Feedback Politiek & Actualiteit

Waarom moet je eigenlijk een rechtse mod hebben als een mod in zijn moderatie neutraal moet zijn? Maakt toch helemaal niet uit dan?

Het vetgedrukte geloof ik best, maar transparantie is alles natuurlijk. Je kan 100 keer je best doen om te zorgen voor een goede indruk, maar je hebt dikwijls maar een paar slechte nodig om perceptie helemaal te laten omslaan.
Om die moderatie neutraal te houden, is het altijd goed om zo veel mogelijk inbrengen te krijgen van zo veel mogelijk verschillende kanten. Dat lijkt me logisch, zo gedifferentieerd mogelijk.

Ik denk dat wij al gezorgd hebben voor heel veel transparantie, zeker de laatste jaren. We hebben altijd heel open geantwoord op alle vragen die er zijn, we hebben het proces al meermaals heel open uit de doeken gedaan, en het lijstje met warns en hun strafpunten staat duidelijk opgelijst. We werken er ook constant aan om die nog te verhogen.

In de huidige forumsoftware kunnen we ook reports beantwoorden aan de reporter, en openbaar een waarschuwing plaatsen bij posts die te ver gingen. Dat zijn dingen die ook zullen helpen bij de transparantie. Veel verder kan dat echter niet gaan, vooral omdat er niet alleen transparantie vanuit de moderatie moet zijn, maar ook vertrouwen vanuit de users. Vertrouwen, onder andere omdat jullie deel uitmaken van ons en wij van jullie. We kunnen 100x zeggen dat we alles grondig overleggen, maar we gaan echt niet al onze overlegkanalen openbaar zetten, of een schandpaal maken voor bestraften. Op een bepaald punt zul je erop moeten vertrouwen dat we ook doen wat we zeggen. En dat is redelijk eenvoudig, want er zijn genoeg moderatoren die ooit gewoon user zijn geweest en nu meedoen in dat overleg.

Maar als je zelf nog ideeën hebt, breng zeker maar aan.

En dat de perceptie kan omslaan door een paar slechte gevallen, is natuurlijk een probleem. Maar een perceptieprobleem is absoluut belangrijk, maar niet altijd gelijk aan probleem in de grond, hè. Ook omdat users de zaak nogal eens eenzijdig voorstellen, en we daar openbaar niet op in kunnen gaan, zal de perceptie er altijd zijn. We proberen zo veel mogelijk de perceptie gelijk te krijgen met de realiteit, maar als er ook kwade wil bij zit bij sommigen (niet in deze thread, die zie je niet bij opbouwende kritiek), is dat niet uit te sluiten.

Voor perceptie vs realiteit, we zijn op zoek naar mensen die willen meehelpen in de moderatie. Onder andere omdat de supermoderatoren hier op het forum nog meer een superviserende rol hebben, een tweedelijnsfunctie. Ik heb op dit forum misschien één moderatie-actie uitgevoerd. Maar toch wordt er volop geklaagd over mijn ingrepen. Dat mag, hè. Maar misschien ligt dat ook wel aan het feit dat sommige mensen vooral wìllen dat er een vijand is, zodat ze niet naar hun eigen posts moeten kijken.
 
Om die moderatie neutraal te houden, is het altijd goed om zo veel mogelijk inbrengen te krijgen van zo veel mogelijk verschillende kanten. Dat lijkt me logisch, zo gedifferentieerd mogelijk.

Ik denk dat wij al gezorgd hebben voor heel veel transparantie, zeker de laatste jaren. We hebben altijd heel open geantwoord op alle vragen die er zijn, we hebben het proces al meermaals heel open uit de doeken gedaan, en het lijstje met warns en hun strafpunten staat duidelijk opgelijst. We werken er ook constant aan om die nog te verhogen.

In de huidige forumsoftware kunnen we ook reports beantwoorden aan de reporter, en openbaar een waarschuwing plaatsen bij posts die te ver gingen. Dat zijn dingen die ook zullen helpen bij de transparantie. Veel verder kan dat echter niet gaan, vooral omdat er niet alleen transparantie vanuit de moderatie moet zijn, maar ook vertrouwen vanuit de users. Vertrouwen, onder andere omdat jullie deel uitmaken van ons en wij van jullie. We kunnen 100x zeggen dat we alles grondig overleggen, maar we gaan echt niet al onze overlegkanalen openbaar zetten, of een schandpaal maken voor bestraften. Op een bepaald punt zul je erop moeten vertrouwen dat we ook doen wat we zeggen. En dat is redelijk eenvoudig, want er zijn genoeg moderatoren die ooit gewoon user zijn geweest en nu meedoen in dat overleg.

Maar als je zelf nog ideeën hebt, breng zeker maar aan.

En dat de perceptie kan omslaan door een paar slechte gevallen, is natuurlijk een probleem. Maar een perceptieprobleem is absoluut belangrijk, maar niet altijd gelijk aan probleem in de grond, hè. Ook omdat users de zaak nogal eens eenzijdig voorstellen, en we daar openbaar niet op in kunnen gaan, zal de perceptie er altijd zijn. We proberen zo veel mogelijk de perceptie gelijk te krijgen met de realiteit, maar als er ook kwade wil bij zit bij sommigen (niet in deze thread, die zie je niet bij opbouwende kritiek), is dat niet uit te sluiten.

Voor perceptie vs realiteit, we zijn op zoek naar mensen die willen meehelpen in de moderatie. Onder andere omdat de supermoderatoren hier op het forum nog meer een superviserende rol hebben, een tweedelijnsfunctie. Ik heb op dit forum misschien één moderatie-actie uitgevoerd. Maar toch wordt er volop geklaagd over mijn ingrepen. Dat mag, hè. Maar misschien ligt dat ook wel aan het feit dat sommige mensen vooral wìllen dat er een vijand is, zodat ze niet naar hun eigen posts moeten kijken.
Disclaimer: Dit is mijn persoonlijke mening en is ontsproten uit het geschreven medium waar dingen vaak verkeerd begrepen worden.

Ik denk dat uw manier van discussiëren soms wel voor wrevel kan zorgen. Je gaat in mijn ogen vaak met de twee voeten vooruit in een discussie.
Ongeacht uw argumenten wel steek houden begin je vaak posts met
'fout', 'Pertinente leugens', 'fake news' 'Leugens'. (ik heb net even naar uw posts gekeken en deze vielen me op in de eerste twee paginas.) Het lijkt zowaar je signature move in een discussie. Allez je kan ook anders replikeren. zoals. 'ik ben er niet met akkoord want, of ik begrijp je standpunt maar ik denk toch dat'
Ik denk dat posts dan door uw discussie partner als redelijk "aggresief" over komt en deze dan met een even aggresieve repliek beantwoord worden. Met als gevolg een infra aan hun been en de illusie rijker dat 9lives een links bastion is.

Bon ik heb binnenkort een opleiding 'Nonviolent Communication by Dr. Marshall Rosenberg' en ik zal u anders een paar tips geven :unsure:
 
Disclaimer: Dit is mijn persoonlijke mening en is ontsproten uit het geschreven medium waar dingen vaak verkeerd begrepen worden.

Ik denk dat uw manier van discussiëren soms wel voor wrevel kan zorgen. Je gaat in mijn ogen vaak met de twee voeten vooruit in een discussie.
Ongeacht uw argumenten wel steek houden begin je vaak posts met
'fout', 'Pertinente leugens', 'fake news' 'Leugens'. (ik heb net even naar uw posts gekeken en deze vielen me op in de eerste twee paginas.) Het lijkt zowaar je signature move in een discussie.
Ik denk dat posts dan door uw discussie partner als redelijk "aggresief" over komt en deze dan met een even aggresieve repliek beantwoord worden. Met als gevolg een infra aan hun been en de illusie rijker dat 9lives een links bastion is.

Bon ik heb binnenkort een opleiding 'Nonviolent Communication by Dr. Marshall Rosenberg' en ik zal u anders een paar tips geven :unsure:
Dat snap ik, en daar volg ik ook in. Dat heeft een paar redenen, ten eerste omdat ik vaak alleen reageer als ik iets echt wéét, en dus ook weet dat het leugens zijn. Je haalt natuurlijk ook alleen woordjes eruit, ik zet ook élke keer uiteen waarom het fout is, wat je niet van sommige andere posters kunt zeggen. Maar ik discussieer vaak te rechtlijnig en kan me soms verliezen in de precieze betekenis van iets. Ik ben me daarvan bewust en ik probeer daar op te letten. Maar gelukkig wordt er niet democratisch beslist hoe sommige mensen moeten discussiëren binnen de regels.

Echter, nu zorg jij voor het preceptieprobleem, want: Er heeft volgens mij nog nooit iemand in de geschiedenis van 9lives of BG strafpunten gekregen van mij in een discussie met mij. En als het als ooit één keer is gebeurd, is dat na volledig overleg met alle moderatoren van dat subforum en zeker niet door mezelf. Dus die sprong die je maakt, zorgt mee voor het perceptieprobleem en is niet gebaseerd op de realiteit.
 
Maar als je zelf nog ideeën hebt, breng zeker maar aan.
Niet echt. Ik vind trouwens dat alles redelijk goed loopt hier, dus denk niet dat er veel reden tot klagen is.
Het viel we wel op dat ik minder rood van jou zag verschijnen :)

ik heb anders wel interesse in een wat extra statistieken als dat er is, om eens een idee te hebben:
  • Hoeveel spendeert de gemiddelde mod op dit forum?
  • Hoeveel reports komen er op een dag binnen?
  • Worden er veel mensen gebanned?
 
Echter, nu zorg jij voor het preceptieprobleem, want: Er heeft volgens mij nog nooit iemand in de geschiedenis van 9lives of BG strafpunten gekregen van mij in een discussie met mij. En als het als ooit één keer is gebeurd, is dat na volledig overleg met alle moderatoren van dat subforum en zeker niet door mezelf. Dus die sprong die je maakt, zorgt mee voor het perceptieprobleem en is niet gebaseerd op de realiteit.
Oh dat wist ik niet. (vandaar mss ook het preceptieprobleem) Ik baseerde me op posts van sommige members hier.
 
Oh dat wist ik niet. (vandaar mss ook het preceptieprobleem) Ik baseerde me op posts van sommige members hier.
En anderen gaan dat weer op die van jou doen etc etc.
Je moet als forumganger gewoon de klik maken dat Loser niet de vijand is. Ik vind dat hij dat vrij goed doet en altijd zijn zijn opmerkingen wel terecht.
Het is ook zeker niet de gemakkelijkste forumsectie om te gaan modereren.
 
En anderen gaan dat weer op die van jou doen etc etc.
Je moet als forumganger gewoon de klik maken dat Loser niet de vijand is. Ik vind dat hij dat vrij goed doet en altijd zijn zijn opmerkingen wel terecht.
Het is ook zeker niet de gemakkelijkste forumsectie om te gaan modereren.
Het lijkt mij gewoon een hondenstiel. Als vrijwilliger na je echte job een forum gaan modereren, en dan nog shit over je heen krijgen. Ik heb het op algemeen al gezegd, als dat een betalende functie zou zijn, lijkt het mij logisch dat mods zelf geen mening (mogen) geven. Maar als vrijwilliger denk ik niet dat er veel mensen zouden staan springen voor zoiets :)

Eerlijk gezegd vind ik veel klachten over partijdigheid (als ik terugkijk op het legacy-forum), niet zo terecht. Je, veel mods klinken (redelijk) links, maar een infraction of ban krijgen voor een "verkeerde" mening? Meestal gaat het dan toch over posts waar enkele zaken in te lezen zijn waarvan je je wenkbrauwen gaat fronsen (of waarvan je tenen gaan krullen).

Overigens, was AreVee geen mod ooit? Die was dacht ik wel rechtser dan centrum toen.
 
How-to posten in pol & actu topic :
Starten met argumenteren.
Indien teveel tegenwind
-> Semantiek uitpuren
Indien nog steeds tegenwind
-> Studies / cijfers eisen
Als dat nog niet werkt
-> Studie zelf interpreteren & bekritiseren als niet relevant
 
Laatst bewerkt:
How-to posten in pol & actu topic :
Starten met argumenteren.
Indien teveel tegenwind
-> Semantiek uitpuren
Indien nog steeds tegenwind
-> Studies / cijfers eisen
Als dat nog niet werk
-> Studie zelf interpreteren & bekritiseren als niet relevant
Er is ook altijd wel iemand die niet meedoet aan de discussie maar dan komt klagen dat het niet naar zijn zin is.
 
Ik mag niet reageren omdat ik niet meedoe aan de discussie.

Indeed, was nog een puntje vergeten in mijn oplijsting. Namelijk op de man spelen als al de rest niet marcheert, censureren en volledig de inhoud ontwijken.
Mi scussi, zal mijne mond houden in 't vervolg :)
 
How-to posten in pol & actu topic :
Starten met argumenteren.
Indien teveel tegenwind
-> Semantiek uitpuren
Indien nog steeds tegenwind
-> Studies / cijfers eisen
Als dat nog niet werk
-> Studie zelf interpreteren & bekritiseren als niet relevant
Ik zie het probleem niet.
Semantiek is vaak belangrijk.
Staving van argumenten door studies is belangrijk.
Een kritische benadering van studies is belangrijk.

Eigenlijk vind ik het een goede howto...
 
Ik mag niet reageren omdat ik niet meedoe aan de discussie.

Indeed, was nog een puntje vergeten in mijn oplijsting. Namelijk op de man spelen als al de rest niet marcheert, censureren en volledig de inhoud ontwijken.
Mi scussi, zal mijne mond houden in 't vervolg :)
Hé, vergeet de calimero uithangen niet, dat mag ook niet ontbreken.

Je begon dat hier te posten omdat in de thread over coronaprotesten stungunner een essay postte van een niet onbesproken figuur. Een essay in een boek, met kennelijk een voorwoord van een neo-nazi. Dat haalt toch de standaard niet van een betrouwbare bron? En wanneer mensen dat zeggen, reageer jij met:

Enkel 'deftige' wetenschappelijke studies door 'sociale wetenschappers' tellen?
We mogen dus enkel kritisch zijn voor bronnen van sociale wetenschappers ofzo? Peer review=slecht, boek dat meteen gekleurd lijkt=goed. Allez het zou een boeiende discussie kunnen zijn, maar je laat gewoon een oneliner vallen en dan kom je hier in de feedbackthead jouw misnoegde post plaatsen. Sorry dat ik dan ook geen tijd steek in mijn reactie hé.
 
Laatst bewerkt:
Klassiek spelletje dolk in de rug steken bij VLD vanavond. Juffrouw Minnens ziet meteen een kans om af te rekenen met Oubakwaki. Zonder twijfel een (ex)-kandidaat voor het leiderschap binnen de partij op de lange termijn (vrouw, minderheid, én Antwerpen) De verontwaardiging van de jongerenvoorzitter is ook maar dat hoor. Verleden verkiezingen heeft Gwendoline gewoon Goedele Liekens door de strot van de liberale kiezer geramd en daarover hebben we haar niet gehoord.
Oubakwaki? Echt?
 
Oubakwaki? Echt?

To be fair, Oubakwaki of Kaouakibi zonder het op te zoeken, zou ik ook niet weten welke de correcte is, als je de taal niet kent waar die naam van afkomstig is, dan blijft dat gewoon een random samenstelling van klanken. Op zich niets mis mee overigens: Sihame als voornaam klinkt nog wel mooi, maar die achternaam... Ik zou die toch liefst niet te veel moeten uitspreken, want dat is toch een halve tongbreker.
Ik zou het waarschijnlijk wel opzoeken... maar dat is dan toch meer om de inner grammar nazi in mij tevreden te houden. In het Nederlands geef ik uiteindelijk ook geen hol om of het nu Janssen of Jansens is (maar zou ik het ook hier weer opzoeken).

Zo weet ik intussen ook dat het Gwendolyn* is en niet Gwendoline, waarom ben je daar niet over gevallen?

Ik heb het immers opgezocht omdat ik eigenlijk een antwoord hoopte te vinden op Moonblade's pertinente vraag wat voor onmensen hun dochter zo'n naam geven, maar niets gevonden. Blijkbaar is mevrouw Rutten voor de verandering eens géén liberaal uit een aristocratische dynastie à la De Gucht, De Croo, Dewael of De Clercq... maak dat mee.
 
Laatst bewerkt:
To be fair, Oubakwaki of Kaouakibi zonder het op te zoeken, zou ik ook niet weten welke de correcte is, als je de taal niet kent waar die naam van afkomstig is, dan blijft dat gewoon een random samenstelling van klanken.
Er is een naam fout schrijven, en de naam zo schrijven dat die zelfs fonetisch niet klopt. Kom zeg.

Ik snap daar echt geen meter van he. Enerzijds racistische klap willen doen, maar dan de meest idiote excuses zoeken om er toch maar een draai aan te kunnen geven. En straks volgen weer 10 posts van 'alé, is dit nu ook al racisme' en 'we mogen niets meer zeggen' waarschijnlijk.

Kunnen we het op dit forum alsjeblieft een beetje respectvol houden? Voor boertige praat zijn er genoeg andere plekken op het internet.
 
Dat een drama voor een naam.
Ik laat racistische of vrouwonvriendelijke opmerkingen niet passeren. Je mag dat overdreven vinden, je mag het vervelend vinden, je mag het niet met me eens zijn, je mag dat 'drama' vinden. Ik ben hier niet om de pop poll te winnen.

En er is een reden waarom 'koosnaampjes' niet toegelaten zijn in dit subforum. Ik ben denk ik lang niet de enige die hier op dit forum zit omdat het een van de enige plekken op het internet is waar je relatief volwassen discussies kan hebben over politiek en actualiteit. Maar die volwassen discussies zijn enkel mogelijk wanneer iedereen het respectvol houdt. Anders zitten we hier binnen de vijf minuten in de HLN-commentsectie.
 
Er is een naam fout schrijven, en de naam zo schrijven dat die zelfs fonetisch niet klopt. Kom zeg.

Ik snap daar echt geen meter van he. Enerzijds racistische klap willen doen, maar dan de meest idiote excuses zoeken om er toch maar een draai aan te kunnen geven. En straks volgen weer 10 posts van 'alé, is dit nu ook al racisme' en 'we mogen niets meer zeggen' waarschijnlijk.

Kunnen we het op dit forum alsjeblieft een beetje respectvol houden? Voor boertige praat zijn er genoeg andere plekken op het internet.

Ik heb mijn post aangepast met een correctie. In alle eerlijkheid kon ik me de naam niet herinneren buiten enkele klanken en heb ik dan maar een ludieke combinatie daarvan bedacht. Ik voel me in deze niet aangesproken wanneer je het over racistische klap hebt.
 
Ik laat racistische of vrouwonvriendelijke opmerkingen niet passeren. Je mag dat overdreven vinden, je mag het vervelend vinden, je mag het niet met me eens zijn, je mag dat 'drama' vinden. Ik ben hier niet om de pop poll te winnen.

En er is een reden waarom 'koosnaampjes' niet toegelaten zijn in dit subforum. Ik ben denk ik lang niet de enige die hier op dit forum zit omdat het een van de enige plekken op het internet is waar je relatief volwassen discussies kan hebben over politiek en actualiteit. Maar die volwassen discussies zijn enkel mogelijk wanneer iedereen het respectvol houdt. Anders zitten we hier binnen de vijf minuten in de HLN-commentsectie.
Een vreemde naam afkomstig uit een andere taal niet kunnen schrijven/onthouden = racisme en vrouwonvriendelijk... wow. Nuja, hij heeft het aangepast dus voila, case closed.
 
Er is een naam fout schrijven, en de naam zo schrijven dat die zelfs fonetisch niet klopt. Kom zeg.

Ik snap daar echt geen meter van he. Enerzijds racistische klap willen doen, maar dan de meest idiote excuses zoeken om er toch maar een draai aan te kunnen geven. En straks volgen weer 10 posts van 'alé, is dit nu ook al racisme' en 'we mogen niets meer zeggen' waarschijnlijk.

Kunnen we het op dit forum alsjeblieft een beetje respectvol houden? Voor boertige praat zijn er genoeg andere plekken op het internet.

Zoals ik zei: bij een vreemde naam, zoals Kaouakibi is het nu éénmaal zéér moeilijk om die correct te herinneren zonder enige houvast. Vraag me dat morgen opnieuw, en ik kan me hem zelfs fonetisch niet correct herinneren. Daarbovenop gaf ik ook nog ééns toe dat ik de naam zelf zou opzoeken en Avilowca heeft z'n post intussen zelfs gecorrigeerd. Nodeloos drama dus. Als jij daar al racisme in wilt zien... tja, smijt het maar op de hoop van betekenisloze roepen van racisme waardoor die term meer en meer z'n ware betekenis verliest.

Mensen spellen mijn achternaam ook vaak verkeerd, mijn voornaam wordt dan weer routinematig fout uitgesproken dat zijn zelfs nog relatief makkelijke namen met Nederlandstalige (nu ja, strikt genomen ook Griekse) roots. Kan ik ergens ook een -isme inroepen, of geldt dat niet voor blanke, excuseer witte mannen?
 
Terug
Bovenaan