Update game pc

Tazz_DeMazz

New member
Heb voor deze nog even een account aangemaakt. Heb in de 9lives dagen van dit forum gebruik gemaakt van de deskundigen hier om mijn game pc samen te stellen. Dat is heel goed gelukt. Heb een op maat gemaakte build gekregen binnen mijn budget. Iemand van het forum hier heeft de pc ook in elkaar gestoken. Dat zal wel Ascari geweest zijn vermoed ik alhoewel ik het me niet meer helemaal kan herinneren.

Hoe dan ook. We zijn 3-4 jaar verder en het is tijd voor een update. De serie 4000 is uitgekomen waardoor de 3000 gpu's betaalbaarder zijn geworden. Black friday is in aantocht alsook de feestdagen. Lijkt me dus het ideale moment om voor en pc update te gaan.

Alleereerst de build zoals die nu is:

AMD Ryzen 5 2600 processor
Asrock B450M PRO4-F moederbord
Corsair Builder CX450M PSU / PC voeding
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3000 Geheugenmodule
INNO3D GeForce GTX 1660 Super Twin X2 6G Videokaart
Kingston A400 240GB M.2 SSD
Seagate HDD 3.5" 1TB ST1000DM010 BarraCuda
Sharkoon V1000 WINDOW Micro ATX Behuizing

Heb al wat research gedaan. Ik voorzie een budget van 800 euro ongeveer voor de update. Zoals ik het versta zou mijn moederbord geen upgrade nodig hebben Dus het zou enkel om de cpu en gpu gaan.

CPU dacht ik aan AMD Ryzen 7 5800x.
Gpu dacht ik aan rtx 3060.

Wat denken julie hiervan zouden jullie hier iets aan toevoegen en wijzigen.
Ik hoor het graag. :)
 
Denk dat ik dat inderdaad wel was. Kan mij er nog iets van herinneren 😅.

Hou wel rekening mee dat die 'goedkopere' B450 borden wel wat mindere VRM's hebben. Dus een 5800X zal misschien net wel of net net niet gaan. Zou dan eerder naar een 5600X ofzo zien.

Voor die 3060 zal je ook wel een zwaardere voeding moeten hebben, om toch wat marge te hebben. Volgens Nvidia heeft een 3060 minimum een 650W voeding nodig. Die 5000-reeksen verbruiken ook wat meer dan je huidige CPU.

Omdat je huidige build wat cheaper moest zijn is er helaas niet veel marge geweest om zwaar te upgraden in de toekomst.

Heb 2 lijstjes gemaakt dat je de prijzen kan zien. Ene is een 5600X met 3060 en een nieuwe PSU, de andere is met 5800X, 3060, een beter mobo en een andere PSU.


 
Oude verkopen en nieuwe in de plaats lijkt me hier the way to go.

Voor je oude krijg je makkelijk 300, wat je dus een budget van 1100 EUR zou geven.

Daarvoor zou ik iets maken op basis van:
- B660
- 12400F
- Aftermarket koeler
- 2 x 8GB ddr4 3600
- 1TB NVME
- RTX3060
 
Denk dat ik dat inderdaad wel was. Kan mij er nog iets van herinneren 😅.

Hou wel rekening mee dat die 'goedkopere' B450 borden wel wat mindere VRM's hebben. Dus een 5800X zal misschien net wel of net net niet gaan. Zou dan eerder naar een 5600X ofzo zien.

Voor die 3060 zal je ook wel een zwaardere voeding moeten hebben, om toch wat marge te hebben. Volgens Nvidia heeft een 3060 minimum een 650W voeding nodig. Die 5000-reeksen verbruiken ook wat meer dan je huidige CPU.

Omdat je huidige build wat cheaper moest zijn is er helaas niet veel marge geweest om zwaar te upgraden in de toekomst.

Heb 2 lijstjes gemaakt dat je de prijzen kan zien. Ene is een 5600X met 3060 en een nieuwe PSU, de andere is met 5800X, 3060, een beter mobo en een andere PSU.


Toekomst gericht wat zou de beste optie zijn? Om de 3-4 jaar updaten lijkt me ideaal. Zit er een groot verschil tussen die 5600 en 5800?
Ook wat prijzen betreft. Loont het om nog even te wachten om deze te kopen? Zie je die prijzen komende weken nog zakken met black friday en feestdagen in zicht of zal het dit wat zijn wat betreft prijzen?

@2die4: waar zet je zo'n oudere pc het best te koop om aan die 300 te raken?
 
Toekomst gericht wat zou de beste optie zijn? Om de 3-4 jaar updaten lijkt me ideaal. Zit er een groot verschil tussen die 5600 en 5800?
Ook wat prijzen betreft. Loont het om nog even te wachten om deze te kopen? Zie je die prijzen komende weken nog zakken met black friday en feestdagen in zicht of zal het dit wat zijn wat betreft prijzen?

@2die4: waar zet je zo'n oudere pc het best te koop om aan die 300 te raken?

Scheelt niet heel veel op gebied van gaming, scheelt nog geen 10% qua fps. Je hebt wel 2 cores meer met die 5800X.

Black Friday in België is echt een scam. Een week of 2 ervoor trekken ze de prijzen omhoog en op de dag zelf geven ze zogezegd 'korting', terwijl de prijs dezelfde is als 2 weken ervoor.
Prijzen zullen hoogstwaarschijnlijk nog een beetje zakken, maar zal niet veel schelen (don't quote me on it).

Ik zou je PC zeker niet verkopen, je hebt een goede basis. Enkel als je zwaarder wil gaan zal je iets meer moeten upgraden.
 
Scheelt niet heel veel op gebied van gaming, scheelt nog geen 10% qua fps. Je hebt wel 2 cores meer met die 5800X.

Black Friday in België is echt een scam. Een week of 2 ervoor trekken ze de prijzen omhoog en op de dag zelf geven ze zogezegd 'korting', terwijl de prijs dezelfde is als 2 weken ervoor.
Prijzen zullen hoogstwaarschijnlijk nog een beetje zakken, maar zal niet veel schelen (don't quote me on it).

Ik zou je PC zeker niet verkopen, je hebt een goede basis. Enkel als je zwaarder wil gaan zal je iets meer moeten upgraden.
Als de 7000 reeks van AMD uitkomt en de mid range modellen van de 4000 reeks... Zouden de prijzen van de 3000/6000 reeksen dan niet nog wat zakken?
 
Er is ook een 5700X sinds kort: dat is een lager geklokte 5800X met dezelfde TDP als de 5600X.

Het kan ook de moeite zijn om LDLC (FR) in de gaten te houden: daar komen maandelijks nog wel wat RTX 3060 Ti's beschikbaar voor 440 euro en i.t.t. een tijd geleden is het wel doenbaar om er 1 te pakken te krijgen.
 
Scheelt niet heel veel op gebied van gaming, scheelt nog geen 10% qua fps. Je hebt wel 2 cores meer met die 5800X.

Black Friday in België is echt een scam. Een week of 2 ervoor trekken ze de prijzen omhoog en op de dag zelf geven ze zogezegd 'korting', terwijl de prijs dezelfde is als 2 weken ervoor.
Prijzen zullen hoogstwaarschijnlijk nog een beetje zakken, maar zal niet veel schelen (don't quote me on it).

Ik zou je PC zeker niet verkopen, je hebt een goede basis. Enkel als je zwaarder wil gaan zal je iets meer moeten upgraden.
Ok, zal dan meer dan waarschijnlijk voor de eerste optie kiezen als performance-wise er weinig verschil is tussen 5600 en 5800. Ga nog even wachten met kopen en zien wat de prijzen doen. Zie jij het eventueel zitten om de assembly opnieuw te doen? Weet niet of je dit nog steeds doet maar dat ging wel vlot de vorige keer. :)
 
Ok, zal dan meer dan waarschijnlijk voor de eerste optie kiezen als performance-wise er weinig verschil is tussen 5600 en 5800. Ga nog even wachten met kopen en zien wat de prijzen doen. Zie jij het eventueel zitten om de assembly opnieuw te doen? Weet niet of je dit nog steeds doet maar dat ging wel vlot de vorige keer. :)
Doe dat zeker nog 😊. Stuur maar een pm als je alles binnenhebt, dan spreken we verder af.

Was nog vergeten te vragen welke CPU koeler je hebt. Want die kan je best dan ook vervangen. Die 5600X verbruikt wel een beetje meer, dus wordt ook wat warmer.
Een aftermarket CPU koeler is dan mss ook wel het beste dat je erbij neemt.

Zoals deze:

Deze is zowat de enige deftige die in die case past.
 
Laatst bewerkt:
Toekomst gericht wat zou de beste optie zijn? Om de 3-4 jaar updaten lijkt me ideaal. Zit er een groot verschil tussen die 5600 en 5800?
Ook wat prijzen betreft. Loont het om nog even te wachten om deze te kopen? Zie je die prijzen komende weken nog zakken met black friday en feestdagen in zicht of zal het dit wat zijn wat betreft prijzen?

@2die4: waar zet je zo'n oudere pc het best te koop om aan die 300 te raken?
Gewoon op 2dehands en hier te koop zetten.
 
Ik zou je PC zeker niet verkopen, je hebt een goede basis. Enkel als je zwaarder wil gaan zal je iets meer moeten upgraden.

Er is werkelijk niets aan de huidige PC is dat de moeite is om mee te nemen, wetende dat je bij verkoop alles nieuw kan krijgen. Zoiets bijvoorbeeld is slechts € 100 boven budget, dus mits aankoop van een 2dehands RTX3060 perfect haalbaar voor 1100 EUR.
Dit zijn stuk voor stuk betere onderdelen en dan nog eens volledig nieuw, met garantie ...
 
Er is werkelijk niets aan de huidige PC is dat de moeite is om mee te nemen, wetende dat je bij verkoop alles nieuw kan krijgen. Zoiets bijvoorbeeld is slechts € 100 boven budget, dus mits aankoop van een 2dehands RTX3060 perfect haalbaar voor 1100 EUR.
Dit zijn stuk voor stuk betere onderdelen en dan nog eens volledig nieuw, met garantie ...
Behalve dan de GPU. Tweedehands GPU's moet je chance mee hebben. Merendeel blijf ik daar van weg. Tenzij ik echt weet dat er respectvol mee om gegaan is.
 
Behalve dan de GPU. Tweedehands GPU's moet je chance mee hebben. Merendeel blijf ik daar van weg. Tenzij ik echt weet dat er respectvol mee om gegaan is.

Klopt. Selectief zijn bij aankoop is aangewezen. Op Tweakers koop ik enkel bij leden met 5 sterren en > 10 beoordelingen, alsook koop ik enkel kaarten die nog ruim onder garantie (bij een BE of NL-webshop) vallen.
 
Terug
Bovenaan