Philippe Gilbert clasht met Theo Francken over tweet

Met een erg belangrijk verschil: bij beide uitspraken reageerde de achterban binnen de partij afkeurend en kwamen er excuses of werd er genuanceerd. Bij uitspraken zoals die van Francken komt er geen afkeurende reactie van de partij, integendeel.

Excuses zijn gratuit, maar maken de gedane uitspraken niet ongedaan.
 
Laatst bewerkt:
Maar dan ga je, opnieuw, voorbij aan de betekenis die hij (allicht) hangt aan die vlag. Niet een beschimping van Vlaanderen of de Vlamingen, wel van het Vlaams-nationalisme. Kan dat fout begrepen worden en is het daarom niet slim? Sure. Maar tot nader order gaan we in dit land toch geen mensen afbranden omdat ze kritiek hebben op een ideologie? Anders beginnen we echt wel van het padje af te geraken.

Alsook, waarom mag een Vlaams-nationalistisch politicus dat wel doen en een Belgicistische wielrenner dat niet? Wat is de logica daarachter?

Als het hem effectief om het nationalistische gedachtegoed te doen was waarom heeft hij dan toch gekozen voor de vlag van de Vlaamse Gemeenschap, en niet voor de Vlaamse strijdvlag? Dat doet toch twijfelen aan het argument dat het maar om een sneer naar de ideologie alleen zou gaan.

Ik heb de discussie meegelezen en voor mij komt het een beetje over alsof je afkeer voor die nationalistische ideologie je een blinde vlek heeft gegeven voor het aandeel van de bevolking die niet rabiaat mee wil in die ideologie maar voor wie Vlaanderen wel een aparte plek in hun hart draagt.

De houding van Gilbert in deze is ook maar laakbaar. Hoe kan je nu zeggen dat je heel ver af staat van enig separatistisch of regionaal debat en tegelijk een dergelijke cartoon publiceren.
 
Als de ene richting een quasi volledige partijtop is waar een kwart van de Vlamingen op stemt, mensen met effectieve macht - en de andere een coureur op pensioen? Dan geef ik dat een ander gewicht ja. Nogal wiedes. Ik vind het absurd dat je daar verbaasd over bent. Echt, dat je hier een both sides verhaal probeert van te maken. Opnieuw: dat is de kant kiezen van iemand die jarenlang pest, wanneer zijn slachtoffer eens iets gemeen terugzegt.

Maar jij minimaliseert dat nu bewust naar één "coureur op pensioen" en maximaliseert het andere naar een volledige partijtop.

Terwijl ik toch eerder de perceptie heb dat ook een deel van de Waalse politici en hun kiezers de NVA en haar kiezers wegzet als extreem-rechtse nazi's. En ik ook eerder de perceptie heb dat niet quasi de gehele NVA top elke Waal een luie profiteur vindt.

Zoals gezegd, je standpunt is imo heel extreem in de ene richting en minimaliserend en zalvend in de andere.

Soit, we kunnen nog uren daarover wellicht discussiëren zonder een consensus te vinden dus ook hier, let's agree to disagree zeker? :smile:

Maar dan ga je, opnieuw, voorbij aan de betekenis die hij (allicht) hangt aan die vlag. Niet een beschimping van Vlaanderen of de Vlamingen, wel van het Vlaams-nationalisme. Kan dat fout begrepen worden en is het daarom niet slim? Sure. Maar tot nader order gaan we in dit land toch geen mensen afbranden omdat ze kritiek hebben op een ideologie? Anders beginnen we echt wel van het padje af te geraken.

Mss is Gilbert gewoon loemp en stond hij niet stil bij zijn post. Mss is het effectief wat jij zegt. Of mss heeft hij echt het beeld van de Vlaming als extreem-rechtse separatist. In elk geval zou het een pak makkelijker zijn mocht hij gewoon duidelijk maken wat hij bedoelt met die tweet, ipv nu schaapachtig te zeggen dat het helemaal niks betekende.
 
Als het hem effectief om het nationalistische gedachtegoed te doen was waarom heeft hij dan toch gekozen voor de vlag van de Vlaamse Gemeenschap, en niet voor de Vlaamse strijdvlag? Dat doet toch twijfelen aan het argument dat het maar om een sneer naar de ideologie alleen zou gaan.
Dan verwacht je dat hij het verschil kent, de meeste Vlamingen kennen dat verschil niet eens.
Ik heb de discussie meegelezen en voor mij komt het een beetje over alsof je afkeer voor die nationalistische ideologie je een blinde vlek heeft gegeven voor het aandeel van de bevolking die niet rabiaat mee wil in die ideologie maar voor wie Vlaanderen wel een aparte plek in hun hart draagt.
Dan heb je niet goed meegelezen, ik heb daar geen blinde vlek voor. Ik heb geen problemen met mensen die een positief nationalistisch of chauvinistisch gevoel hebben met Vlaanderen. Ik begrijp het gewoon niet. Alleen vind ik wel dat als je vervolgens stemt voor degenen die wel dat rabiate nationalisme aanhangen, het mij niet veel uitmaakt dat je het zelf niet aanhangt.
De houding van Gilbert in deze is ook maar laakbaar. Hoe kan je nu zeggen dat je heel ver af staat van enig separatistisch of regionaal debat en tegelijk een dergelijke cartoon publiceren.
Dat laatste klopt inderdaad wel.

Maar jij minimaliseert dat nu bewust naar één "coureur op pensioen" en maximaliseert het andere naar een volledige partijtop.
Omdat het nu eenmaal gaat over 1 coureur. En ja, over 1 politicus. Maar die uitspraken van Francken worden wel gesteund door de rest van de partijtop, en die hele partijtop heeft in het verleden ook al meermaals soortgelijke opmerkingen richting Walen gemaakt.

Terwijl ik toch eerder de perceptie heb dat ook een deel van de Waalse politici en hun kiezers de NVA en haar kiezers wegzet als extreem-rechtse nazi's.
Dat is zo, net zoals ze bij N-VA de Groenen continue zitten weg te zetten als dogmatische woke-extremisten, of de PS'ers als profiterende, zakkenrollende parasieten. Da's hoe het politieke spel helaas gespeeld wordt tegenwoordig helaas.

Maar over de Vlaming in het algemeen? Opnieuw: je kan wekelijks denigrerende en veralgemende uitspraken lezen van VB-politici over de Walen als volk. Ik betwijfel ten zeerste dat je het omgekeerde gaat kunnen lezen over de taalgrens.

Zoals gezegd, je standpunt is imo heel extreem in de ene richting en minimaliserend en zalvend in de andere.

Soit, we kunnen nog uren daarover wellicht discussiëren zonder een consensus te vinden dus ook hier, let's agree to disagree zeker? :smile:
Ik vind het van jou volledig het omgekeerde, dus inderdaad, let's agree to disagree.
 
Maar dan ga je, opnieuw, voorbij aan de betekenis die hij (allicht) hangt aan die vlag. Niet een beschimping van Vlaanderen of de Vlamingen, wel van het Vlaams-nationalisme. Kan dat fout begrepen worden en is het daarom niet slim? Sure. Maar tot nader order gaan we in dit land toch geen mensen afbranden omdat ze kritiek hebben op een ideologie? Anders beginnen we echt wel van het padje af te geraken.

Alsook, waarom mag een Vlaams-nationalistisch politicus dat wel doen en een Belgicistische wielrenner dat niet? Wat is de logica daarachter?
Ik ben akkoord met uw bedenking in uw eerste alinea, maar dan waren er ongetwijfeld tactisch gezien betere manieren om zijn visie kenbaar te maken.

Om op uw laatste vraag te antwoorden: omdat het verwachtingspatroon totaal anders ligt.
Bij een De Wever kan ik dit plaatsen, als partijvoorzitter van een Vlaams-Nationalistische partij (ook al kan je zeker discussiëren over het ludieke aspect).
Bij een sportman, die toch altijd goed omarmd en geëerd is geweest door alle Belgen, echter niet en daar verwacht ik toch eerder wat neutraliteit.

Zijn tweet is overigens tweetalig opgesteld, beginnend in het Nederlands, dus hij wou wel degelijk de aandacht van alle Belgen (een ééntalige tweet was waarschijnlijk gepasseerd, zonder meer).
Om daarna de cartoon erbij te plaatsen, komt bij mij toch eerder hypocriet over.

Mocht, puur hypothetisch, Tom Boonen een cartoon rondsturen waarop hij op de Waalse vlag staat, dan zou ik daar evenzeer aanstoot aan nemen, als Vlaamse Belg.
 
Om op uw laatste vraag te antwoorden: omdat het verwachtingspatroon totaal anders ligt.
Bij een De Wever kan ik dit plaatsen, als partijvoorzitter van een Vlaams-Nationalistische partij (ook al kan je zeker discussiëren over het ludieke aspect).
Bij een sportman, die toch altijd goed omarmd en geëerd is geweest door alle Belgen, echter niet en daar verwacht ik toch eerder wat neutraliteit.
Maar waarom verwacht je van een sportman neutraliteit? Waarom mag die niet voor zijn mening opkomen, al dan niet boertig? Ik vind het altijd wat raar, die "schoenman blijft bij uw leest" opmerkingen, telkens wanneer een niet-politicus een mening geeft die clasht.

Mocht, puur hypothetisch, Tom Boonen een cartoon rondsturen waarop hij op de Waalse vlag staat, dan zou ik daar evenzeer aanstoot aan nemen, als Vlaamse Belg
Maar dan ga je dus opnieuw voorbij aan de connotatie die de Vlaamse vlag bij velen heeft, iets wat de Waalse vlag helemaal niet heeft. Bij Gilbert is het zeer plausibel dat hij ermee verwijst naar een ideologie, niet naar een volk. Je gaat zoiets maar weinigen kunnen wijsmaken met de Waalse vlag.
 
Maar waarom verwacht je van een sportman neutraliteit? Waarom mag die niet voor zijn mening opkomen, al dan niet boertig? Ik vind het altijd wat raar, die "schoenman blijft bij uw leest" opmerkingen, telkens wanneer een niet-politicus een mening geeft die clasht.
Iedereen heeft recht op vrije meningsuiting, ook bekende (ex-) sportmannen.
De vraag is alleen of het daadwerkelijk nodig is.
Draagt het iets bij als je, als bekende, alom geëerd sportman, je mening gaat verkondigen in gevoelige politieke thema's?
Blijf je dan inderdaad niet beter 'bij uw leest', dan anderen te gaan schofferen (waar dan ook nog een gedeelte van uw 'supporters' of 'fans' ongetwijfeld tussen zitten)?

Daarom dat ik toch liever een zekere neutraliteit zie - of misschien beter, een zekere sereniteit. Wil je dan toch uw mening verkondigen, doe het dan sereen en niet aanstootgevend.

Zet Gilbert in een praatprogramma als 'De Zevende Dag' (of iets anders), als praatgast over een sportitem.
Als hij, terloops, terwijl hij daar toch aan tafel zit, zijn mening geeft over andere politieke thema's die de revue passeren, dan is dat perfect verantwoord.

Maar als het uit het niks, zonder aanleiding gebeurt (zoals hier - de enige aanleiding lijkt 21 juli te zijn) op deze manier, dan komt het eens te meer aanstootgevend over.

Maar dan ga je dus opnieuw voorbij aan de connotatie die de Vlaamse vlag bij velen heeft, iets wat de Waalse vlag helemaal niet heeft. Bij Gilbert is het zeer plausibel dat hij ermee verwijst naar een ideologie, niet naar een volk. Je gaat zoiets maar weinigen kunnen wijsmaken met de Waalse vlag.
Ja, dat klopt wel.
Het enige vervelende is het woordje 'plausibel', waardoor je het niet 100% zeker weet.
Zie ook hierboven; daarom liever een sereen gebracht standpunt, beargumenteerd en niet sensatiegericht.
 
Excuses zijn gratuit, maar maken de gedane uitspraken niet ongedaan.
Je mist volledig het punt. Ik bedoel daarmee dat daardoor duidelijk is dat de partij het niet eens is met die straffe uitspraken en ze niet legitimeert. Bij Francken volgt er geen enkele reactie van de partij, bijna nooit, waardoor zoals Sir.Killalot aangeeft, je dit wel mag aanzien als een standpunt van de hele partij of minstens dat de partij, inclusief achterban, deze uitspraken goedkeurt.
 
Ik vind die cartoon toch als denigrerend overkomen tegenover Vlamingen. Sommigen hier zien die Vlaamse vlag hier enkel als het symbool voor het Vlaams nationalisme/separatisme.
Waarom zou je je niet Vlaming én Belg kunnen voelen?
Waarom zou je je niet Vlaming kunnen voelen zonder een "vod" zoals een Vlaamse Vlag? Ik voel me vlaming omwille van cultuur, niet omwille van een Vlag.
Als het hem effectief om het nationalistische gedachtegoed te doen was waarom heeft hij dan toch gekozen voor de vlag van de Vlaamse Gemeenschap, en niet voor de Vlaamse strijdvlag? Dat doet toch twijfelen aan het argument dat het maar om een sneer naar de ideologie alleen zou gaan.
Veracht je nu écht van een Waalse coureur dat hij het verschil tussen die 2 kent?


Terwijl ik toch eerder de perceptie heb dat ook een deel van de Waalse politici en hun kiezers de NVA en haar kiezers wegzet als extreem-rechtse nazi's. En ik ook eerder de perceptie heb dat niet quasi de gehele NVA top elke Waal een luie profiteur vindt.
Zeker. Maar beide partijen doen er weinig toe om dat beeld te nuanceren. En van politici kan je dat kwalijk nemen, niet van een "domme" coureur.
 
Ik ben akkoord met uw bedenking in uw eerste alinea, maar dan waren er ongetwijfeld tactisch gezien betere manieren om zijn visie kenbaar te maken.

Om op uw laatste vraag te antwoorden: omdat het verwachtingspatroon totaal anders ligt.
Bij een De Wever kan ik dit plaatsen, als partijvoorzitter van een Vlaams-Nationalistische partij (ook al kan je zeker discussiëren over het ludieke aspect).
Bij een sportman, die toch altijd goed omarmd en geëerd is geweest door alle Belgen, echter niet en daar verwacht ik toch eerder wat neutraliteit.

Zijn tweet is overigens tweetalig opgesteld, beginnend in het Nederlands, dus hij wou wel degelijk de aandacht van alle Belgen (een ééntalige tweet was waarschijnlijk gepasseerd, zonder meer).
Om daarna de cartoon erbij te plaatsen, komt bij mij toch eerder hypocriet over.

Mocht, puur hypothetisch, Tom Boonen een cartoon rondsturen waarop hij op de Waalse vlag staat, dan zou ik daar evenzeer aanstoot aan nemen, als Vlaamse Belg.
Haha, echt totaal oneens hiermee :D Ik vind diametraal het tegenovergestelde.
Bij De Wever (en hier Francken) vind ik het véél erger dan bij een sportman, ik vind namelijk dat politici de boel moeten oplossen in ons land. En dat is niet door van die makkelijke statements te maken en populistische blabla te verkopen via tweets en cartoons. Terwijl de rest van het volk zich daar wel mag mee bezighouden, en dat zijn sportmannen ook gewoon.

Is dat geen acceptabele verwachting van eender wie die een politiek statement wenst te maken?
Dan kun je hoogstens zeggen: domme tweet. En dat is het ook gewoon. Zoals er miljoenen zijn.
Trouwens, Gilbert heeft die cartoon echt niet zelf getekend, hè.
 
Waarom zou je je niet Vlaming kunnen voelen zonder een "vod" zoals een Vlaamse Vlag? Ik voel me vlaming omwille van cultuur, niet omwille van een Vlag.Veracht je nu écht van een Waalse coureur dat hij het verschil tussen die 2 kent?

Zeker. Maar beide partijen doen er weinig toe om dat beeld te nuanceren. En van politici kan je dat kwalijk nemen, niet van een "domme" coureur.
Op de Vlaamse vlag gaan staan is hetzelfde als op de vlag van Limburg te gaan staan, of op het wapenschild van een stad. 't Is gewoon een dwaze tweet van een dwaze cartoon waarover wellicht niet echt nagedacht is geweest over de mogelijke interpretatie ervan.
Als het is om Vlaanderen te zien binnen het geheel België, dan is hij er toch niet in geslaagd in zijn boodschap.
Mocht, puur hypothetisch, Tom Boonen een cartoon rondsturen waarop hij op de Waalse vlag staat, dan zou ik daar evenzeer aanstoot aan nemen, als Vlaamse Belg.
Inderdaad, en de manier hoe Francken er op reageert is kinderachtig voor een politicus. Als Boonen op de Waalse vlag gaat staan in een cartoon dan zou hij er niet op reageren waarschijnlijk.
 
Op de Vlaamse vlag gaan staan is hetzelfde als op de vlag van Limburg te gaan staan, of op het wapenschild van een stad. 't Is gewoon een dwaze tweet van een dwaze cartoon waarover wellicht niet echt nagedacht is geweest over de mogelijke interpretatie ervan.
Als het is om Vlaanderen te zien binnen het geheel België, dan is hij er toch niet in geslaagd in zijn boodschap.

Inderdaad, en de manier hoe Francken er op reageert is kinderachtig voor een politicus. Als Boonen op de Waalse vlag gaat staan in een cartoon dan zou hij er niet op reageren waarschijnlijk.
Er gaat ook een foto de ronde waarop de jongerenvoorzitter van NVA op een Belgische vlag staat en dat is geen cartoon. Ik vind het dan allemaal nogal hypocriet om hierover zo’n gedoe te maken.
 
Dan kun je hoogstens zeggen: domme tweet. En dat is het ook gewoon. Zoals er miljoenen zijn.
Trouwens, Gilbert heeft die cartoon echt niet zelf getekend, hè.

Ik kreeg hier geen notification van, heb je die quote als edit toegevoegd?

En ja, mijn enige opmerkingen in deze thread tot dusver waren om aan te kaarten dat dit een domme en respectloze tweet was. Los van enig vlaams-nationalisme want ik ben geen vlaams-nationalist.
Uiteraard heeft Gilbert die niet getekend, maar wel gedeeld. Gelet op de context van de discussie, is dat op zich vrij irrelevant. We bekritiseren anderen toch ook als men bijvoorbeeld een racistische tweet deelt, of wat dan ook.
 
Er gaat ook een foto de ronde waarop de jongerenvoorzitter van NVA op een Belgische vlag staat en dat is geen cartoon. Ik vind het dan allemaal nogal hypocriet om hierover zo’n gedoe te maken.
Maar dat verwacht je dan wel van de NVA. Dus dat zou je dan al sneller negeren in plaats van er aanstoot aan te nemen.
Als ze op een conferentie van het Vlaams-Belang een Belgische vlag in brand steken, daar schrikt toch niemand van? Als ze het op de grote markt in Brussel zouden doen, is het een ander verhaal.
 
Ik kreeg hier geen notification van, heb je die quote als edit toegevoegd?

En ja, mijn enige opmerkingen in deze thread tot dusver waren om aan te kaarten dat dit een domme en respectloze tweet was. Los van enig vlaams-nationalisme want ik ben geen vlaams-nationalist.
Uiteraard heeft Gilbert die niet getekend, maar wel gedeeld. Gelet op de context van de discussie, is dat op zich vrij irrelevant. We bekritiseren anderen toch ook als men bijvoorbeeld een racistische tweet deelt, of wat dan ook.
Ja, snel erin geëdit.
Dan ben ik het helemaal eens met je post, inderdaad. De opmerking dat hij het niet zelf had getekend, ging eerder over waarom het wel of geen collaboratievlag was. Dat was 'properder' geweest voor Gilbert, maar ondanks de mogelijk goeie bedoelingen van de renner (waar ik niet echt in geloof), is de praktische uitwerking ervan in het beste geval slecht doordacht. In het slechtste geval een populistische belediging. En het is die praktische uitwerking die telt, inderdaad.

Maar dat verwacht je dan wel van de NVA. Dus dat zou je dan al sneller negeren in plaats van er aanstoot aan te nemen.
Als ze op een conferentie van het Vlaams-Belang een Belgische vlag in brand steken, daar schrikt toch niemand van? Als ze het op de grote markt in Brussel zouden doen, is het een ander verhaal.
Als ze bij het VB een Belgische vlag in brand steken, staat het land op z'n kop. En terecht.
Het feit dat je het verwacht van hen, maakt het toch net niet beter? Je verwacht anti-waalse propagandazever van Francken, dus die mag het? Maar je verwacht het niet van een random ex-wielrenner, dus die mag het niet?
 
Het feit dat je het verwacht van hen, maakt het toch net niet beter? Je verwacht anti-waalse propagandazever van Francken, dus die mag het? Maar je verwacht het niet van een random ex-wielrenner, dus die mag het niet?
Waarom zou dat niet mogen? Er mag toch op gereageerd worden? Vrije meningsuiting en zo.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan