Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
Tsjah, wat verwacht je hier. Er wordt al druk gepost over een rechter die politieagenten veroordeeld heeft voor een verkeersachtervolging, maar dat ons onderwijs in vrije val zit, daar is nog niet één post over geweest (ondanks dat dat artikel al langer online staat).

Bovendien zeg ik nergens dat er géén problemen zijn, ik erken problemen, maar ik kijk liever naar de wetenschappelijk onderbouwde oorzaken.

Probleem met wetenschappelijk onderbouwde oorzaken is dat deze studies pas gevoerd worden als de problemen er zijn.

De PISA scores zijn er - en zoals verwacht: desondanks smart -school, smart -board, smart -phones, laptops hebben we stupid -children. Kleuters die niet consequent naar school komen, 4-12 uur studie per week is blijkbaar het nieuwe normaal, alles van A-Z tot in de details beschreven hoe en wat er moet gekend zijn, hoe meer invulboeken hoe beter, ...

Mss een experiment waardig: neem de lessen van in de jaren 90 gewoon 1/1 over en geef de lessen ook zoals toen.

Justitie: wanneer een kleine helft van onze gevangenispopulatie uit niet-Belgen (en dan tellen we mensen met dubbele nationaliteit dus ten volle als Belg) bestaat, wanneer je ziet dat in september van dit jaar de helft van alle gearresteerden in Brussel, illegaal in het land waren [bron], en er in oktober een terreuraanslag is gepleegd door iemand die hier helemaal niet had horen te zijn en we wisten het!
Hoe leg je dan géén link met een thema als migratie?
Maar door zo op een ééndimensionale link te leggen verlies je gewoon het ganse overzicht op de problematiek. Die cijfers die je daar geeft zegt 0,0 over de oorzaken ervan. Het is toch niet zo dat iemand die van buitenlandse origine is automatisch misdrijven zal plegen? Wat een interessanter beeld geeft is om te onderzoeken hoeveel procent van alle misdrijven gepleegd worden door mensen die hier illegaal verblijven/origine van buiten de EU. Zonder dat ik jou kan bombarderen met cijfers kan ik je wel al zeggen dat het ganse plaatje al anders in perspectief wordt geplaatst.

Leg eens verschillende cijfers samen: hoeveel procent van de mensen met een buitenlandse origine (non-eu) leven rond of onder de armoede grens en dit tegenover de ganse bevolking? Opnieuw: ik heb de cijfers niet, maar ik verzeker je dat dat ook een hoger percentage is. De criminaliteit die voortvloeit vanuit armoede is ook vaker diegene dat bestraft wordt met gevangenisstraffen: drugs, diefstal, ...
Andere criminaliteit (zoals belastingontduiking,..) worden vaker opgelost met alternatieve straffen of uitstel, ...

Waarom ik dit allemaal zeg? De oorzaak dat onze gevangenispopulatie voor quasi de helft bestaat uit niet-belgen, en bijgevolg nog een groter deel in combinatie mensen met een dubbele nationaliteit, ligt niet aan het land van oorsprong dat op het paspoort staat of het cultuurverschil. In vele moslimlanden wordt bijvoorbeeld diefstal nog strenger bestraft.
De oorzaak ligt aan een combinatie van factoren waaronder (generatie)armoede, (perceptie van) racisme, enzovoort.
Oorzaken die niet met een som geld, opvoeding of diversiteit-cursussen voor bedrijven zal opgelost worden. Dit ganse probleem oplossen zal een werk van tientallen jaren zijn waarbij er effort wordt gevraagd van quasi een gans land. Het is naïef om strengere migratieregels/migratiestop als oplossing te zien voor dat probleem.

Wat zal er gebeuren met een etterende wonde die je niet verder verzorgt of probeert te genezen? Uit zichzelf lost dat niet op hoor.

Tsjah, wat verwacht je hier. Er wordt al druk gepost over een rechter die politieagenten veroordeeld heeft voor een verkeersachtervolging, maar dat ons onderwijs in vrije val zit, daar is nog niet één post over geweest (ondanks dat dat artikel al langer online staat).
Het is nu ook niet of er zijn hier al geen threads gevuld over de (dalende) kwaliteit van het onderwijs hé.

Even moven naar dit topic. Dit hoort eerder hier thuis (mijn reactie alvast)

Blijkbaar wel. Ik ben al een pessimist van nature maar volgend jaar en erna ziet er m.i. niet goed uit voor Oekraïne. In 2024 presidentsverkiezingen in VS, Europese verkiezingen, en dan bijvoorbeeld nog parlementsverkiezingen in Oostenrijk waar de FPÖ vermoedelijk als grootste uit de bus komt.
Verkiezingen (lees de eigen macht en langs de kassa passeren) is het allerbelangrijkste. Al het overige is bijzaak.

Je kan daar mee lachen maar ik geloof oprecht dat véél politiekers zo effectief denken. (al zegt men dit natuurlijk niet luidop)
En dan zijn ze verontwaardigd dat Jan Modaal kwaad is of wordt.

Dat klopt. Gelukkig komt migratie en kritiek op rechterlijke uitspraken nu pas voor de eerste keer ooit als onderwerp langs in pol & actua.
Als je punt is dat de maatschappij wakker ligt van de verkeerde zaken denk ik dat je hier op veel bijval kan rekenen (ik ga ook akkoord), maar als je de posts wil gebruiken op een klein subforum, waar alles dan afhangt van welke van de 10-15 actieve leden op dat moment zin hebben een dicussie te starten, mja dat vind ik misschien niet zo representatief. Anders kunnen we enkel maar besluiten dat de Vlaming islamofoob is en migratie de bron is van alle kwaad.

Voormalig Vooruit-voorzitter Conner Rousseau stopt nu ook als Vlaams Parlementslid

Hij stopt als Vlaams parlementslid maar het is “het is nog niet duidelijk als hij lijsttrekker wordt voor Vooruit in Oost-Vlaanderen”

Zou toch wel vreemd zijn als hij na zijn Facebook/Instagram post (die toch wel oprecht lijkt) de lijst zou trekken.

Voormalig Vooruit-voorzitter Conner Rousseau stopt nu ook als Vlaams Parlementslid

Hij stopt als Vlaams parlementslid maar het is “het is nog niet duidelijk als hij lijsttrekker wordt voor Vooruit in Oost-Vlaanderen”

Zou toch wel vreemd zijn als hij na zijn Facebook/Instagram post (die toch wel oprecht lijkt) de lijst zou trekken.
Verkiezingen zijn nog lang, misschien hopen ze dat hij sneller kan terugkomen. Al gaan die volgens mij wel te snel komen om echt al te kunnen spreken van vergeven en vergeten. Ik denk dat tijdelijk stoppen sowieso de beste keuze is.

loutering van 3 maand. Om dan tegen de verkiezingen er terug te staan voor een verkiesbare plaats.

Ik zou namelijk niet weten wat hij anders zou gaan doen waar hij 8k netto gaat kunnen trekken per maand... Als hij nu zijne nikkel gaat moeten afdraaien voor 2.5k netto zoals de meeste vlamingen dat moet toch een beetje ongemakkelijk zijn.
Nu ja, hij is afgestudeerd in rechten, dus er zullen mogelijks nog wel wat andere mogelijkheden zijn in de toekomst.

loutering van 3 maand. Om dan tegen de verkiezingen er terug te staan voor een verkiesbare plaats.

Ik zou namelijk niet weten wat hij anders zou gaan doen waar hij 8k netto gaat kunnen trekken per maand... Als hij nu zijne nikkel gaat moeten afdraaien voor 2.5k netto zoals de meeste vlamingen dat moet toch een beetje ongemakkelijk zijn.
Nu ja, hij is afgestudeerd in rechten, dus er zullen mogelijks nog wel wat andere mogelijkheden zijn in de toekomst.

Hij gaat misschien proberen het consultancyfee record te breken van de nmbs? Ik lees dat ie gaat freelancen.

Hij kan uiteraard wel een tijdje teren op zijn uittredingsvergoeding en zal wel wat centjes gespaard hebben hopelijk. Honger zal hij wel niet hebben.

En hij kan altijd eens bellen naar Melissa voor een zakje geld een consulting opdracht.

Ik ben geen grote fan Conner inhoudelijk als stijl, maar dat is wel iemand die binnen de 2 seconden op zijn pootje terecht komt. Genoeg bedrijven/instellingen/... die zijn expertise in materie ABC kunnen gebruiken.

Maar door zo op een ééndimensionale link te leggen verlies je gewoon het ganse overzicht op de problematiek. Die cijfers die je daar geeft zegt 0,0 over de oorzaken ervan. Het is toch niet zo dat iemand die van buitenlandse origine is automatisch misdrijven zal plegen? Wat een interessanter beeld geeft is om te onderzoeken hoeveel procent van alle misdrijven gepleegd worden door mensen die hier illegaal verblijven/origine van buiten de EU. Zonder dat ik jou kan bombarderen met cijfers kan ik je wel al zeggen dat het ganse plaatje al anders in perspectief wordt geplaatst.

Leg eens verschillende cijfers samen: hoeveel procent van de mensen met een buitenlandse origine (non-eu) leven rond of onder de armoede grens en dit tegenover de ganse bevolking? Opnieuw: ik heb de cijfers niet, maar ik verzeker je dat dat ook een hoger percentage is. De criminaliteit die voortvloeit vanuit armoede is ook vaker diegene dat bestraft wordt met gevangenisstraffen: drugs, diefstal, ...
Andere criminaliteit (zoals belastingontduiking,..) worden vaker opgelost met alternatieve straffen of uitstel, ...

Waarom ik dit allemaal zeg? De oorzaak dat onze gevangenispopulatie voor quasi de helft bestaat uit niet-belgen, en bijgevolg nog een groter deel in combinatie mensen met een dubbele nationaliteit, ligt niet aan het land van oorsprong dat op het paspoort staat of het cultuurverschil. In vele moslimlanden wordt bijvoorbeeld diefstal nog strenger bestraft.
De oorzaak ligt aan een combinatie van factoren waaronder (generatie)armoede, (perceptie van) racisme, enzovoort.
Oorzaken die niet met een som geld, opvoeding of diversiteit-cursussen voor bedrijven zal opgelost worden. Dit ganse probleem oplossen zal een werk van tientallen jaren zijn waarbij er effort wordt gevraagd van quasi een gans land. Het is naïef om strengere migratieregels/migratiestop als oplossing te zien voor dat probleem.

Wat zal er gebeuren met een etterende wonde die je niet verder verzorgt of probeert te genezen? Uit zichzelf lost dat niet op hoor.
Misschien moeten we dan ook stoppen met armoede te importeren? Of is iedereen welkom en moeten we maar genoeg cadeaucheques blijven uitdelen tot iedereen genoeg heeft om geen misdrijven te plegen?

Uiteraard komt criminaliteit ergens vandaan en ligt het niet aan ras of huidskleur maar een falend migratiebeleid op Europees niveau helpt allerminst.

Misschien moeten we dan ook stoppen met armoede te importeren? Of is iedereen welkom en moeten we maar genoeg cadeaucheques blijven uitdelen tot iedereen genoeg heeft om geen misdrijven te plegen?

Uiteraard komt criminaliteit ergens vandaan en ligt het niet aan ras of huidskleur maar een falend migratiebeleid op Europees niveau helpt allerminst.
Allee, een heel uitgebreide post met daarin dat het feitelijk gezien op niets slaat om zo te focussen op migratie. Reactie: Het is toch migratie.

Als je van alles een migratieprobleem maakt, is de verkiezing op voorhand al gewonnen door extreemrechts. Niemand verslaat hen op het vlak van migratieaanpak. Alleen zal dan heel snel duidelijk worden dat dat gepromootte vijandbeeld van Migratie eigenlijk helemaal niet aan de oorzaak van alles lag, zoals iedereen probeert aan te geven in alle dossiers, en het helemaal niet het land van melk en honing wordt als migratie aan banden wordt gelegd (voor zover dat mogelijk is, want doorheen onze hele bestaansgeschiedenis als mensheid is dat amper gelukt).

Allee, een heel uitgebreide post met daarin dat het feitelijk gezien op niets slaat om zo te focussen op migratie. Reactie: Het is toch migratie.

Als je van alles een migratieprobleem maakt, is de verkiezing op voorhand al gewonnen door extreemrechts. Niemand verslaat hen op het vlak van migratieaanpak.

Dat weet ik niet. Als je meegaat in de stoerdoenerij zeker, maar als je een nuchtere campagne errond kan voeren misschien wel. Ik denk dat het soms ook gewoon kan helpen om gewoon de real talk te brengen.

Lost migratie de vergrijzing op? Nee, of toch maar een klein stukje.
Lost migratie de arbeidstekorten op? Nee, of toch maar een klein stukje.
Zijn de vruchten en de lasten van migratie ongelijk verdeeld? Ja, maar dat gaan we aanpakken.

Alle grenzen toe en gaan voor een strikt en gecontroleerde migratie? Dat zal leiden tot een belastingverhoging zonder dat er migratie zal dalen.
Alle grenzen toe en gaan voor een absoluut minimum aan migratie? Zeg vaarwel aan je kuisvrouw, je verpleger, je opvangouder,... dat zal enkel nog voor de rijken zijn.

En dergelijke. Ik denk dat gewoon te vaak slechts één kant van de zijde wordt verkocht en in plaats van de andere zijde te verkopen, partijen soms te snel en moralismen vervallen over verkoopspraatjes die niet kloppen.

Als je van alles een migratieprobleem maakt, is de verkiezing op voorhand al gewonnen door extreemrechts. Niemand verslaat hen op het vlak van migratieaanpak. Alleen zal dan heel snel duidelijk worden dat dat gepromootte vijandbeeld van Migratie eigenlijk helemaal niet aan de oorzaak van alles lag, zoals iedereen probeert aan te geven in alle dossiers, en het helemaal niet het land van melk en honing wordt als migratie aan banden wordt gelegd (voor zover dat mogelijk is, want doorheen onze hele bestaansgeschiedenis als mensheid is dat amper gelukt).

Jij leest die post uiteraard heel anders dan ik. Ik lees vooral veel whataboutismen die net zelf niet feitelijk onderbouwd zijn.
Ik heb cijfers/feiten gegeven. De post van toru die jij hier prijst bevat er géén.

Ik parafraseer even:
Ah, onze gevangenissen bevatten buitenproportioneel veel niet-EU burgers? Ah, maar nee: je moet ook naar misdrijven kijken waar géén gevangenisstraf bij hoort zoals witteboordcriminaliteit zoals belastingontduiking! Daar ging het helemaal niet om natuurlijk.

En je moet ook kijken naar armoede... alsof er geen verband gaat zijn tussen onvoldoende selectieve migratie, en mensen zonder de juiste diploma's en talenkennis die hier in jobs onderaan de sociaaleconomische ladder belanden, of geen job vinden en vervolgens in armoede belanden. Met selectieve migratie kan je ook dat vermijden.

Dat "doorheen onze hele bestaansgeschiedenis als mensheid" verhaal of "migratie is van alle tijden", mag ook wel eens in context geplaatst worden. Als je naar de historische context kijkt dan zijn de huidige aantallen van mensen in dit land of andere West-Europese landen wél degelijk historisch gezien ongewoon hoog. Ik heb dat nog al eens gepost: kijk naar gebeurtenissen die we traditioneel in onze geschiedenisboeken bestempelen als veroveringen zoals die van de Noormannen in het V.K. of Willem de Veroveraar, en je ziet dat die toen maximaal 1 à 5% van de bevolking van het V.K. erdoor veranderden, (en dat op langere termijn die niet continu doorgingen). Nu zit je door legale en illegale migratie al aan snel 12% van het V.K. dat niet in Groot Brittanië geboren is, een percentage dat op dat enkele decennia exponentieel is toegenomen.

Net zomin het geen zin heeft om alleen maar richting de factor migratie te kijken, waar ik eerlijk gezegd me compleet ook niet op aangesproken voelt, zie je hier vooral het tegendeel. Zie je een duidelijke migratiecomponent of het nu gaat om criminaliteit of dalende PISA-scores, dan zie je een reflex bij sommigen om die specifieke component te minimaliseren of te wijzen dat het aan andere factoren ligt zoals SES, alsof dat ook niet samenhangt ermee. Vervolgens duw je de mensen die wel (durven) nog kijken naar de factor migratie richting extreemrechts, tja...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan