Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Heel dat co-voorzitterschap komt wat knullig over, net als die partij. Maar de kans zit er wel in dat die opnieuw in de regering belanden als N-VA niet federaal aan zet komt met een Vlaamse meerderheid. Als N-VA samen met Vlaams Belang bijna een meerderheid hebben op Vlaams niveau gaat dat nog plezant worden met PVDA in de regering.Los van standpunten / overtuigingen is Van Eeckhout toch de loser van de dag. Elke keer als ik die in een debat of interview bezig valt die altijd door de mand. Constant onderbreken en zichzelf vastrijden, gedraagt zich constant zenuwachtig.
Ach volgens De Wever is het ook altijd de schuld van iemand anders dus da's dan ook weer consistent.Zo allemaal naast elkaar maakt vooral heel duidelijk wat voor een tristesse de Belgische politiek is tegenwoordig. Het voorzitterschap moet toch het summum, het neusje van de zalm zijn voor politiekers. Wat blijft daar nog van over. De ene nog knulliger dan de andere. De dwergpartijen steken pluimen op hun hoed voor het smijten met geld. Nu ging het vooral over nog meer uitgeven.
Niemand heb ik gehoord over hoe ze het begrotingstekort gaan oplossen, maar er is wel één consistentie; het is de schuld van Bart De Wever.
Een eerste voorzittersdebat.
Voor wie interesse heeft om te bekijken. Elke partijvoorzitter geeft één stelling/standpunt die voor hun belangrijk is en de rest mag er op reageren.
Depraetere is echt wel een irritant persoon. Aanvallen, onderbreken
Maar hij zegt toch helemaal niet dat hij een Vlaamse regering wilt maken met VB als er een Federale regering zonder Vlaamse meerderheid isFingers crossed dat NVA doorduwt en VB mee in bad trekt; het is er meer dan tijd voor en if anything zal het de kleine Vivaldi-partijen hopelijk dwingen om eindelijk eens aan de bak te gaan.
Maar hij zegt toch helemaal niet dat hij een Vlaamse regering wilt maken met VB als er een Federale regering zonder Vlaamse meerderheid is
Ik hoor eerder: maak dan ook maar een Vlaamse regering onder die partijen maar zonder ons
Al kan het theoretisch natuurlijk dat je met dezelfde partijen een meerderheid hebt om Vlaamse regering te vormen zonder dat je vlaamse meerderheid hebt federaal ..
.Volgens de laatste peiling had NVA + VB 64 zetels van de 124 in de vlaamse regeringMaar hij zegt toch helemaal niet dat hij een Vlaamse regering wilt maken met VB als er een Federale regering zonder Vlaamse meerderheid is
Ik hoor eerder: maak dan ook maar een Vlaamse regering onder die partijen maar zonder ons
Al kan het theoretisch natuurlijk dat je met dezelfde partijen een meerderheid hebt om Vlaamse regering te vormen zonder dat je vlaamse meerderheid hebt federaal ..
Je moet natuurlijk wel een hoop dingen moedwillig negeren als je hier een waarheid in wilt zien. Bijvoorbeeld de Waalse kant en die invloed in een Vlaamse regeringsvorming. Of het feit dat centrumpartijen als de CD&V zich nog wat meer kunnen profileren.Wat een bloedarmoede...
Als er één ding boven water staat, dan is het wel dat VB afstevent op een eclatant succes, en dat is niet meer dat verdiend. De Vivaldi-muizen struikelen over elkaar heen om hetzij elkaar, hetzij anderen de zwarte piet door te schuiven, en negeren daar hun eigen verpletterende verantwoordelijkheid, en een PVDA blijft de standaard "wij zien overal extra belastingen die hier het beloofde land gaan maken, en die belastingen zullen anderen betalen". De enige met enige serieux die je daar tegenover kan zetten is een De Wever die stevige punten maakt, al zijn dat ook in grote mate zijn strategische skills en zijn debater-skills, eerder dan een breed scala aan realisaties die het grote verschil maken.
Dat de olifant in de kamer (het complete fiasco dat de Belgische begroting is) onbesproken blijft, is ook veelzeggend.
Fingers crossed dat NVA doorduwt en VB mee in bad trekt; het is er meer dan tijd voor en if anything zal het de kleine Vivaldi-partijen hopelijk dwingen om eindelijk eens aan de bak te gaan.
Hoe kan je nu dit beweren?Je moet natuurlijk wel een hoop dingen moedwillig negeren als je hier een waarheid in wilt zien. Bijvoorbeeld de Waalse kant en die invloed in een Vlaamse regeringsvorming. Of het feit dat centrumpartijen als de CD&V zich nog wat meer kunnen profileren.
En vooral het feit dat BDW al redelijk vaak gezegd heeft dat het praktisch onmogelijk is om het VB mee "in bad" te trekken, omdat hun partijprogramma onuitvoerbaar is in België of in Vlaanderen. Zelfs in Europa. Dan moet het VB compromissen sluiten, niet iets waar ze sterk in zijn en niet iets waar ze veel mee te winnen hebben: zij hebben ook gezien dat het de N-VA bijna de kop heeft gekost.
Dat de begroting onbesproken blijft, is alleen maar veelzeggend in zoverre dat het de mensen maar weinig kan schelen, toch? Mij kan dat ook niet veel schelen of we nu 1,5 miljard tekort hebben of 1,2 miljoen.
Dat is voor mij het constante mankement in elk (politiek) debat. De ene zegt wit,.de andere zwart. Je zou toch denken dat zo'n zaken een beetje kritisch bekeken kunnen worden. Maar neen, dat lijkt gewoon entertainment.Ik vind het jammer dat er daar geen objectieve factchecker zit die kan onderbreken bij leugens.
Je moet natuurlijk wel een hoop dingen moedwillig negeren als je hier een waarheid in wilt zien. Bijvoorbeeld de Waalse kant en die invloed in een Vlaamse regeringsvorming. Of het feit dat centrumpartijen als de CD&V zich nog wat meer kunnen profileren.
En vooral het feit dat BDW al redelijk vaak gezegd heeft dat het praktisch onmogelijk is om het VB mee "in bad" te trekken, omdat hun partijprogramma onuitvoerbaar is in België of in Vlaanderen. Zelfs in Europa. Dan moet het VB compromissen sluiten, niet iets waar ze sterk in zijn en niet iets waar ze veel mee te winnen hebben: zij hebben ook gezien dat het de N-VA bijna de kop heeft gekost.
Dat de begroting onbesproken blijft, is alleen maar veelzeggend in zoverre dat het de mensen maar weinig kan schelen, toch? Mij kan dat ook niet veel schelen of we nu 1,5 miljard tekort hebben of 1,2 miljoen.
.Hoe kan ik wat beweren, dat het VB niet sterk is in compromissen sluiten? Wanneer hebben ze dat ooit gedaan? Zelfs na hun veroordeling hebben ze amper iets gewijzigd aan de zaken waarvoor ze stonden... Ik zeg niet dat dat moet, hè. Maar er is één groot verschil tussen de deur wagenwijd openzetten voor PVDA, en de deur openzetten voor VB: Van het PVDA-programma kun je de helft overnemen zonder het internationaal recht, de grondwet of de rechten van de mens te schenden. En PVDA heeft al laten weten dat ze bereid zijn te praten. En ik zie dat niet graag gebeuren, ik vind ze bij PVDA nog altijd veel te veel foute beslissingen nemen om een rare achterban te plezieren en vaak aan de foute kant van de geschiedenis te staan uit ideologische blindheid.Hoe kan je nu dit beweren?
Die partij is nog nooit in die situatie gekomen
Kranten schrijven nu wel veel over de Wever, maar de groenvoorzitter zet op het eind bijna de deur wagenwijd open voor PVDA
Uiteindelijk gaan er ook maar weinig mensen naar zo'n debat kijken (laat staan meerdere), vele stemmen uit gewoonte of op gevoel
Je moet natuurlijk wel een hoop dingen moedwillig negeren als je hier een waarheid in wilt zien. Bijvoorbeeld de Waalse kant en die invloed in een Vlaamse regeringsvorming. Of het feit dat centrumpartijen als de CD&V zich nog wat meer kunnen profileren.
Wat bedoel je met kapblok? Mee regeren?Reden temeer dat NVA niet nog eens hun hoofd op het kapblok zal leggen, lijkt me. Al die exclusieven zijn ook maar boeiend, tot ze geen exclusief meer zijn en dat punt staat er aan te komen.
Ik weet niet welke zaken ik aan het negeren zou zijn, maar denk je dan zelf dat het reëel zou zijn dat NVA nog eens het hoofd op het kapblok gaat leggen, enkel om de oude, kleine partijtjes nog maar eens aan de macht te brengen en om VB nog maar eens buiten te houden? Daar hebben ze zelf niets bij te winnen, alles bij te verliezen en bovendien weten ze dat ze zo VB gewoon nog groter zullen maken. Een De Wever is strategisch te sterk, om dat niet te weten of niet te zien.
In functie van het Vlaams Belang snap ik het simplisme wel veel meer. Want ik ga akkoord met Renegade dat praten altijd een optie zou moeten zijn. Maar op bepaalde stukken zit er dan inderdaad zo'n diepe kloof, waarbij er zoveel aan de eigenheid zou moeten gekomen worden van het Vlaams Belang, dat je die compromissen nooit gaat verwachten.
Ik zou het appreciëren als je termen als "gezever" en "gezeik" achter wege laat.Kijk naar Geert Wilders, de PVV is toch wel gekend als DE ant-Islam partij, en toch was hij bereid dit standpunt te laten varen om een regering te vormen.
Dus al dat gezeik van de andere partijen dat ze niet kunnen regeren met Vlaams Belang owv de extreme standpunten is maar gezever. Iets waar ze zich achter kunnen schuilen om een groot deel kiezers weg te zetten en zelf aan de macht te blijven.
In Nederland zijn ze tenminste democratisch en sluiten ze de PVV niet uit op voorhand "omwille van extreme standpunten".
Ik zie TVG wel nog compromissen sluiten moest puntje bij paaltje komen.
Wat bedoel je met kapblok? Mee regeren?
Naar mijn mening : Als je niet de intentie hebt om mee te regeren, zou je niet mee mogen opkomen. Stap dan uit de politiek.
Ik snap natuurlijk wel dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan, en ik snap dat "strategisch stuk" (wat voor een groot stuk ontstaat door een bevolking die zich makkelijk laat meeslepen in one-liners, oa. door een gebrek aan fact-checking inderdaad). Maar ik heb er zo een enorme degout van, dat je eigenlijk lijkt te zeggen gelijk een koppig klein kind "Zo of anders doe ik niet mee", terwijl je zoveel mensen vertegenwoordigd, waarbij we weten dat heel veel mensen die bepaalde specifieke "zo" zelfs niet zo belangrijk vinden.
.In functie van het Vlaams Belang snap ik het simplisme wel veel meer. Want ik ga akkoord met Renegade dat praten altijd een optie zou moeten zijn. Maar op bepaalde stukken zit er dan inderdaad zo'n diepe kloof, waarbij er zoveel aan de eigenheid zou moeten gekomen worden van het Vlaams Belang, dat je die compromissen nooit gaat verwachten. En vanuit die optiek snap ik de "njet" wel. Voor een partij als NVA, waarbij er duidelijk wel meer mogelijk is, vind ik de "njet" die De Wever op tafel gelegd gewoon een belachelijke spelletje.