phate_13
Well-known member
Het verschil is wel dat hij hier zegt "als ik daar niet mag meespelen, doe ik elders ook niet mee". Terwijl het an sich twee verschillende regeringen zijn. Als er een goed akkoord is op federaal vlak, en alle standpunten staan er in, maar er is geen Vlaamse meerderheid, dan is het toch gewoon pure aanstellerij om dan te gaan zeggen dat je dan daar niet mee doet EN op Vlaams vlak ook niet.Ik denk niet dat NVA geen intentie tot regeren heeft; maar niet tot elke prijs.
Je zou de redenering net zozeer kunnen doortrekken naar exclusieven: als je niet de intentie hebt om te regeren, tenzij met partij x, y of z, kom dan niet op, of kom enkel op als kartel.
Voor mij moet politiek over de inhoud gaan, daarvoor dat ik dit zo hekel, dit heeft niets met inhoud te maken.
Zoals ik en vele anderen reeds gezegd hebben, "1 issue politiek" dat werkt toch niet? Als ik voor elk ding daar ik niet achter sta niet op een partij mag stemmen, dan kan ik zelfs niet op een persoon stemmen. Elke persoon zal wel ergens afwijken. En again : Over inhoud het niet eens zijn, volledig te begrijpen. Maar dit toch niet?Hij zegt het mooi op tijd, dus eventuele stemmers kunnen nog steeds de juiste keuze maken lijkt me.
Maar daar sla je inderdaad de nagel op zijn kop. Zoals je hieronder stelt : Dan draait het dus vooral om de machtshonger en niet rond de standpunten of effectief het willen bereiken van zaken? Natuurlijk heeft De Wever iets te winnen om mee te stappen in een Vivaldi-variant. Namelijk het verwezelijken van het partijprogramma, dat is uiteindelijk toch het doel in de politiek? Iets verwezelijken. Niet het strategisch spel om zoveel mogelijk stoeltjes te verzamelen.Maar dat strategische is net zijn rol als partijvoorzitter. Die moet niet alleen naar het hier en nu kijken, die moet ook kijken naar de komende legislaturen (stel je voor dat de politiek dat ook eens zou doen!). In dat opzicht is er voor NVA en De Wever niets te winnen in meestappen in een Vivaldi-variant (waar hij als kop van jut enkel de puinhopen van de huidige legislatuur mag ruimen), of een Waals gedomineerde federale regering (die de facto tegen zijn grondbeginselen in gaan). Strategie is schaak spelen, en op dat vlak is er letterlijk geen één politicus in Vlaanderen, die nog maar aan zijn hielen komt.
Ook dat de Waalse partijen zogezegd "de facto" tegen die grondbeginselen ingaan, is gewoon niet correct. Er is heel wat onderzoek naar de intenties en wensen van kiezers gedaan waaruit blijkt dat de kloof tussen Vlaanderen en Wallonië echt zo groot niet is. Maar het wordt vooral zeer zwaar uitvergroot. Ik zie de MR alleszins heel wat straffere (rechtsere) uitspraken doen en heb De Wever toch ook vaak genoeg naar de PS zien loenken om dingen gedaan te krijgen. Dus ik vind dat een vreemde stelling die je opwerpt.
Mensenrechten is geen goede objectieve reden? Dat vind ik een zeer vreemde stelling.Onder andere dat simplistische denken wat betreft het VB, is deel van hun succes en is wat hen verder groot zal maken. Buiten gemakzuchtige machtshonger, is er geen enkele objectieve reden om VB (of welke partij dan ook for that matter) de facto uit te sluiten.
Ik vind mensenrechten best belangrijk en zelfs een van de beste mogelijk objectieve redenen.
.