Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
Jezus zeg @Horse, lees jij eigenlijk de argumenten van mensen die tegen flexi-jobs zijn of niet? Er wordt hier toch vrij helder en duidelijk uitgelegd waarom mensen daar tegen zijn? Je doet alsof men hier enkel wat emo-gedreven berichten komt neerpoten. Enkele berichten boven jou zelfs nog:
80% verdient op job1 en 20% verdient op job2, waarbij de totaalsom van 100% gelijk is aan iemand anders die die 100% verdient op job3, die zou inderdaad niet meer, maar ook niet minder mogen overhouden, neen. Eigenlijk kan je de '%' hier zelfs gewoon door '€' vervangen.

Dat jij voor het systeem bent omdat je dan onder andere je drankje sneller krijgt op restaurant is allemaal goed en wel, maar dat hervallen naar van die ronduit belachelijke non-argumenten genre 'zijn jullie jaloers' / 'zuurpruimen' draagt toch werkelijk niks bij aan de discussie? Er is je uitgelegd waarom mensen tegen het systeem zijn, waarom dan met die halve aanvallen op de man beginnen? Jij bent voor: da's goed. Zij zijn tegen: da's ook goed. Kan het misschien over de inhoud van de argumenten gaan? Of hou het op een 'agree to disagree,' dat is ook altijd een optie.

Zonder trainers kunnen er nooit topspelers gemaakt worden.
Als het is om er topspelers van te maken, dan betaal je die jeugdcoaches maar gewoon een correct loon met de juiste belastingen.

Alles begint bij de jeugdtrainers die 6-9 jarigen alle vaardigheden leren. Iedere wereldkampioen kent nog zijn eerste trainer, om maar te zeggen hoe belangrijk die mensen wel zijn.
Als die toch zo structureel belangrijk zijn, dan kunnen de ploegen waar er geld mee te verdienen valt die wel een loon betalen. Dan reduceren ze maar wat op het loon van de topspelers.
Allez ja, als die dan toch het respect hebben van hoe belangrijk hun vroegere trainers zijn geweest dan zullen ze dat voor de volgende generatie trainers het er voor over hebben. Of dat ze zelf in de toekomst die positie gaan hebben.

Hebben ze het er niet voor over, dan zie ik niet direct waarom wij dat moeten sponsoren met een reductie van de inkomsten uit belastingen.

Niet alles wat een persoon doet moet geld op brengen. Niet alles waar een mens zich mee bezig houdt, zoals een hobby, moet een terugverdien effect hebben.

Ik ben al 25+ jaar jeugdtrainer. En ik doe dit al 25+ jaar onbezoldigd. Omdat het gewoon leuk is. Waarom zou ik er 500€ onbelast op maandbasis/jaarbasis whatever moeten aan overhouden ?

Ik heb zo de indruk dat er hier enkele zijn die van mening zijn dat je wel 38u per week mag werken, maar als je nadien nog wil werken dan moet dat serieus belast worden en mag je hier niet veel geld mee verdienen. Of het moet de staat veel geld opbrengen. Anders blijf je maar thuis.
Dit is al eloquenter door anderen behandeld. Daardoor ga ik er dan ook niet verder op in.

Ik ben oprecht blij dat het niet zo is. Jouw kinderen zullen nergens opgevangen worden als er iets willen doen woensdag namiddag, na het school om 17u of zaterdag / zondag, op restaurant of café gaan is dan ook niet meer mogelijk zonder die mensen. Of je moet zoals ik al zei 25' wachten op jouw eerste bestelling wegens onderbemanning.
Daarvoor hebben de enerzijds het principe van overuren voorzien. Overuren waarvoor de gebruiker meer mag dokken. En de persoon die het ontvangt meer mag overhouden.

En op de x aantal overuren is er de mogelijkheid om die al voordeliger uit te betalen. Dus voor die flexibiliteit wordt al iets of wat rekening mee gehouden.

Er wordt echt wel veel gewerkt buiten de standaard 38u week van iedereen.
Al was het alleen maar om deze dure maatschappij te kunnen betalen. Ik snap écht niet hoe je daar tegen kan zijn.
En waarom heeft iemand die 40 u werkt op zijn job, en dan 20 overuren doet op zijn job geen recht voor een voordeligere belasting tov die persoon die 32 uren werkt (dus 4/5de) op zijn job en dan 28 uren draait op zijn flexijob.

Het feit dat de maatschappij duur is, is daar toch helemaal niet relevant.

Hebben ze het er niet voor over, dan zie ik niet direct waarom wij dat moeten sponsoren met een reductie van de inkomsten uit belastingen.
"Waarom wij iets moeten sponsoren met reductie van inkomsten uit belastingen"

Ik ben met 100 zaken niet akkoord, waar onze belastingen naartoe gaan. Alleen vind ik dit nu wel eentje die mag doorgaan. Ik zie er de meerwaarde van in. Anders vervallen we toch gewoon in het zwart geld van de jaren 80.

Ik ben met 100 zaken niet akkoord, waar onze belastingen naartoe gaan. Alleen vind ik dit nu wel eentje die mag doorgaan. Ik zie er de meerwaarde van in. Anders vervallen we toch gewoon in het zwart geld van de jaren 80.

Ik denk dat dit gewoon vervallen in het zwart geld van de jaren '80 niet zo evident is.

Noch denk ik dat de aanwezigheid van flexijobs het zwart geld tegenhoudt. Het zal wel een beperkend effect hebben. Maar voor mij is de aanwezigheid van zwart geld geen reden om te zeggen we moeten het nu niet correct belasten.

Dat is voor mij gewoon niet eerlijk. En ik vind het gelijkheidsbeginsel op dat punt toch wel redelijk belangrijk. Wat ook 1 van de redenen is waarom ik altijd zodanig pissig ben op die uitzonderingen die men voorzien heeft bij zelfstandigen op het gebied van de belastingpercentages.

Wat niet wil zeggen dat ik hen geen voordeeltjes gun. Maar het lijkt mij momenteel toch wel wat gortig.

Eigenlijk heeft her concept flexi-job ook maar 2 bestaansredenen he.
1) praktische invulling: t is een handig systeem om gebroken shiften of korttijdige meerwerken op te vangen, klassieker hierin is de horeca die alleen maar op weekendavonden extra personeel nodig heeft .
2) financiële invulling: niemand wilt de reële kost dragen om die jobs/uren in het normale arbeidsregime te vullen.

En vooral op 2 lopen we vast. Want wie gaat het betalen als uw ober plots 30/u kost of uw kebableverancier of...

En wat oorspronkelijk voor een groot deel begonnen is als middel om bepaalde arbeid uit het illegale/zwarte circuit te halen is intussen zijn heel eigen leven gaan leiden met alle bijhorende koterij. Beetje gelijk huishoudcheques....

Maar je kan niet tot die situatie komen wanneer je net uitzonderingen en fiscale koterijen blijft bij creëren in plaats van ze af te breken.
Dat jij finaal aan het eind van de rit minder overheid wilt, is een andere discussie. Ik ben het daar deels wel en deels niet mee eens, ligt eraan over welke (kern)taken het gaat.

Subsidies voor opera, "topvoetbal" of religie? Het mes erin, no problemo.
Onderwijs, gezondheidszorg, veiligheid en defensie? Liever niet...

De Belgische fiscaliteit heeft een reset nodig, uiteraard. En een hardcore reset zelfs, dat is een evidentie. De uitzonderingen en fiscale koterijen die je vandaag hebt, zijn weinig meer dan het gevolg van 1) een veel te hoog overheidsbeslag (wat op zich dan weer gedreven wordt door fiscaal en budgettair wanbeheer) en 2) electoraal cliëntelisme waarbij elke partij toch maar "een trofee" voor de achterban probeert te realiseren, met het oog op toekomstige verkiezingen.

Al die zaken hangen aan elkaar vast, elk van die zaken moeten aangepakt worden (hence the reset) wil je tot iets constructief komen en aan elk van die zaken moet je een Belgische/Vlaamse/I honestly don't care-strategie vastmaken die uitstippelt wie België wil zijn/worden. Dat gaat van GDP (in een ander topic wordt gesteld dat we nooit onze GDP zo kunnen boosten, dat is een keuze, geen feit) tot schuldgraad, van gewenst overheidsbeslag tot kerntakendebat, en van daaruit kan je gaan kijken wat je hoe het beste belast.

Fiscaliteit bekijken en aanpassen vanuit het huidige perspectief, zal altijd en overal een verderzetting zijn van de huidige koterijen (tot een hogere instantie ingrijpt en iedereen onder curatele zet). Ik beschouw dan ook geen enkele partij au serieux die geen antwoorden én strategie kan bieden op die topics (en for the record, er is geen één partij in BE vandaag die dat doet) noch vertrouw ik ze, dus tot zolang dop ik mijn eigen boontjes en ontwijk ik maximaal/scherm ik maximaal af.

Eigenlijk heeft her concept flexi-job ook maar 2 bestaansredenen he.
1) praktische invulling: t is een handig systeem om gebroken shiften of korttijdige meerwerken op te vangen, klassieker hierin is de horeca die alleen maar op weekendavonden extra personeel nodig heeft .
2) financiële invulling: niemand wilt de reële kost dragen om die jobs/uren in het normale arbeidsregime te vullen.

En vooral op 2 lopen we vast. Want wie gaat het betalen als uw ober plots 30/u kost of uw kebableverancier of...
Ik zou als regering vooral werk maken om eerst het zwart geld uit de sector te bannen om wat rechten te hebben op goedkope arbeid. Maar dat durven we niet uiteraard ...

Nee, de straffen op zwart geld zijn veel te laag.
Minimum één jaar effectief cel indien inkomsten in het zwart vanaf een bepaald niveau en het zwart geld gaat snel verdwijnen :p.
Twee jaar als je het combineert met uitkering (1 jaar voor zwart geld + 1 jaar wegens uitkeringsfraude.) :p
Het zal dan heel rap gedaan zijn.

Soms moet je wel eens de stok gebruiken :p.

Nee, de straffen op zwart geld zijn veel te laag.
Minimum één jaar effectief cel indien inkomsten in het zwart vanaf een bepaald niveau en het zwart geld gaat snel verdwijnen :p.
Twee jaar als je het combineert met uitkering (1 jaar voor zwart geld + 1 jaar wegens uitkeringsfraude.) :p
Het zal dan heel rap gedaan zijn.

Soms moet je wel eens de stok gebruiken :p.
Het kan natuurlijk ook eenvoudiger door te switchen naar een omgeving zonder cash natuurlijk - de stok bovenhalen is niet eenvoudig, de bewijslast complex en nooit volledig, veel mankracht nodig, nu reeds cellen te kort ... Elk jaar gaat het iets beter (verplicht aanwezig zijn van digitale mogelijkheid etc.) Maar de excuses die je hoort wanneer je nog maar een aanzet geeft om cash af te schaffen zijn soms te zot voor woorden.

Ik ken voldoende mensen die structureel 1000 €/maand zwart geld hebben, en dat al 10-20-30-40 jaar lang - maar dat zijn niet eens de grote vissen. Mijn baas heeft minstens 50k zwart geld per jaar bvb, en ook dat zijn peanuts.

Dat de Pvda uit de Navo wilt is niets nieuws en dit verstoppen ze ook niet. Ze zijn een pacifistische partij die zo veel mogelijk op vrede inzetten en ze hebben (deels terechte) kritiek op de Navo. Misschien een naïeve houding maar opzich niet een kwaadaardige.

Dat de Pvda uit de Navo wilt is niets nieuws en dit verstoppen ze ook niet. Ze zijn een pacifistische partij die zo veel mogelijk op vrede inzetten en ze hebben (deels terechte) kritiek op de Navo. Misschien een naïeve houding maar opzich niet een kwaadaardige.
Pacifistische partij? Achterliggend zwepen ze wel met Rusland en andere schimmige landen. Daar is niets, maar dan ook niets, naïef of onschuldig aan.

Pacifistische partij? Achterliggend zwepen ze wel met Rusland en andere schimmige landen. Daar is niets, maar dan ook niets, naïef of onschuldig aan.

“Al sinds Vladimir Poetin twintig jaar geleden aantrad als president van Rusland, is de PVDA een tegenstander van hem en zijn regime. Terwijl verschillende traditionele partijen in Europa zaakjes deden met Poetin, spraken consequent linkse partijen als de PVDA zich uit tegen zijn asociaal beleid en tegen zijn smerige oorlog in Tsjetsjenië.
Poetin is een kapitalist oligarch, anticommunist, oorlogsstoker en groot-Russisch nationalist. Onder zijn presidentschap is de ongelijkheid in Rusland enorm gegroeid. De oligarchen bepalen de dans, de werkende klasse betaalt het gelag.”

Als je China bedoeld met andere landen ja daar ben ik ook niet helemaal akkoord mee maar wij werken ook samen met de VS en die zijn ook niet braaf.

“Al sinds Vladimir Poetin twintig jaar geleden aantrad als president van Rusland, is de PVDA een tegenstander van hem en zijn regime. Terwijl verschillende traditionele partijen in Europa zaakjes deden met Poetin, spraken consequent linkse partijen als de PVDA zich uit tegen zijn asociaal beleid en tegen zijn smerige oorlog in Tsjetsjenië.
Poetin is een kapitalist oligarch, anticommunist, oorlogsstoker en groot-Russisch nationalist. Onder zijn presidentschap is de ongelijkheid in Rusland enorm gegroeid. De oligarchen bepalen de dans, de werkende klasse betaalt het gelag.”

Als je China bedoeld met andere landen ja daar ben ik ook niet helemaal akkoord mee maar wij werken ook samen met de VS en die zijn ook niet braaf.
Het was wel de enige partij die zich in het Vlaams Parlement onthield in een stemming over de veroordeling van de Russische invasie in Oekraïne.

Iets met woorden en daden.
Achterliggend is PVDA en VB in het zelfde bedje ziek en hebben ze banden met Rusland. Bij stemmingen in het parlement zullen ze nooit Rusland veroordelen voor iets van hun daden. Zelfs tijdens de oorlog in Oekraine durven ze Rusland niet veroordelen.

"ja maar VS dit, VS dat." Je kan best de VS veroordelen en de wreedheden van Rusland erkennen.

Het was wel de enige partij die zich in het Vlaams Parlement onthield in een stemming over de veroordeling van de Russische invasie in Oekraïne.

Ja dat klopt en ook bij de stemming van hamas hebben ze deze niet veroordeeld en hebben ze zich onthouden in een stemming.

En dat is opzich niet raar. Ze verwachten van de andere landen twee maten en twee gewichten.

Iets met woorden en daden.
Achterliggend is PVDA en VB in het zelfde bedje ziek en hebben ze banden met Rusland. Bij stemmingen in het parlement zullen ze nooit Rusland veroordelen voor iets van hun daden. Zelfs tijdens de oorlog in Oekraine durven ze Rusland niet veroordelen.

"ja maar VS dit, VS dat." Je kan best de VS veroordelen en de wreedheden van Rusland erkennen.

Ja ik zou ook liever hebben dat ze ze beide veroordelen maar ik vind het niet erg dat ze luider roepen aan de Westerse kant want als we even consequent waren met de VS als Rusland hadden we al lang onze banden verbroken met de VS net zoals we ze met Rusland verbroken hebben. Ik moet ze allebei niet trouwens.

Het kan natuurlijk ook eenvoudiger door te switchen naar een omgeving zonder cash natuurlijk - de stok bovenhalen is niet eenvoudig, de bewijslast complex en nooit volledig, veel mankracht nodig, nu reeds cellen te kort ... Elk jaar gaat het iets beter (verplicht aanwezig zijn van digitale mogelijkheid etc.) Maar de excuses die je hoort wanneer je nog maar een aanzet geeft om cash af te schaffen zijn soms te zot voor woorden.

Ik ken voldoende mensen die structureel 1000 €/maand zwart geld hebben, en dat al 10-20-30-40 jaar lang - maar dat zijn niet eens de grote vissen. Mijn baas heeft minstens 50k zwart geld per jaar bvb, en ook dat zijn peanuts.
Ik heb dit jaar nog niet met cash rondgelopen. Ik betaal alles digitaal met de kaart.

Zwart geld kan inderdaad extreem zijn. Kennis van mij geeft al 20 jaar sportkampen. 150 kinderen per week aan €130 per kind. En zo 10 kampen per jaar. Nog geen enkele keer iets aangegeven. Trainers kregen €300 per week en deze moest niets afgeven aan de club voor gebruik terrein en materiaal.

Dat is pas vorig jaar uitgekomen bij controle. Uiteraard alles ontkent van de afgelopen 20 jaar. Moeten leuke tijden geweest zijn ^^

Laatst bewerkt:
Ik heb dit jaar nog niet met cash rondgelopen. Ik betaal alles digitaal met de kaart.

Zwart geld kan inderdaad extreem zijn. Kennis van mij geeft al 20 jaar sportkampen. 150 kinderen per week aan €130 per kind. En zo 10 kampen per jaar. Nog geen enkele keer iets aangegeven. Trainers kregen €300 per week en deze moest niets afgeven aan de club voor gebruik terrein en materiaal.

Dat is pas vorig jaar uitgekomen bij controle. Uiteraard alles ontkent van de afgelopen 20 jaar. Moeten leuke tijden geweest zijn ^^
Ik ken iemand die haar bouwgrond gekocht heeft met cash geld (verdient tijdens buitenlandse sportwedstrijden toen ze topsporter was bij sport vlaanderen)

Eerlijkheidshalve doe ik gewoon mee met de zwarte economie als de opportuniteit zich aanbied op een plateau - mede daarom weet ik waar een deel van de problemen zitten, ook besef ik maar al te goed dat dit een aantal systemen onder druk zet of kan zetten. De reden waarom ik er dan toch aan deelneem zijn o.a.
  • Ik, en vele anderen kaarten de problemen aan maar toch blijft men halsstarrig weigeren er ook maar iets echt ingrijpends aan te doen (diensten onderbemand, geen prioriteit, weigerachtig toch cash -loos) - hier zijn hogere machten aanwezig.
  • Ook de systemen van vennootschappen, de recent afgeschafte auteursrechten zijn mijn inziens te voordelig ten aanzien van de gemiddelde persoon in loondienst.
  • Bepaalde groepen hebben naast de directe voordelen ook nog tal van indirecte voordelen die door de betrokkenen zeer snel als "klein bier" worden afgezet, enerzijds zijn ze dat ook - maar anderzijds zijn dat best nog grote voordelen ten aanzien van iemand met een modaal werknemersloon. Dat gaat van regelingen rond pensioen -opbouw, aftrekposten, ...
Het systeem is in hetzelfde bedje ziek als het fameuze kadastraal inkomen, ook daar is de logica gewoon compleet weg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan