen. Kijk naar voor de industriälisering, waarbij het grootste deel van de bevolking in de landbouw moest werken, toen zou de huidige maatschappij ook als een sprookje worden voorgesteld, als onrealistisch/populistisch.

Ik heb een zeer positief mensbeeld en zie heel wat mogelijke verdere ontwikkelingen. Er zullen nog heel wat jobs verdwijnen, waarbij er op andere vlakken wel zullen bijkomen. Maar in een ideale, hele verre, toekomst, zou je bijna naar een 0 uren week kunnen gaan. Waarom zou er nog gewerkt moeten worden in een hypotetische volledig geautomatiseerde toekomst? Of dat volledig wenselijk is, zelfs als het zou kunnen, is een andere discussie. Maar waarom kan er niet vooruit gedacht worden? Ik vind het echt jammer dat we aan de ene kant roepen dat politici kortzichtig zijn en aan de lange termijn moeten denken, maar als er dan een lange termijn visie komt, dat dit direct als populistisch afgeschilderd wordt.

Pas op, in dit concreet geval, zou het zeker een geval, een daad, van populisme kunnen zijn. Maar het idee an sich, zonder gedefinieerd punt van wanneer dit bereikt zou moeten worden, is echt zo zot niet. En misschien zit daar het stuk dat niet begrepen wordt, ik bekijk het idee vanuit een perspectief van een zeer lange tijdsspanne en niet als iets "voor morgen".

We gaan het nog eens proberen:
- minder ambtenaren

Iedereen akkoord hier?

- minder ambtenaren

Iedereen akkoord hier?

Je vergeet de vlaktaks.
25 % vanaf de eerste eur.

- minder ambtenaren

Iedereen akkoord hier?
En de vraag is dan altijd, wat na die 6 maanden? Tentenkampen zoals in San Francisco?

De N-VA is ook weer goed bezig met hun uitspraken over het Vlaams Belang. Kopstuk 1 zegt A, kopstuk 2 zegt B en dan kunnen we altijd zeggen dat we niet gelogen hebben ^^ Of je kan natuurlijk ook gewoon zien dat als die partij nog niet eens hun eigen standpunten kent wat gaan ze dan kunnen besturen?

- minder ambtenaren

Iedereen akkoord hier?
Minder ambtenaren niet noodzakelijk, wel minder in bepaalde delen van het land
Pensioenen mogen ook een stuk naar beneden voor ambtenaren
Ziekte: eigenlijk zou iedereen die echt ziek is gewoon geholpen moeten worden
Alleen zijn er veel die niet echt ziek zijn. Gisteren nog met bevriend huisarts gepraat en die schat dat 30% van de patiënten niet hoeft te komen (en velen vallen daarvan in verminderd tarief).
Sommige vragen zelfs gewoon mailadres 'dan moeten ze de volgende keer niet langskomen en kan briefje hen zo bezorgd worden'. Blijkbaar zijn er dokters die dat dus effectief doen

Even snel (enkel maandloon) berekend als ik 4/5e zou werken zou ik 400 euro netto minder hebben
Dat is dus 100 euro per dag of 12,5 euro netto per uur. Dat is dus 4 dagen dat ik werk aan (ongeveer) minimumloon voor mezelf en maximaal inkomen voor vadertje staat

Ja, er is sinds de jaren '70 minder welvaart voor de arbeider, verhoudingsgewijs. Daarvoor is er een 100-tal jaar een verschuiving geweest naar steeds meer welvaart voor de arbeider, verhoudingsgewijs.
Elke keer moet je woorden toevoegen :laugh:

De N-VA is ook weer goed bezig met hun uitspraken over het Vlaams Belang. Kopstuk 1 zegt A, kopstuk 2 zegt B en dan kunnen we altijd zeggen dat we niet gelogen hebben ^^ Of je kan natuurlijk ook gewoon zien dat als die partij nog niet eens hun eigen standpunten kent wat gaan ze dan kunnen besturen?

De fascinatie en obsessie van alle partijen met het VB en de positie van NVA tov VB, is ook weinig meer dan een maskeren van het gebrek aan eigen inhoud, eigen realisaties en eigen beleid. Hun belangrijkste argument begint zich zo onderhand te reduceren tot "stem niet voor hen, want dan kunnen wij niet aan de macht blijven en dan wordt het hier hel op aarde". Zeker Groen heeft daar een aardig aardje van weg, maar ook de anderen doen niet veel beter. Zelfs Ongena geraakt niet veel verder dan dat, alleen overgiet die dat nog met een sausje van "hier, kijk ons groeiplan, alles wat we intussen al decennia lang negeren maar we gaan het jullie toch nog eens wijs proberen maken"-dedain.

Strategisch gezien dan ook een goede zet van NBA om die tweespalt mooi uit te blijven spelen; het ontneemt de facto elke adem uit welke andere campagne dan ook (die, laat ons eerlijk zijn, om te beginnen al zo lek als een zeef zijn), en laat die campagne over hen en het VB draaien. Strategisch oerdom voor de andere partijen om daarin mee te gaan, en zo de facto de verkiezingen te laten gaan over iets waar ze zelf nooit op hun sterkte kunnen spelen.

De fascinatie en obsessie van alle partijen met het VB en de positie van NVA tov VB, is ook weinig meer dan een maskeren van het gebrek aan eigen inhoud, eigen realisaties en eigen beleid. Hun belangrijkste argument begint zich zo onderhand te reduceren tot "stem niet voor hen, want dan kunnen wij niet aan de macht blijven en dan wordt het hier hel op aarde". Zeker Groen heeft daar een aardig aardje van weg, maar ook de anderen doen niet veel beter. Zelfs Ongena geraakt niet veel verder dan dat, alleen overgiet die dat nog met een sausje van "hier, kijk ons groeiplan, alles wat we intussen al decennia lang negeren maar we gaan het jullie toch nog eens wijs proberen maken"-dedain.

Strategisch gezien dan ook een goede zet van NBA om die tweespalt mooi uit te blijven spelen; het ontneemt de facto elke adem uit welke andere campagne dan ook (die, laat ons eerlijk zijn, om te beginnen al zo lek als een zeef zijn), en laat die campagne over hen en het VB draaien. Strategisch oerdom voor de andere partijen om daarin mee te gaan, en zo de facto de verkiezingen te laten gaan over iets waar ze zelf nooit op hun sterkte kunnen spelen.

Die uitspraken komen uit een interview met Jambon dit weekend waar geen enkele andere partij iets met te maken had O_o Dat is puur de N-VA die zelf twee totaal tegengestelde meningen roeptoetert. Niemand dwingt hen dat te doen, komt gewoon als incompetent over.

Die uitspraken komen uit een interview met Jambon dit weekend waar geen enkele andere partij iets met te maken had :oink: Dat is puur de N-VA die zelf twee totaal tegengestelde meningen roeptoetert. Niemand dwingt hen dat te doen, komt gewoon als incompetent over.

Uiteraard dwingt niemand hen dat te doen, maar ze doen het toch :). Incompetentie zou ik daar niet achter zoeken, maar het zal ze niet slechter uitkomen als iedereen dat zo ziet.

Die uitspraken komen uit een interview met Jambon dit weekend waar geen enkele andere partij iets met te maken had :oink: Dat is puur de N-VA die zelf twee totaal tegengestelde meningen roeptoetert. Niemand dwingt hen dat te doen, komt gewoon als incompetent over.
Nochtans iets waar Jambon in uitblinkt.

Uiteraard dwingt niemand hen dat te doen, maar ze doen het toch :). Incompetentie zou ik daar niet achter zoeken, maar het zal ze niet slechter uitkomen als iedereen dat zo ziet.
Het komt voor een partij goed over als hun kiezers ze als incompetent zien?

Dat statement over de N-VA kiezer laat ik voor uw rekening :p

Het komt voor een partij goed over als hun kiezers ze als incompetent zien?

Dat statement over de N-VA kiezer laat ik voor uw rekening :p

Doe gerust; ik zal het met plezier herhalen tegen eenieder die het vraagt, vooral tegen zij die moedwillig "iedereen" hervormen naar "hun kiezers" :).

Doe gerust; ik zal het met plezier herhalen tegen eenieder die het vraagt, vooral tegen zij die moedwillig "iedereen" hervormen naar "hun kiezers" :).
Helemaal niet moedwillig, iedereen omvat nu eenmaal hun kiezers, uw woorden. Dat anderen denken dat ze incompetent zijn is minder relevant.

Soit, in theorie is de N-VA een goede keuze, in praktijk is het al 20 jaar nul resultaat

Ben eens benieuwd hoe de partij Blanco het zal doen. Stemmen op extreem-links of extreem-rechts is stemmen op holle en populistische slogans.De 'oude' traditionele partijen hebben tegenwoordig amper nog iets te bieden. N-VA ooit zeer belovend voor vele Vlamingen is niet de partij die de verwachtingen heeft kunnen inlossen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan