Overstap naar het onderwijs

Arvy

Member
Crowdfunder FE
Dag allemaal

ik ben nu al enkele maanden naar een nieuwe job aan het zoeken, na ontslag.
Het heeft me de tijd gegeven om te reflecteren over wat ik wel en niet wil doen voor de rest van mijn carrière. Ik ben nu 33 jaar en het lijkt me dan eerder nu het goede moment om het over een andere boeg te gooien dan over 10 jaar.

Ik heb de afgelopen 10 jaren kantoorwerk gedaan (consulting & analyst rollen) maar ik wil niet langer 100% van mijn tijd doorbrengen in meetings of achter mijn laptop. Ik wil effectief iets kunnen doen, of toch voor een groot deel van de tijd.

Eén van de opties is dan de overstap maken naar het onderwijs. Iets waar ik hoe langer hoe meer serieus over nadenk.
Ik ben reeds naar een infomoment hierover geweest van de VDAB, waarbij ook de hogescholen aanwezig waren. Dus het traject is mij wel grotendeels duidelijk.

Maar nu hoop ik mensen te vinden die deze overstap ook gemaakt hebben. En specifiek naar het secundair onderwijs.
Wat ging er goed? Wat ging er minder goed? Wat waren de positieve verrassingen? Wat de teleurstellingen?

Bedankt alvast!

Verwacht reactie van mensen die nooit aan een stabiele job geraakt zijn, deels omdat het gewoon soms lastig is om een TADD te bekomen (hoewel dit nu al véél verbeterd is), maar soms gewoon ook omdat ze niet goed genoeg zijn en daardoor van de ene scholengemeenschap naar de andere gaan of geen verlenging krijgen op het moment dat een nieuwe arbeidsovereenkomst tot een TADD zou leiden, uit vrees dat ze die persoon 'vast' in dienst moeten nemen.

Alvast succes, maar besef dat:
- het héél sterk afhangt van welk vak je zal geven hoeveel kans je op een vlugge vaste benoeming hebt
- het héél sterk afhangt van welke richting je geeft hoe meewerkend kinderen zullen zijn (gecombineerd met het vak, ik vermoed dat een "nutteloos" vak (toch volgens kinderen) zoals Nederlands geven in het arbeidsmarktgerichte finaliteit niet echt altijd een lolletje is.
- het ook sterk afhangt van de regio waar je werkt hoe gemakkelijk je een job zal vinden met een redelijke kans op voltijds.

Terug
Bovenaan