Pizza maken

Een tijdje terug voor de eerst keer sinds lang nog eens pizza gemaakt op de Ooni. Jammer genoeg zeer weinig tijd om er meer mee bezig te zijn.
Het heeft toch een tijdje geduurd om er terug in te komen en de vorm was van onderschikt belang.

Ik heb onlangs ook een Ooni gekocht. Leuk spul maar toch niet zo simpel :)
Ook voor het eerst in mijn leven zelf deeg gemaakt..
Eerste keer een dag op voorhand gemaakt met dit deeg (w200): https://pizzastore.nl/product/pizzabloem-tipo-00-far-pizza-dallagiovanna/
Tweede keer met Caputo (w280-300) dus langere rijstijd normaal, ook een dag op voorhand gemaakt.

Ik had vooral moeite om een mooie circel te maken, het deeg was te elastisch en vooral bij de caputo had ik ook al snel een gat in de bodem. Mogelijke redenen zijn blijkbaar te koud (kan wel), niet lang genoeg laten rijzen (kan ook) en te lang kneden. Ik laat de broodmachine gewoon 20min kneden wat ook niet ideaal zal zijn.

De oven opwarmen lukt nog wel maar na de eerste pizza koelt die vrij snel af en ik heb moeite om hem terug warm te krijgen.
Iemand tips hiervoor? Ik heb nu houtskool van de Delhaize gebruikt en aanmaakhout. Misschien toch is zo een zak hard hout fuel kopen van Ooni?

Als je een feestje doet met een man of 10 denk ik dat je best de gasmodule er aanhangt om toch al zeker te zijn van een constante temperatuur..
De deegbol die ik had ingevroren was even goed als de verse dus in het vervolg ga ik toch wat meer invriezen.

Maar ondanks alles zijn de pizza's wel zalig :)

Een vraagje. Mijn recept spreekt van 2u rijzen in de koelkast en erna nog eens 6-8u op kamertemperatuur. Mag je ook langer rijzen dan die 6-8u? Want als ik zo even reken, ga je pas vrij laat een pizza hebben wanneer al vrij vroeg begint in de ochtend. Dus een dag ervoor beginnen lijkt me wel nog ideaal en dan zou ik langer moeten laten rijzen tot in de avond om dan te eten.

Een vraagje. Mijn recept spreekt van 2u rijzen in de koelkast en erna nog eens 6-8u op kamertemperatuur. Mag je ook langer rijzen dan die 6-8u? Want als ik zo even reken, ga je pas vrij laat een pizza hebben wanneer al vrij vroeg begint in de ochtend. Dus een dag ervoor beginnen lijkt me wel nog ideaal en dan zou ik langer moeten laten rijzen tot in de avond om dan te eten.
Ja, maar dan moet je je hoeveelheid gist aanpassen. Pizzapp is een aanrader, daar kan je alle variabelen gewoon ingeven.

Maar hoe doen jullie het meestal? Echt al vroeg beginnen aan het deeg of de dag ervoor al?
Ik doe het meestal met zuurdesem dus da's de avond ervoor beginnen en wegzetten. Gaat ook met gist perfect, maar dan gebruik je echt minieme hoeveelheden gist.
Of je maakt een grote batch en vriest afzonderlijke porties in (na het rijzen). Dan heb je wat meer flexibiliteit.

Houd ook rekening met de buitentemperatuur. Op warme dagen zoals vandaag rijst je deeg veel sneller. Als je te lang wacht, kan je deeg te rijp worden.

Je kunt je deeg in bulk in de koelkast laten rijzen voor een lange periode (gemakkelijk meer dan 24 uur). Haal het ongeveer drie uur van tevoren uit de koelkast om op kamertemperatuur te laten komen en bolletjes te maken.

Houd ook rekening met de buitentemperatuur. Op warme dagen zoals vandaag rijst je deeg veel sneller. Als je te lang wacht, kan je deeg te rijp worden.

Je kunt je deeg in bulk in de koelkast laten rijzen voor een lange periode (gemakkelijk meer dan 24 uur). Haal het ongeveer drie uur van tevoren uit de koelkast om op kamertemperatuur te laten komen en bolletjes te maken.
Dus met andere woorden, die 2u rijzen in de koelkast kan ik wel veel langer maken en vervolgens dan maar 3u uit de koelkast (ook al zegt het recept 6-8u)?

Dus met andere woorden, die 2u rijzen in de koelkast kan ik wel veel langer maken en vervolgens dan maar 3u uit de koelkast (ook al zegt het recept 6-8u)?
yes. Maar daarmee moet je dus experimenteren. Ik heb al eens 2-3 dagen bulkrijs gedaan met succes, maar een 4e dag is toch écht niet gelukt :)

De Caputo Nuvola bloem eens gebruikt. Zou een luchtigere deeg moeten geven met luchtbellen in de randen. 1u bulkrijs en daarna 7-8u laten rijzen in bolletjes, allemaal op kamertemperatuur (24-25°) waarop ik m'n hoeveelheid gist had op aangepast.

Beste resultaat van deeg tot nu toe. Heel luchtig en veel luchtbellen. Krokant aan buitenzijde en heel zacht vanbinnen.

Hoe weet je in feite wanneer uw deeg 'te ver' gerezen is? Ik had 4 bollen over en heb ze gewoon op kamertemperatuur laten staan tot de middag van de dag erna. Die hebben dus i.p.v. 9u een 24u gerezen, zonder aangepaste gist of temperatuur of wat dan ook.

Ik heb die geprobeerd, bollen plakten serieus aan de handen en het was moeilijker om ze proper open te krijgen tot een pizza. Maar na het bakken zag die er goed uit en smaakte ook lekker. Alle 4 de bollen opgebruikt. Geen last, lekker van smaak, enz. Dus wanneer is het echt te ver?

Hoe weet je in feite wanneer uw deeg 'te ver' gerezen is? Ik had 4 bollen over en heb ze gewoon op kamertemperatuur laten staan tot de middag van de dag erna. Die hebben dus i.p.v. 9u een 24u gerezen, zonder aangepaste gist of temperatuur of wat dan ook.
Als je bolletjes terug inzakken en meer vloeibaar worden. Dus hun structuur verliezen.

Je gaat het ook ruiken.

Als je bolletjes terug inzakken en meer vloeibaar worden. Dus hun structuur verliezen.

Je gaat het ook ruiken.
Dat was dan mijn probleem afgelopen zondag, alsook veel te lage temperatuur van de weber. Had 1 brikettenstarter vol kolen gebruikt, maar dat was duidelijk te weinig.

Je gaat het ook ruiken.
Die waren nogal plat en uitgelopen, niets van vreemde reuk wel. Smaakten top en geen last van de buik of wat dan ook.

Ooit postte ik hier eens een batch dat ik gemaakt had voor een hoop volk. Ik had wat teveel gist gebruikt en na een nacht rijzen zagen ze er al redelijk 'klaar' uit. Hele grote luchtbellen vanboven erop. Op aanraden van mensen hier op 't forum heb ik toch een nieuwe batch gemaakt om zeker te zijn.

Na het feest heb ik die eerste batch eens getest en dat smaakte gewoon hetzelfde. Geen vreemde geur, niets.

Wel moet ik zeggen dat ik weinig tot geen verschil merk tussen een deeg die 9u of 24u gerezen heeft qua smaak of luchtigheid.

Wel moet ik zeggen dat ik weinig tot geen verschil merk tussen een deeg die 9u of 24u gerezen heeft qua smaak of luchtigheid.

Idem, wij beslissen meestal last-minute om pizza's te eten en dan maak ik een deeg met meer gist en een rijstijd van 1 uur. Dat is super luchtig en lekker, ik zie de meerwaarde niet van hier een dag eerder aan te beginnen, alles te proberen inplannen zodat het net goed is wanneer je wil gaan bakken enz.

Terug
Bovenaan