PlayStation 5 Pro

De consoles worden afgeleverd in de elektronica afdeling, en daar gaan ze ook wel zien dat het niet kan. Sowieso zullen ze al allemaal wel verwittigd zijn ondertussen.

Los van die fout, vind ik het al opmerkelijk dat ze €789 vragen ipv €799. En vaak doet Carrefour ook BF acties met waardebon €20 per €100 gespendeerd, dus volgende week zou er wel eens een zaakje te doen kunnen zijn.
Ik blijf erbij wat ik hierboven al zei: zou me niet verbazen als er rond BF al serieus goeie deals gaan zijn op de Pro.

Los van die fout, vind ik het al opmerkelijk dat ze €789 vragen ipv €799. En vaak doet Carrefour ook BF acties met waardebon €20 per €100 gespendeerd, dus volgende week zou er wel eens een zaakje te doen kunnen zijn.
Ik blijf erbij wat ik hierboven al zei: zou me niet verbazen als er rond BF al serieus goeie deals gaan zijn op de Pro.
Doen ze idd bijna elk jaar, die 20 euro bons bij aankoop van 100 euro multimedia

Dat verklaart al die goeie PC ports de laatste 2 jaar! /s

Ik denk dat je het verschil niet snapt tussen het maximum uit uw hardware halen en iets goed te doen draaien. staat compleet los van mekaar.

vroeger moest je als dev rekening houden met bepaalde quirks in uw hardware om games te optimaliseren. Bvb de flipper gpu in de gamecube was een monster in geometrie, maar had maar heel gemiddelde performance als het kwam op textures. Rarara de mooiste gamecube games zijn allemaal games met immens mooie effecten maar heel platte textures.kijk maar naar het mooie water in games zoals wave race, mario, of de lightning effecten in metroid prime 1 en 2.

De ps3 is ook een turd van een console die onmenselijk moeilijk was om voor te programmeren. Dat ding had 8 cores waarvan er eigenlijk maar 1 opgebouwd is zoals een standaard cpu core, al de rest zijn eigenlijk SPU's die enkel vector instructies begrepen. Dus bij het porten van games moesten daar constant omwegjes voor gevonden worden en bij first party games moest hier ook uitdrukkelijk rekening mee gehouden worden. Je moest je eigen DMA implementeren voor data in/out en die manueel synchroniseren.

De ps3 was hierdoor heel goed in parallelle taken ( zoals folding @home) maar voor conventionele game logic was dat ding een ramp.

de console was ook een ramp om te debuggen, het enige wat je als output kreeg was een hoop binaire data.

iets dat 10 lijnen code was in een andere compiler was er 300 voor de ps3.

Dusja in de tijd van de ps1,ps2,ps3, had je op launch misschien 50% uit je console hardware gehaald en leerde je gradueel de andere 50% unlocken.

sinds de ps4 en xbox one is dat eerder 5% die nog te verbeteren valt. Nu is een lijn code op pc = diezelfde lijn code op een console.

Wie in unreal engine kan programmeren, kan dit ook in unreal engine voor de ps4/ps5/switch/xbox/... het enige verschil is het knopje waar je op drukt en de specs van de console waar je wat rekening mee moet houden.

de verantwoordelijkheid voor shit te doen draaien ligt grontendeels bij de engine developer en niet meer bij de game dev. Sterker nog, amd en Nvidia hebben Teams die gewoon inhouse bij de studios komen helpen voor driver optimalisaties. dus ook voor consoles :)

Die "Quirks" zijn er nu nog steeds maar in veel kleinere mate. het grootste verschil is AMD of NVIDIA en niet meer console VS PC.

als het goed bolt op AMD op een pc bolt het ook goed op een console. aan het feit dat nvidia 10 keer betere raytracing hardware heeft kan je als console dev niets doen. je zit in de ps5 pro met een 7700Xt qua specs en dat blijft zo.

trouwens: xbox/gamepass game ports zijn quasi perfect naar pc.

om te porten van linux ( ps5) naar pc is wel wat werk ja indien je geen cross platform engine gebruikt zoals unity of unreal. dat is omdat de ps5 niet via directx rendert, xbox wel. het zijn dan ook meestal die sony exclusives die als poep draaien op pc om die reden.

Het is de andere richting die je ook moet kijken. Kijk hoe slecht wu kong en alan wake draaien op de ps5 omdat die underspecced is en er niets meer uit te persen is :p

DE Tldr van deze wall of tekst is dus dat die sony ports het maximum uit de consoles gehaald hebben, maar redelijk brakke ports zijn omdat devs er niet in slagen de betere hardware en mogelijkheden van pc's te benutten. Als uw engine zo gemaakt is om op die brakke zen 2 cpu te draaien en er niet meer uit te persen ook als is de mogelijkheid er dan is dat niet dat consoles magisch powerhouses zijn, eerder dat de devs die naar pc porten hun werk niet goed gedaan hebben of er geen ervaring mee hebben.

In een scooter kan je ook niet zomaar je 50Cc motorblok veranderen door een 250cc en verwachten dat dat rijd zoals een moto ;) ook al is het een blok van een moto en kan dat zonder problemen die 50cc wegblazen.

Laatst bewerkt:
De PS3 had ook maar 256MB RAM, je zat daar dan met een revolutionaire CPU voor die tijd maar dan met belachelijk weinig RAM. Dus dat is zoals een Ferrari met een naftbak van 10 liter :)

Nu ik die prijs zie bij MM, en ik mogelijks een aankoop bon kan hebben bij hun van een paar 100 euros begint het wel te kriebelen. Weet iemand mij te zeggen of ik mijn SSD van 2TB kan overzetten naar een nieuwe console? Is dit moeilijk om te doen?

Nu ik die prijs zie bij MM, en ik mogelijks een aankoop bon kan hebben bij hun van een paar 100 euros begint het wel te kriebelen. Weet iemand mij te zeggen of ik mijn SSD van 2TB kan overzetten naar een nieuwe console? Is dit moeilijk om te doen?
Ik heb enkel de accounts overgezet omdat ik mijn SSD samen met de PS5 ging verkopen.
Pas nadien de SSD eruitgehaald en gewoon alles opnieuw gedownload.

Geen probleem, gewoon uithalen bij de oude en de pro pakt deze gewoon over. De games blijven zelf werken. Niets van formatteren nodig

Terug
Bovenaan