Justitie: wanneer
een kleine helft van onze gevangenispopulatie uit niet-Belgen (en dan tellen we mensen met dubbele nationaliteit dus ten volle als Belg) bestaat, wanneer je ziet dat in september van dit jaar
de helft van alle gearresteerden in Brussel, illegaal in het land waren [
bron], en er
in oktober een terreuraanslag is gepleegd door iemand die hier helemaal niet had horen te zijn en we wisten het!
Hoe leg je dan géén link met een thema als migratie?
Maar door zo op een ééndimensionale link te leggen verlies je gewoon het ganse overzicht op de problematiek. Die cijfers die je daar geeft zegt 0,0 over de oorzaken ervan. Het is toch niet zo dat iemand die van buitenlandse origine is automatisch misdrijven zal plegen? Wat een interessanter beeld geeft is om te onderzoeken hoeveel procent van
alle misdrijven gepleegd worden door mensen die hier illegaal verblijven/origine van buiten de EU. Zonder dat ik jou kan bombarderen met cijfers kan ik je wel al zeggen dat het ganse plaatje al anders in perspectief wordt geplaatst.
Leg eens verschillende cijfers samen: hoeveel procent van de mensen met een buitenlandse origine (non-eu) leven rond of onder de armoede grens en dit tegenover de ganse bevolking? Opnieuw: ik heb de cijfers niet, maar ik verzeker je dat dat ook een hoger percentage is. De criminaliteit die voortvloeit vanuit armoede is ook vaker diegene dat bestraft wordt met gevangenisstraffen: drugs, diefstal, ...
Andere criminaliteit (zoals belastingontduiking,..) worden vaker opgelost met alternatieve straffen of uitstel, ...
Waarom ik dit allemaal zeg? De oorzaak dat onze gevangenispopulatie voor quasi de helft bestaat uit niet-belgen, en bijgevolg nog een groter deel in combinatie mensen met een dubbele nationaliteit, ligt niet aan het land van oorsprong dat op het paspoort staat of het cultuurverschil. In vele moslimlanden wordt bijvoorbeeld diefstal nog strenger bestraft.
De oorzaak ligt aan een combinatie van factoren waaronder (generatie)armoede, (perceptie van) racisme, enzovoort.
Oorzaken die niet met een som geld, opvoeding of diversiteit-cursussen voor bedrijven zal opgelost worden. Dit ganse probleem oplossen zal een werk van tientallen jaren zijn waarbij er effort wordt gevraagd van quasi een gans land. Het is naïef om strengere migratieregels/migratiestop als oplossing te zien voor dat probleem.
Wat zal er gebeuren met een etterende wonde die je niet verder verzorgt of probeert te genezen? Uit zichzelf lost dat niet op hoor.