Pizza maken

Hier ook net nog is gedaan met het recept van Moonblade. Ik denk dat mijn deeg wel ok was maar de pizza’s maken was een absolute ramp. Van de bollekes een pizzabodem maken lukte gewoon niet. Super elastisch maar het dat kromp dus gewoon altijd terug. Beetje duwen en trekken maar dan waren er van tijd wat scheurtjes.

Dan had ik ook voor de eerste keer een schep gebruikt. Die mislukte pizzabodem (zonder beleg) erop scheppen was al een ramp. Hem er af krijgen helemaal belegd terug was nog erger. Ik had nochtans bloem erop gedaan.

Ben maar in den alcohol gevlogen, loop zo gefrustreerd als iet rond.
Niet opgeven. Frustratie is de prijs die een mens betaalt om iets bij te leren en ge lijkt op de goede weg. Dat terug krimpen is perfect normaal. Je werkt dat iedere keer voorzichtig tegen door terug te stretchen waarmee de bodem iedere keer dunner wordt.
Kleine scheurtjes kunnen ook geen kwaad. Je plakt dat terug aaneen of niet teveel tomatensaus bovenop doen.

Er zijn 1000-en-1 verschillende technieken om van een pizzabol een pizzabodem te maken. Hoe het bij mij lukt:
- bebloem uw aanrecht overdadig
- dep de boven en onderkant van de bol even in bloem zodat het deeg niet aan uw vingers blijft kleven
- In de lucht stretchen zoals in dit filmpje vanaf 7:30 en daarna terug op het aanrecht mooi rond maken:

- ik laat de randen ook wat dikker zodat ik een stevige, dikke korst krijg zoals in dit filmpje:

Vandaag voor de allereerste keer zelfgemaakte pizza geprobeerd volgens @Gavin zijn recept nadat het deeg drie dagen heeft mogen rijzen. Ik had schrik dat die te kleverig zou zijn maar eens uit de frigo viel dat gelukkig goed mee. Net zoals @gamer5 had ik best wel problemen om een goede bodem te maken. Mijn geduld was echt op met een hongerige peuter op de achtergrond. Uiteindelijk had ik dus drie- en zeshoekige pizza's. Soit, ze waren wel súúúper lekker. Een hele dunne maar toch stevige bodem met mooie bruine randen. Sta al te popelen om ze volgende keer nog beter te maken.

We gaan hier morgen voor de next level, calzones uitproberen. Benieuwd of dat gaat lukken.
Indien een totale mislukking grijpen we terug naar de gewone pizza.

Ik laat mijn deeg geen extra dag meer rusten. Bij mij plakt die dan nog harder... Ik maak hem in de ochtend en dan is het fijn zo.

Laatst bewerkt:
Pizzatime ook hier weer.

Napolitana style, tomatensaus handgeknepen San Marzanotomaten met wat zout, basilicum en olijfolie.

Pepperoni, prosciutto, funghi en pollo zijn de toppings voor vanavond.

Ze komen er weer geslaagd uit. Nieuwe deegmix goedgekeurd!

TXT6jHn.jpg

Die tomatensaus ziet er goed uit. Ga ik zelf ook eens proberen. 🤤

Ja die was heel lekker, was de eerste keer dat ik ze op die manier maakte.

2 blikjes van Mutti, San Marzano gepelde tomaten (bij Albert Heijn) en knijp ze met de hand kapot (niet mixen anders wordt de saus waterig)
een gram zout per 100gr tomaten
olijfolie
wat basilicumblaadjes
Liefst een dag op voorhand klaargemaakt zodat de basil zijn smaak kan afgeven.

De calzone was eigenlijk belachelijk gemakkelijk te maken en kan eigenlijk echt niet mislukken. Het heeft gesmaakt maar geef mij inderdaad mar gewoon de traditionele pizza.

Doen jullie soms alternatieve smaken in je deeg? Want ik vind bijvoorbeeld het deeg af en toe nog wel eens flauw? ondanks dat ik er al wat meer zout in doe dan. Ik heb ook al gezien in pizzeria's dat ze de korst dan met wat look vloeistof besprenkelen. Maar als ge dat zelf maakt is dat of te straf of gewoon niet lekker.

En zeggen dat ik zeker 15 jaar bewust geen pizza heb gegeten door een jeugdtrauma. Die aldi"pizza" met die zwarte olijf int midden, jarenlang hebben we dat als kind op moeten eten. Ik zet bewust aanhalingstekens want dat is geen echte pizza. En die olijf is voos!
En dat deeg en die saus ook.

Maar nu... pizza is love, pizza is life :love:

En zeggen dat ik zeker 15 jaar bewust geen pizza heb gegeten door een jeugdtrauma. Die aldi"pizza" met die zwarte olijf int midden, jarenlang hebben we dat als kind op moeten eten. Ik zet bewust aanhalingstekens want dat is geen echte pizza. En die olijf is voos!
En dat deeg en die saus ook.

Maar nu... pizza is love, pizza is life :love:
Zonder die ranzige olijf is dat toch te doen.
Voor zover ik dat nog weet want zal ook al meer dan 10 jaar gelden zijn.

Pfff het piekt hier weer om nen Ooni aan te schaffen maar ik wil eerst wat betere resultaten met de gewone oven voor ik investeer.

Doen jullie soms alternatieve smaken in je deeg? Want ik vind bijvoorbeeld het deeg af en toe nog wel eens flauw? ondanks dat ik er al wat meer zout in doe dan. Ik heb ook al gezien in pizzeria's dat ze de korst dan met wat look vloeistof besprenkelen. Maar als ge dat zelf maakt is dat of te straf of gewoon niet lekker.
Hoeveel zout doe je erin?

Ik gebruik nu voor 6 pizza's (500gr bloem + 300 ml water) 5 theelepels zout.

Wat je zou kunnen doen is het toevoegen van kruiden:

- gedroogde bruschetta kruiden (dan smaakt het zoals een toscaans brood)
- gedroogde basilicum (wat foccaccia-achtig)

Niet teveel in ene keer erbij doen .... 1 max 2 theelepels om te beginnen

Wij maken nog steeds elke week pizza.

De laatste tijd maak ik steeds m'n deeg, laat ik het dan twee uur rijzen, steek het in de koelkast, meestal +/- een uur, en haal het eruit +/- een uur voor ik de bodems maak. Als het langer in de koelkast steekt, betekent het ook dat ik het langer voor het maken van de bodems er weer uithaal. Op deze manier is de textuur van het deeg ideaal om er gemakkelijk bodems van te kunnen maken. Dan kan je -bij mijn deeg- perfect de methode van dat filmpje bovenaan deze pagina (how to stretch pizza dough) toepassen.

Ik maak het deeg nooit veel meer dan 4 uur op voorhand. 1 keer heb ik voor een specifiek recept het deeg de dag op voorhand gemaakt en toen haalde ik het, na +/-24 uur in de koelkast, een goeie 3 uur voor het maken van de bodems er wel weer uit.

Zondag nog eens pizza maken. Het deeg is aan het rijzen/rijpen in de frigo.

Bakken er hier mensen pizza’s op de bbq? Ben aan het overwegen om een degelijke gasbbq aan te schaffen met dan een pizza steen etc.

Terug
Bovenaan