Hetgeen je schrijft is eenvoudigweg niet onderbouwd (of strookt niet met wat daar in de tekst staat), negeert zoals gebruikelijk een heel groot aantal andere zaken, en net zoals je cijfers rond de Brexit zeer selectief natuurlijk. Maar ook daar is er een verschil tussen de Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs die ze plots misten, versus de illegale kanaaloverstekers die ze nog steeds absoluut niet willen.
Ik weet het niet, ik heb die tekst wel gelezen en ze geven er toch heel duidelijk aan dat door de werkloosheid onder migranten ze steun moeten trekken e.d. en dat dat onbetaalbaar dreigt te worden bij ongewijzigd beleid. En hoe zit dat beleid vandaag? Een verblijfs- en tewerkstellingsvergunning aanvragen. Dat laatste moet dan nog (deels geloof ik) via de werkgever die moet kunnen bewijzen dat hij niemand vindt op de huidige arbeidsmarkt, etc. En tijd verstrijkt, en een leger ambtenaren moet dat allemaal maar bolwerken, dan creëer je gewoon bottlenecks, problemen, en illegaliteit. Je kan dan zeggen: draai de kraan gewoon dicht. Los van de haalbaarheid heeft dat natuurlijk ook veel economische repercussie, terwijl je anderzijds ook gewoon het potentieel kan benutten door ze minder administratie/overheid te voorzien en ze gewoon aan het werk te zetten.
Btw, Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs zijn EU-immigranten. Die non-EU die piekt is niet EU hé. Dat is India, Pakistan, Nigeria,... Niet Polen.
Je wilt legale migratie dan moeilijker/beperkter maken. Wanneer heeft dat ooit gewerkt? Bij Brexit werkte dat niet. Bij de verstrenging rond de straat van Gibraltar werkt dat niet, begin jaren tachtig ons verdrag met Marokko werkte niet. Restricties werken niet. Migratie verdwijnt niet, maar zoekt gewoon een andere weg - waterbedeffect.
In de tijd van mijn grootouders, en we verschillen niet van leeftijd, woonde er ook gewoon heel veel niet-Belgen bij hun in de buurt... Maar dat is misschien eigen als ge van de mijnstreek zijt. We zullen een verschillend idee hebben van wat normaal is, al is migratie wel gewoon van alle tijden...
Ik weet trouwens niet goed wat ik moet zeggen over die 50% arrestanten. 50% van de mensen die ik aanspreek op De Meir zijn van Antwerpen, dus...? Wat moet ik daarmee? Lijkt me nogal logisch dat in het administratieve hart van het land qua asielprocedures er veel illegalen staan aan te schuiven in de hoop toch gewoon een verblijf te krijgen.
Bovendien zeg ik nergens dat er géén problemen zijn, ik erken problemen, maar ik kijk liever naar de wetenschappelijk onderbouwde oorzaken. Wanneer ik afkom met feiten en cijfers zijn ze volgens jou "biased", ook al komen ze gewoon van onafhankelijke bronnen. De reden dat ik (of iemand anders) veel knip in je reactie is bijgevolg gewoon omdat je enorm veel op een hoop gooit en er gewoon geen beginnen aan is. Het moet nog een beetje leesbaar blijven voor anderen

. Ik of iemand anders kan op ieder punt ingaan en je proberen wat nuance bij te brengen, maar ik heb niet echt het gevoel dat je daar voor open staat, dus dan beperk ik me graag tot een puntje dat ik nog niet heb behandeld.