Politiek & Actualiteit

Dat is toch niets meer of minder dan een 'agree' knop voor veel mensen? Ik krijg, afhankelijk van het topic, zowel likes van het 'ene kamp' als van het 'andere kamp'. Dat vaak mensen met hetzelfde gedachtengoed elkaars posts gaan liken is gewoon de logica zelve.

Ik ben het op dit vlak eens met @nestorius. Mensen zouden beter gewoon eens kijken naar de inhoud in plaats van heel de tijd met dat wij-vs-zij gedoen bezig te zijn. En als blijkt dat je mening niet zo populair is als tegengestelde meningen (aan de hand van likes dan) op dit forum: so what? Is internetvalidatie van totale vreemden zo belangrijk? Stuurt dat je politieke overtuigingen? Zolang je nog mag posten en vrij in discussie mag gaan is dat toch geen probleem?

Dat gelul over dat de moderatie te links or te rechts is of dat het 'andere kamp' de baarlijke duivel is gaat volgens mij echt niet verdwijnen als je die reacties af zet. Ik denk dat je dan veel van die +1-achtige posts gaat moeten verwijderen, en dan nog eens tijd gaat moeten steken in argumenteren met mensen die het niet eens zijn met die verwijdering, of beginnen wijzen naar +1 posts van 'het andere kamp' die wel mogen blijven staan.

Moest het kunnen om die anoniem te maken (eventueel enkel aan de 'frontend' als dat technisch te moeilijk is) zou het misschien een goede middenweg kunnen zijn.

Ik like ook posts waar ik het niet mee eens ben om de user in kwestie zelfvertrouwen te geven.
Dat is toch niets meer of minder dan een 'agree' knop voor veel mensen?
En ik geef er dan nog een derde interpretatie aan. Komt nog bij dat sommige van de emotes reeds verboden zijn omwille van hoe ze kunnen geïnterpreteerd worden. Om maar te zeggen dat je in woorden veel meer nuance kan leggen dan in een duimpje.
Ik ben het op dit vlak eens met @nestorius. Mensen zouden beter gewoon eens kijken naar de inhoud in plaats van heel de tijd met dat wij-vs-zij gedoen bezig te zijn.
Als de inhoud belangrijker is dan wat er onder staat, lijkt me dat gewoon een argument om ze weg te laten.
Moest het kunnen om die anoniem te maken (eventueel enkel aan de 'frontend' als dat technisch te moeilijk is) zou het misschien een goede middenweg kunnen zijn.
Gelijkaardag aan het Reddit systeem dan bv? Dat lijkt me nog interessant om te zien of een post door anderen als waardevol wordt beschouwd zonder dat er allerlei interpretaties aan gelinkt moeten worden.

Ik blijf fan van het systeem, zolang het correct gebruikt wordt. Het zorgt ervoor dat leden die zich minder geroepen voelen om zich actief te mengen in een discussie toch op een positieve wijze kunnen participeren. Je hebt leden die er misbruik van maken door de emoji's te gebruiken om posts of posters te ridiculiseren, maar misschien moet dat dan strenger bestraft worden om dat misbruik eruit te halen?

Eventueel alternatief: anonieme likes. Zo kan je nog steeds je steun uiten aan een idee maar ga je clan-vorming tegen door de namen weg te laten. Moet technisch wel mogelijk zijn uiteraard.
Dit vind ik een heel goed idee. Vroeger was dat zo nog wel op fora waar ik zat. Gewoon een aantal upvotes dat je te zien krijgt en je weet niet van wie het komt. Ben ervan overtuigd dat er nu vaak is "aja Loser, JPV, ... en die andere mods" hebben het geliked, dus ik ga dat ook liken! En "Aja Trump, Whateverthefuck..." hebben dit geliked, dus ik ga dit zeker niet liken en een weird smiley bij zetten! Zeker in een pol en actua zou dat imo wel een meerwaarde zijn om enkel aantal upvotes te zien en verder niks, ook geen huilgezichtjes of whatever, zelfs zonder mogelijkheid om uw upvote terug in te trekken. Downvotes zoals op reddit is dan weer niet nodig, om de sfeer positief te houden.

Hebben jullie het nu echt uitgezet? Niet goed voor de participatie, denk ik dan. Ik wil mijn waardering kunnen uitdrukken voor posts, of aangeven dat ik akkoord ben met een mening. Ik heb niet over elk onderwerp iets nieuws toe te voegen, maar met een like kan je toch participeren in een discussie. Dus ofwel voortaan "akkoord"-posts of volledige onthouding ...

Weer een knap staaltje van het kind met het badwater weggooien omdat er een paar posters zich niet aan de regels kunnen houden. Verhoog toch gewoon de strafpunten voor misbruik in plaats van het systeem uit te zetten ... Er is een heel grote drempel om te posten in P&A, heel wat leden maken gebruik van de feature om toch enigszins te participeren in discussies. Maar 3 man komt klagen over het systeem, een aantal pippo's kan zich niet aan de regels houden en hop, systeem uit. En zo wordt de drempel voor P&A nog wat hoger.

Laatst bewerkt:
Feedback gehoord en verwerkt, we hebben het onderling ook eens bekeken en het lijkt ons wel een goed idee om het op deze manier uit te proberen. Anoniem maken is technisch gezien moeilijk, dit is de betere manier. Staat uit voor zowel P&A als het Verkiezingsforum.

@Sir.Killalot je was m'n aankondiging net voor :) Sowieso is het in P&A de bedoeling dat je reageert met een iets uitgebreidere post, dus hoewel het langs de ene kant inderdaad de participatie misschien wat drukt, kan het die ook misschien wat vergroten doordat je nu een post maakt om uit te drukken dat je het ergens mee eens bent. In plaats van dat er zo gefocust wordt op verschillen, is dat misschien ook nog een mooi neveneffect.

Feedback van 5 man, terwijl een veelvoud aan leden die feature gebruikt. Er komt niets goed van die sub nog meer te gaan gatekeepen, en nog hogere drempels op te werpen. Ook 10 keer liever gewoon een duimpje op een post dan niet of nauwelijks geargumenteerde +1 posts, of nog erger: stilte.

Feedback van 5 man, terwijl een veelvoud aan leden die feature gebruikt. Er komt niets goed van die sub nog meer te gaan gatekeepen, en nog hogere drempels op te werpen. Ook 10 keer liever gewoon een duimpje op een post dan niet of nauwelijks geargumenteerde +1 posts, of nog erger: stilte.
Maar een niet-of nauwelijks geargumenteerde +1-post is nog altijd niet toegelaten. Als het zou blijken dat het resulteert in stilte, kunnen we hier nog altijd op terugkomen. Het is onder andere gebaseerd op de feedback hier, waar de meerderheid wel degelijk zich uitsprak in het voordeel van het weghalen van de likes. Maar er is ook gekeken naar de overlast die het misbruik van die reactions met zich meebracht voor de mods én naar de reden waarom mensen ertegen waren. En als het helpt om het idee van clanvorming of polarisatie tegen te gaan, zal het misschien ook zorgen voor meer postbereidheid en net drempelverlagend zijn.

Wat een spijtige move is dit toch @Loser

Ik gebruik het like systeem veelvuldig omdat het mij een idee geeft van waar een bepaalde post zich bevindt op het politieke spectrum. Ik weet ruwweg waar de gekende posters zich bevinden en hun reacties helpen mij om een post beter te plaatsen.

Ik heb ook de tijd niet meer om de vootbije 10 pagina's in detail door te nemen. Het like systeem helpt me om er de essentiële posten uit te halen.

Wellicht handig om bij dergelijke ingrijpen een poll te houden in het betreffende forum die polst naar de mening over de verschillende opties? Dan heb je een beter zicht op hoe een idee gedragen wordt door de hele ledengroep i.p.v. de beperkte subgroep die zich uitdrukt in de feedbackthread. In dit geval kun je dat misschien doen na een proefperiode van een week/maand/...van het nieuwe systeem.

Wat een spijtige move is dit toch @Loser

Ik gebruik het like systeem veelvuldig omdat het mij een idee geeft van waar een bepaalde post zich bevindt op het politieke spectrum. Ik weet ruwweg waar de gekende posters zich bevinden en hun reacties helpen mij om een post beter te plaatsen.

Ik heb ook de tijd niet meer om de vootbije 10 pagina's in detail door te nemen. Het like systeem helpt me om er de essentiële posten uit te halen.
Specifiek voor die reden hebben we binnenkort mogelijk een nieuwe aankondiging die we nu nog aan het uitwerken zijn. Maar daar komt nog iets over. Dat is iets wat uit nog andere feedback is teruggekomen.

Wellicht handig om bij dergelijke ingrijpen een poll te houden in het betreffende forum die polst naar de mening over de verschillende opties? Dan heb je een beter zicht op hoe een idee gedragen wordt door de hele ledengroep i.p.v. de beperkte subgroep die zich uitdrukt in de feedbackthread. In dit geval kun je dat misschien doen na een proefperiode van een week/maand/...van het nieuwe systeem.
Goed idee! Maar dan eerder om wat mee te krijgen over wie wat vindt, niet echt om te beslissen of het zal blijven. Anders verliest de kant van verandering altijd ;)

Dus jij baseert je op posts die door bepaalde mensen geliked worden en de rest negeer je? Dat lijkt me nu niet de ideale manier om tot een genuanceerde discussie te komen. Zou het niet gewoon toffer zijn om in elk topic een meer open discussie te ambiëren ipv met oogkleppen door de thread te skimmen en dan onderaan iets bij te typen? Misschien wordt er zo ook iets minder naast elkaar gepraat?

Ik vind het eerlijk gezegd ook jammer. Ik lees vooral de discussies (en ga me gewoonlijk enkel mengen als ik het onderwerp ken), maar ik vond het wel een meerwaarde om een duimpje te geven voor een goede post. Ik geef die trouwens ook voor posts waar ik het niet mee eens ben, maar het gewoon een goede, onderbouwde post vind. Zelfs als er iemand met mij een discussie heeft en een degelijke post tegen mijn standpunt maakt, ga ik dat doen.
Het systeem dat er was, namelijk misbruik aanpakken door uitlachreacties te bestraffen, was 100.000x beter. Zet die likes maar snel terug.

De clanvorming en polarisatie zie ik eigenlijk maar bij een beperkt aantal leden die standaard een duimpje geven als het onderwerp besproken wordt door een volgens hen links/rechts lid. Bij de meeste mensen zie je toch de likes van elke windrichting komen.

Hier ook absoluut geen fan van het verwijderen van die likes. Ik heb daar mijn mening al over neergeschreven maar ik vind toch ook dat die ingreep bijzonder snel is gebeurd, gewoon op basis van enkele ontevreden mensen en de zoveelste discussie over een ingebeelde bias op het forum. Ik begrijp ook niet goed waarom hier onmiddellijk gehoor aan wordt gegeven en aan andere (even 'breed' gedragen) feedbackrondes in het verleden vrij weinig wordt gedaan.

Enfin, het is geen drama, maar ik moet zeggen dat het mijn zin om te participeren in dat forumgedeelte wel doet dalen, voor alle redenen die hierboven al omschreven zijn door mezelf en anderen.

Als je dan kijkt naar de voordelen:
  • Als 'akkoord' knop
  • Als 'waardering voor een post van hoge kwaliteit' knop
  • Als boekeinde voor een heen-en-weer discussie
  • Manier om te participeren voor mensen die niet zelf willen typen of in discussie gaan
  • Als manier om te volgen hoe een post/mening valt bij verschillende politieke strekkingen (zoals @Avi zegt)
  • Als manier om in threads met heel veel 1v1 mierenneukerij posts de posts die wel de moeite zijn (onafhankelijk van welke politieke zijde ze kiezen) er uit te halen
Versus de nadelen:
  • Misbruik van lach emoji's
  • Sommige leden voelen zich blijkbaar benadeeld omdat hun mening niet zo populair is als die van de tegenstander?
Dan vind ik het toch spijtig dat er hier zo drastisch wordt ingegrepen.

Laatst bewerkt:
Versus de nadelen:
  • Misbruik van lach emoji's
  • Sommige leden voelen zich blijkbaar benadeeld omdat hun mening niet zo populair is als die van de tegenstander?
Dan vind ik het toch spijtig dat er hier zo drastisch wordt ingegrepen.
Nog wat nadelen:
  • Voor elke verkeerde emoji een pm sturen met de vraag dit weg te halen, want zelf kunnen we het niet.
  • Later gaan controleren als de emoji weg is.
  • 9 keer op 10 een pm discussie waarom het niet mag.
  • Warn geven bij geen reactie
  • Nakijken hoeveel keer iemand deze overtreding al begaan heeft en indien nodig een zwaardere warn er aan koppelen.
Nu van mij mogen ze blijven, maar dan wel liefst bij misbruik direct een zwaardere straf. Want hier kruipt enorm veel tijd in.

Hier ook absoluut geen fan van het verwijderen van die likes. Ik heb daar mijn mening al over neergeschreven maar ik vind toch ook dat die ingreep bijzonder snel is gebeurd, gewoon op basis van enkele ontevreden mensen en de zoveelste discussie over een ingebeelde bias op het forum. Ik begrijp ook niet goed waarom hier onmiddellijk gehoor aan wordt gegeven en aan andere (even 'breed' gedragen) feedbackrondes in het verleden vrij weinig wordt gedaan.
Dikke second.
Ik vind het op zijn minst toch merkwaardig dat deze keer zo snel toegegeven wordt aan de klaagzang.

En eigenlijk nodigt het echt niet uit om nog mee te doen aan veel discussies. Bij de grote circlejerk discussies kon je met de reactie nog enigzins de posts die iets nieuw bijdragen nog wat appreciatie geven. Terwijl je nu gewoon maar in het modderbad zou moeten springen. Om daarna weer gepakt te worden wanneer je de zaken niet zo goed kan brengen als anderen.

Voordelen, geen ash experiment 'light' waar hopelijk eens wat andere meningen geponeerd kunnen worden. Maar daarvoor is het wss al een beetje te laat.

Terug
Bovenaan