Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
Als er dus ooit een regering mét VB komt zal het nu zijn. De vraag is alleen hoe zoiets gaat werken met een gekleurde federale regering zonder NVA daarin én het compleet tegengestelde Wallonië. BDW is een geschiedenis man, ik vermoed dat hij wel eens iets historisch voor ons land in gedachten heeft.

Het staat nog altijd mooi in de allereerste paragraaf van de statuten van de N-VA

Sorry maar nogmaals mijn punt gemaakt:
  • Andere partijen veranderen van standpunt? Reactie van de publieke opinie: "Gohoho, ze draaien met de wind! Opportunistische postjespakkers! Ze zouden alles doen om aan de macht te blijven! NOOIT stem ik nog op die partij! Nooit! Moord! Brand!"
  • N-VA verandert van standpunt? Reactie van de publieke opinie: "Kijk eens, hij wijzigt zijn standpunten om aan de macht te blijven, dat is gewoon... geniaal! Die politieke stratego hoort nu eenmaal bij de politiek en laat ons eerlijk zijn: Bart De Wever is daar gewoon heel sterk in. Wat een genie!".

Ik denk dat jij dit veel te hard vanuit je eigen mening ziet en kleurt hoor. Er zijn evengoed veel mensen die over BDW vinden wat je daar eerst beschrijft.

Maar er is imo wel een groot verschil tussen je standpunten of je historische invloeden zowat overboord gooien om toch maar te kunnen regeren of om electoraal te scoren, zeker als kleinere partij, en als grotere partij een coalitie af te tasten met een partij die toch heel bepalende gelijklopende standpunten heeft. Want jij noemt dat "standpunten wijzigen", maar laat ons eerlijk zijn, NVA en VB overkoepelen op bepaalde belangrijke standpunten net heel hard.

Laatst bewerkt:
Het staat nog altijd mooi in de allereerste paragraaf van de statuten van de N-VA

En dat is meteen de grootste gemene deler tussen NVA en VB. Dus is het niet onlogisch dat ze, wanneer men ergens voelt dat hun historische doel haalbaar zou zijn, aan elkaar snuffelen. Soms heiligt het doel de middelen en als dat doel echt in zicht is, zou NVA wel eens overstag kunnen gaan.

Laatst bewerkt:
Ongeacht wat het zal worden - paniek is nergens voor nodig: het is makkelijker om een formule 1 race in een rusthuis te organiseren dan grote en plotse politieke/fiscale/economische/... hervormingen door te voeren in België.

En ik geloof dat het vooral niet nodig is om te gaan speculeren gezien er nog geen partijprogramma's naar buiten komen. Ik heb de indruk dat iedereen wel wat zit te snuffelen.

Eigenlijk is Wallonië de vreemde eend in de bijt , geen enkele rechtse partij daar, dat kan toch gewoon niet ? Dat moet toch de enige regio van Europa zijn waar er geen rechtse partij is?

Als Vlaams belang Vlaams de grootste partij is zijn zij ook als 1e aan zet om gesprekken op te zetten en een coalitie partner te vinden

In Wallonië gaat met schande en brand schreeuwen als de NV-A hier op ingaat.
De Wever gaat ook zijn hand hier niet overspelen en snel in meegaan want wil Federaal ook mee aan de knoppen zitten

Als de PS in Wallonië met de PTB zal spreken is er niets wat de N-VA zal tegenhouden om hier met het VB te spreken.

Alleen zitten we dan federaal in zo'n tegenovergestelde situatie dat we wel weer eens een record regering-vormen kunnen breken.
Nog beter is als VB de grootste partij in het land zou worden, dan zou het logisch zijn dan zij als 1e de informateur leveren. Indien men dan in Wallonië weigert te spreken, durft men dan naar herverkiezingen als men niet tot een regering komt?

Niet vergeten dat de lokale verkiezingen iets later zijn dan de federale/gewestelijke dus als NVA weigert te spreken is dit ook weer munitie voor het VB voor die 2 (of 3?) weken

VB zit zowat in een zetel en NVA moet nu kleur bekennen.

De Wever gaat ook zijn hand hier niet overspelen en snel in meegaan want wil Federaal ook mee aan de knoppen zitten
De nodige meerderheden in acht genomen voor de aanpassing van de bijzondere financieringswet, waar de Franstaligen zelf achter vragen, zie ik weinig scenario's waar N-VA niet mee aan de knoppen zal zitten om eerlijk te zijn.

De nodige meerderheden in acht genomen voor de aanpassing van de bijzondere financieringswet, waar de Franstaligen zelf achter vragen, zie ik weinig scenario's waar N-VA niet mee aan de knoppen zal zitten om eerlijk te zijn.
Hoeveel is er daarvoor nodig? Een 2/3e meerderheid?

Wat gaan ze dan doen? Nog een beetje meer verantwoordelijkheden naar de gewesten verschuiven voor dan Brussel en Wallonië nog wat langer te laten profiteren?

Zijn we dan als Vlamingen zoveel beter af?

Zoals verwacht houdt Ridouani de boot af om Vlaams lijsttrekker te worden voor Vooruit en kiest hij voluit voor Leuven.
Ik vraag me af in welke mate Rousseau z'n racistische praat invloed gehad heeft op z'n keuze?
En ook straf dat Vooruit blijft vasthouden aan het cumulverbod voor de verkozenen, of kiest Ridouani daar nu gewoon zelf voor?

Vanochtend op Radio 1 een interview met De Roover die absoluut niet wou zeggen dat N-VA niet met Vlaams Belang een regering zou vormen moest VB een monsterscore halen (naar analogie van VVD die de deur heeft opengehouden voor PVV). Met andere woorden, je weet al wat er zit aan te komen. VB en N-VA kunnen samen een meerderheid halen = het cordon is doorbroken.

Grappige houding bij N-VA wel. Enerzijds zeker niet stemmen voor Vlaams Belang want dat is een weggegooide stem maar we houden de optie op een coalitie wel open.

Vanochtend op Radio 1 een interview met De Roover die absoluut niet wou zeggen dat N-VA niet met Vlaams Belang een regering zou vormen moest VB een monsterscore halen (naar analogie van VVD die de deur heeft opengehouden voor PVV). Met andere woorden, je weet al wat er zit aan te komen. VB en N-VA kunnen samen een meerderheid halen = het cordon is doorbroken.
De situatie is wel enorm anders bij ons natuurlijk. Want cordon doorbreken Vlaams, betekent automatisch geen enkele kans om federaal mee te doen. Totaal verbrand bij alle Waalse partijen, in die mate dat zelfs de Vlaamse die ermee zouden willen samenwerken zich zouden dreigen te verbranden.

Allemaal optiek, want het cordon bestaat al jaren niet meer, maar ik zie het in de praktijk echt niet gebeuren. En dan nog, dan moet het VB meedoen Vlaams, maar federaal niet. Welke van hun punten gaan ze precies kunnen uitvoeren dan?

De situatie is wel enorm anders bij ons natuurlijk. Want cordon doorbreken Vlaams, betekent automatisch geen enkele kans om federaal mee te doen. Totaal verbrand bij alle Waalse partijen, in die mate dat zelfs de Vlaamse die ermee zouden willen samenwerken zich zouden dreigen te verbranden.

Allemaal optiek, want het cordon bestaat al jaren niet meer, maar ik zie het in de praktijk echt niet gebeuren. En dan nog, dan moet het VB meedoen Vlaams, maar federaal niet. Welke van hun punten gaan ze precies kunnen uitvoeren dan?
Wat n-va de afgelopen 5 jaar Vlaams heeft gedaan toch?

Ik denk dat je hier te voortvarend bent en geen rekening houdt met de institutionele realiteit. Als de Franstaligen de bijzondere financieringswet willen bijsturen hebben ze sowieso N-VA of VB nodig. Daar kunnen ze niet omheen. Een coalitie tussen Vlaams nationalisten zou zelfs een opportuniteit kunnen zijn voor PS en co naar hun eigen achterban toe.

Edit: ik denk overigens niet dat de N-VA bijster snel in een coalitie met VB zou zetelen om eerlijk te zijn. Ik denk dat dat in the end een vorm van zelfmoord zal zijn. Vandaag kunnen ze zich nog profileren als het realistische alternatief, maar met de VB als bestuurspartij valt dat helemaal weg. Dan zullen ze of OVLD moeten kanaliseren qua socio eco rechterflank, of sterk verliezen in aantal zetels. Een beetje een parallel met wat in NL gebeurt tussen VVD en PVV.

Laatst bewerkt:

Ik zou denken dat, mocht een Vlaamse meerderheid mogelijk zijn tussen NVA-VB, dat dit de positie van de NVA versterkt bij de federale regeringsvorming - een Federale regering zonder NVA zou de mogelijkheid tot regeren met het VB mogelijks bespoedigen. Een Federale regering zonder de NVA - ik acht de kans zeer klein.

Momenteel moeilijk voor NVA om een standpunt in te nemen: als ze nu zeggen dat ze willen samenwerken zou dat, in theorie, kunnen resulteren in een nog groter VB.

Goh, zou het er ook niet wat van afhangen hoe de formatie in Wallonië zal gebeuren? Als de zetelverdeling zo ligt dat ze daar de PTB mee aan tafel laten schuiven moeten ze niet verongelijkt doen als hier met VB hetzelfde gebeurt. Puur hypothetisch, natuurlijk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan