PC upgraden — wat juist?

iCruysberghs

Redacteur
Crowdfunder FE
Ik heb een aantal jaar geleden een pc laten bouwen bij Alternate maar hij begint hier en daar toch wat steken te laten vallen. Ik game op high/ultra, 1440p (1080p bij stutter) en haal graag 60 fps, maar hoger mag altijd. Ray tracing is absoluut geen must. Qua budget blijf ik liever onder de € 1000 indien mogelijk. Ken er alleen te weinig van om te weten wat ik moet upgraden en wat compatibel is met elkaar etc.

Huidige specs:
UserBenchmarks:
CPU: AMD Ryzen 5 2600 - 65.3%
GPU: Nvidia GTX 1660 - 64.7%
SSD: Crucial BX500 240GB - 26.6%
HDD: WD Blue 1TB (2012) - 44.6%
HDD: Seagate Barracuda 2TB (2018) - 56.3%
HDD: Seagate Expansion HDD 5TB - 24.3%
RAM: G.SKILL Aegis DDR4 2666 C19 2x8GB - 78.1%
MBD: MSI B450-A PRO (MS-7B86)
 
Laatst bewerkt:
Om het max nog uit je huidige moederbord te halen zou ik opteren voor een 5800X3D & een 7800 XT als raytracing geen must is. Anders een RTX 4070 maar dan zit je 100 euro duurder (voor tripple fan, voor dual fan is het iets goedkoper).

Wat voor voeding gebruik je nu? En gelieve geen gebruik te maken van de userbenchmark website. Die zijn anti AMD tot het toxische toe.
 
Om het max nog uit je huidige moederbord te halen zou ik opteren voor een 5800X3D & een 7800 XT als raytracing geen must is. Anders een RTX 4070 maar dan zit je 100 euro duurder (voor tripple fan, voor dual fan is het iets goedkoper).

Wat voor voeding gebruik je nu? En gelieve geen gebruik te maken van de userbenchmark website. Die zijn anti AMD tot het toxische toe.
Ik heb nu Corsair VS550 als voeding. Wat is het verschil tussen 4070 met dual & triple fan?

Eventueel nieuwe voeding, fresh Windows install op een 1- of 2TB NVME en dan zoals hierboven aangegeven een 5800X3D + RTX4070.
Ik heb hier nog een Samsung 980 Pro NVMe SSD liggen in de doos. Zou zo'n nieuwe install veel verschil maken denk je?
 
Ik heb nu Corsair VS550 als voeding. Wat is het verschil tussen 4070 met dual & triple fan?


Ik heb hier nog een Samsung 980 Pro NVMe SSD liggen in de doos. Zou zo'n nieuwe install veel verschil maken denk je?
Idealiter iets betere temperaturen/koeling. Qua prestaties zijn alle verschillende gpu's van éénzelfde lijn quasi hetzelfde.

Betreffende de GPU en CPU combo zou ik toch een upgrade voorzien naar een 80PLUS Gold 750 watt voeding gezien beide componenten meer verbruiken dan uw huidige hardware. In dat geval lijkt mij de AMD kaart interessanter gezien het prijsverschil tussen de 4070, dan kan je dat geld deels in een nieuwe voeding steken.

Die Samsung 980 pro zou ik er dan ook in plaatsen ipv de huidige gezien die zijn lees en schrijfsnelheden meer dan factor 10 hoger liggen. Wat niet wilt zeggen dat dit lineair zal schalen qua snelheid want vanaf een bepaalde treshold merk je daar niet veel van. Maar je huidige SSD heeft maar 540/500 lees/schrijf snelheid, wat niet veel is, wetende dat de huidige ssd m.2's minstens boven de 3000 MB/s gaan.
 
met een 4070 moet hij mogelijks geen nieuwe voeding kopen, verbruikt maar 200 watt. dan is er nog 350 voor de rest en dat lijkt mij wel voldoende. een 7800XT/ andere amd kaarten zitten allemaal rond de 300 watt en dan gaat het een nieuwe voeding worden.

een 5800X 3D fully stressed out gebruikt 200 Watt. dan is er nog 150 voor mobo en wat hdd's.

ik zou allesinds proberen eerst zonder psu upgrade.

smijt ook al die HDD's er uit, scheelt em ook 50 watt. dat gebruikt niemand nog voor games. klassieke harde schijven hebben enkel nog nut in nassen.

met een kwaliteitsvoeding is het zeker geen probleem. die corsair vs series zijn wel shit tier dus het is wat gokken :D
 
Laatst bewerkt:
met een 4070 moet hij mogelijks geen nieuwe voeding kopen, verbruikt maar 200 watt. dan is er nog 350 voor de rest en dat lijkt mij wel voldoende. een 7800XT/ andere amd kaarten zitten allemaal rond de 300 watt en dan gaat het een nieuwe voeding worden.

een 5800X 3D fully stressed out gebruikt 200 Watt. dan is er nog 150 voor mobo en wat hdd's.

ik zou allesinds proberen eerst zonder psu upgrade.

smijt ook al die HDD's er uit, scheelt em ook 50 watt. dat gebruikt niemand nog voor games. klassieke harde schijven hebben enkel nog nut in nassen.

met een kwaliteitsvoeding is het zeker geen probleem. die corsair vs series zijn wel shit tier dus het is wat gokken :D
Ik gebruik die wel voor te gamen… :unsure:
 
ik zou allesinds proberen eerst zonder psu upgrade.
Euhm.. sure.. zijn vooral zaken dat je moet proberen, de cheapass uithangen voor een deftige voeding :unsure:

Amd heeft hoger verbruik omdat die daar zo goed als op gelimiteerd zijn. Bij Nvidia heb je (weliswaar in mindere mate nu) de transient power spikes die je moet opvangen.
 
Euhm.. sure.. zijn vooral zaken dat je moet proberen, de cheapass uithangen voor een deftige voeding :unsure:

Amd heeft hoger verbruik omdat die daar zo goed als op gelimiteerd zijn. Bij Nvidia heb je (weliswaar in mindere mate nu) de transient power spikes die je moet opvangen.

RDNA 3 is gewoon over heel de lijn minder efficient dan ada. Het is maar een 4070, dat is een super zuinige mid range kaart. Ada is een pak zuiniger dan ampere hé.

het is niet dat hij een 4090 probeert...

voordeel van nvidia is ook dat hij dan DLSS heeft en wat kan spelen met RT. waar hij met amd helemaal niet aan moet denken, toch niet met de midrange modellen.

die 100 watt zal hem op jaar basis ook wel een euro of 20 schelen in stroomverbruik :)
 
tergste wat er kan gebeuren is dat em uitvalt tijdens het gamen...
Och ja.. zolang het uw systeem niet is maakt het niet uit blijkbaar. Zou ik zelf nooit riskeren, ook al is het risico miniem. En zou al zeker zoiets niet aanpraten aan iemand die op een forum hulp komt zoeken.
 
Och ja.. zolang het uw systeem niet is maakt het niet uit blijkbaar. Zou ik zelf nooit riskeren, ook al is het risico miniem. En zou al zeker zoiets niet aanpraten aan iemand die op een forum hulp komt zoeken.
kzou het ook niemand aanpraten, maar gij laat het klinken alsof zijn huis in brand zou schieten :laugh:
 
Och ja.. zolang het uw systeem niet is maakt het niet uit blijkbaar. Zou ik zelf nooit riskeren, ook al is het risico miniem. En zou al zeker zoiets niet aanpraten aan iemand die op een forum hulp komt zoeken.
het hangt er allemaal vanaf hoeveel watt die psu op de 12v rail kan zetten. een 550 watt psu kan beter zijn dan een andere van 800w.
 
7800 XT, 5800X3D & Cooler Master GOLD 750 besteld. :) heel benieuwd naar, zal hopelijk een wereld van verschil zijn tov mijn 2600/GTX 1660.
 
Laatst bewerkt:
Fuck. Net pc binnengebracht bij lokale handelaar, en hij denkt dat mijn mobo niet compatibel is met de 5800X3D. Hoe of waar kan ik dat checken?
 
Die staat wel in de lijst van compatibiliteit.
Untitled.png


Oude cpu er in steken, BIOS update uitvoeren naar 7B86vAH en de nieuwe er terug in.
 
Die staat wel in de lijst van compatibiliteit.
Untitled.png


Oude cpu er in steken, BIOS update uitvoeren naar 7B86vAH en de nieuwe er terug in.
Kan je mij die link doorsturen? Zou stom zijn om een nieuw mobo te kopen want had een budget vooropgesteld. Hij zegt dus effectief dat het niet compatibel is…
 
Laatst bewerkt:
Kan je mij die link doorsturen? Zou stom zijn om een nieuw mobo te kopen want had een budget vooropgesteld. Hij zegt dus effectief dat het niet compatibel is…
Gewoon de officiële site van MSI. https://www.msi.com/Motherboard/B450-A-PRO/support#cpu

Als je bij 'Core Name' sorteert op Vermeer zie je die direct staan in de lijst. Op mijn browser werkt die zoekfunctie niet, maar als ik op mijn smartphone op die pagina zoek naar '5800' komt de X3D mooi in het resultaat te staan.

Plaats je oude CPU er terug in. Neem een usb stick, formateer die naar een FAT32 filesystem, download de bios driver (versie 7B86vAH want die nieuwste is nog in beta) en zet die ene file (niet het .zip bestand) op de stick. Raadpleeg eventueel de handleiding van je mobo om te kijken of er voorkeur is van een usb slot om de bios update uit te voeren. Steek die stick er in, ga in de BIOS zoeken naar M-Flash ofzo, selecteer je usb stick en huppakee. Daarna moet de 5800X3D perfect werken. Hier een youtube vid ter duiding.

Ofwel kent die lokale handelaar er niets van, ofwel is een halve minuut opzoekwerk te veel moeite gevraagd. In beide gevallen zou ik daar niet meer binnen wandelen voor zijn service.
 
Terug
Bovenaan