Philippe Gilbert clasht met Theo Francken over tweet

Ja, snel erin geëdit.
Dan ben ik het helemaal eens met je post, inderdaad. De opmerking dat hij het niet zelf had getekend, ging eerder over waarom het wel of geen collaboratievlag was. Dat was 'properder' geweest voor Gilbert, maar ondanks de mogelijk goeie bedoelingen van de renner (waar ik niet echt in geloof), is de praktische uitwerking ervan in het beste geval slecht doordacht. In het slechtste geval een populistische belediging. En het is die praktische uitwerking die telt, inderdaad.

Ik had je andere opmerkingen niet meegequote omdat ze niet rechtstreeks op mijn post van toepassing waren, maar ik ben het overigens ook eens met je dat als een politieker dit doet, dit veel erger is. Hun mandaat zou er namelijk uit moeten bestaan om mensen te verbinden en de samenleving te verbeteren. Een sportman heeft die verplichting niet, al zou het voor hem/haar zelf beter zijn om gelet op de supportersschare zo'n dingen niet te posten, maar uiteindelijk beslist die daar zelf over en moet die zelf met de gevolgen leven.
 
Je mist volledig het punt. Ik bedoel daarmee dat daardoor duidelijk is dat de partij het niet eens is met die straffe uitspraken en ze niet legitimeert. Bij Francken volgt er geen enkele reactie van de partij, bijna nooit, waardoor zoals Sir.Killalot aangeeft, je dit wel mag aanzien als een standpunt van de hele partij of minstens dat de partij, inclusief achterban, deze uitspraken goedkeurt.

Ben het daar niet echt mee eens. Francken is natuurlijk de nr 2 van die partij, na BDW het absolute zwaargewicht, hij moet al heel erg uit de bocht gaan wil men hem publiekelijk vanuit de partij aanpakken. Ik zie in radiostilte vanuit een partij op bepaalde uitspraken, bij alle partijen overigens, dus niet zomaar de algemene goedkeuring van de ganse partij(top).

Pakweg Connor Rousseau, Hilde Crevits of Paul Magnette gaan ook al zwaar uit de bocht moeten gaan eer de rest van hun partijtop hen daarvoor publiekelijk gaat aanpakken. Maar dat wil niet zeggen dat ze het zomaar eens zijn met elke uitspraak.

Zeker. Maar beide partijen doen er weinig toe om dat beeld te nuanceren. En van politici kan je dat kwalijk nemen, niet van een "domme" coureur.

Helemaal akkoord dat je van politici meer mag verwachten, absoluut. Zoals ook @Sir.Killalot aangaf, de manier waarop aan politiek wordt gedaan vanuit zowat alle kampen is vaak heel laag bij de gronds.

Als ze op een conferentie van het Vlaams-Belang een Belgische vlag in brand steken, daar schrikt toch niemand van?

Oei, denk je dat echt? Ik denk eerlijk gezegd dat daar heel wat rel rond zou worden gemaakt. En terecht.
 
Oei, denk je dat echt? Ik denk eerlijk gezegd dat daar heel wat rel rond zou worden gemaakt. En terecht.
ik denk dat VB dat gewoon niet zou doen, omdat het aantal Vlaamse Vlaggen dat in brand zou vliegen niet te overzien zou zijn.
 
Ben het daar niet echt mee eens. Francken is natuurlijk de nr 2 van die partij, na BDW het absolute zwaargewicht, hij moet al heel erg uit de bocht gaan wil men hem publiekelijk vanuit de partij aanpakken. Ik zie in radiostilte vanuit een partij op bepaalde uitspraken, bij alle partijen overigens, dus niet zomaar de algemene goedkeuring van de ganse partij(top).

Pakweg Connor Rousseau, Hilde Crevits of Paul Magnette gaan ook al zwaar uit de bocht moeten gaan eer de rest van hun partijtop hen daarvoor publiekelijk gaat aanpakken. Maar dat wil niet zeggen dat ze het zomaar eens zijn met elke uitspraak.
Rousseau werd nochtans door veel partijleden publiekelijk terechtgewezen na zijn Molenbeekuitspraak.
Anderzijds zeg je dus dat Francken met zijn antiwaalse tweet helemaal niet uit de partijbocht gaat en dat de partij het er dus mee eens is. Ik zie daar een communicatiestrategie in, good cop bad cop. Francken voor de brutale tweets, over het randje, om die strekking in de partij tevreden te houden. De Wever, Demir,.. voor de gematigde strekking in de partij die zich kan sussen met "ja, dat is Theo he niet heel de partij".
Je maakt me niet wijs dat die van Francken niet beredeneerd is en niet via de partijtop gepasseerd is. Misschien niet verbatim die specifieke tweet maar Francken zal echt wel van de communicatiedienst heel goed te horen hebben gekregen (algemeen dan) wat wel en niet kan.
 
Er gaat ook een foto de ronde waarop de jongerenvoorzitter van NVA op een Belgische vlag staat en dat is geen cartoon. Ik vind het dan allemaal nogal hypocriet om hierover zo’n gedoe te maken.
Dat is misschien ook geen bekend persoon met duizenden Waalse fans?

Domme actie van die jongerenvoorzitter.

Domme actie van Gilbert.

Lelijke, domme en populistische manier van aankaarten van Theo.

Allen verdienen kritiek. Veel meer kan je er toch niet over zeggen?
 
Rousseau werd nochtans door veel partijleden publiekelijk terechtgewezen na zijn Molenbeekuitspraak.

Ik dacht wel dat deze naar boven ging komen. Neen dus, hij kreeg uit de "eigen partij" kritiek van Hilde Sabbe, toen onafhankelijke op de coalitielijst One.Brussels-Vooruit en ondertussen helemaal verdwenen. En de andere die kritiek uitte was een schepen uit Molenbeek, mss niet geheel onlogisch. Hardly de zwaargewichten uit de partij die hem terechtwezen, toch? Dus het punt blijft terecht imo.

Anderzijds zeg je dus dat Francken met zijn antiwaalse tweet helemaal niet uit de partijbocht gaat en dat de partij het er dus mee eens is. Ik zie daar een communicatiestrategie in, good cop bad cop. Francken voor de brutale tweets, over het randje, om die strekking in de partij tevreden te houden. De Wever, Demir,.. voor de gematigde strekking in de partij die zich kan sussen met "ja, dat is Theo he niet heel de partij".
Je maakt me niet wijs dat die van Francken niet beredeneerd is en niet via de partijtop gepasseerd is. Misschien niet verbatim die specifieke tweet maar Francken zal echt wel van de communicatiedienst heel goed te horen hebben gekregen (algemeen dan) wat wel en niet kan.

Ik ben er niet helemaal van overtuigd dat elke tweet van Francken langs de partijtop passeert vooraleer te posten. Het kan hé, maar ik heb daar geen idee van eigenlijk. Maar dat het past in hun strategie om de wat extremere, meest Vlaams-nationalistische zijde van hun partij en publiek te paaien is zeker zo. Idd, een soort good cop - bad cop strategie. Vandaar, om hem echt publiekelijk terecht te wijzen gaat hij al serieus uit de bocht moeten gaan.

Het artikel in Humo van Rousseau met die Molenbeek uitspraken is ook door hun partijtop goedgekeurd, maar ook daar zullen er wellicht leden zijn geweest die het anders zouden hebben verwoord, ook al zijn ze niet publiekelijk tegen hem in gegaan.
 
Rousseau werd nochtans door veel partijleden publiekelijk terechtgewezen na zijn Molenbeekuitspraak.
Anderzijds zeg je dus dat Francken met zijn antiwaalse tweet helemaal niet uit de partijbocht gaat en dat de partij het er dus mee eens is. Ik zie daar een communicatiestrategie in, good cop bad cop. Francken voor de brutale tweets, over het randje, om die strekking in de partij tevreden te houden. De Wever, Demir,.. voor de gematigde strekking in de partij die zich kan sussen met "ja, dat is Theo he niet heel de partij".
Je maakt me niet wijs dat die van Francken niet beredeneerd is en niet via de partijtop gepasseerd is. Misschien niet verbatim die specifieke tweet maar Francken zal echt wel van de communicatiedienst heel goed te horen hebben gekregen (algemeen dan) wat wel en niet kan.
Dan kunnen we dat dan toch ook zeggen van Vooruit he. Die kritiek van de andere partijleden kan ook via de partijtop gepasseerd zijn, met ondertussen Connor die eens een stoute uitspraak doet om toch maar de rechtsere mening terug naar vooruit te halen. Nogal veel zaken gebaseerd op vermoedens.
 
@stungunner @nestorius Fair enough, ook bij andere partijen is er nagedacht over een communicatiestrategie. Het punt blijft dat er in het geval van Francken zo goed als nooit kritiek of nuancering uit de eigen rangen komt. Je mag zijn standpunt dus, en dat was waar het initieel om ging, dus wel degelijk zien als een partijstandpunt en gedragen binnen de partij. Als Francken met deze degoutante tweet (en zijn andere voze tweets) niet hard uit de bocht ging om terechtgewezen te worden of minstens een nuancering vanuit de partij, zegt dat dat de partij er ok mee is.
Uitschuivers bij andere partijen leveren kritiek dan wel nuancering op. Je kan dan nog denken dat het in de communicatiestrategie past, er wordt wel kritiek geleverd en genuanceerd - iets wat hier absoluut niet gebeurt.
 
(digitale) Scheet in een (digitale) fles. HLN.be pikt op, krijgt veel interacties en kassa kassa met de clicks. Meer niet, toch? Of gaan we elke provocerende tweet van Francken een artikel en bijhorende discussie gunnen? Want dan zijn we 24/7 bezig.
 
Ach ja. Voor mijn part gebruikt Gilbert in zijn privéwoning de Vlaamse vlag als WC papier.
Ik ga daar niet wakker van liggen. Iedereen doet wat ie wil. (privé)

Maar zo'n zaken publiek ergens posten is natuurlijk nooit slim. Dan pikt onze goeie vriend Theo dat wel op en maakt men er een Vlaamse milieuramp van.
 
Maar dan ga je dus opnieuw voorbij aan de connotatie die de Vlaamse vlag bij velen heeft, iets wat de Waalse vlag helemaal niet heeft. Bij Gilbert is het zeer plausibel dat hij ermee verwijst naar een ideologie, niet naar een volk. Je gaat zoiets maar weinigen kunnen wijsmaken met de Waalse vlag.

Ter info:
Contacté par nos soins, l’ancien champion, aujourd’hui consultant media très apprécié, concède un peu de maladresse mais réfute avoir voulu exprimer une quelconque opinion politique. Il a d’ailleurs tenu à préciser le sens de la caricature.
« Il n’y a aucun message ou sous-entendu à percevoir, aucune connotation politique à y trouver. Il s’agit seulement d’une caricature qui avait été réalisée par un artiste flamand après mon succès au Tour des Flandres (2017), dans le maillot de champion de Belgique » situe le Remoucastrien, dont l’attachement au pays est connu de tous, et depuis très longtemps -faut-il rappeler que Phil a effectué une partie de ses classes de jeune coureur en Flandre et qu’il a très vite parlé le néerlandais ? « À l’époque, tout le monde avait trouvé le symbole très fort : un Wallon qui gagne le Ronde, 30 ans après Claudy Criquielion, avec le noir-jaune-rouge sur le dos, il n’y avait rien de plus beau pour exprimer mon attachement à la Belgique. » « Ressortir cette caricature pour le 21 juillet a peut-être été un choix malheureux, je m’en suis rendu compte après coup et m’en excuse auprès d’amis néerlandophones qui auraient pu être interpellés par ce choix d’image. Vous le savez, mes amis sont tout autant flamands que wallons et avant tout, dans mon cœur, ils sont belges. Je suis très, très loin des débats séparatistes et régionaux de notre pays. »

Met andere woorden: hij is gewoon stom, dus...
(en verwees niet naar een ideologie).
 
Ik kan niet wachten op de reactie van Francken waarin hij de excuses aanvaardt en toegeeft overreageerd te hebben 😊
 
Gohja, moeten we wakker liggen van de mening van een koereur -iemand die zijn prioriteiten dus bij training i.p.v. scholing heeft gelegd-

Sta me toe vooral deze reactie te zien als een absoluut dieptepunt…
Ik weet niet wat uw exacte bedoeling is, maar zoals het er hier staat is het van extreem laakbaar niveau.

Wat jij dus wilt zeggen is dat iemand waarvan jij persoonlijk, voor alle duidelijkheid, denkt dat hij zich enkel maar heeft gericht op fietsen. En dus geen scholing heeft genoten, of dat is toch wat je zegt, en wat je nog eens kracht bijzet door smalend “koereur” te zetten in plaats van coureur wat het correcte Nederlandse woord is.
Dat we ons van, mocht hij een mening hebben, hem niet veel moeten aantrekken want het is toch maar een lompe “koereur”. Dus enkel maar geschoolde mensen mogen een uitspraak doen die van waarde is? En vanaf welke scholingsgraad denkt meneer dan dat het veroorloofd is? En zijn dan alle diploma’s evenwaardig?
Of zou het misschien kunnen, heel misschien, dat graad van scholing niet altijd samenkomt met politieke en maatschappelijke kennis? En dat we de mening van ieder, los van graad van scholing, ernstig moeten nemen?

Waarom pikt men dit op? Dat is duidelijk omdat Gilbert een publiek figuur is.
En als publiek figuur draag je nu eenmaal een maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Uw politieke uitspraken dragen verder dan die van uw buurman die geen publiek figuur is. Of dat zou iemand die een ander beschuldigd van niet opgeleid te zijn toch moeten weten denk je dan.

In dit geval gaat het over een ongelukkige verkeerde inschatting. Francken overdrijft hier.
 
Laatst bewerkt:
Sta me toe vooral deze reactie te zien als een absoluut dieptepunt…
Ik weet niet wat uw exacte bedoeling is, maar zoals het er hier staat is het van extreem laakbaar niveau.

Wat jij dus wilt zeggen is dat iemand waarvan jij persoonlijk, voor alle duidelijkheid, denkt dat hij zich enkel maar heeft gericht op fietsen. En dus geen scholing heeft genoten, of dat is toch wat je zegt, en wat je nog eens kracht bijzet door smalend “koereur” te zetten in plaats van coureur wat het correcte Nederlandse woord is.
Dat we ons van, mocht hij een mening hebben, hem niet veel moeten aantrekken want het is toch maar een lompe “koereur”. Dus enkel maar geschoolde mensen mogen een uitspraak doen die van waarde is? En vanaf welke scholingsgraad denkt meneer dan dat het veroorloofd is? En zijn dan alle diploma’s evenwaardig?
Of zou het misschien kunnen, heel misschien, dat graad van scholing niet altijd samenkomt met politieke en maatschappelijke kennis? En dat we de mening van ieder, los van graad van scholing, ernstig moeten nemen?

Waarom pikt men dit op? Dat is duidelijk omdat Gilbert een publiek figuur is.
En als publiek figuur draag je nu eenmaal een maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Uw politieke uitspraken dragen verder dan die van uw buurman die geen publiek figuur is. Of dat zou iemand die een ander beschuldigd van niet opgeleid te zijn toch moeten weten denk je dan.

In dit geval gaat het over een ongelukkige verkeerde inschatting. Francken overdrijft hier.
Wat ik wil zeggen is dat de meerwaarde van de mening van eender welke Jan Lul over een topic waar hij niets mee te maken heeft 0 is. De wereld zou een betere plaats zijn moest daar geen nieuwscyclus rond ontstaan. Dat je die boodschap niet uit mijn toch al korte post kon halen is een beetje triest.

Dat het antwoord van Gilbert neerkomt op het feit dat hij eigenlijk iets postte zonder nadenken lijkt me dat punt nog te versterken.

Dat je ons dan even komt informeren dat men dit oppikt omdat Gilbert een publiek figuur is, is overbodig hoor, zo ver was iedereen in deze thread al. Eerlijk gezegd, een overbodige, arrogante post naast de kwestie. Maar goed, toch eens kunnen uithalen zeker. :unsure:
 
Sta me toe vooral deze reactie te zien als een absoluut dieptepunt…
Ik weet niet wat uw exacte bedoeling is, maar zoals het er hier staat is het van extreem laakbaar niveau.

Wat jij dus wilt zeggen is dat iemand waarvan jij persoonlijk, voor alle duidelijkheid, denkt dat hij zich enkel maar heeft gericht op fietsen. En dus geen scholing heeft genoten, of dat is toch wat je zegt, en wat je nog eens kracht bijzet door smalend “koereur” te zetten in plaats van coureur wat het correcte Nederlandse woord is.
Dat we ons van, mocht hij een mening hebben, hem niet veel moeten aantrekken want het is toch maar een lompe “koereur”. Dus enkel maar geschoolde mensen mogen een uitspraak doen die van waarde is? En vanaf welke scholingsgraad denkt meneer dan dat het veroorloofd is? En zijn dan alle diploma’s evenwaardig?
Of zou het misschien kunnen, heel misschien, dat graad van scholing niet altijd samenkomt met politieke en maatschappelijke kennis? En dat we de mening van ieder, los van graad van scholing, ernstig moeten nemen?

Waarom pikt men dit op? Dat is duidelijk omdat Gilbert een publiek figuur is.
En als publiek figuur draag je nu eenmaal een maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Uw politieke uitspraken dragen verder dan die van uw buurman die geen publiek figuur is. Of dat zou iemand die een ander beschuldigd van niet opgeleid te zijn toch moeten weten denk je dan.

In dit geval gaat het over een ongelukkige verkeerde inschatting. Francken overdrijft hier.

Een ongelukkige verkeerde inschatting. Kom zeg. Als er nog iets van subtiliteit in had gezeten misschien. Of een zinspeling.

Maar een cartoon van jezelf maken met beide voeten breed grijnzend op de vlag van een landsdeel. Dat is geen "oepsie". Kom.
 
Maar een cartoon van jezelf maken met beide voeten breed grijnzend op de vlag van een landsdeel.
Je bedoelt: een cartoon door een nota bene Vlaamse artiest uit 2017 reposten, toen gemaakt naar aanleiding van de ronde van Vlaanderen omdat het toen grappig was dat er een Waal die ronde won. Hij zegt zelf dat toen hij zij net omwille van die stiekeme ironie, hij zich op en top Belg voelt.

Misschien toch even deze link die intussen al enkele dagen hier gepost is, lezen voor je uit je krammen schiet.
 
Wat ik wil zeggen is dat de meerwaarde van de mening van eender welke Jan Lul over een topic waar hij niets mee te maken heeft 0 is.
En wie gaat dan bepalen welke topics dan wel voor u van toepassing zijn?
Bepaal jij dat?
Want nu doe je weer exact hetzelfde, je zegt dat Gilbert niks met het topic te maken heeft en we zijn mening niet relevant moet achten. En dat is dan puur op basis van dat de man zijn beroep coureur was? En dat hij geen diploma hoger onderwijs heeft?
Of hoe moet ik dat dan zien? Wanneer mag je u dan wel uitspreken over het topic?

De wereld zou een betere plaats zijn moest daar geen nieuwscyclus rond ontstaan. Dat je die boodschap niet uit mijn toch al korte post kon halen is een beetje triest.

Dat je ons dan even komt informeren dat men dit oppikt omdat Gilbert een publiek figuur is, is overbodig hoor, zo ver was iedereen in deze thread al.
Dus eerst zeg je dat men daar geen nieuwscyclus over moet starten en een alinea verder zeg je dat iedereen al mee was waarom het opgepikt wordt door zijn publieke functie. Je spreekt jezelf tegen.
In die context is het dus logisch dat dit opgepikt wordt en dat er aandacht aan besteed wordt. Temeer omdat het op het eerste zicht een politiek statement is.
En voor een politiek statement, zijnde dat je tegen een splitsing van België bent, hoef je niet gestudeerd te hebben.
Dat Gilbert dit niet zo bedoeld heeft dat kan zo zijn, maar dat bewijst eens te meer waarom je als publiek figuur zeer voorzichtig moet zijn met wat je juist publiceert.

Dat jij van mening bent dat gezien zijn vorige job en het feit dat hij geen hoger onderwijs diploma heeft zijn standpunt of mening te negeren is dat is laakbaar. Dat we hier dan maar geen aandacht aan moeten besteden want hij zal niet nagedacht hebben of kan niet nadenken over die topic.
En dan maak je nog eens een veralgemening naar “elke Jan Lul die niks met het topic te maken heeft”, en als voorbeeld neem je u buurman.
En vooral dat dit uw eerste reactie is, het maar nen koureur eh, niet lang naar school geweest, dat is zeker laakbaar en als dat uw kijk is op de zaken toch vrij verontrustend.

Een ongelukkige verkeerde inschatting. Kom zeg. Als er nog iets van subtiliteit in had gezeten misschien. Of een zinspeling.

Maar een cartoon van jezelf maken met beide voeten breed grijnzend op de vlag van een landsdeel. Dat is geen "oepsie". Kom.
Voor alle duidelijkheid is dat niet mijn mening, maar hoe mensen het willen wegzetten.
Voor mij is dit ook wel meer dan alleen oepsie. Toch zeker voor een publiek figuur.
Ik zie ook niet in hoe dit past in de zin van de nationale feestdag. Of hoe je kan denken dat dit past.
Ik zie ook niet in hoe dit past in het kader van de ronde van Vlaanderen. Of hoe het grappig is dat een Waal de ronde van Vlaanderen wint. Alsof de ronde van Vlaanderen een Vlaams-nationalistische koers is….
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan