Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
Dan heb je niet gelet op het feit dat er heel wat mensen aan de minder-radicaalrechtse vleugel van de N-VA naar de uitgang begeleid worden of opstappen. Met Jan Peumans, Valérie Van Peel, ... als typevoorbeelden.

Terwijl figuren uit nazi-collaboratiefamilies zoals Diependaele en Loones vooraanstaande postjes krijgen. Of Bart De Wever zelf. Dankzij zijn broer Bruno De Wever hebben we al een mooie inkijk gekregen in hoe hun opvoeding eruit zag. Of ex-Vlaams Belangers zoals Jan Jambon.

Al sinds het uiteenvallen van de VolksUnie zie je dat de N-VA enkel de meest radicale figuren uit de Vlaams-Nationalistische beweging verzamelt.
Ik kan me enorm storen aan die perceptie alsof N-VA "de nieuwe Open VLD" is, louter omdat ze hun economisch programma gekopieerd hebben. Het is in de eerste plaats een Vlaams Belang "light". En waarvan niemand op dit moment weet hoe "light" ze precies zijn.

Is N-VA de erfenis van de Volksunie vergeten?’

-Guilt by association
-Waarom rechtervleugel meteen benoemen als radicaal rechts? Nogal tendentieus en je banaliseert radicaal/extreem rechts gewoon op deze manier
-Inderdaad opvallend dat meerdere leden vertrekken, je vergeet Parys en Vandaele nog te benoemen, maar uiteindelijk hebben die allemaal een duidelijke persoonlijke beweegreden gegeven. Een partij als de N-VA heeft er niets aan om die figuren te lozen omdat die net interessant waren om andere flanken af te dekken.

Ik vind het nogal gratuit om te wijzen op het collaboratieverleden van de familie van bepaalde N-VA'ers. Alsof dat een erfzonde is dat je generaties lang mee moet zeulen. Het is een publiek geheim dat Jambon in het verleden nog aanwezig was op bijeenkomsten van het Sint-Maartensfonds, maar daar werd tot het Sauwens-incident amper naar gekeken.

Hoe meer N-VA op VB probeert te lijken hoe meer ze het VB gaan voeden, lijkt me.
Sauwens is nadien overgestapt naar de CD&V (2001) en nog +-15j burgemeester geweest

Dus CD&V haalt ook aangebrande mensen van de volkunie binnen en is een Vlaams Belang light? even kort door de bocht
Nog korter door diezelfde bocht is dat hij ook burgemeester was in Bilzen toen een gepland asielcentrum in brand werd gestoken en er daardoor uiteindelijk niet kwam

Sauwens is nadien overgestapt naar de CD&V (2001) en nog +-15j burgemeester geweest

Dus CD&V haalt ook aangebrande mensen van de volkunie binnen en is een Vlaams Belang light? even kort door de bocht
Nog korter door diezelfde bocht is dat hij ook burgemeester was in Bilzen toen een gepland asielcentrum in brand werd gestoken en er daardoor uiteindelijk niet kwam
Het is geen geheim dat de katholieke partij kort na de oorlog redelijk was aangebrande collaborateurs terug binnenhaalde. Vlaanderen was daar relatief uniek in: in Nederland en Wallonië zijn ze veel minder begripvol geweest voor collaborateurs, maar hier werd hun deelname aan de oorlog en de bezetting haast vergoeilijkt. Pas recent is die mythe ontrafeld en is ook het aandeel van Vlamingen in oorlogsmisdaden aan het Oostfront duidelijker geworden.

Ik vind het nogal gratuit om te wijzen op het collaboratieverleden van de familie van bepaalde N-VA'ers. Alsof dat een erfzonde is dat je generaties lang mee moet zeulen. Het is een publiek geheim dat Jambon in het verleden nog aanwezig was op bijeenkomsten van het Sint-Maartensfonds, maar daar werd tot het Sauwens-incident amper naar gekeken.

... "maar daar werd amper naar gekeken". Nou, daar heb je mooi mijn bezorgdheid verwoord.

Dat is dus net het problematische. Ga maar eens uitleggen aan uw grootvader die tegen de nazi's vocht dat die gasten nu aan de macht zijn in deze regio. Ook Jong-NVA schuurt aan bij dergelijke duistere organisaties en gaat bijvoorbeeld ritueel bloemen leggen op de graven van nazi-collaborateurs. Maar hey, nothing to see here.

Zijn we volledig gek geworden?!

Hoe meer N-VA op VB probeert te lijken hoe meer ze het VB gaan voeden, lijkt me.

... Wat ze exact aan het doen zijn. Het was vroeger altijd het argument dat ze VB leegzogen. En wat zien we nu?

Als VB light nu ondertussen al 20 jaar aan de macht is in een of andere vorm dan kan het toch allemaal nog zo erg niet zijn

Het puntje is ook nog nooit bij het paaltje gekomen in die 20 jaar. Wat konden ze doen op hun eentje?
Dat kan echter snel veranderen wanneer ze samen met VB een meerderheid kunnen vormen.

Het puntje is ook nog nooit bij het paaltje gekomen in die 20 jaar. Wat konden ze doen op hun eentje?
Dat kan echter snel veranderen wanneer ze samen met VB een meerderheid kunnen vormen.

Probleem is dat het natuurlijk wel redelijk hol begint te klinken.

Omg als extreem rechts aan de macht komt dan is dat het einde der tijden! Want herinner u den Duits!

--> Extreem rechts aan de macht in pakweg Italië

Ja maar dat is een crap land en je kan toch niet zeggen dat die goed bezig zijn?

--> Extreem rechts aan de macht in Noorwegen, Denemarken, Oostenrijk, Nederland,..

Ja maar dat is niet hetzelfde soort van extreem-rechts en herinner u den Duits!

--> Extreem rechts aan de macht in een coalitie

Ja maar dan kunnen ze niet doen wat ze echt willen doen!

--> Trump in de VS was ook niet het einde van de beschaving

Maar stel dat hij terug komt! Dan pas..

--> N-VA is toch niet zo erg als een VB light

Omdat ze nooit kunnen doen wat ze echt willen doen! En weerom, den Duits 75 jaar geleden!

Je kan de mensen toch niet echt kwalijk nemen dat ze al die doem en onheilsvoorspellingen niet echt meer serieus nemen.

Probleem is dat het natuurlijk wel redelijk hol begint te klinken.

Omg als extreem rechts aan de macht komt dan is dat het einde der tijden! Want herinner u den Duits!

--> Extreem rechts aan de macht in pakweg Italië

Ja maar dat is een crap land en je kan toch niet zeggen dat die goed bezig zijn?

--> Extreem rechts aan de macht in Noorwegen, Denemarken, Oostenrijk, Nederland,..

Ja maar dat is niet hetzelfde soort van extreem-rechts en herinner u den Duits!

--> Extreem rechts aan de macht in een coalitie

Ja maar dan kunnen ze niet doen wat ze echt willen doen!

--> Trump in de VS was ook niet het einde van de beschaving

Maar stel dat hij terug komt! Dan pas..

--> N-VA is toch niet zo erg als een VB light

Omdat ze nooit kunnen doen wat ze echt willen doen! En weerom, den Duits 75 jaar geleden!

Je kan de mensen toch niet echt kwalijk nemen dat ze al die doem en onheilsvoorspellingen niet echt meer serieus nemen.

Man man, wat een kortzichtigheid. Ga maar eens praten met homokoppels in Italië die hun kinderen mochten afstaan.
Of schermen met hyperbolen zoals het "einde der tijden". Het is niet omdat je geen impact ziet op een legislatuur van 4 jaar, dat het daarom geen grote blijvende schade heeft aangebracht natuurlijk.
- Impact op klimaat met al die extreem-rechtsen die nog te lomp zijn om de wetenschap daaromtrent te snappen? Onbestaand denk je? Geen bedreiging?
- Impact op geopolitiek met al die extreem-rechtsen die lopen aanschurken bij figuren als Poetin? Onbestaand denk je? Geen bedreiging?

Neen, als je morgen extreemrechts stemt, zal overmogen niet het water tot aan je knieën staan.
Neen, als je morgen extreemrechts stemt, zal Poetin overmogen nog niet met zijn tanks op de grote markt van Brussel staan.

Maar ik hoop dat je een klein beetje verder kan denken dan dat, en the bigger picture ziet. En de wezenlijke desastreuze lange termijneffecten kan herkennen.

mod-edit: onnodig taalgebruik weggehaald.

Laatst bewerkt door een moderator:
Man man, wat een kortzichtigheid. Ga maar eens praten met homokoppels in Italië die hun kinderen mochten afstaan.
Of schermen met hyperbolen zoals het "einde der tijden". Het is niet omdat je geen impact ziet op een legislatuur van 4 jaar, dat het daarom geen grote blijvende schade heeft aangebracht natuurlijk.
- Impact op klimaat met al die extreem-rechtse debielen die nog te lomp zijn om de wetenschap daaromtrent te snappen? Onbestaand denk je? Geen bedreiging?
- Impact op geopolitiek met al die extreem-rechtse debielen die lopen aanschurken bij figuren als Poetin? Onbestaand denk je? Geen bedreiging?

Neen, als je morgen extreemrechts stemt, zal overmogen niet het water tot aan je knieën staan.
Neen, als je morgen extreemrechts stemt, zal Poetin overmogen nog niet met zijn tanks op de grote markt van Brussel staan.

Maar ik hoop dat je een klein beetje verder kan denken dan dat, en the bigger picture ziet. En de wezenlijke desastreuze lange termijneffecten kan herkennen.
Volledig mee eens. Maar een kleine toevoeging nog: economische impact is er ook. Italië heeft sowieso al een zeer zwakke economie en een begroting zo slecht als de onze, maar bij een extreme regering (extreem links of rechts) merk je altijd dat internationale bedrijven voorzichtig zijn met grote investeringen. Dat gaat altijd ten koste van de economie. Bij een extreem linkse regering is men bang om kapot getaxeerd te worden. Bij een extreem rechtse regering vreest men meer administratie of restricties om buitenlandse werkkrachten aan te trekken.

Mijn broer is getrouwd met zijn man en die hebben een meisje uit Guinee geadopteerd. Die zijn oprecht bang wat hier gaat gebeuren als het Vlaams Belang de monsterscore haalt die voorspeld wordt. Vroeger was mijn broer ook actief in een holibi vzw om jongeren te ondersteunen die owv persoonlijke redenen niet uit de kast durven komen. Iedereen in die holibi gemeenschap houdt zijn of haar hart vast.

Mijn broer is getrouwd met zijn man en die hebben een meisje uit Guinee geadopteerd. Die zijn oprecht bang wat hier gaat gebeuren als het Vlaams Belang de monsterscore haalt die voorspeld wordt. Vroeger was mijn broer ook actief in een holibi vzw om jongeren te ondersteunen die owv persoonlijke redenen niet uit de kast durven komen. Iedereen in die holibi gemeenschap houdt zijn of haar hart vast.

Ik meen dat VB zelfs een fractievoorzitter heeft die homo is, en dat ook duidelijk heeft gemaakt.

Of je daaruit besluiten kan trekken - geen idee, daarvoor ken ik de partij onvoldoende maar je zou denken dat er toch een zeker draagvlak aanwezig is.

Ik meen dat VB zelfs een fractievoorzitter heeft die homo is, en dat ook duidelijk heeft gemaakt.

Of je daaruit besluiten kan trekken - geen idee, daarvoor ken ik de partij onvoldoende maar je zou denken dat er toch een zeker draagvlak aanwezig is.

Dat en de partijvoorzitter die al meer dan één keer heeft bevestigd dat voor hen holebirechten verworven rechten zijn.

Chris Janssens heet die man, geloof ik. Maar goed, een politieker die iets zegt voor de verkiezingen boezemt weinig vertrouwen in. Ik ben te oud geworden om daarin te geloven...

Chris Janssens heet die man, geloof ik. Maar goed, een politieker die iets zegt voor de verkiezingen boezemt weinig vertrouwen in. Ik ben te oud geworden om daarin te geloven...

Dat is een dooddoener uiteraard, ik denk vooral dat mensen hun geloof in de politiek niet mogen verliezen maar zich wel moeten realiseren dat de hier heersende democratie nu eenmaal werkt met compromissen, besluiteloosheid, ... Behoudens een nog steeds hardnekkige groep met uitgesproken mening over o.a. de homo -gemeenschap denk ik wel dat ons land het best goed doet - het actieve bestuur van ons land omvat zowel personen uit de homo, de lesbische en de transgendergemeenschap.

Onverschilligheid is dan ook het worst case scenario vind ik persoonlijk.

- Impact op klimaat met al die extreem-rechtse debielen die nog te lomp zijn om de wetenschap daaromtrent te snappen? Onbestaand denk je? Geen bedreiging?
- Impact op geopolitiek met al die extreem-rechtse debielen die lopen aanschurken bij figuren als Poetin? Onbestaand denk je? Geen bedreiging?

Dat is natuurlijk géén eerlijke vergelijking, omdat de situatie in Italië er één was waarbij bepaalde steden verder gingen dan wat de nationale wetgeving mogelijk maakte. Dat is géén échte terugdraaiing van verworven rechten, eerder steden die vrij de wet interpreteerden, terugroepen tot de wet zoals ze is/was. Op vlak van holebi rechten denk ik niet dat je veel van Vlaams Belang moet vrezen op korte termijn, want ze zullen geen meerderheid behalen om zaken als holebi adoptie terug te draaien.

Op andere vlakken zal Vlaams Belang zonder twijfel wél een stap terug zijn, klimaat zal er één zijn, geopolitiek ook.
Maar tja, de traditionele partijen geven ze de pap in de mond.

Dat is een dooddoener uiteraard, ik denk vooral dat mensen hun geloof in de politiek niet mogen verliezen maar zich wel moeten realiseren dat de hier heersende democratie nu eenmaal werkt met compromissen, besluiteloosheid, ... Behoudens een nog steeds hardnekkige groep met uitgesproken mening over o.a. de homo -gemeenschap denk ik wel dat ons land het best goed doet - het actieve bestuur van ons land omvat zowel personen uit de homo, de lesbische en de transgendergemeenschap.

Onverschilligheid is dan ook het worst case scenario vind ik persoonlijk.
Ja maar ik vind dat we het als land schitterend doen zelfs. Er is nog wel ruimte voor verbetering, dat ontken ik niet, maar we blinken in heel veel wel uit. Voor mijn werk reis ik de wereld rond en na al die landen die ik bezocht heb is er geen enkel waar de algemene balans beter is dan bij ons. Je ziet wel vaker dat de meest bekrompen geesten juist de mensen zijn die nog nooit buiten onze landsgrenzen zijn geweest.

Ons onderwijsniveau, ons sociaal vangnet, ons zorgsysteem, onze algemene welvaart, onze vrijheid van meningsuiting, holibi rechten idd (wat ik belangrijk vind voor mijn broer),... Nogmaals, niks is perfect en België ook niet. Maar we doen het toch verdomd goed en ik raad klagers aan eens wat meer te reizen.

Wat het VB betreft: ik geef de democratie ook een eerlijke kans. Wat mij betreft mogen ze ook mee regeren en ik ben zelf tegen elke vorm van cordon sanitaire, ook al ben ik zelf geen VB stemmer.

Lijkt me de fout van degenen die daarvoor aan de macht waren en zaken deden/toelieten zonder ze te verankeren in de wet. Voor zover ik gelezen heb past men gewoon de wet toe.

Mogelijks, alleen zie ik niet significant meer positieve impact van de gevestigde waarden op dat vlak.

Er is niemand in het huidige politiek bestel die een goed trackrecord heeft op milieu gebied. En ja dat is frustrerend. Ditto met de geopolitiek.

Wat je niet begrijpt is dat ik dat inderdaad zie. Maar dat je wel politici ( en media soms) hebt die doen uitschijnen alsof die einde van de wereld hyperbool realiteit is met een partij als VB. Wat ik aanhaal is dat dat niet werkt omdat iedereen kan zien dat dat gewoon niet correct is.

Dat en de partijvoorzitter die al meer dan één keer heeft bevestigd dat voor hen holebirechten verworven rechten zijn.
Wat natuurlijk kan neerkomen op gewoon "tolerantie". Cavaria noemt het "zwijgen en niet te veel vragen". Je noemt het hier ook handig holebirechten, en niet LGBTIQ+-rechten, want met DVL die nog steeds een groot platform krijgt en van wie de partij zich nooit expliciet distancieert, is dat natuurlijk geen houdbaar standpunt meer. Op dat vlak is het toch vooral "kijk naar wat ik doe, niet naar wat ik zeg" om een achterban te pleasen die daar heel wat extremer in staat dan een soort gedoogbeleid.

Lijkt me de fout van degenen die daarvoor aan de macht waren en zaken deden/toelieten zonder ze te verankeren in de wet. Voor zover ik gelezen heb past men gewoon de wet toe.

Mogelijks, alleen zie ik niet significant meer positieve impact van de gevestigde waarden op dat vlak.

Er is niemand in het huidige politiek bestel die een goed trackrecord heeft op milieu gebied. En ja dat is frustrerend. Ditto met de geopolitiek.

Wat je niet begrijpt is dat ik dat inderdaad zie. Maar dat je wel politici ( en media soms) hebt die doen uitschijnen alsof die einde van de wereld hyperbool realiteit is met een partij als VB. Wat ik aanhaal is dat dat niet werkt omdat iedereen kan zien dat dat gewoon niet correct is.
Het is natuurlijk niet omdat ze "gewoon de wet toepassen" dat het oké is of niet holebi-onvriendelijk is. Of zelfs niet discriminerend is. Of in strijd met de mensenrechten is. Dan betekent het gewoon dat die wet discriminerend of in strijd met de mensenrechten is. Als het daarvoor gedaan werd zonder het expliciet te verankeren in de wet, en nu niet meer, kan degene die het nu niet meer doet toch niet pretenderen dat hij voor holebirechten is. Of zeggen dat het niet zijn verantwoordelijkheid is. Tuurlijk wel. De vorige had het kunnen verankderen, maar deze had het ook niet kunnen doen.

Schrik voor?
Wat denken ze dat er in praktijk gaat gebeuren moest het Vlaams Belang aan de macht komen?

Schrik voor?
Wat denken ze dat er in praktijk gaat gebeuren moest het Vlaams Belang aan de macht komen?
Mja. Als actieve VB-volksvertegenwoordiger Dominiek Sneppe zegt dat homohuwelijk en adoptie een brug te ver zijn, wordt ze daarvoor niet op de vingers getikt, moet ze geen excuses maken, maar moet ze gewoon zwijgen:

https://www.hln.be/tongeren/ik-ben-...lid-voor-het-vlaams-belang-et-alors~a1c18a91/
Vraag is of ze nu haar verontschuldigingen moet aanbieden. “Maar dat is niet aan de orde”, zegt voorzitter van Vlaams Belang Tom Van Grieken. “Het gaat om een persoonlijke mening van een onervaren verkozene. Het partijstandpunt is dat holebirechten verworven rechten zijn. Vlaams Belang wil het homohuwelijk én adoptie door homoseksuelen dus niet terugdraaien. En voor de rest is voor Dominiek nu een periode van radiostilte aangebroken.”

Als je daar dan de reacties onder bekijkt, kun je die natuurlijk niet helemaal het VB aanwrijven. En ik denk dat de meeste redelijke holebi's dat ook niet zullen doen. Feit is wel dat ze voortdurend blijven flirten met dat idee en het nooit sterk afwijzen. En vooral dat zo'n angst niet iets rationeel is: Je kunt weten dat de extreemste stemmen voor en van die partij niet het beleid zullen uitmaken. Maar tegelijk ook bang zijn voor wat de toekomst mogelijk brengt als dat pad wordt ingeslagen. Moet en zal TVG uiteindelijk woord houden of niet als de achterban luider roept en de iets gematigdere punten al behaald zijn? Daar zijn geen garanties over. Dus is het normaal dat er angst is onder zij die er last van dreigen te hebben.

En opnieuw wordt hier toegespitst op holebi's. Hetzelfde gaat niet op voor LGBTQ, hè. Daarover zijn ze heel duidelijk, en die mensen zijn zeer terecht bang dat er maatregelen zullen komen die hen niet goed zullen uitkomen.

Mja. Als actieve VB-volksvertegenwoordiger Dominiek Sneppe zegt dat homohuwelijk en adoptie een brug te ver zijn, wordt ze daarvoor niet op de vingers getikt, moet ze geen excuses maken, maar moet ze gewoon zwijgen:

https://www.hln.be/tongeren/ik-ben-...lid-voor-het-vlaams-belang-et-alors~a1c18a91/

Als je daar dan de reacties onder bekijkt, kun je die natuurlijk niet helemaal het VB aanwrijven. En ik denk dat de meeste redelijke holebi's dat ook niet zullen doen. Feit is wel dat ze voortdurend blijven flirten met dat idee en het nooit sterk afwijzen. En vooral dat zo'n angst niet iets rationeel is: Je kunt weten dat de extreemste stemmen voor en van die partij niet het beleid zullen uitmaken. Maar tegelijk ook bang zijn voor wat de toekomst mogelijk brengt als dat pad wordt ingeslagen. Moet en zal TVG uiteindelijk woord houden of niet als de achterban luider roept en de iets gematigdere punten al behaald zijn? Daar zijn geen garanties over. Dus is het normaal dat er angst is onder zij die er last van dreigen te hebben.

En opnieuw wordt hier toegespitst op holebi's. Hetzelfde gaat niet op voor LGBTQ, hè. Daarover zijn ze heel duidelijk, en die mensen zijn zeer terecht bang dat er maatregelen zullen komen die hen niet goed zullen uitkomen.

Die Sneppe, kan dat misschien ook uit de insteek komen van Godsdienst? De kerk en holibi's is ook niet meteen een goed huwelijk en gezien ze een oud leerkracht godsdienst is. Trouwens een artikel van 2019

Veel uitleg maar ik vraag waar men in praktijk schrik voor heeft?

Dat het kindje terug moet? Dat men gecastreerd zal worden? Dan men hen zal opsluiten?
Dat men minder rechten zal hebben en zoja de welke?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan