Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
  • Vlaams Belang: 27,5%
  • N-VA: 21,3%
  • Vooruit: 13,2%
  • CD&V: 12,9%
  • PvdA: 8,5%
  • Open Vld: 8,7%
  • Groen: 6,9%

Prioriteit voor de bevolking, in volgorde:
  1. Minder migratie
  2. Werken belonen
  3. Een goede gezondheidszorg voor iedereen
  4. Belastingen laten dalen
  5. Een goed pensioen voor iedereen

Dan te bedenken dat VB traditioneel slechter peilt dan presteert...
Als de politiek zo nog voortdoet zou toch minstens één partijtje zoals OpenVLD of Groen in minstens een paar provincies onder de (effectieve) kiesdrempel moeten vallen, en wordt het land helemaal onbestuurbaar. Tof!

De linken met andere actieve threads spreken voor zich denk ik dan.
Bij de 1000 ondervraagde in Antwerpen is het resultaat VB boven de 30% en boven de 50% samen met NVA.

Vlaanderen is wel meer dan Antwerpen natuurlijk (ik weet het, onpopulaire mening)
Dat wel ik, maar wel de grootste kieskring van Vlaanderen dus zegt ook wel iets moest men daar +30% halen of zelfs +50% samen

De kieskring Antwerpen met hoofdplaats Antwerpen telt 33 zetels.
De kieskring Vlaams-Brabant met hoofdplaats Leuven telt 20 zetels.
De kieskring Limburg met hoofdplaats Hasselt telt 16 zetels.
De kieskring Oost-Vlaanderen met hoofdplaats Gent telt 27 zetels.
De kieskring West-Vlaanderen met hoofdplaats Brugge telt 22 zetels.

Zijn 1.000 ondervraagden niet een beetje weinig of is dat ook al genoeg voor een peiling? Alle ik geloof dat deze resultaten wel de verkiezingsuitslagen zouden kunnen worden dus ik twijfel er niet aan maar ik herinner me bij andere peilingen dat er meestal 3.000+ ondervraagden waren. Oprechte vraag ik probeer de peiling niet in vraag te stellen.

———

Persoonlijk kijk ik bij peilingen vooral naar de tendensen en niet zozeer naar de getallen zelf en hier zie je toch weer dat Vooruit naar beneden gaat en dit is de tweede peiling waar je dit kan zien. Melissa Depraetere hoopt waarschijnlijk dat ze veel kiezers kan aantrekken met alles in te zetten op koopkracht maar ik denk niet dat dat genoeg is. Het zou me niet verbazen als zij ook richting verkiezingen hardere standpunten of slogans inzake migratie zal innemen net zoals Conner.

Persoonlijk kijk ik bij peilingen vooral naar de tendensen en niet zozeer naar de getallen zelf en hier zie je toch weer dat Vooruit naar beneden gaat en dit is de tweede peiling waar je dit kan zien. Melissa Depraetere hoopt waarschijnlijk dat ze veel kiezers kan aantrekken met alles in te zetten op koopkracht maar ik denk niet dat dat genoeg is. Het zou me niet verbazen als zij ook richting verkiezingen hardere standpunten of slogans inzake migratie zal innemen net zoals Conner.
Migratie kapen van het VB - ik vermoed dat ze daar geen 2 maar 20 keer gaan over nadenken, NVA heeft een poging gewaagd en verloren, in Nederland idem tot op zekere hoogte. Dat wordt een heel dunne lijn - zowel om kiezers te winnen als te verliezen.

Als beleidspartij is de beste wijze om stemmen te halen gewoon goed beleid natuurlijk ... campagne afstemmen met als doel stemmen elders weg te plukken lijkt mij geen goede motivatie - maar als je bord wordt leeg gegeten is dat gewoon een logische reactie - wet van zelfbehoud.

Laatst bewerkt:
Migratie kapen van het VB - ik vermoed dat ze daar geen 2 maar 20 keer gaan over nadenken, NVA heeft een poging gewaagd en verloren, in Nederland idem tot op zekere hoogte. Dat wordt een heel dunnen lijn - zowel om kiezers te winnen als te verliezen.

Als beleidspartij is de beste wijze om stemmen te halen gewoon goed beleid natuurlijk ...
Dat klopt maar Conner had de partij onder andere door strengere praat zoals “Ik voel me niet in België als ik door Molenbeek ga” weer op de kaart gezet en de laatste positieve peilingen waren rond de 17%. Nu hij weg is kelderde hun scores tot 15% en deze peiling zelfs tot 13%.

Ik denk ook wel dat er een stem publiek is voor een linkse partij met een focus op koopkracht en strenge houding tov migratie. In het geval van Nva en de Nederlandse verkiezingen waren dit vooral liberale of andere rechtse partijen die probeerden van dit thema ook stemmen te halen.

Beetje jammer dat de voorgeschreven thema's sterk federaal gelinkt zijn, maar het is hoe dan ook weer sterk dat migratie zo "hoog" staat - al vallen de percentages wel mee. Er is zoveel inkt gevloeid over de economische prestaties van Belgie, problemen bij justitie, problemen in de zorgsector, problemen in het onderwijs... Maar "minder migratie" is prioriteit nummer 1. Ongelooflijk :lol:

Foei foei centrumland - u zo laten vangen door een perceptieoorlog.

Beetje jammer dat de voorgeschreven thema's sterk federaal gelinkt zijn, maar het is hoe dan ook weer sterk dat migratie zo "hoog" staat - al vallen de percentages wel mee. Er is zoveel inkt gevloeid over de economische prestaties van Belgie, problemen bij justitie, problemen in de zorgsector, problemen in het onderwijs... Maar "minder migratie" is prioriteit nummer 1. Ongelooflijk :laugh:

Foei foei centrumland - u zo laten vangen door een perceptieoorlog.
Zou die verklaring niet te vinden zijn in het feit dat men alles aan migratie probeert te linken:

- problemen bij justitie omdat er teveel criminelen zijn, te veel wanbetalers ... en ja, dat zijn allemaal illegalen en geen echte Belgen
- problemen in het onderwijs - jaja, allemaal de schuld van de kinderen die geen Nederlands spreken - en ja, dat zijn wederom geen echte Belgen
- problemen met huisvesting - ahja, al die sociale woningen zitten vol met allochtonen
- problemen met de begroting - je bent mee, ik voel het- allemaal de schuld van die luilakken die allemaal naar hier komen om te profiteren van onze zorgstaat die een levenslang luilekkerland verzekerd zien

welke problemen wil je nog gelinkt zien?

Ziehier de perfecte campagne voor de wie niet veel verder kijkt, let op - wij hebben ook de oplossingen - stuur die allemaal terug en er komen miljarden vrij - daarmee kunnen we het loon en de vakantie van de leerkrachten verdubbelen, iedereen een milieuvriendelijke wagen geven, de boeren compenseren voor het opdoeken van de varkensstallen, de belastingen halveren, het beste fietsnetwerk uitbouwen en de begrotingsschuld in 5 jaar tijd aflossen.

Contextbinder for president

Zou die verklaring niet te vinden zijn in het feit dat men alles aan migratie probeert te linken:

- problemen bij justitie omdat er teveel criminelen zijn, te veel wanbetalers ... en ja, dat zijn allemaal illegalen en geen echte Belgen
- problemen in het onderwijs - jaja, allemaal de schuld van de kinderen die geen Nederlands spreken - en ja, dat zijn wederom geen echte Belgen
- problemen met huisvesting - ahja, al die sociale woningen zitten vol met allochtonen
- problemen met de begroting - je bent mee, ik voel het- allemaal de schuld van die luilakken die allemaal naar hier komen om te profiteren van onze zorgstaat die een levenslang luilekkerland verzekerd zien

Ziehier de perfecte campagne voor de wie niet veel verder kijkt, let op - wij hebben ook de oplossingen - stuur die allemaal terug en er komen miljarden vrij - daarmee kunnen we het loon en de vakantie van de leerkrachten verdubbelen, iedereen een milieuvriendelijke wagen geven, de boeren compenseren voor het opdoeken van de varkensstallen, de belastingen halveren, het beste fietsnetwerk uitbouwen en de begrotingsschuld in 5 jaar tijd aflossen.

Kwestie van andermans standpunt in't belachelijke te trekken, kan dit wel tellen.

Er is werkelijk NIEMAND die zegt dat criminelen 'allemaal' illegalen zijn of dat de problemen in het onderwijs 'allemaal de schuld zijn van anderstaligen'.

Wel legt de migratieproblematiek een heel grote druk op alle facetten van onze samenleving. Het lijkt dus logisch dat dit aan banden wordt gelegd. Natuurlijk zal het niet eenvoudig worden, maar het is niet onmogelijk (zie bv. Denemarken).

Kwestie van andermans standpunt in't belachelijke te trekken, kan dit wel tellen.

Er is werkelijk NIEMAND die zegt dat criminelen 'allemaal' illegalen zijn of dat de problemen in het onderwijs 'allemaal de schuld zijn van anderstaligen'.

Wel legt de migratieproblematiek een heel grote druk op alle facetten van onze samenleving. Het lijkt dus logisch dat dit aan banden wordt gelegd. Natuurlijk zal het niet eenvoudig worden, maar het is niet onmogelijk (zie bv. Denemarken).
En nogmaals: Denemarken heeft tijdens de onderhandelingen van het akkoord van Maastricht een opt out kunnen bedwingen om af te wijken van de asielregels van de EU. Met andere woorden: België kan niet hetzelfde doen als Denemarken. Tenzij we uit de EU stappen.

En nogmaals: Denemarken heeft tijdens de onderhandelingen van het akkoord van Maastricht een opt out kunnen bedwingen om af te wijken van de asielregels van de EU. Met andere woorden: België kan niet hetzelfde doen als Denemarken. Tenzij we uit de EU stappen.
Nog los daarvan is er ook gewoon heel veel windowdressing door politici. Alsof Hongarije en Denemarken enorm anti migratie zijn of dat er kei weinig migratie is - dat blijkt niet uit hun beleid alleszins. Denemarken heeft bv een hoger percentage goedgekeurde asielaanvragen dan Belgie/Frankrijk,... Wat is dan strengere migratie?

Daadkrachtige maatregelen zullen inderdaad dikwijls botsen met supranationale regelgeving.

Het is dus cruciaal dat we op Europees niveau een aantal zaken heronderhandelen. België zal daarin niet alleen staan als we kijken naar de verkiezingsresultaten in onze omliggende landen. Natuurlijk zal dat niet eenvoudig gaan. Maar als we een Nexit, Frexit,... willen vermijden, zullen Europese beleidsmakers toch moeten aanvaarden dat ze een andere koers moeten varen.

Zijn 1.000 ondervraagden niet een beetje weinig of is dat ook al genoeg voor een peiling? Alle ik geloof dat deze resultaten wel de verkiezingsuitslagen zouden kunnen worden dus ik twijfel er niet aan maar ik herinner me bij andere peilingen dat er meestal 3.000+ ondervraagden waren. Oprechte vraag ik probeer de peiling niet in vraag te stellen.

———

Er wordt ook een foutmarge meegegeven. Normaal is 1000 personen meer dan voldoende, zolang er genoeg verschillen inzitten (dus niet enkel 30-40 jarige vrouwen bv.).

Daadkrachtige maatregelen zullen inderdaad dikwijls botsen met supranationale regelgeving.

Het is dus cruciaal dat we op Europees niveau een aantal zaken heronderhandelen. België zal daarin niet alleen staan als we kijken naar de verkiezingsresultaten in onze omliggende landen. Natuurlijk zal dat niet eenvoudig gaan. Maar als we een Nexit, Frexit,... willen vermijden, zullen Europese beleidsmakers toch moeten aanvaarden dat ze een andere koers moeten varen.
Maar wat zijn die daadkrachtige maatregelen dan? En wat moeten ze bereiken?

De Brexit ging ook deels om het vluchtelingenbeleid van de EU herinner ik me. Wat zien we sinds de Brexit? Ze moesten plots de arbeidsmigratie opkrikken om mensen van buiten de EU aan te trekken om de vacatures te vullen en de tijdelijke migranten bleven plots veel langer omdat ze ik weet niet hoeveel administratie moesten doen. Langer blijven was daardoor interessanter dan opnieuw te vertrekken.

SirKillalot geeft regelmatig aan dat je door geografische redenen soms beperkt bent, maar de UK is dat in theorie niet. En raar maar waar... De realiteit en het beleid staat toch weer compleet haaks op de retoriek en perceptie. Het is echt een constante.

Bron
_127770435_migration_v3-nc.png.webp

Je kijkt inderdaad niet veel verder...
  • Justitie: wanneer een kleine helft van onze gevangenispopulatie uit niet-Belgen (en dan tellen we mensen met dubbele nationaliteit dus ten volle als Belg) bestaat, wanneer je ziet dat in september van dit jaar de helft van alle gearresteerden in Brussel, illegaal in het land waren [bron], en er in oktober een terreuraanslag is gepleegd door iemand die hier helemaal niet had horen te zijn en we wisten het!
    Hoe leg je dan géén link met een thema als migratie?
    ...
  • Onderwijs: tja, eigenlijk is dit een mooi voorbeeld van onrechtstreekse impact. Allereerst omdat de problemen zich natuurlijk ook situeren bij kinderen van, en intussen kleinkinderen van migranten... dat is meer een gefaald integratiebeleid aan de ene kant. De samenleving mag ook in de spiegel kijken: racisme via een cultuur van lage verwachtingen die excellente leerlingen niet naar het hoger onderwijs kreeg, speelde ook een rol. En als ik dan uit mijn eigen ervaring moet putten: leerlingen met een allochtone achtergrond kunnen even goed excelleren als autochtone, maar dat bereik je niet met de lat lager te leggen, met je schoolcultuur aan te passen, daar is migratie dus maar een héél klein deel van de schuld natuurlijk, dat is eigenschuld... Ik ga een stukje van Wouter Duyck uit een interview van afgelopen week citeren:
    “Als ik ervoor pleit om de lat hoger te leggen, is dat in de eerste plaats voor Mohammed, die thuis geen boekenkast heeft. Dan is dat niet voor Robbe Duyck, die thuis over drie kranten en zes computers beschikt. Robbe zal er zonder klasbibliotheek ook komen, voor Mohammed is die cruciaal. Maar in plaats van boeken te introduceren in een kansarme klas, stoppen we er met dt-regels te doceren, want ze snappen het toch niet en ze hebben het al zo moeilijk. Dat is pas stigmatiserend.”
    ...
  • Huisvesting: ligt eraan hoe je het bekijkt natuurlijk, bron: 1 op 7 van de sociale woningen die naar niet-Belgen gaan (al kan je zelfs daar vragen bij stellen) valt mee, maar 30% of meer in Antwerpen of Genk is niet weinig.
    Daarnaast nog onderzoek dat uitwijst hoe huurders met een buitenlandse nationaliteit regelmatig in het buitenland dan nog eens vastgoed lijken te bezitten... ook hier is de link dus niet onbestaande.
    ...
  • Begroting: € 921 miljoen euro voor Fedasil in 2022, een verdubbeling tegenover 2021. Dat is ongeveer 1/16 van het begrotingstekort.
    Dat is dan alleen nog maar de kost van de opvang van asielzoeker, niet de kosten die erbij komen kijken indien hun aanvraag wordt goedgekeurd. Als je naar wetenschappelijke studies in Nederland gaat kijken (die hier in België meer taboe zijn) zie je dat migratie een netto-kost is. ...Een (wetenschappelijk) rapport waarin gesteld wordt dat immigratie de samenleving zoveel geld kost dat de verzorgingsstaat onhoudbaar dreigt te worden..
Het is niet omdat je er de spot mee drijft, of omdat inderdaad niet alle problemen volledig gelinkt zijn aan migratie en opgelost zullen zijn wanneer we daar wél terug de controle over hebben, dat het probleem er één is om eens mee te lachen wanneer het mensen hun prioriteit nr. 1 is.

Was inderdaad een goed en interessant onderzoek dat ze gevoerd hebben. Ze hebben zeer mooi aangeduid dat migratie niet de reden is van de kost maar het beperkte beleid rond huisvestiging en werk. Het spreekt voor zich dat migratie veel geld kost als je de toegang tot de arbeidsmarkt strikt organiseert. Zo eindig je inderdaad tot een kostenpoot en dat is voor niemand interessant. Conclusie: migratie is niet het probleem, de overheid wel!

Het is niet omdat je er de spot mee drijft, of omdat inderdaad niet alle problemen volledig gelinkt zijn aan migratie en opgelost zullen zijn wanneer we daar wél terug de controle over hebben, dat het probleem er één is om eens mee te lachen wanneer het mensen hun prioriteit nr. 1 is.

Letterlijk geen enkel maatschappelijk probleem is opgelost door "controle" te krijgen over migratie. Wat is controle uberhaupt? Misschien is het net die "controle" die voor de problemen zorgt (cfr strikte arbeidsmarktttoegang)... Om maar in te zoomen op je voorbeeld rond huisvestiging. In steden waar procentueel veel niet-Belgen wonen bewonen veel niet-Belgen de sociale woningen. Amai what a surprise zeg. 5 minuten de emotie van je afzetten is vaak al voldoende om die bubbels te doorprikken, KoC.

--
Heel dit debat heeft meer te maken met het kind met het badwater willen weggooien in plaats van gewoon effectief in te zetten op doeltreffend beleid. Maar nee het is veel eenvoudiger om te zeggen: samenleven met groep X is moeilijk dus als groep X weg is, is alles beter joepie. En dat is exact het soort politieke communicatie dat al te lang dominant is ons publieke debat. Retoriek <-> realiteit.

Was inderdaad een goed en interessant onderzoek dat ze gevoerd hebben. Ze hebben zeer mooi aangeduid dat migratie niet de reden is van de kost maar het beperkte beleid rond huisvestiging en werk. Het spreekt voor zich dat migratie veel geld kost als je de toegang tot de arbeidsmarkt strikt organiseert. Zo eindig je inderdaad tot een kostenpoot en dat is voor niemand interessant. Conclusie: migratie is niet het probleem, de overheid wel!

Hetgeen je schrijft is eenvoudigweg niet onderbouwd (of strookt niet met wat daar in de tekst staat), negeert zoals gebruikelijk een heel groot aantal andere zaken, en net zoals je cijfers rond de Brexit zeer selectief natuurlijk. Maar ook daar is er een verschil tussen de Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs die ze plots misten, versus de illegale kanaaloverstekers die ze nog steeds absoluut niet willen.

Controle is een land dat zelf kiest wie naar daar mag migreren en wie niet.
Waar illegale migratie nooit resulteert in legaal verblijfsrecht, minstens voor volwassenen.

Het is ook niet alsof het "normaal" is dat er steden zijn in België, waar dermate veel niet-Belgen wonen. Dat is net het punt van grenzen.
Draai de klok terug naar de generatie van mijn grootouders en dat is integendeel zéér abnormaal. Het is dus maar wat je als referentie wilt nemen natuurlijk.

Doen alsof er geen problemen zijn is exact de politieke retoriek die ons tot hier gebracht heeft.
De feiten en cijfers geven jou gewoon ongelijk. Tekenend is dat telkens ik een reactie van jou (of een gelijkgestemde op dat vlak) ontvang er stevig in geknipt moet worden. 50% illegale arrestanten in Brussel? Daar spreken we niet over want dat is een realiteit die niet te ontkennen valt natuurlijk.

Hetgeen je schrijft is eenvoudigweg niet onderbouwd (of strookt niet met wat daar in de tekst staat), negeert zoals gebruikelijk een heel groot aantal andere zaken, en net zoals je cijfers rond de Brexit zeer selectief natuurlijk. Maar ook daar is er een verschil tussen de Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs die ze plots misten, versus de illegale kanaaloverstekers die ze nog steeds absoluut niet willen.

Ik weet het niet, ik heb die tekst wel gelezen en ze geven er toch heel duidelijk aan dat door de werkloosheid onder migranten ze steun moeten trekken e.d. en dat dat onbetaalbaar dreigt te worden bij ongewijzigd beleid. En hoe zit dat beleid vandaag? Een verblijfs- en tewerkstellingsvergunning aanvragen. Dat laatste moet dan nog (deels geloof ik) via de werkgever die moet kunnen bewijzen dat hij niemand vindt op de huidige arbeidsmarkt, etc. En tijd verstrijkt, en een leger ambtenaren moet dat allemaal maar bolwerken, dan creëer je gewoon bottlenecks, problemen, en illegaliteit. Je kan dan zeggen: draai de kraan gewoon dicht. Los van de haalbaarheid heeft dat natuurlijk ook veel economische repercussie, terwijl je anderzijds ook gewoon het potentieel kan benutten door ze minder administratie/overheid te voorzien en ze gewoon aan het werk te zetten.
Btw, Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs zijn EU-immigranten. Die non-EU die piekt is niet EU hé. Dat is India, Pakistan, Nigeria,... Niet Polen.

Je wilt legale migratie dan moeilijker/beperkter maken. Wanneer heeft dat ooit gewerkt? Bij Brexit werkte dat niet. Bij de verstrenging rond de straat van Gibraltar werkt dat niet, begin jaren tachtig ons verdrag met Marokko werkte niet. Restricties werken niet. Migratie verdwijnt niet, maar zoekt gewoon een andere weg - waterbedeffect.

In de tijd van mijn grootouders, en we verschillen niet van leeftijd, woonde er ook gewoon heel veel niet-Belgen bij hun in de buurt... Maar dat is misschien eigen als ge van de mijnstreek zijt. We zullen een verschillend idee hebben van wat normaal is, al is migratie wel gewoon van alle tijden...

Ik weet trouwens niet goed wat ik moet zeggen over die 50% arrestanten. 50% van de mensen die ik aanspreek op De Meir zijn van Antwerpen, dus...? Wat moet ik daarmee? Lijkt me nogal logisch dat in het administratieve hart van het land qua asielprocedures er veel illegalen staan aan te schuiven in de hoop toch gewoon een verblijf te krijgen.

Bovendien zeg ik nergens dat er géén problemen zijn, ik erken problemen, maar ik kijk liever naar de wetenschappelijk onderbouwde oorzaken. Wanneer ik afkom met feiten en cijfers zijn ze volgens jou "biased", ook al komen ze gewoon van onafhankelijke bronnen. De reden dat ik (of iemand anders) veel knip in je reactie is bijgevolg gewoon omdat je enorm veel op een hoop gooit en er gewoon geen beginnen aan is. Het moet nog een beetje leesbaar blijven voor anderen :). Ik of iemand anders kan op ieder punt ingaan en je proberen wat nuance bij te brengen, maar ik heb niet echt het gevoel dat je daar voor open staat, dus dan beperk ik me graag tot een puntje dat ik nog niet heb behandeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan