Philippe Gilbert clasht met Theo Francken over tweet

Mr.Fingers

Well-known member


Ge moet maar durven eigenlijk… en dan nog in Monaco gaan wonen om surtout geen belastingen te moeten betalen.
 


Ge moet maar durven eigenlijk… en dan nog in Monaco gaan wonen om surtout geen belastingen te moeten betalen.
Gohja, moeten we wakker liggen van de mening van een koereur -iemand die zijn prioriteiten dus bij training i.p.v. scholing heeft gelegd- over zaken niet gerelateerd aan de koers? Wat is de meerwaarde van die mens zijn mening boven die van mijn buurman?

Het verhuizen naar Monaco is ethisch af te keuren, maar ik vermoed dat er zo nog atleten zijn, al dan niet met een mening over de politiek. Ik vind het een beetje onnozel dat dit aandacht krijgt eerlijk gezegd, een beetje wat er verkeerd is met de politiek en media dezer dagen.
 


Ge moet maar durven eigenlijk… en dan nog in Monaco gaan wonen om surtout geen belastingen te moeten betalen.
Oh please. Groot worden met het kappen op de Walen (zelfs in zijn kritiek op Gilbert kan Francken het niet laten om zich denigrerend en stereotyperend uit te laten over de Walen), maar dan wel "mama, mama, er staat een Waalse wielrenner een Vlaamse vlag te besmeuren :cry::angry:".

Elke keer je denkt dat je niet nog méér een minachting kan krijgen van dat degoutante, kinderlijke, achterbakse Vlaams-nationalisme, bewijzen ze me toch nog het tegendeel.
 
Oh please. Groot worden met het kappen op de Walen (zelfs in zijn kritiek op Gilbert kan Francken het niet laten om zich denigrerend en stereotyperend uit te laten over de Walen), maar dan wel "mama, mama, er staat een Waalse wielrenner een Vlaamse vlag te besmeuren :cry::angry:".

Elke keer je denkt dat je niet nog méér een minachting kan krijgen van dat degoutante, kinderlijke, achterbakse Vlaams-nationalisme, bewijzen ze me toch nog het tegendeel.
Hoewel ik het Vlaamsnationalisme wel meer genegen ben, vind ik dit ook nogal kinderlijk van Francken al vind ik de cartoon van Gilbert ook onnozel en vooral onnodig provocerend. Het toont ook wel aan dat Twitter een kleutertuin blijft.
 
Is het onnodig provocerend? Misschien. Maar als je een separatistische politiek voert, niet te vergeten eentje waarbij je dus al jaren de ander zwart zit te maken, moet je ook niet verschieten dat niet iedereen dat apprecieert. Laat staan de mensen die je al jaren uitmaakt voor profiteurs en nietsnutten.

Het blijft toch gewoon neerkomen op de bullebak die huilend naar zijn mammie rent omdat een van de mensen die hij al jaren pest eens iets "gemeen" terugzegt. In een andere situatie zouden we Gilbert net een schouderklopje geven omdat hij durft in te gaan tegen de bullebak.

Weet je wat echt provocerend was? Dat op de nationale feestdag Jan Jambon opnieuw zijn kat stuurde, net als zijn vice-ministers. Lydia Peeters mocht komen opdraven om de Vlaamse regering te representeren.
 
Laatst bewerkt:


Ge moet maar durven eigenlijk… en dan nog in Monaco gaan wonen om surtout geen belastingen te moeten betalen.
Meh, +/- elke belg - vlaming of waal - loopt er de kantjes vanaf als ze de staat wat centjes kunnen ontfutselen. Dus waarom zou Gilbert anders zijn
 
Is het onnodig provocerend? Misschien. Maar als je een separatistische politiek voert, niet te vergeten eentje waarbij je dus al jaren de ander zwart zit te maken, moet je ook niet verschieten dat niet iedereen dat apprecieert. Laat staan de mensen die je al jaren uitmaakt voor profiteurs en nietsnutten.

Het blijft toch gewoon neerkomen op de bullebak die huilend naar zijn mammie rent omdat een van de mensen die hij al jaren pest eens iets "gemeen" terugzegt. In een andere situatie zouden we Gilbert net een schouderklopje geven omdat hij durft in te gaan tegen de bullebak.
Dit is Twitter op zijn "best": persoon A zet iets online dat mensen triggert (ondanks zijn melding dat hij geen politiek statement maakt, lol) en persoon B begint daarop te kreften. De kranten nemen dit op in hun nieuwsoverzicht en persoon A en B hebben zich weer "relevant" gemaakt. In een betere wereld had dit incident geen nieuwswaarde.
 
Wat een uitspraak van Francken ook alweer "hij stapt op de vlag van het volk dat zijn volk onderhoudt". Mijn ontbijt kwam deels terug naar boven. Mogen wij ook zo'n uitspraken over uitgerangeerde politici doen?
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Wat een uitspraak van Francken ook alweer "hij stapt op de vlag van het volk dat zijn volk onderhoudt". Mijn ontbijt kwam deels terug naar boven. Mogen wij ook zo'n uitspraken over uitgerangeerde politici doen?
Hij beroept zich op een van de vaste waarden van de Vlaamse Beweging: namelijk dat de Vlamingen de luie, spilzieke Walen onderhouden met al die onrechtvaardige miljardentransfers. Dat politici zelf subsidieslurpers zijn die leven op kap van de burger is ook waar, maar dat hoor je politici zelden zeggen.
 
Oh please. Groot worden met het kappen op de Walen (zelfs in zijn kritiek op Gilbert kan Francken het niet laten om zich denigrerend en stereotyperend uit te laten over de Walen), maar dan wel "mama, mama, er staat een Waalse wielrenner een Vlaamse vlag te besmeuren :cry::angry:".

Elke keer je denkt dat je niet nog méér een minachting krijgen van dat degoutante, kinderlijke, achterbakse Vlaams-nationalisme, bewijzen ze me toch nog het tegendeel.
Alle, we gaan weer een ideologie afbreken omwille het gedrag van bepaalde personen.
 
Is het onnodig provocerend? Misschien. Maar als je een separatistische politiek voert, niet te vergeten eentje waarbij je dus al jaren de ander zwart zit te maken, moet je ook niet verschieten dat niet iedereen dat apprecieert. Laat staan de mensen die je al jaren uitmaakt voor profiteurs en nietsnutten.

Het blijft toch gewoon neerkomen op de bullebak die huilend naar zijn mammie rent omdat een van de mensen die hij al jaren pest eens iets "gemeen" terugzegt. In een andere situatie zouden we Gilbert net een schouderklopje geven omdat hij durft in te gaan tegen de bullebak.

Weet je wat echt provocerend was? Dat op de nationale feestdag Jan Jambon opnieuw zijn kat stuurde, net als zijn vice-ministers. Lydia Peeters mocht komen opdraven om de Vlaamse regering te representeren.
Bwah, op een (nationale) vlag gaan staan, ook al is het een cartoon, is natuurlijk wel een heel duidelijk signaal dat toch in quasi alle culturen als extreem schofferend wordt aanzien.

In die zijn kan ik wel begrijpen dat daar reactie opkomt, gezien Gilbert toch ook heel wat Vlaamse supporters heeft en voor Vlaamse wielerploegen heeft gereden.

De sneer naar zijn residentie in Monaco vind ik dan wel weer ongepast, want zo zijn er ook veel Vlamingen en Vlaamse sporters die op die manier belastingen ontwijken.

Daarnaast, die separatistische politiek is nu wel eenmaal gestoeld op bepaalde (financiële) feiten en grote verschillen tussen ons en het zuidelijk deel van ons land. En niet louter op een soort nationalistische trots en onwil om met andere landen of volkeren samen te leven of werken. Dat kan en bestaat natuurlijk, maar dat is echt niet het gevoel imo bij het gros van de NVA stemmers. Terwijl veel Walen effectief wel naar Vlamingen kijken, en zeker naar NVA-stemmers, als zijnde extreem-rechts, racistisch, nazistisch en ze over 1 kam scheren met de meest extreme Vlaams Belang stemmers. Een beeld dat toch ook op zijn zachtst gezegd heel gekleurd, ver van de waarheid en doorgaans ingegeven is door het zeer eenzijdige discours van hun politieke leiders. Die Vlaamse vlag is voor veel Walen dan ook echt een verkeerd, ongehoord symbool voor nazi's en racisten, iets wat deze cartoon ook gewoon versterkt en voor hen bevestigt.

In die zin is uw opmerking over het Vlaams-nationalisme toch echt veel te verregaand, want daarmee be- en veroordeel je eigenlijk zowat de helft van de Vlamingen.
 
Wat een uitspraak van Francken ook alweer "hij stapt op de vlag van het volk dat zijn volk onderhoudt". Mijn ontbijt kwam deels terug naar boven. Mogen wij ook zo'n uitspraken over uitgerangeerde politici doen?

Toch ook een gigantisch whataboutism, niet?

Maar tuurlijk mag dat, waar zou dat niet mogen?
 
Je moet mijn post niet in een vacuüm zien maar rechtstreeks als reactie op de toch wel zielige tweet van Francken.
Uiteraard zie ik die zo, ik begrijp de opmerking niet goed hoe ik ze anders zou zien, maar dat neemt toch niet weg dat je zijn post veroordeelt met een gigantisch whataboutism?
 
Uiteraard zie ik die zo, ik begrijp de opmerking niet goed hoe ik ze anders zou zien, maar dat neemt toch niet weg dat je zijn post veroordeelt met een gigantisch whataboutism?
Da's meer een kwinkslag dan een echt argument hoor, vind zijn hele argument over volken die elkaar zouden onderhouden nogal degoutant en vooral naast de kwestie van de vlag.
 
Laatst bewerkt:
Alle, we gaan weer een ideologie afbreken omwille het gedrag van bepaalde personen.
Neen, ik breek de ideologie af omwille van de ideologie.

Ik heb niets tegen Vlamingen die trots zijn op hun 'Vlamingschap' (ook al vind ik het allemaal nogal achterhaald), maar de Vlaams-nationalistische ideologie die VB, maar ook N-VA, aanhangt en uitdraagt heeft daar allemaal weinig mee te maken. Hun nationalisme is exclusief, wie niet hetzelfde denkt hoort er niet bij (en wat VB betreft ook wie niet het juiste uiterlijk heeft of op de juiste plek geboren is). Hun nationalisme is gefundeerd op negativiteit en wij-zij denken. Anti-België, anti-Wallonië, anti-Brussel, anti-Frans, anti-links. Hun verhaal gaat niet over Vlaanderen en Vlamingen, maar altijd over de ander. Het is een nationalisme dat zich afzet tegenover iedereen die niet past binnen het kader, en geen nationalisme dat uitgaat van trots over de eigen streek of mensen.
Daarnaast, die separatistische politiek is nu wel eenmaal gestoeld op bepaalde (financiële) feiten en grote verschillen tussen ons en het zuidelijk deel van ons land. En niet louter op een soort nationalistische trots en onwil om met andere landen of volkeren samen te leven of werken. Dat kan en bestaat natuurlijk, maar dat is echt niet het gevoel imo bij het gros van de NVA stemmers. Terwijl veel Walen effectief wel naar Vlamingen kijken, en zeker naar NVA-stemmers, als zijnde extreem-rechts, racistisch, nazistisch en ze over 1 kam scheren met de meest extreme Vlaams Belang stemmers.
Alé kom Stungunner. De meeste N-VA stemmers passen niet in het plaatje van de veralgemeningen, maar de meeste Walen wel. Dat is wat je hier zegt hé.

Die Vlaamse vlag is voor veel Walen dan ook echt een verkeerd, ongehoord symbool voor nazi's en racisten, iets wat deze cartoon ook gewoon versterkt en voor hen bevestigt.
Die vlag roept bij mij ook vooral negatieve gevoelens op hoor. Maar dat ligt puur aan de Vlaamse beweging zelf. Het is niet mijn fout dat het Vlaams-nationalisme zich de afgelopen 100 jaar massaal heeft geassocieerd met collaboratie, fascisme, racisme en extreemrechts. Dat is doodjammer voor wie wel gewoon oprecht trots is om Vlaming te zijn, wiens identiteit niet gebaseerd is op negativiteit en "anti-schap". Maar wanneer mensen als Gilbert zo'n dingen posten, is het wel duidelijk niet gericht naar de Vlamingen als volk. Wel naar het haatdragende en exclusieve Vlaamsnationalisme van onze grootste politieke partijen.

In die zin is uw opmerking over het Vlaams-nationalisme toch echt veel te verregaand, want daarmee be- en veroordeel je eigenlijk zowat de helft van de Vlamingen.
Ik vind dat dus helemaal niet. En dat ik daarmee de helft van de Vlamingen be- en veroordeel ... ik weet uiteraard dat niet elke N-VA stemmer matcht met mijn beschrijving. Maar ze steunen wel een partij wiens ideologie daar wél mee matcht. Dus heel veel sympathie heb ik daar inderdaad niet voor neen. Laat staan voor wie stemt op VB.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan