Feedback Politiek & Actualiteit

Alle, ik zal nog 1 keer posten hier, omdat ik ondanks mijn voornemens toch weer tijd aan het verspillen ben aan iets dat me de moeite niet meer waard is. Onder de noemer 'staat het u niet aan dan trapt ge het beter af'.

Dus jij beweert dat je neutraal kan oordelen over een discussie waarin jouw collega mod betrokken is? Jouw collega mods kunnen neutraal een discussie beoordelen waarin jij betrokken bent? Is een 'report' van een andere poster evenveel waard als een 'report' van jou als je zelf mee discussieert?
Het mod team stelt neutraal nieuwe regels op, zonder enige (mogelijks onbewuste) invloed van persoonlijke ervaringen op het forum?

Als je denkt van wel, dan zijn we in ieder geval beland bij de clou van ons meningsverschil hierover.
Ja, ik kan neutraal oordelen over een discussie waar mijn collega-mod betrokken is. Ja, mijn collega-mods kunnen neutraal oordelen in een discussie waarin ik betrokken ben. Ja, mijn reports zijn evenveel waard als een report van andere users.

Daarop kan ik allemaal bevestigend antwoorden, omdat ik het dagelijks zie. Ik word namelijk in mijn neutrale beoordeling geholpen door andere collega's met vaak uiteenlopende meningen. Waardoor ik (en alle mods) genoeg input krijg om neutraal een oordeel te vellen. Er is al wel door collega-mods mij gevraagd ff in te houden in een discussie, maar meestal ben ik daar zelf wel slim genoeg voor, dus zij laten zich zeker niet tegenhouden door mij. En vergeet niet dat ik meestal bijsta, dat de beslissingen van de mods zelf komen. En er worden dagelijks reports van mij afgewezen.

Op welke basis stel jij dat dat niet het geval is? Want jij hebt al die dingen nog nooit zien gebeuren.

Op die laatste vraag moet ik negatief antwoorden: het modteam stelt niet neutraal nieuwe regels op zonder enige invloed van persoonlijke ervaringen op het forum. Veel regels zijn een reactie op dingen die op het forum gebeuren, of op feedback die we krijgen. Door overleg maken we wel dat het faire regels blijven voor iedereen en nog nooit (nog nooit!) is het daar gegaan over politieke voorkeur.

Als dat ons meningsverschil is, over iets wat jij niet ziet en ik wel zie, dan moet ik toch verwijzen naar het vertrouwen van hierboven. Dat gaat echt wel nodig zijn om er iets van te maken. Voor de rest vind ik dat je eigenlijk mijn punt bevestigd: je hebt raadpleegbare en objectieve regels overtreden (unsure-smiley, 'jongeren' als hondenfluitje) en hebt daarvoor een bestraffing gekregen. Of dat nu een linkse of een rechtse unsure was, die bestraffing blijft hetzelfde. Neutraal, zou je kunnen zeggen.
 
Dus jij beweert dat je neutraal kan oordelen over een discussie waarin jouw collega mod betrokken is? Jouw collega mods kunnen neutraal een discussie beoordelen waarin jij betrokken bent? Is een 'report' van een andere poster evenveel waard als een 'report' van jou als je zelf mee discussieert?
Wel daar kan ik heel simpel op antwoorden:

Ik ben ook al een paar keer "op de vingers getikt" omdat ik wat kort door de bocht ging in een opwelling. Dus ja, dat wordt neutraal behandled.
 
Niet als lopende thread maar als iets eenmaligs misschien? Eén kans om eens aan te geven waar volgens de user in kwestie het schoentje wringt?
Het probleem is dat dat in pm gebeurt nu al. Die users hebben in pm stuk voor stuk, en vaak meermaals, uitleg gekregen over waar het schoentje wringt. En dan duikt dat hier toch weer op als "legitiem" voorbeeld, en wordt het scheef voorgesteld publiekelijk. Waardoor moderatoren het eerst juist moeten schetsen, dan moeten aangeven wat er fout was, waarop de user toch weer zegt "maar ik vind van niet.".

Ik wil nog uitgaan van het mooiste scenario, dat de user het snapt. Dan geeft het nog altijd heel veel meer werk bovenop al het werk in pm en na het overleg onder moderatoren. Voor een simpele warn waarvan de punten vervallen als je verder niks meer misdoet.

Edit: maar goed, we overleggen!
 
Laatst bewerkt:
Het probleem is dat dat in pm gebeurt nu al. Die users hebben in pm stuk voor stuk, en vaak meermaals, uitleg gekregen over waar het schoentje wringt. En dan duikt dat hier toch weer op als "legitiem" voorbeeld, en wordt het scheef voorgesteld publiekelijk. Waardoor moderatoren het eerst juist moeten schetsen, dan moeten aangeven wat er fout was, waarop de user toch weer zegt "maar ik vind van niet.".

Ik wil nog uitgaan van het mooiste scenario, dat de user het snapt. Dan geeft het nog altijd heel veel meer werk bovenop al het werk in pm en na het overleg onder moderatoren. Voor een simpele warn waarvan de punten vervallen als je verder niks meer misdoet.
Ik heb nu wel de indruk dat jouw (oprechte) posts hier de perceptie niet gaan doen keren, omdat als je uitgaat van een bias het zo natuurlijk allemaal overkomt als het onder de mat vegen ervan. Dat lees je hier eigenlijk al tussen de lijnen hé.

Ik weet ook niet hoe je zoiets nu het beste oplost natuurlijk. Eerlijk gezegd denk ik dat er in de geschiedenis van dit forum en zijn voorgangers nooit zoveel digitale inkt is gevloeid over het proberen rechtvaardigen van de moderatie. Ik heb soms de indruk dat het een beetje een straatje zonder einde is, aangezien de verzuchtingen altijd hetzelfde blijven.

Waar ik @JorisBlack wel wat begrijp is dat details zoals unsure smilies of het gebruik van aanhalingstekens misschien soms wat teveel de richting uitgaan van regelneverij. Hoe meer van dat soort regels er zijn, hoe sneller je misschien de indruk krijgt dat ze niet altijd consequent worden toegepast.
 
Waarom laat je nu bewust het 2e deel van mijn post weg? Daar geef ik die nuance toch al?
Dit is een perfect voorbeeld van wat ik gisteren al schreef: een forum is een vreselijk platform om te discussiëren. Je post wordt selectief gequote waardoor de nuance verdwijnt en je bijgevolg naast elkaar discussieert.
Ik heb je tweede stuk er niet opgezegd, omdat ik daar niet op reageerde. Je quote wwaar je op reageert, niet op de volledige post, maar je mag er vanuitgaan dat ik de volledige post gelezen hebt zonder dat ik alles quote.

Het probleem dat ik heb met je post is dat je warm en koud blaast. Je zegt wel dat het "weinig voldoening" zou geven voor zo'n vrijwillige mods, maar je claim, dat je dat niet zou mogen deelnemen als mod blijft wel in je tekst overeind, met dat tweede deel spreek je dat niet tegen.

Moest je in je post nu afgesloten hebben met "daarom begrijp ik dat mods wél deelnemen aan een topic, ook al vind ik het jammer", DAT is pas een nuance. Nu blijf je er niet akkoord mee en blijf je met de mening dat ze niet mogen deelnemen. Dat er dan geen enkele mod meer overblijft als er echt een voorwaarde is dat je niet mag deelnemen, daar ga je niet op in hoe je dat zou oplossen.
 
Wat betreft die smileys:

Ik vind dat je, als je het niet eens bent met iemand in een topic dat gemaakt is om uitgebreid te debatteren, je dat dan maar in woorden moet zeggen, en niet in zo'n smiley. Dat is het equivalent van zeggen 'het is goed jongske' of 'bullshit' roepen en verder niks. Goed voor aan de toog, niet voor in een serieus debat, en dat laatste is toch wel wat P&A een beetje probeert te zijn. Heb je niks te zeggen of wil je niks zeggen, reageer dan gewoon niet. Die unsure en lach smileys, die worden gewoon in P&A 99% van de tijd verkeerd gebruikt.

Wat betreft die aanhalingstekens:

Elke volwassen mens weet toch dat dingen tussen aanhalingstekens plaatsen de originele/gaande betekenis van het woord verandert? Al dan niet door er een sarcastische draai aan te geven, maar goed. Als je dan in een beladen topic als die rellentopics het hebt over 'jongeren', tja, wat moet je daar dan mee. Wat bedoel je?
  1. Bedoel je echt gewoon jongeren? Zet dat dan zo, zonder aanhalingstekens.
  2. Bedoel je eigenlijk immigraten? Zet dat dan zo.
  3. Bedoel je eigenlijk 'de bruinen'? Zet dan dan zo.
  4. Bedoel je dat die jongeren eigenlijk al bijna volwassenen zijn en vind je het dus een verkeerde term? Zeg dat dan zo en licht toe.
Maar neen, we plaatsen jongeren tussen aanhalingstekens, waardoor de hele thread mag raden wat er nu eigenlijk bedoeld wordt, de discussie zo misschien (weer) op een zijspoor belandt, en er enkele berichten lang kan geluld worden over wat dat nu betekent. Al dan niet mag je er nog bijvoegen dat de poster zich (gespeeld) verontwaardigd voelt over het 'fout lezen' van zijn/haar berichten. Discussie dus (deels) vervuild.

Schenk toch eens gewoon klare wijn in zulke topics. Het is al moeilijk genoeg om over zo'n beladen topics in debat te gaan, laat dan al die 'wink wink nudge nudge' bullshit toch achterwege. Dan zeg ik trouwens niet dat daar zware straffen tegenover moeten staan, maar ik begrijp goed genoeg dat er tegen ingegrepen wordt.

En voorts blijf ik er gewoon bij dat het simpelweg zo is dat rechts/conservatief/noemhetwatjewilt gewoonweg meer in de fout gaat op BeyondGaming, en dat sommige accounts beter eens wat in de spiegel kijken vooraleer hier van bias en dergelijke te gaan spreken. Opnieuw: in deze post lees je ook eens het relaas van 'de andere kant'.
 
Specifieke warns bespreken mag hier niet en dat is al meermaals neergeslagen geweest. En ik snap dat ergens ook wel, omdat dit een beetje uitnodigt tot chaos. Dus dan plots om specifieke voorbeelden vragen is raar, zeker als het voorbeelden betreft waarvoor men letterlijk al in deze thread post deletes en berispingen uitdeelde om ze te bespreken. Ik ga ook niet specifieke mensen of crew members onder de bus gooien omdat het nog steeds 'slechts' een perceptie is.

Maar ik moet eerlijk gezegd ook wel zeggen dat er het gevoel bestaat dat moderatie niet altijd neutraal gebeurt. Ik heb al meermaals (zeker 4-5) keer gezien dat iemand een ban aan zijn broek krijgt in een discussie met een crew member en waarbij die crew member zelf foute (en eigenlijk agressieve) debattechnieken hanteert. Zoals het onderwerp stiekem veranderen, onwaarheden poneren enzovoort. Jij kan me niet zeggen dat zulke crew members zelf altijd in zulke discussies verzeild geraken maar toch als enige daar steeds lijken uit te komen. Keer op keer. Geen ban krijgen kan met vele zaken te maken hebben, zoals de opeenstapeling van infra's enzovoort maar het valt op. Ik zeg dit natuurlijk zuiver gevoelsmatig, ik ga geen logboek bijhouden met gekke scenario's. Maar het gevoel zit er zeker.

Het valt ook duidelijk op dat in discussies waar het gevoelige onderwerpen betreft en waar geen common ground kan worden gevonden dat het vaak uitmondt in onbestrafte verwijten van racisme en dergelijke meer gefundeerd met dooddoeners en stromannen. Soms gebeurt dat via heel thinly veiled bewoordingen. En dat terwijl ik uit eigen ervaring kan spreken dat ik hééééél snel infractions krijg (met post deletes) als ik ook maar een beetje op de man speel. Dat laatste vecht ik trouwens niet aan, want op de man spelen mag niet, maar doet niets af van het feit dat ik het regelmatig zie gebeuren aan het adres van KOC zonder probleem. Rond de LotR-perikelen was dit echt héél frappant bij momenten. Recent bij kay-gell ook nog, maar niet op politiek vlak. Nogmaals, ikzelf heb nog maar één keer geklaagd over een eigen infra en die klacht is nog steeds terecht imo.

Er wordt nu ook lacherig gedaan over die lijst van users die niet meer willen posten/die zijn vertokken, maar we gaan nu toch niet doen alsof dat niet waar is? Zeker is dat waar, deze frustratie is al vaker opgeworpen geweest en verscheidene van die klagers zijn vertrokken.

Nu kan je tegen mij zeggen "Ja report jij dan elke post die storend is voor jou", maar dan moet ik wel het gevoel hebben dat het iets uitmaakt. Ik heb dat niet echt momenteel. Dus ik post minder en minder in P&A als het de sappigste onderwerpen betreft...
 
Laatst bewerkt:
Maar ik moet eerlijk gezegd ook wel zeggen dat er het gevoel bestaat dat moderatie niet altijd neutraal gebeurt. Ik heb al meermaals (zeker 4-5) keer gezien dat iemand een ban aan zijn broek krijgt in een discussie met een crew member en waarbij die crew member zelf foute (en eigenlijk agressieve) debattechnieken hanteert.

En voor de zoveelste keer, niemand krijgt ooit een ban omwille van 1 warn. Dat is altijd een stevige opstapelijk van verschillende warns.

Ik zeg dit natuurlijk zuiver gevoelsmatig, ik ga geen logboek bijhouden met gekke scenario's. Maar het gevoel zit er zeker.

Je zegt dat inderdaad gevoelsmatig zonder enig bewijs. Ik heb het tegendeel al bewezen hierboven dat ik ook op de vingers getikt werd. Dat doen we als P&A mods ook bij Loser, want ik neem aan dat het over hem gaat? Wij houden trouwens wel die logboeken bij. Dus we kunnen altijd alles staven met bewijzen.

Het valt ook duidelijk op dat in discussies waar het gevoelige onderwerpen betreft en waar geen common ground kan worden gevonden dat het vaak uitmondt in onbestrafte verwijten van racisme en dergelijke meer gefundeerd met dooddoeners en stromannen.

Dit klopt ook niet. Ik zelf heb al meermaals mensen bestraft owv dit soort beschuldigingen. Maar dat zie je gewoon niet omdat die warns niet publiek zijn en ik ga hier nu ook zelf geen namen noemen.

Soms gebeurt dat via heel thinly veiled bewoordingen. En dat terwijl ik uit eigen ervaring kan spreken dat ik hééééél snel infractions krijg (met post deletes) als ik ook maar een beetje op de man speel. Dat laatste vecht ik trouwens niet aan, want op de man spelen mag niet, maar doet niets af van het feit dat ik het regelmatig zie gebeuren aan het adres van KOC zonder probleem.

Hiervoor heb ik ook al regelmatig warns gegeven, maar ook dat zie je weer niet. Niemand mag hier op de man spelen, ook niet op KoC of op om het even wie.

Rond de LotR-perikelen was dit echt héél frappant bij momenten. Recent bij kay-gell ook nog, maar niet op politiek vlak. Nogmaals, ikzelf heb nog maar één keer geklaagd over een eigen infra en die klacht is nog steeds terecht imo.

Maar zelfs @kay-gell zou moeten kunnen beamen dat we wel degelijk intern debateren over de warns. We staan altijd open voor redelijkheid. Dus klopt op onze deur en dan wordt dat besproken. We geven normaal geen publiek commentaar op warns, maar omdat het recnte gebeurd is, kan ik me deze nog zo voor de geest halen. Zonder verder in details te treden: Een warn van KG die terug getrokken is na verder overleg. Ik denk dat dit een mooi bewijs is dat we wel degelijk handelen zoals we hier verkondigen.
 
Laatst bewerkt:
Specifieke warns bespreken mag hier niet en dat is al meermaals neergeslagen geweest. En ik snap dat ergens ook wel, omdat dit een beetje uitnodigt tot chaos. Dus dan plots om specifieke voorbeelden vragen is raar, zeker als het voorbeelden betreft waarvoor men letterlijk al in deze thread post deletes en berispingen uitdeelde om ze te bespreken. Ik ga ook niet specifieke mensen of crew members onder de bus gooien omdat het nog steeds 'slechts' een perceptie is.
In deze thread zijn daar bij mijn weten nog géén berispingen voor uitgedeeld.
Daarnaast heb ik al verduidelijkt: met veel plezier voorbeelden van moderatie die werkt met 2 maten en 2 gewichten. Maar niet "ik heb dit gekregen en ik denk dat Y niks heeft" of "ik heb het gevoel dat". Of nog erger: "ik denk dat ook, maar ik hou erover op".

Kijk, we houden hier van openheid. Dat vinden we heel belangrijk. Daarom leggen we alles uit en kun je onze werkwijzes zo opvragen of bekijken. Niemand is daar te beroerd voor. Overleg gebeurt constant en soms tot in den treure. We stellen ook heel graag bij op basis van feedback. Maar die openheid kan ook tegen ons werken, vooral omdat mensen nu eenmaal zelf vaak vinden dat ze tóch onterecht zijn bestraft, en hier dan hun gekleurde versie van de feiten komen neerzetten. En dat is dus wat we liever niet hebben.

Er wordt nu ook lacherig gedaan over die lijst van users die niet meer willen posten/die zijn vertokken, maar we gaan nu toch niet doen alsof dat niet waar is? Zeker is dat waar, deze frustratie is al vaker opgeworpen geweest en verscheidene van die klagers zijn vertrokken.
Deze wou ik er ook nog even uitpikken: We doen daar helemaal niet lacherig over. Elke user die vertrekt, vind ik jammer. Hoe meer discussiepartners, hoe fijner P&A wordt en hoe meer input van soms heel onverwachte hoeken en achtergronden. Maar als ik zie dat Desolation wordt opgenoemd als een "misnoegde vertrekker", durf ik vragen te stellen bij het idee dat hier ook maar iémand zit die weet waarom wie is vertrokken. Laat staan dat die specifieke redenen correct waren, maar dat die voorbeelden nu plots nergens meer te vinden zijn.
 
Maar zelfs @kay-gell zou moeten kunnen beamen dat we wel degelijk intern debateren over de warns. We staan altijd open voor redelijkheid. Dus klopt op onze deur en dan wordt dat besproken. We geven normaal geen publiek commentaar op warns, maar omdat het recnte gebeurd is, kan ik me deze nog zo voor de geest halen. Zonder verder in details te treden: Een warn van KG die terug getrokken is na verder overleg. Ik denk dat dit een mooi bewijs is dat we wel degelijk handelen zoals we hier verkondigen.
Ik ga niet te diep in detail treden, want ik wil in deze discussie geen users of crew members specifiëren in negatieve zin. En wat betreft de aanleiding van een ban heb ik dat ook zelf al toegelicht. Ik zeg enkel waarom die perceptie bestaat en dat het geen zuivere fictie is. Ik ga natuurlijk geen voorbeelden opslaan wanneer al tweemaal in het verleden die voorbeelden zijn weggeslagen zonder ruimte voor debat. Plus wie gaat er nu een logboek bijhouen van zijn internet forum perikelen? Maar je weet wel heel snel waar het over gaat, dat kan ook wel iets betekenen natuurlijk.

Verder gaat het wat betreft kay-gell niet over de situatie waar jij naar verwijst. Het doet er ook niet bijster hard toe over welke situatie het hier specifiek gaat, als ik algemeen opmerk dat het in de richting van mensen zoals kay-gell wel vaker agressiever en botter er aan toe gaat.

Uiteindelijk is deze discussie ook maar een maat van niets, want om jullie 'ongelijk' te bewijzen moet het eigenlijk redelijk belachelijk gaan worden. Dan moeten we vragen voor een plek waar we de specifieke zaken kunnen bundelen en bespreken (niet meteen gunstig voor vlotte moderatie) en dan moeten we een half internet proces gaan voeren om de bewijzen te bespreken en er proberen in te hameren. En ook dat wordt een straatje zonder einde en zonder oplossing want dan gaat het om bittere details en 'wij tegen hen' aan beide kanten vermoedelijk.

Neen, dit is imo een moment om een voorzet te geven en misschien is er dan wat meer bewustwording achteraf. Ik ga het niet meer aandacht geven dan nodig is. Verscheidene members kaarten iets aan en jullie kunnen dat nu misschien publiekelijk/collectief ontkennen, maar misschien doen jullie ook wat met die informatie. En als jullie resoluut vinden gelijk te hebben, wat jullie goede recht is, is dat misschien ook zo. De activiteit en de levendigheid van het forum zullen (deels) voor zich spreken dan. Goed of slecht.
 
Er wordt nu ook lacherig gedaan over die lijst van users die niet meer willen posten/die zijn vertokken, maar we gaan nu toch niet doen alsof dat niet waar is? Zeker is dat waar, deze frustratie is al vaker opgeworpen geweest en verscheidene van die klagers zijn vertrokken.
Ik doe daar niet lacherig over, ik vind dat oprecht spijtig in veel gevallen. Maar ik heb wel de indruk dat men dat hier nogal snel in een kraam laat passen, zoveel van die vertrekkers hebben volgens mij toch niet gezegd waarom ze vertrekken?
 
De enige vertrekker van de 'vaste leden' die dat expliciet heeft gezegd is Ugar, en die zei het volgende:

Maar de echte reden van mijn vertrek is een ontevredenheid over de toon van een aantal topics (mysogine topics die soms afdaalden tot het niveau van incellpraat, de toon in het transgender topic, nog wat racistische uitlatingen in andere topics en nog enkele andere dingen). Daar heb ik gewoon geen zin in. In mijn beperkte vrije tijd wil ik genieten van de dingen, en niet met de neus op het feit gedrukt worden dat de jongere generatie echt niet meer open-minded is.

Het zal wel zo zijn dat er ook zijn vertrokken omwille van de (nog steeds vermeende) linkse perceptie, maar goed. Leden vertrekken constant, je moet echt niet gaan doen alsof er hier een of andere rechtse exodus is omdat het forum te links is for weet ik veel. Dat ontkracht de bovenstaande quote al onmiddellijk: mensen ervaren de toon en de 'bias' van dit forum gewoon anders.

Kom dan trouwens eindelijk eens af met voorbeelden waarom die 'perceptie geen zuivere fictie is', want nu is er weer eentje die 'niet in detail gaat treden' enzovoorts. Zo kom je toch echt helemaal nergens? Gewoon een klaagmuur hier de voorbije pagina's in plaats van een feedback topic.
 
Ik doe daar niet lacherig over, ik vind dat oprecht spijtig in veel gevallen. Maar ik heb wel de indruk dat men dat hier nogal snel in een kraam laat passen, zoveel van die vertrekkers hebben volgens mij toch niet gezegd waarom ze vertrekken?
Sommige (best velen eigenlijk) van die leden zijn daarover vocaal geweest. Soms openbaar en expliciet, soms impliciet in aanloop naar een vertrek. Anderen in privé of PM. Probleem met zo'n dingen is dat je enerzijds geen logboek er van maakt en anderzijds zijn het dingen die zij tegen jou vertellen en vaak heb je dan zelf ook geen tastbare bewijzen van wat er écht is gebeurd. En als ze zijn vertrokken kan je ook niet in hun naam spreken. En als je dat doet is het ook niet bijster geloofwaardig om dat te doen.

Maar het komt vaak neer op de zaken die die voorbije pagina's zijn verteld geweest. En feit is dat we intussen wel een redelijk contingent hebben aan vertrekkers. Laat ik daar wel bij zeggen dat sommigen daarvan wel degelijk met reden warns verzamelden bij de vleet. Het is hier geen zuiver zwart-wit verhaal.

Ik denk dat sommigen zich ook effectief snel in een kraam laten passen en daar heb je gedeeltelijk een punt, maar dat maakt het ook niet steeds onterecht. Ik kan echt wel graten zien in verscheidene klachten op dit vlak. Maar ik laat gerust ruimte open voor de mogelijkheid dat mijn perceptie ook aangetast kan zijn. Het gaat hier ook niet over plotse enkele gevallen, men praat hier wel over zaken die al langer voelbaar zijn, het komt van leden die soms nog uit de games.telenet.be tijden afstammen.

Daarom dat ik het zie als een voorzet, niet een moment om een ellenlange discussie zonder einde te beginnen. Plus er zijn nu al veel duiten in het zakje gedaan, ik denk dat je daar wel mee aan de slag kan als moderatieteam.

En het is niet dat het niet kan he. Op het 9Lives forum had je een mod in voetbal, dat was echt gewoon ronduit een schandaal he. Veel erger dan eender wat we hier al hebben gezien. En daar viel geen reet tegen uit te halen. Dat heeft dat subforum toen flinke schade toegebracht.
 
Beetje een zwakke vergelijking natuurlijk, RidderBauknecht. Jij citeert iemand die vertrokken is omwille van de toon van de discussie, die alles op één hoop gooit, de discussie hier gaat over de moderatie en of daar mogelijks een bias in zit tegen bepaalde meningen.

In bepaalde topics krijg je helaas nu éénmaal mensen die wanneer de harde realiteit van bepaalde argumenten hen niet aanstaat, afkomen met over hoe de toon hen stoort, over hoe bepaalde ideeën niet "open-minded" zijn, ... Tja. If you can't stand the heat, stay out of the kitchen. Maar dat is nog altijd iets anders dan mensen die uit de keuken weblijven omdat je er alleen nog maar lauwe, smaakloze gerechten mag koken.
 
Sommige (best velen eigenlijk) van die leden zijn daarover vocaal geweest. Soms openbaar en expliciet, soms impliciet in aanloop naar een vertrek. Anderen in privé of PM. Probleem met zo'n dingen is dat je enerzijds geen logboek er van maakt en anderzijds zijn het dingen die zij tegen jou vertellen en vaak heb je dan zelf ook geen tastbare bewijzen van wat er écht is gebeurd. En als ze zijn vertrokken kan je ook niet in hun naam spreken. En als je dat doet is het ook niet bijster geloofwaardig om dat te doen.
Best veel van de groep waarvan niemand weet wie erin zit, zijn vocaal geweest daarover. Maar je wilt niet in hun naam spreken, omdat dat niet geloofwaardig is, maar toch doe je het. Want ze zijn het eens met je. Dat zij mogelijk openbaar zeggen dat het komt door "de linkse moderatie", maar als je dan gaat kijken eigenlijk terechte warns hebben gehad, dat neem je niet mee in je perceptie.

Nee, daar gaan we mee ophouden.
 
Laatst bewerkt:
Sommige (best velen eigenlijk) van die leden zijn daarover vocaal geweest. Soms openbaar en expliciet, soms impliciet in aanloop naar een vertrek. Anderen in privé of PM. Probleem met zo'n dingen is dat je enerzijds geen logboek er van maakt en anderzijds zijn het dingen die zij tegen jou vertellen en vaak heb je dan zelf ook geen tastbare bewijzen van wat er écht is gebeurd. En als ze zijn vertrokken kan je ook niet in hun naam spreken. En als je dat doet is het ook niet bijster geloofwaardig om dat te doen.

Maar het komt vaak neer op de zaken die die voorbije pagina's zijn verteld geweest. En feit is dat we intussen wel een redelijk contingent hebben aan vertrekkers. Laat ik daar wel bij zeggen dat sommigen daarvan wel degelijk met reden warns verzamelden bij de vleet. Het is hier geen zuiver zwart-wit verhaal.
En daar kan ik je best in volgen, ik denk nu ook wel trouwens dat er veel meer een trend is om het af te bollen dan vroeger, en dan meteen ook je account te laten wissen (deleted member #xxx), terwijl vroeger dat misschien geruislozer gebeurde. Ik heb zo bijvoorbeeld ook de indruk dat COVID veel van die zaken op de spits dreef, toen zijn er wat mensen verdwenen alleszins. Maar uiteindelijk zitteb er ook wel veel veronderstellingen tussen vind ik hoor.
Ik denk dat sommigen zich ook effectief snel in een kraam laten passen en daar heb je gedeeltelijk een punt, maar dat maakt het ook niet steeds onterecht. Ik kan echt wel graten zien in verscheidene klachten op dit vlak. Maar ik laat gerust ruimte open voor de mogelijkheid dat mijn perceptie ook aangetast kan zijn. Het gaat hier ook niet over plotse enkele gevallen, men praat hier wel over zaken die al langer voelbaar zijn, het komt van leden die soms nog uit de games.telenet.be tijden afstammen.
Ja maar dat vind ik een beetje een vreemd argument, want ik herinner me die tijden ook, en toen werd er inderdaad volop op de moderatie geklaagd. Over een Morpheus leek me dat relatief gegrond, maar dan had je ook een Gentille die zogezegd links was en eigenlijk heb ik bijna altijd geweten dat de mods kop van jut waren. Meestal te links, soms te rechts. Terwijl die ondertussen toch allemaal al een paar keer gewisseld zijn? Daarom dat ik me afvraag of dat niet meer perceptie is dan iets anders. Al heb ik zeker ook wel de indruk dat er nu soms snel wordt ingegrepen.
Daarom dat ik het zie als een voorzet, niet een moment om een ellenlange discussie zonder einde te beginnen. Plus er zijn nu al veel duiten in het zakje gedaan, ik denk dat je daar wel mee aan de slag kan als moderatieteam.

En het is niet dat het niet kan he. Op het 9Lives forum had je een mod in voetbal, dat was echt gewoon ronduit een schandaal he. Veel erger dan eender wat we hier al hebben gezien. En daar viel geen reet tegen uit te halen. Dat heeft dat subforum toen flinke schade toegebracht.
Voetbal heb ik nooit gevolgd, maar natuurlijk kan het. En ik denk dat die kans wel stijgt wanneer er 1 iemand verantwoordelijk is, wat dacht ik ook de reden is dat hier (P&A) met meerdere mods wordt gewerkt. Met toch wel andere politieke voorkeuren dacht ik, naar aanleiding van die oproep een tijd terug (door o.a. de "verdwenen" Remake) voor een rechtse mod.

PS: overigens is de al vernoemde Desolation volgens mij verdwenen in volle COVID-tijd na (voor de verandering) wat sterke uitspraken over zaken waarin hij niet thuis was, in dit geval het grote gevaar van vaccins. Dat vind ik nu echt eens een voorbeeld van iemand die in ongeveer elke thread de zaken liet ontsporen, om dan de infractions op te stapelen, een ban uit te zitten, en het nog eens te doen.
 
Tja jongens, ik wil maar gewoon aantonen dat het hier heus niet zo'n links bastion is als jullie willen doen uitschijnen. Ik waardeer de moeite die jij in je posts steekt @KnightOfCydonia, maar die gaan er soms gewoon over, zo simpel is dat. Dan heb ik het nog niet eens over het vergelijken van transgenders met x of y of weet ik veel, maar over het bestempelen van gesprekspartners die het niet eens zijn met jouw (in sommige gevallen) oerconservatie gedachtengoed als naïef (dat doe je vrij vaak) en weet ik veel. Dat gaat dan niet over 'de harde realiteit niet aankunnen' (je doet trouwens ook nogal vaak alsof jouw -opnieuw: vaak extreme- gedachtengoed 'de realiteit' is, maar bon, nog een andere discussie) en de heat niet aankunnen, maar puur over respect.

Met dat gezegd zijnde heb ik met jou persoonlijk niet eens een probleem omdat je wel degelijk de moeite doet om je posts te onderbouwen, hoe verachtelijk ik de inhoud soms dan ook vind. Hetzelfde geldt voor kay-gell, al is die zijn toon ook een heel stuk milder dan die van jou. Ik heb het over die shitpost accounts die hier vooral rond de zomer heel de boel kwamen verzieken met het gekende: oneliners, 'aanhalingstekens', ballonnen oplaten en dan letterlijk nooit op zaken reageren, ... Die ben ik echt wel liever kwijt dan rijk. Good riddance. Rechts of links maakt me niet uit, maar het valt me gewoon op dat die meestal rechts waren.

Om het dan toch met gerechten te vergelijken trouwens: wat jij doet is over al jouw gerechten een halve fles Carolina Reaper gooien. Kan zijn dat jij dat lekker vindt, en dat jij vindt dat alle gerechten zo moeten smaken, maar 99% van de mensheid vindt dat veel te spicy. En da's wat ik bedoel met eens in eigen boezem kijken. Ga dan misschien eens op een forum kijken over hete sauzen, daar zullen die gerechten wat meer in de smaak vallen, maar kom niet doen alsof jouw vaak veel en veel te pikante gerechten 'het normale' zijn om dan verontwaardigd te doen als men je vraagt om toch wat minder hot sauce op je gerechten te gooien. En opnieuw: je doet maar, ik ga ook vaak met gestrekt been in discussie, maar dan moet je ook niet schrikken als je eens een gele kaart krijgt.

Bon, ik heb persoonlijk geen enkel probleem met de moderatie (integendeel: ik ben blij dat die shitposters wegblijven) dus ik ga het hier ook wel echt bij laten. Dit is niet mijn gevecht.
 
Kijk, nu is mijn post verwijderd omdat ik 'niets tastbaars aankaart'. Maar ik treed toch gewoon in dialoog met jullie, op een heel beschaafde manier? Ik breng nuance aan, ik laat ruimte voor mijn eigen mogelijke fouten en ik zeg letterlijk dat het geen heksenjacht moet worden. Ik steek tijd en moeite om dat te verwoorden. En jullie verwijderen dat gewoon. Terwijl er toch zeker wel wat waarde zit in het feit dat ik bijtreed dat er een bepaald gevoel is ontstaan waar eens naar gekeken moet worden. Dat is net het tastbare, verschillende leden kaarten hier een soortgelijk gevoel aan, onafhankelijk van elkaar. Dat bijtreden op een beschaafde manier is wel zeker iets tastbaars in het collectieve gegeven.

Sorry, maar dat kan je even goed geen feedback topic hebben hoor. En daarmee is mijn honger om bij te dragen tot een dialoog meteen ook over.
 
De enige vertrekker van de 'vaste leden' die dat expliciet heeft gezegd is Ugar, en die zei het volgende:

Het zal wel zo zijn dat er ook zijn vertrokken omwille van de (nog steeds vermeende) linkse perceptie, maar goed. Leden vertrekken constant, je moet echt niet gaan doen alsof er hier een of andere rechtse exodus is omdat het forum te links is for weet ik veel. Dat ontkracht de bovenstaande quote al onmiddellijk: mensen ervaren de toon en de 'bias' van dit forum gewoon anders.

Kom dan trouwens eindelijk eens af met voorbeelden waarom die 'perceptie geen zuivere fictie is', want nu is er weer eentje die 'niet in detail gaat treden' enzovoorts. Zo kom je toch echt helemaal nergens? Gewoon een klaagmuur hier de voorbije pagina's in plaats van een feedback topic.
Ik post zelf nog wel in P&A maar ik deel de mening van ugar volledig. Vergeleken met andere fora en sociale media waar ik actief ben, wordt er gewoon zeer veel toegelaten op BG. Dat is ook geen kritiek van mijn kant; ik besef dat dit een bewuste beleidskeuze is die ik kan nemen of laten maar in mijn perceptie is de moderatie hier dan ook allesbehalve links getint.
 
Kijk, nu is mijn post verwijderd omdat ik 'niets tastbaars aankaart'. Maar ik treed toch gewoon in dialoog met jullie, op een heel beschaafde manier? Ik breng nuance aan, ik laat ruimte voor mijn eigen mogelijke fouten en ik zeg letterlijk dat het geen heksenjacht moet worden. Ik steek tijd en moeite om dat te verwoorden. En jullie verwijderen dat gewoon. Terwijl er toch zeker wel wat waarde zit in het feit dat ik bijtreed dat er een bepaald gevoel is ontstaan waar eens naar gekeken moet worden. Dat is net het tastbare, verschillende leden kaarten hier een soortgelijk gevoel aan, onafhankelijk van elkaar. Dat bijtreden op een beschaafde manier is wel zeker iets tastbaars in het collectieve gegeven.

Sorry, maar dat kan je even goed geen feedback topic hebben hoor. En daarmee is mijn honger om bij te dragen tot een dialoog meteen ook over.
Ja ok, ik snap ook niet echt waarom zo'n post verwijderd moet worden hoor @quo_vadis of @StannekeS. Persoonlijk vind ik het wel eens goed dat mensen hun grieven kunnen uiten, ook al ga ik er niet mee akkoord.
 
Terug
Bovenaan