Overgewicht, ondergewicht

Ik blijf me ergens afvragen hoe IF zo populair geworden is. Het is kcal-controle in een ander jasje.
Komt het doordat het organisch het aantal kcal beperkt doordat je minder tijd en momenten hebt om te eten? En je dus het tellen op zich achterwege kan laten - op voorwaarde dat je niet echt het varken uithangt op momenten dat je mag

Er wordt ook soms geclaimd dat door de langere periode van vasten je een positief effect krijgt op je hormoonhuishouding/metabolisme. Maar ik weet niet of dat eigenlijk bewezen is. Zo zijn er ook claims dat geregeld eens 24 of 48 uur vasten zeer gezond zou zijn.

Het laten rusten van het lichaam vooral.
In Limitless op Disney+/Nat Geographic gaat er een hele aflevering over.
Dr Peter Attia is de man die dat allemaal op wetenschappelijke basis onderbouwt als 'longevity scientist'.

Ja, allé niet dat het zo belangrijk is hé maar ik vind dat dus langst geen kanten :D
Aangezien je het weegschaaltje al gevonden hebt, zou het nu wel moeten lukken.

1675176478696.png

Dergelijk overgewicht verheerlijken is hetzelfde als reclame maken met anorexia patiënten, walgelijk.
Wat heeft dat met verheerlijken van obesitas te maken? Ik vermoed dat je al wist dat dikke mensen ook kleren dragen? 🙄
Of mag een merk dat plus size kleren maakt, geen reclame maken? Want dat zal...mensen stimuleren tot obesitas? :unsure:

Wat heeft dat met verheerlijken van obesitas te maken? Ik vermoed dat je al wist dat dikke mensen ook kleren dragen? 🙄
Of mag een merk dat plus size kleren maakt, geen reclame maken? Want dat zal...mensen stimuleren tot obesitas? :unsure:
En ik maar denken dat dikke mensen altijd naakt rondliepen...

Nee, ik heb geen probleem met dikke mensen die reclame maken voor kleren voor dikke mensen. Verheerlijken was misschien wat fout gekozen. Wat me stoort is die opdruk op het t-shirt met "Fat Girl Flow", nee dat is niets om trots op te zijn dat je 30-40 kg te zwaar bent.

Die foto kan je moeilijk nog plus-size noemen. Daar komen wel een paar pluskes aan te pas denk ik dan. :unsure:

En ik maar denken dat dikke mensen altijd naakt rondliepen...

Nee, ik heb geen probleem met dikke mensen die reclame maken voor kleren voor dikke mensen. Verheerlijken was misschien wat fout gekozen.
Oef! 😉
Wat me stoort is die opdruk op het t-shirt met "Fat Girl Flow", nee dat is niets om trots op te zijn dat je 30-40 kg te zwaar bent.
Maar daarmee zeg je eigenlijk dat elke obese persoon zich maar moet wegstoppen? En zeker niet zelfverzekerd rond mag lopen over haar/zijn uiterlijk ONDANKS obesitas?
Da's trouwens iemand die meer dan 30-40kg te veel meesleept. Zou ik me met zo een gewicht zo kleden? Nee. Maar toen ik jonger was en dikker dan ik nu ben, wou ik wel dat ik meer zo een beelden zag zodat ik mezelf niet per definitie inferieur zou moeten voelen omwille van mijn gewicht alleen.

Die foto kan je moeilijk nog plus-size noemen. Daar komen wel een paar pluskes aan te pas denk ik dan. :unsure:
Dat zal idd qua kledingmaat mooi in de 50 vallen. Ikzelf ben met mijn 42 (te vertalen naar een large) ook plussize. "Valt buiten de gewenste maten omdat ze te dik is" lijkt de vertaling wel te zijn van plussize, daar staat geen limiet op naar boven toe...

Er is werkelijk geen enkel voordeel aan overgewicht hé, alleen serieuze nadelen... (zowel qua mentale als fysieke gezondheid, als naar maatschappij toe)
Helemaal mee eens hoor!

Maar veel mensen hangen hun gevoel van zelfwaarde vast aan hun uiterlijk. Mooi= geslaagd; niet "mooi" (te dik, scheve tanden, kaal als twintiger, whatever!) = Ik stel niets voor.
Door ook in de media mensen in allerlei vormen/kleuren/... Te zien, kunnen we makkelijker dat negatieve oordeel over onszelf loslaten.

Ik beweer nergens dat obesitas "perfect gezond is, ook op lange termijn". 😉

De wilskracht is tijdelijk in verwoed gevecht met de bourgondische vraatzucht.

Ik merk dat eens ik echt in de flow raak, de dagelijkse weegmomenten zeer belangrijk zijn. Ik kijk ernaar uit, en ik krijg een rush bij een goed resultaat. Dat is dan weer de stimulans om mij aan mijn calorieënbudget te houden.

Is MyFitnessPal nog steeds beetje de standaard app qua tracking van eten? Of zijn er betere/andere alternatieven tegenwoordig (waarschijnlijk 3-4 jaar geleden dat ik nog een app heb gebruikt om te tracken...)?
Is vooral om gemakkelijk eten & gewicht te tracken, niet meer niet minder. Scanner functie om voedsel te scannen en meteen de waardes te krijgen is natuurlijk wel een dikke plus. Ik herinner mij wel dat het bij MFP vaak toch foute waardes waarden, maar goed, misschien is dat intussen verbetered.

Helemaal mee eens hoor!

Maar veel mensen hangen hun gevoel van zelfwaarde vast aan hun uiterlijk. Mooi= geslaagd; niet "mooi" (te dik, scheve tanden, kaal als twintiger, whatever!) = Ik stel niets voor.
Door ook in de media mensen in allerlei vormen/kleuren/... Te zien, kunnen we makkelijker dat negatieve oordeel over onszelf loslaten.

Ik beweer nergens dat obesitas "perfect gezond is, ook op lange termijn". 😉
Maar als het op gewicht aankomt zou ik toch graag hebben dat, wanneer ik wat verdikt zou zijn, er mij iemand zou zeggen: ola, precies wat goed geleefd de laatsten tijd? Zodat ik er iets aan kan doen. Dat motiveert mij.

Maar als het op gewicht aankomt zou ik toch graag hebben dat, wanneer ik wat verdikt zou zijn, er mij iemand zou zeggen: ola, precies wat goed geleefd de laatsten tijd? Zodat ik er iets aan kan doen. Dat motiveert mij.

Mijn grootvader heeft mij toen het laatste, zachte, tikje gegeven om de klik te maken. Heel persoonlijk en rustig: "ge zou er misschien toch eens iets aan moeten doen..."
Blij dat ik hem nog de resultaten heb kunnen tonen. En hem nog kunnen vertellen heb over mijn eerste marathon - 2 weken voor hij overleed.

Ook wanneer dat meermaals per dag is? :unsure:
- Oei, Anderson, cola? Zou je niet beter de light pakken?
- Aaaah, der wordt getracteerd se! Anderson, uw buikje heeft precies al genoeg gehad he, blijf daar maar af!
- Hebt ge het al gehoord?.Sonia is zwanger. Voor wanneer is 't bij u, Anderson? *Gniffel*

Natuurlijk, als je een paar kg verdikt zal niemand dat soort "toffe" opmerkingen maken, maar ben je obees dan durven mensen zich op dat vlak meer te permitteren. Of wanneer je op korte termijn dik 10kg bent bijgekomen of zo.

Ik herinner me nog goed toen een fucking bejaarde patiënt mijn bureu binnen kwam toen ik een Sultanakoekje aan het eten was, dat die met duidelijke afkeuring liet weten dat ik dat koekje toch beter zou laten liggen. Sommigen permitteren zich gewoon graag veel als het op kritiek op een ander zijn uiterlijk aankomt.

Ik heb nog nooit "de klik" gemaakt door afkeurende commentaar van anderen. Integendeel, de kans is veel groter dat het vernietigend aankomt dan dat het motiverend zal werken.
Ik heb ook een spiegel, ik weet OOK dat ik te veel weeg is dan eerder mijn gedachtengang.

Edit: geldt evengoed voor mensen die echt te mager zijn natuurlijk, die krijgen ook vergelijkbare shit over zich heen.

Laatst bewerkt:
Ah bon se, 1e target is gehaald. Van 1 Januari naar 1 Februari, 84,55 kg naar 80,60 kg. 4 kg kwijtgespeeld.
2e target is op 1 Maart 77,5-78,0kg te halen. Ik vermoed niet dat ik in de 2e maand nog steeds 1kg per week kan kwijtspelen, meeste water zal er ondertussen wel af zijn. 2,5-3 kg moet wel lukken.

Is MyFitnessPal nog steeds beetje de standaard app qua tracking van eten? Of zijn er betere/andere alternatieven tegenwoordig (waarschijnlijk 3-4 jaar geleden dat ik nog een app heb gebruikt om te tracken...)?

3 jaar geleden zeer intensief gebruikt en nu weer echt opgepikt > werkt nog steeds naar behoren en zoals voorheen. Wel iets meer ads :)
Geen idee of er betere concurrenten zijn maar het doet wat ik nodig heb.

Ook wanneer dat meermaals per dag is? :unsure:
- Oei, Anderson, cola? Zou je niet beter de light pakken?
- Aaaah, der wordt getracteerd se! Anderson, uw buikje heeft precies al genoeg gehad he, blijf daar maar af!
- Hebt ge het al gehoord?.Sonia is zwanger. Voor wanneer is 't bij u, Anderson? *Gniffel*

Natuurlijk, als je een paar kg verdikt zal niemand dat soort "toffe" opmerkingen maken, maar ben je obees dan durven mensen zich op dat vlak meer te permitteren. Of wanneer je op korte termijn dik 10kg bent bijgekomen of zo.

Ik herinner me nog goed toen een fucking bejaarde patiënt mijn bureu binnen kwam toen ik een Sultanakoekje aan het eten was, dat die met duidelijke afkeuring liet weten dat ik dat koekje toch beter zou laten liggen.

Ik heb nog nooit "de klik" gemaakt door afkeurende commentaar van anderen. Integendeel, de kans is veel groter dat het vernietigend aankomt dan dat het motiverend zal werken.
Ik heb ook een spiegel, ik weet OOK dat ik te veel weeg is dan eerder mijn gedachtengang.
Neen hé, dat is pesten. Ik had het over: 'je hebt goed geleefd de laatsten tijd hé?'. Dat is iets helemaal anders dan 'laat die cola staan, vetzak'.

Dergelijke commentaar heb ik nog nooit gegeven op iemand. Wel denk ik het vaak. Een collega van mij loopt al 4 jaar rond te klagen en te zagen dat ze te dik staat. Maar zit chips te eten aan haar bureau of drinkt cola en toestanden. Dan denk ik echt vaak van: stop met erover te klagen als je er niets wil aan doen.

Ik geef toe dat ik niet objectief ben. Ik kan heel makkelijk vermageren als ik dat wil en vind dat niet moeilijk. Op dat gebied heb ik een ijzeren zelfdiscipline waardoor ik het moeilijk kan opbrengen voor mensen die de kleine 'highs' (cola, chocolade, frieten,...) voornemen op de grote 'high' (jezelf goed voelen in uw lichaam). Natuurlijk moet uw mindset goed zijn om u daarvoor te engageren en mogen er geen andere, zware struggles in uw leven zijn. Dat begrijp ik dan wel weer.

Zo ken ik ook een koppel die nooit gaan zwemmen met hun kinderen omdat ze beiden veel te zwaar zijn en zich daarvoor schamen. Die mensen zijn begin de 30. Aan die leeftijd dergelijke zaken moeten laten vallen (je leeft maar 1 keer hé) vind ik heel jammer en kan ik niet begrijpen. Die hebben zich daar ook jaren geleden bij neergelegd hé.

Ze maken er zich niet meer dik in.

Jij maakt daar een persoonlijk onderscheid in, ik niet. Bij mij zou dat evengoed binnen komen als "ge hebt u laten gaan, vetzak!" 😬

En zo een dingen laten vallen, doe je niet om wat de weegschaal zegt he, dat laat je vallen omdat je geen zin hebt in priemende blikken, fluistercommentaar,... Mocht de helft van het zwembad daar met een gelijkaardig BMI als hen rondlopen, zouden ze evengoed wel met hun kinderen gaan zwemmen. 😉

Edit: geldt evengoed voor mensen die echt te mager zijn natuurlijk, die krijgen ook vergelijkbare shit over zich heen.
De keren dat ik een opmerking kreeg dat ik te mager was, zorgde dat er gewoon voor dat ik het beter ging verbergen. Kousenbroeken onder mijn broek dragen, heel losse, verhullende kleren, ... Zulke opmerkingen raad ik toch ook niet aan om te maken tenzij je heel dicht bij die persoon staat, en al zeker niet wanneer er andere mensen bij zijn die er geen zaken mee hebben.

Terug
Bovenaan