Overgewicht, ondergewicht

De keren dat ik een opmerking kreeg dat ik te mager was, zorgde dat er gewoon voor dat ik het beter ging verbergen. Kousenbroeken onder mijn broek dragen, heel losse, verhullende kleren, ... Zulke opmerkingen raad ik toch ook niet aan om te maken tenzij je heel dicht bij die persoon staat, en al zeker niet wanneer er andere mensen bij zijn die er geen zaken mee hebben.
Nog nooit zo'n opmerking gemaakt en vraag me toch af wat anderen daarmee proberen te bereiken 🤷‍♂️

En zo een dingen laten vallen, doe je niet om wat de weegschaal zegt he, dat laat je vallen omdat je geen zin hebt in priemende blikken, fluistercommentaar,... Mocht de helft van het zwembad daar met een gelijkaardig BMI als hen rondlopen, zouden ze evengoed wel met hun kinderen gaan zwemmen. 😉
Of dat nu is omdat je geen zin hebt in priemende blikken, fluistercommentaar of gewoon omdat het ongezond is om zo'n BMI te hebben, ik kan gewoon niet begrijpen dat men zich daarbij neerlegt.

Voor alle duidelijkheid: het gaat om mensen met een ongezonde levenstijl hé, geen ziekte of een aandoening.

Of dat nu is omdat je geen zin hebt in priemende blikken, fluistercommentaar of gewoon omdat het ongezond is om zo'n BMI te hebben, ik kan gewoon niet begrijpen dat men zich daarbij neerlegt.

Voor alle duidelijkheid: het gaat om mensen met een ongezonde levenstijl hé, geen ziekte of een aandoening.
Drastische veranderingen in je leven integreren vraagt veel doorzettingsvermogen. Zeker in combinatie met kleine kinderen ontbreekt de energie daarvoor vaak. Het vraagt planning, tijd, soms ook geld,... Zo moeilijk is dat nu ook weer niet toch om te snappen dat dat voor extreem veel mensen moeilijk vol te houden is? Zelfs al dan niet in combinatie met een medische ingreep.
5 kilo kwijtspelen, dat kan idd iedereen.
Maar als je morbide obees bent, ben je NIETS met 5kg. Dan heb je al weken zware inspanningen geleverd vaak zonder enig zichtbaar resultaat. Dus je raakt ontmoedigd, neerslachtig en hervalt in gewoontes die je soms als tientallen jaren meesleept.

Bij mij is de klik pas gekomen toen ik fysiek zware extra last kreeg als prille dertiger. Maar dan spreken de dokters niet over 5 of 10kg, dan spreken ze over 30kg afvallen he. Dat lijkt even realistisch op zo een moment als de Kilimanjaro beklimmen. :unsure:

Nog nooit zo'n opmerking gemaakt en vraag me toch af wat anderen daarmee proberen te bereiken 🤷‍♂️
Ik ga zoveel mogelijk van goede bedoelingen uit (dat ze dus gewoon bezorgd zijn) en steek het op onwetendheid over welke impact hun opmerkingen werkelijk gaan hebben.

Dit ligt intussen ook achter mij, geen ondergewicht meer hierzo. Maar dat heb ik niet aan die commentaren van semi-random mensen te danken. :p

Drastische veranderingen in je leven integreren vraagt veel doorzettingsvermogen. Zeker in combinatie met kleine kinderen ontbreekt de energie daarvoor vaak. Het vraagt planning, tijd, soms ook geld,... Zo moeilijk is dat nu ook weer niet toch om te snappen dat dat voor extreem veel mensen moeilijk vol te houden is? Zelfs al dan niet in combinatie met een medische ingreep.
5 kilo kwijtspelen, dat kan idd iedereen.
Maar als je morbide obees bent, ben je NIETS met 5kg. Dan heb je al weken zware inspanningen geleverd vaak zonder enig zichtbaar resultaat. Dus je raakt ontmoedigd, neerslachtig en hervalt in gewoontes die je soms als tientallen jaren meesleept.

Bij mij is de klik pas gekomen toen ik fysiek zware extra last kreeg als prille dertiger. Maar dan spreken de dokters niet over 5 of 10kg, dan spreken ze over 30kg afvallen he. Dat lijkt even realistisch op zo een moment als de Kilimanjaro beklimmen. :unsure:
Ik zeg het toch, dat ik daar niet objectief in kan zijn. Ik heb ook kinderen en een druk leven. Maar al jaren probeer ik mijn lichaam te verzorgen. Dat ligt ook in vlagen hé, dat ik eens een kg of 3 verspring. Soms train ik periodes 4x per week, soms 1x. Maar of het nu vriest, regent of 't is zomer: ik probeer de continuïteit van mijn trainingen te verzorgen. Moet ik daarvoor om 5u30 opstaan of er om 21u30 nog invliegen, dan doe ik dat. Voeding idem. Hoe zeggen ze dat, het maakt niet uit wat je eet tussen Kerst en Nieuwjaar, maar wel wat je eet tussen Nieuwjaar en Kerst.

Dus ja, voor mij is dat wel moeilijk te snappen.

In één keer 30 kg afvallen vraagt inderdaad doorzettingsvermogen, tijd, geld, energie, enz. Maar gezondheid is nu eenmaal het belangrijkste wat er is (imo). Het onderhouden van een gezond gewicht is dan weer zo intens niet.

Een medische ingreep laten uitvoeren zonder onderliggend probleem, dus gewoon omdat je uw levenstijl niet op de rails krijgt, gaat er bij mij al helemaal niet in.

Hier begon ik fysiek ook veel meer last te krijgen. En ook u druk beginnen maken om de stomste dingen zoals als je ergens iets gaat drinken of eten of je wel in de stoel gaat passen. Niet meer naar een pretpark gaan omdat je in sommige attracties niet meer past. En nog een hele hoop dingen waar ik nu niet op kom.

Na al bijna 15+ jaar een strijd met mijn gewicht en talloze afvalpogingen heb ik ervoor gekozen om drastischere hulp in te schakelen. En ik had schrik wat andere daar van zouden vinden of het bestempelen als the easy way out/magic fix. Maar ik doe dit voor mezelf omdat ik gezonder wil zijn en mij eindelijk beter wil voelen in mijn vel en wat andere daar van vinden is eigenlijk hun probleem en niet het mijne :unsure: Want easy is het nog altijd niet en een magic fix ook niet. Enkel heb ik nu niet 24/7 meer honger/goesting in eten en als ik nu een gezonde maaltijd klaarmaak heb ik genoeg na mijn portie. Vroeger had ik na 1 deftig bord nog altijd niet genoeg (of zat ik nooit vol tenzij ik extreem veel at) en was het continue een strijd waardoor ik na x aantal maanden in mijn afvalpogingen het mentaal niet meer aankon.

Hiermee hoop ik nu eindelijk na al die jaren begonnen te zijn aan een nieuw deel van mijn leven en voor mijn auto-immuunziekte is het ook beter dat ik niet teveel gewicht meesleep.

Hier begon ik fysiek ook veel meer last te krijgen. En ook u druk beginnen maken om de stomste dingen zoals als je ergens iets gaat drinken of eten of je wel in de stoel gaat passen. Niet meer naar een pretpark gaan omdat je in sommige attracties niet meer past. En nog een hele hoop dingen waar ik nu niet op kom.

Hier ben ik zo ook 1 keer echt met de neus op de feiten gedrukt: in Euro Space Center mocht je in een bepaald toestel (zo'n draaiende bol) zitten wanneer je minder dan 100kg woog. Ik zat er ruim boven en mocht er dus niet in, als enige van de collega's. Toch wel even pijnlijk moment. De klik is toen nog niet helemaal gekomen, maar het is wel blijven hangen.

Na al bijna 15+ jaar een strijd met mijn gewicht en talloze afvalpogingen heb ik ervoor gekozen om drastischere hulp in te schakelen. En ik had schrik wat andere daar van zouden vinden of het bestempelen als the easy way out/magic fix. Maar ik doe dit voor mezelf omdat ik gezonder wil zijn en mij eindelijk beter wil voelen in mijn vel en wat andere daar van vinden is eigenlijk hun probleem en niet het mijne :unsure: Want easy is het nog altijd niet en een magic fix ook niet. Enkel heb ik nu niet 24/7 meer honger/goesting in eten en als ik nu een gezonde maaltijd klaarmaak heb ik genoeg na mijn portie. Vroeger had ik na 1 deftig bord nog altijd niet genoeg (of zat ik nooit vol tenzij ik extreem veel at) en was het continue een strijd waardoor ik na x aantal maanden in mijn afvalpogingen het mentaal niet meer aankon.

Vermoed dat je dan over een gastric bypass spreekt? Je moet er niet verder over uitwijden als je dat niet wil hoor.

Het gaat om jouw gezondheid, geluk en welbevinden, dus ik vind niet dat anderen daar iets over te zeggen hebben. We maken allemaal onze eigen keuzes, maar als het eindresultaat is dat je fysiek en mentaal gezond bent, dan kan je daar moeilijk iets tegen in brengen.

Ik heb zelf ook al vaak de vraag gekregen of ik het "zelf" heb gedaan (tegenwoordig minder, want iedereen is nu stilaan al wel gewend aan de "nieuwe" ik) maar ik vind het een kutvraag :)

Overigens ook al een paar keer de vraag gekregen "hoe heb jij het gedaan, ik ga doen wat jij gedaan hebt" om dan een vrij teleurgesteld antwoord te krijgen wanneer ik zeg dat het uiteindelijk gewoon op minder en anders eten aankomt... Alsof er 1 magic bullet bestaat waarmee je happy happy joy joy ineens 30kg gaat vermageren zonder er veel voor te moeten doen.

Vermoed dat je dan over een gastric bypass spreekt? Je moet er niet verder over uitwijden als je dat niet wil hoor.
Ik heb een gastric bypass gehad, van BMI 42 naar 31 gegaan.

Enkele mensen die ik ken zijn tijdens covid ook drastisch (40kg of meer schat ik) vermagerd en dan krijg ik ook te horen: "Die heeft zich ook laten opereren!"
Ja, want iedereen die drastisch afvalt zal er vast wel over "moeten" liegen. 🙈 En zelfs met ingreep blijft het een zware inspanning die je moet leveren he. Niet de eerste 6-18 maand maar daarna lukt eten terug vlotter en als je dan geen knop hebt kunnen omdraaien in aanpassingen, ga je evengoed verdikken.

Hier ben ik zo ook 1 keer echt met de neus op de feiten gedrukt: in Euro Space Center mocht je in een bepaald toestel (zo'n draaiende bol) zitten wanneer je minder dan 100kg woog. Ik zat er ruim boven en mocht er dus niet in, als enige van de collega's. Toch wel even pijnlijk moment. De klik is toen nog niet helemaal gekomen, maar het is wel blijven hangen.
Auch, ik heb ook wel zo'n momenten 😬

Het gaat om jouw gezondheid, geluk en welbevinden, dus ik vind niet dat anderen daar iets over te zeggen hebben. We maken allemaal onze eigen keuzes, maar als het eindresultaat is dat je fysiek en mentaal gezond bent, dan kan je daar moeilijk iets tegen in brengen.

Ik heb zelf ook al vaak de vraag gekregen of ik het "zelf" heb gedaan (tegenwoordig minder, want iedereen is nu stilaan al wel gewend aan de "nieuwe" ik) maar ik vind het een kutvraag :)

Overigens ook al een paar keer de vraag gekregen "hoe heb jij het gedaan, ik ga doen wat jij gedaan hebt" om dan een vrij teleurgesteld antwoord te krijgen wanneer ik zeg dat het uiteindelijk gewoon op minder en anders eten aankomt... Alsof er 1 magic bullet bestaat waarmee je happy happy joy joy ineens 30kg gaat vermageren zonder er veel voor te moeten doen.
In mijn geval een gastric sleeve :unsure:

Soms voel ik me toch nog een grote faal dat het niet zonder is gelukt. Maar ik had geen zin om nog zo jaren door te gaan tot het wel eens of niet lukte en mij nog jaren miserabel te voelen, dingen niet te durven, enzovoorts.
Ondertussen ben ik 25kg kwijt en ik voel het wel aan mijn jeans en ik zie wel bepaalde dingen in de spiegel die veranderd zijn maar mijn algemeen beeld in de spiegel is toch nog altijd hetzelfde. Voor mij is die 25kg nog geen "drastische" verandering als ik naar mezelf kijk omdat ik al ooit op dit gewicht gestaan heb (en zelfs 10kg minder als laagste gewicht) in de laatste jaren.

Is MyFitnessPal nog steeds beetje de standaard app qua tracking van eten? Of zijn er betere/andere alternatieven tegenwoordig (waarschijnlijk 3-4 jaar geleden dat ik nog een app heb gebruikt om te tracken...)?
Is vooral om gemakkelijk eten & gewicht te tracken, niet meer niet minder. Scanner functie om voedsel te scannen en meteen de waardes te krijgen is natuurlijk wel een dikke plus. Ik herinner mij wel dat het bij MFP vaak toch foute waardes waarden, maar goed, misschien is dat intussen verbetered.
MFP zit tegenwoordig wel vol reclames, ik vond die app vroeger veel leuker om te gebruiken.
Loseit vond ik dan toch iets fijner nu (ik vergelijk enkel de gratis versie van beide apps)

Weten dat ik best wat op mijn eten zou beginnen letten/diëten, om het niet uit de hand te laten lopen, maar er op dit moment er gewoon de wilskracht niet voor hebben omdat ik mentaal niet op de juiste plaats zit. Zo'n kak gevoel.

Weten dat ik best wat op mijn eten zou beginnen letten/diëten, om het niet uit de hand te laten lopen, maar er op dit moment er gewoon de wilskracht niet voor hebben omdat ik mentaal niet op de juiste plaats zit. Zo'n kak gevoel.
Op zo een momenten vind ik stabiel blijven ook al een prestatie. :support:

3 jaar geleden zeer intensief gebruikt en nu weer echt opgepikt > werkt nog steeds naar behoren en zoals voorheen. Wel iets meer ads :)
Geen idee of er betere concurrenten zijn maar het doet wat ik nodig heb.

MFP zit tegenwoordig wel vol reclames, ik vond die app vroeger veel leuker om te gebruiken.
Loseit vond ik dan toch iets fijner nu (ik vergelijk enkel de gratis versie van beide apps)
Thanks. Ook iets gelezen dat barcode scanner achter premium zit of gaat zitten bij MFP. Dus ik ga eens LoseIt proberen, ook nog FatSecret tegengekomen als aanrader.

Thanks. Ook iets gelezen dat barcode scanner achter premium zit of gaat zitten bij MFP. Dus ik ga eens LoseIt proberen, ook nog FatSecret tegengekomen als aanrader.

Voorlopig alleszins nog niet. Zonet nog een product gescand zonder problemen.
Ook qua reclame valt dat wel mee, ge kunt dat gelijk sluiten/wegklikken. Niet zoals bij YouTube dat je 5-15 seconden moet wachten ofzo.

Terug
Bovenaan