Pizza maken

Geen idee of het van u was, maar ik ben die poolish hier in de thread ergens tegen gekomen en beginnen opzoeken. Ik denk ook dat ik op die manier zal werken.

Een zuurdesem lijkt me ook top, maar dat is nog meer werk als ik het goed begreep.
Biga ipv poolish is misschien nog makkelijker. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar eerst volgende keer ik pizza maak zal met biga zijn.

Geen idee of het van u was, maar ik ben die poolish hier in de thread ergens tegen gekomen en beginnen opzoeken. Ik denk ook dat ik op die manier zal werken.

Een zuurdesem lijkt me ook top, maar dat is nog meer werk als ik het goed begreep.
Ik heb indertijd allesinds al reclame gemaakt hier over poolish. Je kan het maken wanneer je wil in de week voordien en de deeg doet de rest. Op de dag van je bereiding enkel opschalen en wat spelen met de tijd in en uit de frigo.
Zuurdesem nog niet geprobeerd, dit kan je met niet anders vergelijken natuurlijk. Dat is gelijk een Omer naast een Orval zetten. Totaal andere gisten/fermentatie proces

Ik heb indertijd allesinds al reclame gemaakt hier over poolish. Je kan het maken wanneer je wil in de week voordien en de deeg doet de rest. Op de dag van je bereiding enkel opschalen en wat spelen met de tijd in en uit de frigo.
Zuurdesem nog niet geprobeerd, dit kan je met niet anders vergelijken natuurlijk. Dat is gelijk een Omer naast een Orval zetten. Totaal andere gisten/fermentatie proces
Dus die poolish wordt niet slecht? Kan deeg eigenlijk te lang gisten?

Dus die poolish wordt niet slecht? Kan deeg eigenlijk te lang gisten?
yup, en deeg dat tever is gegist is zuur en komt niet op, genen aanrader.
Ik gebruik PizzAp :p volledige calculator met alle soorten gisten/zuurdesem/poolish/...
berekent in functie van kamertemperatuur, hydratatie, weetikveel wat en ge hebt een magnifiek deeg. Ik ben echt fan (en gratis!)

yup, en deeg dat tever is gegist is zuur en komt niet op, genen aanrader.
Ik gebruik PizzAp :p volledige calculator met alle soorten gisten/zuurdesem/poolish/...
berekent in functie van kamertemperatuur, hydratatie, weetikveel wat en ge hebt een magnifiek deeg. Ik ben echt fan (en gratis!)
Ah top, 'k zal dat eens bekijken, merci!

Ik zit in de fase waar ik al teveel Youtube filmpjes heb bekeken waardoor ik het bos door de bomen niet meer zie.

Zot! :p Lust je dan echt geen enkel soort kaas? Want daar zijn toch heel grote variaties in smaak, geur, textuur ...

Maar zoek anders eens op pizza con patate? Volgens mij een heel simpele pizza zonder kaas. Oh ja, pizza marinara is ook een heel eenvoudige pizza zonder kaas
Gisteren getest en het is oké om te eten, maar het zal nooit mijn lievelingseten worden. Ook eens alle italiaanse restaurants in de buurt bekeken, maar nergens op de kaart :(
Het zal dus bij spaghetti blijven daar :p

Houtskool kan veel warmer worden
En semola gebruiken ipv bloem op je spatel :)

Yes, semola ('semolina') ook wanneer ge het deeg uitrolt of uw pizza manueel vorm geeft.
Vond ik een verrassend groot verschil t.o.v. bloem te gebruiken. Qua smaak, maar ook textuur, lijkt direct veel harder op wat ge in een echte pizzeria krijgt.

Ik ben tijdens de covid-lockdown beginnen experimenteren met pizzadeeg (totdat de gist op was :unsure:).
Heel eenvoudig per pizza 200 g bloem (type 00), 100 ml lauw water, een halve tl zout, en kwart tl droge gist.
Zout door de bloem mengen, gist oplossen in water, alles samen gooien en 10 minuten kneden (belangrijk dat het lang genoeg is).
Deeg in een kom die je ingewreven hebt met olijfolie, afsluiten met plastic folie, 1.5-2 uur laten rijzen, en dan een nachtje de frigo in. Dat nachtje in de frigo is optioneel, maar maakt ook een groot verschil in smaak en textuur.
3 uurtjes voor je wil bakken haal je het uit de frigo, ongeveer 1.5 uur voor je wil bakken kneed je het deeg (dat nu op kamer temperatuur is) nog eens kort (minder dan 5 minuten) - met beetje bloem op uw werkblad. Wanneer het baktijd is dus geen bloem meer, maar semolina. Deegbol eerst platduwen van binnen naar buiten toe, nooit op de buitenkant duwen (daar wil je net van die gasbellen), en dan vastpakken en wat rondbewegen en uitstrekken op uw knokkels (of zwaaien, maar dat laat ik over aan de echte pizzaioli) :p

Niet teveel saus. Oregano is uw vriend.
Oven zo heet mogelijk, bakken zo kort mogelijk.

Yes, semola ('semolina') ook wanneer ge het deeg uitrolt of uw pizza manueel vorm geeft.
Vond ik een verrassend groot verschil t.o.v. bloem te gebruiken. Qua smaak, maar ook textuur, lijkt direct veel harder op wat ge in een echte pizzeria krijgt.

Ik ben tijdens de covid-lockdown beginnen experimenteren met pizzadeeg (totdat de gist op was :unsure:).
Heel eenvoudig per pizza 200 g bloem (type 00), 100 ml lauw water, een halve tl zout, en kwart tl droge gist.
Zout door de bloem mengen, gist oplossen in water, alles samen gooien en 10 minuten kneden (belangrijk dat het lang genoeg is).
Deeg in een kom die je ingewreven hebt met olijfolie, afsluiten met plastic folie, 1.5-2 uur laten rijzen, en dan een nachtje de frigo in. Dat nachtje in de frigo is optioneel, maar maakt ook een groot verschil in smaak en textuur.
3 uurtjes voor je wil bakken haal je het uit de frigo, ongeveer 1.5 uur voor je wil bakken kneed je het deeg (dat nu op kamer temperatuur is) nog eens kort (minder dan 5 minuten) - met beetje bloem op uw werkblad. Wanneer het baktijd is dus geen bloem meer, maar semolina. Deegbol eerst platduwen van binnen naar buiten toe, nooit op de buitenkant duwen (daar wil je net van die gasbellen), en dan vastpakken en wat rondbewegen en uitstrekken op uw knokkels (of zwaaien, maar dat laat ik over aan de echte pizzaioli) :p

Niet teveel saus. Oregano is uw vriend.
Oven zo heet mogelijk, bakken zo kort mogelijk.
Ik ben daarstraks naar de Aveve gereden. Ik dacht wel dat ze dat daar allemaal gingen hebben. Neen, enkel al zo'n voorgemaakte mixen voor brood en gebak.

Waar vind ik Semolina en bloem type 00. Gewoon in de supermarkt?

Colruyt heeft hier.
De AH ook. De dag van vandaag denk ik iedere gemiddelde deftige supermarkt gaat het wel hebben.

Trouwens met al dat gepraat : beslist om dit weekend pizza te eten.

Ik ben daarstraks naar de Aveve gereden. Ik dacht wel dat ze dat daar allemaal gingen hebben. Neen, enkel al zo'n voorgemaakte mixen voor brood en gebak.

Waar vind ik Semolina en bloem type 00. Gewoon in de supermarkt?

Kan soms lastig zijn, ja.

Type 00 bij Colruyt indien in voorraad:

Semolina (semola) heb ik in delhaize gekocht, maar ook al zien staan in Colruyt.
en dit in colruyt (ik denk toch dat dit ook semolina is... deze dus zelf nog niet geprobeerd): https://www.colruyt.be/fr/produits/11247

Thx mannen! Zaterdag is het van dat.

Wel zal ik een deeg maken zonder starter, op de dag zelf. Daarna zie ik wel of ik er mij verder in zal verdiepen.
Houtskool heb ik ook gehaald, omdat iemand hier zei dat dat meer warmte geeft dan briketten.

Let's gooooo

Zondag was het van dat.
Ooni stookte heel goed heel warm met behulp van overvloedige wind :)

Pizzaatje in en uit binnen minuut. Alle drie goed gebakken en superkrokant.
Ik blijf toch ongelofelijk blij van die Ooni.

Door drukte niet direct kunnen posten hier, maar vorige zaterdag dus zelf deeg gemaakt met alle tips van hier.
Heel geslaagd! De bodem is wel nogal 'dens' en grote luchtbellen zijn er niet aanwezig. Wel geen zware deeg en heel lekker!

Bloem, water en gist gemengd en laten rijzen voor een 8 tal uren. Dus zonder poolish o.i.d.

Pizza's goed gelukt en lekker (4 minuten in de oven), voor een eerste keer.

Enkele punten waar ik niet over heb nagedacht en mee gesukkeld heb:

Ten eerste heb ik ook hier geluisterd naar de tip om houtskool i.p.v. briketten te gebruiken. Enkel was het nogal ploeteren om die kolen netjes in die kleine opening van de oven te krijgen. Hoe doen jullie dat? Gelukkig had ik iets onder onze tuintafel gezet, of ze was proper.

Semola deed z'n werk tegen het kleven aan de spatel. Semola op het werkblad om de bolletjes uit te duwen tot bodem en semola op de spatel. Later deed ik gewoon semola op het deeg net voor het uitduwen tot bodem. Door de pizza in en uit te scheppen (uithalen/draaien) had ik op den duur op het einde, in die diepte, van mijn oven een klein bergje semola die zelfs een paar keer vuur vatte. Dat was op den duur 1 zwarte 'mess'.

Ook de pizzasteen is tot de helft zwart, weggooien en een nieuwe kopen?

Tot slot, geen idee welke temperatuur ik moet aanhouden. De regel was: boven de 300 °C. En dat lukte heel gemakkelijk.

Tips meer dan welkom! Binnen 2 weken is 't de verjaardag van m'n dochter en ga ik voor 15 man pizza's bakken. Nu waren het er 3. Komop! :unsure:

Ook de pizzasteen is tot de helft zwart, weggooien en een nieuwe kopen?
Tuurlijk niet. Zachtjes afborstelen met een staalborstel en droog bewaren zodat er geen schimmel op groeit.
Tot slot, geen idee welke temperatuur ik moet aanhouden. De regel was: boven de 300 °C. En dat lukte heel gemakkelijk.
Ik probeer om pas te beginnen bij 400 graden in mijn Ooni. Temperatuur kan heel snel zakken als de verbranding niet optimaal is. Bij een (te) hoge temperatuur gaat je pizza sneller aanbranden, maar dat is minder erg dan een pizza die niet wil bakken of begint uit te drogen.

Ik gebruik een infrarood thermometer om de temperatuur op de steen te meten. Na het bakken van 1 pizza duurt het toch effe voor die weer heet genoeg staat, daarvoor is zo'n thermometer echt handig!

Laten jullie de oven eigenlijk open tijdens het bakken? Of enkel om hem goed op te warmen?

Nu nog een oplossing om die houtskool erin te krijgen zonder kwakkelen.

Edit: of hout gebruiken i.p.v. houtskool?

Minder geleuter, meer foto's. Provolone piccante goedgekeurd.

cvoddv.jpg

bnnem7.jpg

djkilh.jpg

a9jc4o.jpg

Terug
Bovenaan