Ik ben het daar voor een stuk ook mee eens, hoor. Ik heb dat al vaker gepost hier.
Alleen zie ik de oplossing in een totaal tegenovergestelde richting dan jij

Ik zou net geen partij willen die "nee" stemt op alles, zoals er een tijd geleden eentje was. Die kwamen op als alternatief voor de proteststem. Ik zou net een partij willen die "ja" stemt op alles, eentje met wie te regeren valt en die ervoor zorgt dat voorstellen niet eindeloos verwateren tot een nietszeggende, maar ook totaal nutteloze en krachteloze ingreep.
Ik zie oneindig veel meer heil in een sterk centrum, met inderdaad oppositiepartijen die dat centrum tot de orde kunnen roepen en zelf als zweeppartijen het beleid vanuit de oppositie mee kunnen maken. In plaats van menen dat oppositie gelijk staat aan antipolitiek en blokkeren, en een centrum dat denkt dat de verkiezingen klaar zijn nog voor er één stem is uitgebracht en dezelfde postjes onder dezelfde politieke klasse verdelen.
Ik heb het hier al gezegd, maar zonder de BBB-affiniteit, zou mijn stem daarom waarschijnlijk uitgaan naar CD&V dit jaar, voor het eerst ooit. Het is zelfs voor het eerst dat ik dat maar overwéég. Nu maakt die BBB-inmenging ook dat heel moeilijk voor mij, dus zal ik nog moeten zien. Maar één ding weet ik wel: in nog extremere polarisatie ligt voor mij de oplossing niet.