Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
Idd, maar wat anders kan je doen?
Een consistent verhaal brengen dat uitgaat van de eigen sterktes bijvoorbeeld? Ik weet dat het veel gevraagd is in het huidige politiek klimaat. "Stem op ons, want anders gaan de anderen X of Y doen zonder ons." is niet bepaald een sterk verkoopsargument. Je ziet hetzelfde fenomeen bij Vooruit, waar de machine ineens stokt na het vertrek van Rousseau.

Met vakexperten bedoel ik dan effectief mensen die veel ervaring hebben in die materie.

Niet "ze moesten een job hebben voordat ze minsiter worden". Zowat alle politici hebben gewerkt/diploma's of werken dus daar gaat het niet over, het gaat over de kennis die ze moeten hebben specefiek voor hun domein.

Vanderstraete is geen energie expert, de sutter is gynaecoloog en nul de botten expertise in ambetnaren zaken of overheidsbedrijven ,...

Dus neen de overgrote meerderheid van de huidige ministers heeft weinig of geen ervaring in hun departement.
De beste experts in minister zijn zijn natuurlijk de huidige ministers :sarcastic:

Met vakexperten bedoel ik dan effectief mensen die veel ervaring hebben in die materie.

Niet "ze moesten een job hebben voordat ze minsiter worden". Zowat alle politici hebben gewerkt/diploma's of werken dus daar gaat het niet over, het gaat over de kennis die ze moeten hebben specefiek voor hun domein.

Vanderstraete is geen energie expert, de sutter is gynaecoloog en nul de botten expertise in ambetnaren zaken of overheidsbedrijven ,...

Dus neen de overgrote meerderheid van de huidige ministers heeft weinig of geen ervaring in hun departement.
Dus met een magistraat op justitie, een asielexpert op asiel, een relance expert op relance doen ze het al niet slecht dus. De Sutter haar expertise is inderdaad niet haar vakgebied, maar FVDB en gezondheidszorg gaan wel een eindje samen. Sowieso is het moeilijk om voor sommige posten een echte vakexpert te vinden. Wie zou je op binnenlandse zaken zetten bv?

Jij beweerde echter dat die allemaal puur uit de politiek kwamen, dat is wel een fout van ettelijke grootteordes.

Het Rekenhof, dat de overheid doorlicht, maakt brandhout van de personeelsbesparingen binnen de Vlaamse overheid. De regering Jambon schrapte bijna 1.400 jobs, maar moest vervolgens geregeld dure consultants inhuren om het werk alsnog gedaan te krijgen.
We doen het met 1.400 mensen minder en we besparen 75 miljoen euro per jaar. Dat was toch wat de Vlaamse regering enkele jaren geleden voorspiegelde. De regering-Jambon schrapte bijna 1.400 jobs. Dat zou volgens de minister-president tot een “slanke, performante, burgergerichte en toegankelijke overheid leiden”.

Het tegendeel blijkt waar, oordelen de auditeurs van het Rekenhof, die de besparingsoperatie tegen het licht hielden. De uitbestedingskosten stegen van 449 miljoen naar 612 miljoen euro. En sommige overheidsdiensten moesten toch extra mensen aanwerven, omdat ze er tal van taken bijkregen. Het resultaat is dat er ondanks de besparingen eind 2022 weer meer ambtenaren aan de slag waren dan in 2019: van 29.011 ging het naar 29.119.

Nog een pijnlijke vaststelling: veel diensten én mensen kreunen onder de afvloeiingen, met als gevolg meer werkdruk en burn-outs. “Er is sprake van een toename van de werkdruk, werkstress en burn-out”.

Ja, dat kon absoluut niemand voorspellen. Dus de afslankingsprocedure heeft geleid tot meer personeel, een hogere werkdruk, meer burn-outs, meer uitgaven aan consultants en dus meer externalisering van expertise en kennis.

Chapeau, goed bezig.

Erg boeiende aanloop naar de verkiezingen dit jaar, maar ik heb het nooit moeilijker gehad met een keuze maken. Op lokaal niveau valt dat nog wel mee. Ofwel ben je tevreden van de toestand in je stad/gemeente, ofwel kies je voor iemand anders om een nieuwe wind te doen waaien.

Maar Federaal en Vlaams, wat een toestand. Ideologische overtuiging komt in conflict met wantrouwen in de partijen en kopstukken. En je moet rekening houden met het feit of je stem überhaupt wel relevant gaat zijn. Dit jaar weet ik het echt (nog) niet.

Erg boeiende aanloop naar de verkiezingen dit jaar, maar ik heb het nooit moeilijker gehad met een keuze maken. Op lokaal niveau valt dat nog wel mee. Ofwel ben je tevreden van de toestand in je stad/gemeente, ofwel kies je voor iemand anders om een nieuwe wind te doen waaien.

Maar Federaal en Vlaams, wat een toestand. Ideologische overtuiging komt in conflict met wantrouwen in de partijen en kopstukken. En je moet rekening houden met het feit of je stem überhaupt wel relevant gaat zijn. Dit jaar weet ik het echt (nog) niet.
Hier ook. Enfin, op zich zijn er twee opties voor mij: Vooruit en Groen. Maar beide partijen doen al even een wedstrijdje in-de-eigen-voet-schieten. Lang gedacht Vooruit als strategische stem, maar die zijn dat de laatste maanden ook ten grabbel aan het gooien.

En nog eens een mooie "tegenstelling" binnen de partijen, gescheiden door de taalgrens:

PS en MR weigeren partijfinanciering aan te passen. Ergens wel bizar soms, ze weten goed genoeg welke gevolgen dit kan hebben voor de publieke opinie in Vlaanderen. Al is dat misschien net een mooie extra winst. Iedere stem voor VB leidt tot een hogere kans tot deelname voor PS en MR.

Hoe dan ook, iemand heeft het hier al eens gesteld: pensioenen, al de rest is gemorrel in de marge. Daar wil ik nog aan toevoegen: de bijzondere financieringswet. En dat zijn natuurlijk zuivere systemische problemen die zich uiten in allerhande zaken, zoals die partijfinanciering.

De oplossing is duidelijk eigenlijk hé. Ofwel de regionalisering verder doordrijven/quasi-splitsing, ofwel naar één grote uniforme kieskring. Het status quo werkt gewoon voor niemand. En dat wordt eigenlijk ook gewoon door alle partijen ondersteund.

En nog eens een mooie "tegenstelling" binnen de partijen, gescheiden door de taalgrens:

PS en MR weigeren partijfinanciering aan te passen. Ergens wel bizar soms, ze weten goed genoeg welke gevolgen dit kan hebben voor de publieke opinie in Vlaanderen. Al is dat misschien net een mooie extra winst. Iedere stem voor VB leidt tot een hogere kans tot deelname voor PS en MR.

Hoe dan ook, iemand heeft het hier al eens gesteld: pensioenen, al de rest is gemorrel in de marge. Daar wil ik nog aan toevoegen: de bijzondere financieringswet. En dat zijn natuurlijk zuivere systemische problemen die zich uiten in allerhande zaken, zoals die partijfinanciering.

De oplossing is duidelijk eigenlijk hé. Ofwel de regionalisering verder doordrijven/quasi-splitsing, ofwel naar één grote uniforme kieskring. Het status quo werkt gewoon voor niemand. En dat wordt eigenlijk ook gewoon door alle partijen ondersteund.
Idd nog maar eens duidelijk dat belgie niet werkt, splitsen of terug alles bij elkaar.

Ben daar ook helemaal mee akkoord. Er is gewoon geen incentive voor politieke partijen aan beide landsgrenzen om zich aan de kiezer van de andere kant te presenteren. Daardoor wordt het het politieke narratief parallel maar gescheiden gevoerd in beiden landsdelen en uiteindelijk moet federaal toch die optelsom gemaakt worden, met de nodige frustraties als gevolg.

Zolang er nog een federale component is ben ik voorstander van een federale kieskring, al denk ik dat de uiteindelijke oplossing wel zit in verdere regionalisering. Het is voor mij geen kwestie van 'wat Vlaanderen doet, doet het beter’ of dergelijke holle slogans, maar vooral dat je democratie samenvalt met je grootste homogene gemeenschap.

Ja, dat kon absoluut niemand voorspellen. Dus de afslankingsprocedure heeft geleid tot meer personeel, een hogere werkdruk, meer burn-outs, meer uitgaven aan consultants en dus meer externalisering van expertise en kennis.

Chapeau, goed bezig.
Graag nog een onderzoek:

- wie waren die consultants
- wat hebben ze opgeleverd
- hoe transparant is de facturatie
- waren er soms spoken aanwezig op de werkvloer

Blijft me teleurstellen dat ondanks (de laatste tijd) relatief goed nieuws over onze economie en tewerkstelling, onze financiën zo rampzalig zijn. En dat terwijl onderwijs, politie, justitie, defensie, zorg, infrastructuur, enzovoort al jaren schreeuwen om meer middelen. En dan hangen die pensioenen daar idd nog boven als een zwaard van Damocles.

Als ik dan de onverzettelijkheid van Waalse partijen zie krullen mijn tenen. Maar je kunt ze eigenlijk ook moeilijk ongelijk geven, ze spelen een strategisch spel.

Ik denk dat een grote Vlaamse partij (liefst geen extreme) de enige oplossing is om die stilstand los te wrikken. Misschien kijk ik zelfs nostalgisch naar de tijd dat er nog een grote CVP was begin jaren 90. Niet dat ik nu persé CD&V-aanhanger ben, ik zie in meerdere partijen wel wat goede standpunten, maar die versnippering maakt er een grote puinhoop van.

Het zal moeten komen van de bijzondere financieringswet. Wallonië smeekt om een hervorming (omdat die momenteel hen financieel langzaam de keel aan het toeknijpen is), nu kan Vlaanderen de frase opperen: "on n'est demandeur de rien".
Zal lang duren, als ze een Vlaamse premier geven gaan er direct een aantal op de knieën gaan. Je kan zeggen wat je wilt, de Waalse politiekers zijn slimmer in één blok te vormen op federaal niveau.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan