Pizza maken

Ik kan de mate van het plakkerige niet inschatten, het is met die verhouding van water zeker geen droog deeg. Ik weet niet met wat ge wilt vergelijken, maar ge moet geen brooddeeg of zo bekomen, dit pizzadeeg zal inderdaad plakken (in het begin). Zolang ge een samenhangend geheel hebt waarbij alles is opgenomen, wat wel zo zal zijn als ge dit gevolgd hebt en zegt dat ge al goed gekneed hebt, lijkt me dat in orde. Hier plakt het ook als ik dit na het mengen en kneden in een kom doe. Natuurlijk als dit de eerste keer is, kan het zijn dat ge net iets andere bloem hebt waarbij ge misschien net die paar procenten minder water moet gebruiken ... maar dat weet ge pas achteraf, dat is wat zoeken. Maar plakken is normaal, het heeft op dat moment immers nog geen tijd geha dom te rusten en zich te zetten als deeg.

Een andere tip, voor zover ge dat nog niet deed natuurlijk, is snel handelen bij het vormen of kneden: ik maak er vlug een bol van om dat goed in de kom te krijgen, maar zonder het eigenlijk vast te pakken. Dat is gewoon voor het gemak om dat erin te krijgen overigens, ge kunt dat evengoed met een schraper erin doen. Als ik dit deeg in de koelkast leg voor de bulkrijs, zou ik dat bijna omschrijven als een vormloze brij. Dat vult en volgt gewoon de vorm van de kom, en dat is het. Dus als dat er niet uitziet als een bol of zo: geen paniek. Tijdens die bulkrijs worden er gluten afgebroken en komt er opnieuw wat water vrij, dus ook daar niet van verschieten als ge dat uit uw kom wilt halen voor het verdelen in bolletjes.

Bij het verdelen in bolletjes ook gewoon snel handelen. Het deeg is nu koud en zal zo normaal makkelijk te snijden zijn, en het zou bij het rollen van die kleinere bolletjes veel minder plakkerig moeten zijn. Ge zou een steviger deeg moeten hebben in vergelijking met na het mengen, en het zou zich gemakkelijk in bolletjes moeten laten rollen. Kan nog altijd wat plakken hoor, dus ook hier weer niet voor het echte droge gaan. Gewoon paar keer de lucht eruit kneden, opbollen zodat ge een goede spanning krijgt aan de buitenkant en klaar. Na deze paar uurtjes rijs zal het nog steeds wat plakken, maar dan is het zaaks van uw aanrecht en schraper goed met bloem/semolina te bedekken zodat het bij het verplaatsen en vormen niet aan het aanrecht of schraper plakt.

Hopelijk lukt het, en vergeet de foto's niet moest het lukken!

Merci voor de toelichting, klinkt inderdaad dat er waarschijn (nog) niet zozeer iets mis is met mijn deeg! Het was voornamelijk de foto in je eerste post van de bolletjes die me deed twijfelen, kon me niet inbeelden dat ik na het rijzen tot zulke glad gevormde bollen zou komen :tongue: We zullen zien!

Eerste poging ooit, gewoon met een bertolli pizzabodems en 10 minuten op 220 graden in de oven.
Ik steek mijn bodems 7 minuten op 280gr.

Maar je hebt er al niet teveel opgelegd, dus je pizza ziet er krokant uit. Als je teveel vocht hebt wordt die slap.

Smakelijk!

Ik steek mijn bodems 7 minuten op 280gr.

Maar je hebt er al niet teveel opgelegd, dus je pizza ziet er krokant uit. Als je teveel vocht hebt wordt die slap.

Smakelijk!
Thx!
En standaard oven dus kan maar tot 250 😉
Hier de bodems niet apart in de oven gedaan, als het zo van die "verse" uit de koelkast van de supermarkt zijn, doe ik dat ook wel alvorens te beleggen.
Maar nu eens netjes de verpakking gevolgd en by far de lekkerste bodems uit de supermarkt gevonden! 💪

Den deeg maken en het echt goed van smaak krijgen is geen enkel probleem. Ondertussen ook geinvesteerd in een pizzasteen & een gas BBQ. Het is echt een verbetering qua smaak, ook het verschil tussen bloem 00 en de gewone is gewoon dag en nacht verschil. Hier hebben we het de vorige keer met gemarineerde scampo belegd met wat paprika was echt een voltreffer. Ik moet toegeven wij halen sindsdien geen pizza's meer af omdat het ons beter smaakt en tis nog veel goedkoper ook.

Waar het bij mij helaas onnozel misloopt is het hem deftig in de oven krijgen. Zelfs met zo'n pizzaschep. Of hij blijft kleven op die pizzaschep of hij geraakt stuk of mijne cirkel wordt zo ineen gestut. Ik heb het ondertussen al met meer beleg geprobeerd, minder, tomattensaus minder, de vorm op de pizza schep eerst te doen, bloem etc. Hebben jullie hier tips voor ?
Wat me opvalt is dat ik hem niet meer in de ijskast moet zetten de deeg want hij dan een vochtigheidsgraad krijgt en iets slapper wordt.

Inderdaad. En zo snel mogelijk van beleggen naar de steen gaan. Als je hem 10 minuten laat staan dan plakt hij soms al terug.

Den deeg maken en het echt goed van smaak krijgen is geen enkel probleem. Ondertussen ook geinvesteerd in een pizzasteen & een gas BBQ. Het is echt een verbetering qua smaak, ook het verschil tussen bloem 00 en de gewone is gewoon dag en nacht verschil. Hier hebben we het de vorige keer met gemarineerde scampo belegd met wat paprika was echt een voltreffer. Ik moet toegeven wij halen sindsdien geen pizza's meer af omdat het ons beter smaakt en tis nog veel goedkoper ook.

Waar het bij mij helaas onnozel misloopt is het hem deftig in de oven krijgen. Zelfs met zo'n pizzaschep. Of hij blijft kleven op die pizzaschep of hij geraakt stuk of mijne cirkel wordt zo ineen gestut. Ik heb het ondertussen al met meer beleg geprobeerd, minder, tomattensaus minder, de vorm op de pizza schep eerst te doen, bloem etc. Hebben jullie hier tips voor ?
Wat me opvalt is dat ik hem niet meer in de ijskast moet zetten de deeg want hij dan een vochtigheidsgraad krijgt en iets slapper wordt.
Weet niet of je het hier al gezet had maar wat is jouw recept van deeg?

Ga me er binnenkort ook nog is aan wagen.

Weet niet of je het hier al gezet had maar wat is jouw recept van deeg?

Ga me er binnenkort ook nog is aan wagen.
Nee maar ik doe eigenlijk niets speciaals hoor
500 gram 00 bloem
300 ML water ( lauw)
1 gist zakje 7gr
Anderhalve eetlepel suiker op die gist
Ik vond mijn deeg weinig smaak had, dus ik doe er echt wel behoorlijk wat zout in. Opt einde werk ik het ook nog een beetje af met lichte loolbesprankeling op de korst. Maar echt niet overheersend.
En dan nog 2 eetlepels olijfolie

En mixen maar of kneden naar gelang de tijd die er is en ik heb me het nog nooit beklaagd.

Voor de eerste keer pizza gemaakt. Ik ben hiervoor vertrokken van Gavin zijn recept en heb het daarna verkracht/herleid tot iets dat na 1,5 uur rijzen al in de oven gezwierd kan worden.
Deeg stretchen heeft duidelijk nog wat oefening nodig maar smaak is top.

Ingredienten (voor 3 pizza's):

- 300 ml lauw water
- 10 gr verse gist (of 5 gr. droge gist) uit de colruyt frigo afdeling
- 2 eetlepel vloeibare honing of suiker
- 1 eetlepels olijfolie

- 500 gr 00 (of gewone) tarwebloem
- 2,5 theelepels zout
- optioneel: semolina, pizzasteen, bakpapier

Bereiding:

1. Roer in een kleine kom de natte componenten: 300 ml lauw (30-37°C) water, 10 gr. verse gist en 2 eetlepel honing. Laat 5 minuten rusten en voeg daarna 1 eetlepel olijfolie toe.
2. Roer in een grote kom de droge componenten (500 gr bloem en het zout) goed door elkaar.
3. Voeg beide componenten bij elkaar in de grote kom en meng alles met een eetlepel.
4. Deeg kneden met de hand of gebruik hiervoor de kneedfunctie van een kitchenaid of ordinaire broodbakmachine (duurt 10-15 minuten)
5. Eerste rijsbeurt: Doe 1 eetlepel olie in de grote kom en laat daarin de deegbol +- 1 uur onder een vochtige handdoek op kamertemperatuur rijzen tot hoeveelheid verdubbeld is.
6. Na 1 uur het deeg terug platkloppen met de hand, vouwen en in 3 stukken van +- 275 gr verdelen
7. Bebloem aanrecht met gewone bloem/semolina en rol daarop 3 deegbollen
8. Tweede rijsbeurt: laat de 3 deegbollen opnieuw +- 40 minuten rijzen op kamertemperatuur onder een vochtige handdoek
9. Neem de deegbol en stretch die tot een ronde bodem, eventueel nog wat bestrooien met semolina
10. Leg de bodem op bakpapier of goed bebloemd aanrecht en beleg die
11. Verhit de oven op max. stand (230+°C) inclusief pizzasteen (of draai de braadslee om) om daarop gemakkelijk de pizza te kunnen schuiven

Aandachtspunten:

* bloem / water verhouding van ieder traditioneel pizzadeeg recept is +- 1,6
* Goed lang kneden is heel belangrijk voor de elasticiteit, anders scheurt het deeg bij het maken van een bodem
* geen deegrol gebruiken als je van krokante, dikke korst houdt

Eerste poging op bakpapier (suckt altijd):
HfDiJC7h.jpg

Recentste poging (zelfde receptie, nooit opgeven -> mijn ideale pizza tonno):

JVMwHR0.jpg

FlpuZw7.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier begint het ook beter te lukken. Enkel het deeg uitrollen lukt niet goed. Scheurt snel en uiteindelijk blijf ik nog met een redelijk dikke bodem over. Blijft goed krokant dat wel. Enige tips hoe ik dat beter kan doen?
Heeft het te maken met het rijzen van het deeg? Het deeg mag dus elastischer denk ik.

Heel belangrijk naar elasticiteit en niet scheuren is dat de deeg een tijdje op kamertemperatuur staat voor je er aan begint.
Vroeger durfde ik het wel eens maar een klein uurtje op voorhand uit de koelkast halen maar dat is toch niet genoeg precies. Ik haal het nu al een paar uur op voorhand uit de koelkast, zorg dat alles opgedeeld is in bolletjes en laat het dan nog een uurtje of twee-drie rusten en op temperatuur komen.

Een goed deeg moet je ook niet uitrollen maar zou je gewoon met de handen moeten kunnen vorm geven. Eigenlijk kan je dan gewoon de zwaartekracht het werk laten doen.

Mijn meest succesvolle recept is dit: https://ooni.com/blogs/recipes/classic-pizza-dough

Hier begint het ook beter te lukken. Enkel het deeg uitrollen lukt niet goed. Scheurt snel en uiteindelijk blijf ik nog met een redelijk dikke bodem over. Blijft goed krokant dat wel. Enige tips hoe ik dat beter kan doen?
Heeft het te maken met het rijzen van het deeg? Het deeg mag dus elastischer denk ik.
Wat bij mij goed geholpen heeft, is om voldoende bloem op de werkbank te gebruiken bij het maken van uw pizza. Indien je dit niet doet gaat uw deeg sowieso nog wat 'kleven' aan uw handen (of deegrol) en scheurt het veel makkelijker als je probeert uit te rollen.

->
Aandachtspunten:
* Goed lang kneden is heel belangrijk voor de elasticiteit, anders scheurt het deeg bij het maken van een bodem
Als je 'denkt' gedaan te hebben met kneden, check altijd de elasticiteit van je deeg. Deze moet vóór het rijzen al een mooi elastisch membraan vormen, zonder al te snel te scheuren. Als die dan al redelijk snel uit elkaar valt, heb je niet lang genoeg gekneed, of kloppen de verhoudingen van de ingrediënten niet. Of je doet iets raar bij het maken van de bodem.

Soit, na een maand oefenen ....
1. Ik heb wat aangepast in mijn luie-wijven pizza recept 4 posts hierboven (dat op 2 uur klaar is):
- 500 iplv. 450 gr. bloem: maakt het kneden en opbollen makkelijker (minder plakkerig)
- 1 iplv. 4 eetlepels olie (deeg wordt dan ook lichter van kleur)
- 2,5 iplv. 2 theelepeltje zout (alle proefpersonen vonden dat het met dat 0,5 theelepeltje extra beter smaakte, zonder dat dit effect had op texture of rijsproces)

2. Bakpapier heb ik niet meer nodig. Ik ben handig genoeg geworden om ze in de lucht te stretchen en daarna op bebloemd aanrecht te beleggen en op de pizzasteen te zwieren met een pizzaschep.

6G6RCR8h.jpg

3. Mijn favoriet: gewoon wat tomatensaus, mozarella, geplette knoflook en grijze garnaaltjes, ... frutti di mare

Niet zeker of het in het BBQ topic of hier thuis hoort maar heeft er iemand ervaring met die KettlePizza accessoires voor de Weber? Heeft dat een meerwaarde of eerder beperkt?

Gisteren nog eens een voltreffer, koud Duveltje erbij en gaan.

7s7kuj.jpg

33qfjcd.jpg

Enige mindere was de mozzarella, mooi in reepjes gesneden 's morgens maar na een uur of tien was een groot deel ervan toch wat te uitgedroogd ... misschien een slechte batch of toch te enthousiast met keukenrol bewerkt, geen idee.

Enige mindere was de mozzarella, mooi in reepjes gesneden 's morgens maar na een uur of tien was een groot deel ervan toch wat te uitgedroogd ... misschien een slechte batch of toch te enthousiast met keukenrol bewerkt, geen idee.
Aha. Zo lost ge dus dat probleem op dat ik altijd bij verse mozarella zie.

Ook al laat ik die een half uur op voorhand uitlekken op keukenpapier, die verliest teveel vocht en maakt mijn pizza te waterig. Maar dat is dus nog niet lang genoeg. De laatste keer heb ik geraspte mozarella gebruikt maar die is minder qua smaak en zo droog dat de kaas in de oven een tikkeltje te snel aanbrandt naar mijn goesting.

Hier ook net nog is gedaan met het recept van Moonblade. Ik denk dat mijn deeg wel ok was maar de pizza’s maken was een absolute ramp. Van de bollekes een pizzabodem maken lukte gewoon niet. Super elastisch maar het dat kromp dus gewoon altijd terug. Beetje duwen en trekken maar dan waren er van tijd wat scheurtjes.

Dan had ik ook voor de eerste keer een schep gebruikt. Die mislukte pizzabodem (zonder beleg) erop scheppen was al een ramp. Hem er af krijgen helemaal belegd terug was nog erger. Ik had nochtans bloem erop gedaan.

Ben maar in den alcohol gevlogen, loop zo gefrustreerd als iet rond.

Terug
Bovenaan