Pizza maken

Hier sinds een tijdje ook een Ooni. Heel tevreden van. Het deeg maken lukt eigenlijk ook wel goed.

Maar ik zit het meeste te knoeien om van een bol naar een mooie dunne pizzabodem te gaan zonder scheuren etc.
Hoe doen jullie dat? Met de hand van binnen naar buiten uitduwen? Oppaken en uitrekken rondom? Toch een deegroller?

Alle tips zijn welkom!
Heb je foto's van je deeg?
Waarschijnlijk is het nog niet sterk genoeg.

De tip die mij het hardste geholpen heeft, is om de bolletjes met een spatel uit het krat te halen en er voor te zorgen dat ze dezelfde vorm behouden. Dat maakt het deeg makkelijker om vorm te geven.

Hier sinds een tijdje ook een Ooni. Heel tevreden van. Het deeg maken lukt eigenlijk ook wel goed.

Maar ik zit het meeste te knoeien om van een bol naar een mooie dunne pizzabodem te gaan zonder scheuren etc.
Hoe doen jullie dat? Met de hand van binnen naar buiten uitduwen? Oppaken en uitrekken rondom? Toch een deegroller?

Alle tips zijn welkom!
Inderdaad zorgen dat uw deeg sterk genoeg is, dus belangrijk om bloem met hoog eiwitgehalte te gebruiken en voldoende kneden. Maar voor mij, merkte ik het grootste verschil wanneer ik een schaal met semola begon te gebruiken:
  • Deegbol op spatel nemen en omgekeerd in de semola leggen;
  • Omdraaien en dan wat beginnen uitduwen vanaf het midden
  • Transfer naar aanrecht/plank om verder uit te rekken
  • Beleggen, dan de schep klaarleggen en de pizza erop trekken. Het kan helpen om hier ook nog wat semola te strooien. Mijn schep heeft gaatjes waardoor het teveel aan semola er gemakkelijk kan doorvallen

Is italieplein eigenlijk goed kwa prijzen?
zowel voor ingrediënten en materiaal
Ik bestel meestal bij premiumbbq.be, iets scherper in prijs. Hebben ze ook alles om pizza te maken, tot de bekende caputo bloem.

Inderdaad zorgen dat uw deeg sterk genoeg is, dus belangrijk om bloem met hoog eiwitgehalte te gebruiken en voldoende kneden. Maar voor mij, merkte ik het grootste verschil wanneer ik een schaal met semola begon te gebruiken:
  • Mijn schep heeft gaatjes waardoor het teveel aan semola er gemakkelijk kan doorvallen
Handig! Ik blaas soms de Semola errond van de spatel zodat niet alles in de oven terecht komt. 't Wordt donker, de rode wijn vloeit en gaan. Altijd opnieuw sta ik op en ligt m'n terras erbij als een veldslag.

Er zit precies ook nogal veel olijfolie op de bodem van de doos. Bij mij gaan de bollen droog in een deegkrat en ik steek ze er uit met bloem, om ze vervolgens in een bord semolina te leggen(boven en onderkant).

Deze kleine kratten vind ik een aanrader, passen in een koelkast. Er passen 6 bollen in of als je ze er makkelijk wil kunnen uithalen 4.
Ja had wat olijfolie op de bodem gedaan om ze er makkelijk uit te krijgen, was een probeersel wat ik niet meer ga herhalen :). Mijn spatel is nu aangekomen dus de volgende stap is dat proberen.

Hoeveel % hydratatie gebruiken jullie? Laatste maal was 65%, pizza's waren niet gelukt hoe ik wou maar ga het nog eens proberen. De keer hiervoor had ik 60% en korte rijstijd gezien het soort bloem maar was wel goed gelukt.

Hoeveel % hydratatie gebruiken jullie? Laatste maal was 65%, pizza's waren niet gelukt hoe ik wou maar ga het nog eens proberen. De keer hiervoor had ik 60% en korte rijstijd gezien het soort bloem maar was wel goed gelukt.
Ik begin met een hydratatie van 65% en voeg geleidelijk kleine beetjes water toe totdat ik tevreden ben met het deeg. Dit komt meestal uit op ongeveer 70%. Na verloop van tijd leer je goed in te schatten wanneer het deeg de juiste consistentie heeft.

Een hydratatie van 60% maakt het deeg gemakkelijker om te hanteren, maar het is minder flexibel en resulteert in een drogere korst. Een hydratatie van 70% vereist meer vaardigheid om mee te werken, levert een flexibeler deeg op en zorgt voor een zachtere, luchtigere bodem.

• Deegbol op spatel nemen en omgekeerd in de semola leggen;
  • Omdraaien en dan wat beginnen uitduwen vanaf het midden
  • Transfer naar aanrecht/plank om verder uit te rekken
  • Beleggen, dan de schep klaarleggen en de pizza erop trekken. Het kan helpen om hier ook nog wat semola te strooien. Mijn schep heeft gaatjes waardoor het teveel aan semola er gemakkelijk kan doorvallen
Hoe kan je het deeg sterker maken? Is dat een kwestie van langer kneden? Of langer laten rijzen?

Hoe kan je het deeg sterker maken? Is dat een kwestie van langer kneden? Of langer laten rijzen?
  • Hoog eiwitgehalte bloem
  • Lang genoeg kneden, maar ook niet te lang. Normaal voel je wel dat het elastisch wordt. Als je met je vinger op het deeg duwt en het veert snel terug is het normaal in orde. Even het deeg laten rusten en dan verder kneden helpt ook.
Rijzen heeft geen impact (denk ik).

Het gluten netwerk gaat sterker worden tijdens het rijzen.
Als je je ingrediënten door elkaar roert en ze enkele uren laat rusten is je deeg een pak sterker dan voordien.
Ah ja, ik las rijzen als fermentatie, rusten is inderdaad ook belangrijk. Goeie video ook.

Ik begin met een hydratatie van 65% en voeg geleidelijk kleine beetjes water toe totdat ik tevreden ben met het deeg. Dit komt meestal uit op ongeveer 70%. Na verloop van tijd leer je goed in te schatten wanneer het deeg de juiste consistentie heeft.

Een hydratatie van 60% maakt het deeg gemakkelijker om te hanteren, maar het is minder flexibel en resulteert in een drogere korst. Een hydratatie van 70% vereist meer vaardigheid om mee te werken, levert een flexibeler deeg op en zorgt voor een zachtere, luchtigere bodem.
Ik werk altijd met 60% omdat dat standaard staat in de PizzApp. Ik ga eens 65 of 70 proberen. Merci voor de tip.

Alé, 't is nu niet dat mijn deeg droog is ofzo, maar ik wil hem perfectioneren.

Vandaag in de Carrefour nog een extra voorraadje Caputo bloem ingedaan en dus ook nog eens pizza gemaakt. Veel beter gelukt dan de vorige keer. De spatel is een echte meerwaarde om de bolletjes los te krijgen. Ook geen olijfolie meer gedaan op de bodem maar gewoon semola op de bodem.

Resultaat:

Bolletjes aan het rijzen.
J9tKJIc.jpeg

Bolletje voor het uitrollen.
HlGRarU.jpeg

Pizza bodem
Q8vMSdA.jpeg

En 3 pizza's als resultaat:
MwS4Cii.jpeg

uq3AnO7.jpeg

pkoRsUN.jpeg

Ik wou graag jullie mening eens horen..
Ik heb m'n Ooni fyra nu 2 keer gebruikt en de lak achter bij het verbrandingscompartiment is al een beetje los.
Het gaat geen invloed hebben op de prestaties maar ik heb het aangekaart bij ooni zelf en ik mag hem terug opsturen voor een nieuwe of 40€ store credit.
Zou ik gewoon gaan voor een nieuwe oven of kiezen voor een 'gratis' accessoire?
Hieronder zie je het issue:

Vandaag in de Carrefour nog een extra voorraadje Caputo bloem ingedaan en dus ook nog eens pizza gemaakt. Veel beter gelukt dan de vorige keer. De spatel is een echte meerwaarde om de bolletjes los te krijgen. Ook geen olijfolie meer gedaan op de bodem maar gewoon semola op de bodem.

Resultaat:
Zien er top uit! Veel luchtbellen :love:

Terug
Bovenaan