Overgewicht, ondergewicht

Zijn hier mensen die Keto doen? Dat schijnt heel goed te zijn voor diabetici en aangezien dit denk ik mijn laatste echte grote kans is om slimline(r) Squid te worden, zou ik het wel proberen… maar ik snap er de botten van.

Zijn hier mensen die Keto doen? Dat schijnt heel goed te zijn voor diabetici en aangezien dit denk ik mijn laatste echte grote kans is om slimline(r) Squid te worden, zou ik het wel proberen… maar ik snap er de botten van.

Er zijn er hier wel (geweest).

Je doet ermee wat je wil, maar ik ben geen grote voorstander. De meeste verhalen die ik ervan hoor (en zie in de nabije kring) zijn eerst wild positief ("ik ben 6 kg kwijt op 3 weken!"), vallen daarna terug op het vroegere eetpatroon en komen het meeste terug bij de maanden erna.

Ik zie ook niet direct waarom eender welk moment in je leven de laatste kans zou zijn. Je eetpatroon duurzaam en blijvend veranderen kan je op elk ogenblik en zal je vroeg of laat richting je gewenst gewicht duwen.

Laatst bewerkt:
Er zijn er niet wel (geweest).

Je doet ermee wat je wil, maar ik ben geen grote voorstander. De meeste verhalen die ik ervan hoor (en zie in de nabije kring) zijn eerst wild positief ("ik ben 6 kg kwijt op 3 weken!"), vallen daarna terug op het vroegere eetpatroon en komen het meeste terug bij de maanden erna.

Ik zie ook niet direct waarom eender welk moment in je leven de laatste kans zou zijn. Je eetpatroon duurzaam en blijvend veranderen kan je op elk ogenblik en zal je vroeg of laat richting je gewenst gewicht duwen.
Het ‘peurke’ dat ik gepakt heb met de diabetes diagnose, ik wil heel graag van de prikken af en naar pillen kunnen overgaan (zal natuurlijk ook volgende maand al niet zijn) en dan zou dit - naar ik hoor - wel iets kunnen zijn. Ik ben bij de diëtiste van het ziekenhuis geweest, vriendelijk mens maar echt weinig nuttigs te vertellen. Mijn ouders zijn resp. 64 en 62 geworden, ik ben er nu 42, ik voel wel wat druk nu om de boel om te draaien.

Het ‘peurke’ dat ik gepakt heb met de diabetes diagnose, ik wil heel graag van de prikken af en naar pillen kunnen overgaan (zal natuurlijk ook volgende maand al niet zijn) en dan zou dit - naar ik hoor - wel iets kunnen zijn. Ik ben bij de diëtiste van het ziekenhuis geweest, vriendelijk mens maar echt weinig nuttigs te vertellen. Mijn ouders zijn resp. 64 en 62 geworden, ik ben er nu 42, ik voel wel wat druk nu om de boel om te draaien.
De realiteit is dat het niet gaat om keto 'eens te proberen', want op die manier lukt dit dieet niet, en eerlijk gezegd lukt geen enkel dieet op deze manier. Je moet niet mikken op een tijdelijke gedrags- en voedingswijziging, want de beslissing die je nu moet maken gaat uw leven voor de komende 50 jaar moeten bepalen. Termen als 'een dieet proberen' zullen gewoon niet lukken omdat je het op die manier als een tijdelijk gegeven bekijkt, tijdelijk tot als je wat kilo's kwijt bent en vervolgens er mee kan stoppen.

De vraag die ik dan heb: Zie je jezelf een keto-dieet/levensstijl aanhouden voor de komende 50 jaar? Dat lijkt me weinig realistisch en de succesverhalen hierin zijn quasi nihiel.

Dit kan nogal direct en streng overkomen, maar ik heb zelf 10 jaar geleden ook die beslissing gemaakt of moeten maken. Tot dan talrijke pogingen ondernomen (weight watchers, dietiste,...) en telkens hetzelfde resultaat: een korte neerwaartse spiraal en dan gedacht dat het doel geslaagd was. Allen hadden ze 1 zaak gemeen: een jaar later woog ik meer dan ervoor. Intussen ben ik wel sterk vermagerd (van 150 naar 90 kg) 10 jaar geleden, en ben er intussen een 8-tal op hetzelfde gewicht dus kan wel spreken van een succes-verhaal. Het enige verschil is dat ik nu, 8 jaar later, nog altijd een andere levensstandaard en voedingspatroon heb dan vroeger, en dat ik daar bewust mee bezig ben en ga moeten zijn voor de komende 50 jaar.

Ik heb ervaring met twee diabetici in de nabije familie, waardoor ik zelf ook beter moet opletten. En ik kan je toch echt wel aanraden om naar een diëtist te gaan met die vragen. Als die van het ziekenhuis niet hielp, zoek dan een andere. Al is het maar voor een paar maanden om je op weg te helpen.

Experimenteren met diëten kan werken, kan fijn zijn, kan nut hebben. Maar bij diabetes is het "spelen" met wat je binnenkrijgt gevaarlijk. Dat zou ik echt niet toevertrouwen aan dr. Google (of dr. Beyondgaming). Als het type 1 is, kan dat eindigen in de Spoed.

Eén ding kan ik wel al zeggen, naar wat ik tweedehands heb gezien bij de diabetici in mijn omgeving, en dat is dat die extreme diëten bijna nooit een goed idee zijn. Keto volledig volgen (in ketose gaan) kan echt gevaarlijk zijn. Los van of ze goed zijn of helpen bij gezonde mensen, gewoon carrement dingen schrappen, is niet slim voor diabetici. Een veel evenwichtiger voedingspatroon is nodig. En je moet het tweedelig zien: Het ene stuk is wat je mag/moet eten voor je ziekte. Het andere stuk is afvallen en gezonder worden zodat je lichaam beter functioneert en je ziekte iets sluimerends wordt op de achtergrond.

En daarvoor zijn twee verschillende dingen nodig. Dat eerste ga je in meer of mindere mate levenslang moeten doen. Dat tweede niet zo. Dat is niet makkelijk, en dat duurt een hele poos, maar beide diabetici in mijn omgeving zijn wel naar een spuitloze type 2 gegaan, en eentje ervan is "genezen". Die doet nu wat hij wil, maar snapt wel dat er een bovengrens aan is. Maar daarover heeft hij wel twee jaar gedaan, met pakweg 9 maanden van een strikt voedingspatroon (met aanzet van diëtist).

Het komt vaak neer op de simpele dingen: Genoeg van alles, en van niks te veel. 1/4 van je bord vlees, 1/4 rijst/aardappelen/linzen..., 1/2 groenten. Je hebt wel degelijk nog koolhydraten nodig, je lichaam heeft echt nog suikers nodig. Maar als je ze binnenkrijgt in de juiste hoeveelheden (MyFitnessPal kan daarbij helpen, eens je die weet), en gecombineerd met de juiste voedingsstoffen (vezels, eiwitten...), ga je er minder van nodig hebben om voldaan te zijn. Je bruine rijst is daar een goed voorbeeld van. Dat is rijk aan vezels en eiwitten, je hebt er snel genoeg van, en zorgt niet voor een suikerpiek zoals bijvoorbeeld wit brood.

Natuurlijk zijn er de logische keuzes, van wat wel en wat niet. Maar iets anders om voor uit te kijken, is dat je ook niet in ondervoeding gaat. Pizzabodem vervangen door bloemkool, kaas vervangen door dat gistpoeder dat zo populair is, en plots heb je een avondmaal van amper 200kcal, terwijl je misschien 800 zou moeten binnenkrijgen. Dat is even gevaarlijk voor jou. Ik ga vandaag nog op bezoek bij één van die diabetici, ik zal nog wat tips vragen!

Laatst bewerkt:
De vraag die ik dan heb: Zie je jezelf een keto-dieet/levensstijl aanhouden voor de komende 50 jaar? Dat lijkt me weinig realistisch en de succesverhalen hierin zijn quasi nihiel.
@Squidward : Dit vind ik een belangrijke opmerking. De resultaten van die keto-gevallen zijn meestal indrukwekkend, maar zoals alles dat heel ingrijpend is*, is de kans gewoon klein dat je dit kan volhouden. Velen doen dan eens elke zoveel maand "keto", waardoor ze in een soort jojo-beweging terecht komen. Ik zou dus oppassen met deze wonderoplossing.

*zie ook: "ik ga vanaf nu 4x in de week krachttraining doen en de dagen daartussen cardio", dat zijn heel goede voornemens maar zoiets ingrijpend is voor de meerderheid van de mensen niet vol te houden.

Laatst bewerkt:
Ik doe het sinds 2 maanden dus ik kan nog niet veel ervaring delen. Ik ben er tot nu toe positief over. Nu, ik moet zeggen dat ik nooit echt zwaar ben geweest. Man, 35 jaar, 1m89 en ik kom van 91,5kg met een vetpercentage van +- 25%. Vrij ongezonde levensstijl, veel fastfood, redelijk wat alcohol, bureaujob en geen beweging in mijn vrije tijd. Dus dat buikje was er wel terwijl de rest van mijn lichaam vrij skinny is.

Na 2 maanden weeg ik nu 82kg (- 9,5kg) en dit blijft in dalende lijn gaan (zonder sporten). Doel was/is rond 78-80kg eindigen. Ik krijg redelijk veel positieve commentaar van collega’s. De eerste weken verlies je vooral vocht en gaat het vrij snel. Daarna gaat het trager maar toch nog aan een goed tempo.

Nu, de theorie achter keto is op zich vrij simpel. Koolhydraten zijn zo goed als volledig uit den boze (max 20g per dag). Brood, pasta, rijst, aardappelen en het meeste fruit kan je niet eten want dan geraak je uit ketose. Dat is het allerbelangrijkste en het grootste verschil met bijvoorbeeld Atkins waar je 50g+ koolhydraten mag eten.

Eiwitten eet je tot aan je limiet. Je mag er ook niet teveel eten want dan gaat je lichaam eiwitten omzetten en als energie gebruiken i.p.v. vet. En te weinig is slecht voor spierbehoud.

De rest vul je aan met vet eten, maar hoe minder, hoe meer je zal afvallen natuurlijk.

Hoeveel je van elke voedingsstof mag eten is persoonlijk en je gebruikt hiervoor best een calculator om dit te berekenen: : https://keto-calculator.ankerl.com/ of https://calculo.io/keto-calculator.

Je eet dus 70% vetten, 25% eiwitten en 5% koolhydraten (uit bepaalde groenten die ok zijn, spinazie, paprika, broccoli, bloemkool, ...). Zelf eet ik gemiddeld 1350-1450 kcal per dag. Voor mij is dat gemakkelijk om vol te houden. Ik heb nooit honger of cravings. Dit is een serieus te kort aan calorieën en waarschijnlijk niet voor iedereen. Dat moet je zelf uitmaken. Ik voel mij er tot nu toe heel goed bij en ben zeer tevreden van de resultaten. Maar ja, ik heb echt een klik in mijn hoofd gemaakt en er vol voor gegaan.

Het grootste voordeel van keto is dat je in feite heel veel lekkere dingen mag eten (behalve koolhydraten) die in andere diëten niet kunnen. Ik eet bijvoorbeeld spek, eieren, mayonaise, veel boter, vette room, avocado- en kokosolie, avocado's, steak, kip, vette vis, marcadamia- en pecannoten, ... Zelfs bepaalde (zwarte, suikervrije) chocolade kan maar hier moet je wel mee opletten. Niet te veel en sommige soorten bevatten veel koolhydraten.

Af en toe een glas alcohol kan ook in principe maar geen bier, cocktails, wijn, ... Sterke drank (whiskey, gin, vodka, rum, cognac) met of zonder zero frisdrank heeft geen koolhydraten. :) Maar het is beter van niet. Als je lichaam alcohol afbreekt, breek je geen vet af. Je gaat er niet door uit ketose maar het zal het afvallen wel vertragen.

Op Reddit staat een goede starters uitleg en op dat forum is ook veel info te vinden: https://www.reddit.com/r/keto/wiki/faq.

Is het gemakkelijk om vol te houden? Voor mij voorlopig wel maar voor sommigen waarschijnlijk niet. Het vraagt zeker (heel) wat doorzettingsvermogen. In het begin moet je veel op voorhand plannen wat je gaat eten. Lunch op het werk is bijvoorbeeld veel meer gedoe en voorbereiding dan gewoon boterhammen. Op restaurant / uit huis eten, (aperitief)hapjes bij vrienden, ... Allemaal niet evident. Koolhydraten moet je echt dagelijks laten staan of je verliest je ketose toestand. Ik ben alleszins van plan om dit langere tijd vol te houden en mijn calorieën wat op te krikken eens ik op mijn streefdoel zit. Een app zoals MyFitnessPal helpt enorm.

Laatst bewerkt:
Weer 2kg minder, nog 5 te gaan en ik ben alle corona-kilo's kwijt. Lijkt me haalbaar om tegen het einde van de zomer daar te geraken. 💪

is er een slimme weegschaal dat jullie aanraden ? Ik heb een silvergear maar vraag me toch af in hoeverre die te betrouwen is , heb eens 2 weken een samsung watch 4 gehad en die gaf toch heel andere waarden qua vetpercentage .

is er een slimme weegschaal dat jullie aanraden ? Ik heb een silvergear maar vraag me toch af in hoeverre die te betrouwen is , heb eens 2 weken een samsung watch 4 gehad en die gaf toch heel andere waarden qua vetpercentage .
Wil je een slimme weegschaal met bluetooth of WiFi en wat mag dat kosten?

Geen enkele van die dingen gaat u een correct vetpercentage geven. Je kan ze enkel gebruiken als indicatie of je vet verliest of bijkomt. Maar het cijfer zal zowat altijd fout zijn.

Ik tik nu zo ongeveer de 105 kg aan, komende van 135kg op dikke drie maand maar wat et die huid ?vooral in min lies schaamstreek is dat echt niet fijn.
Heb wel al veel meer zelfvertrouwen maat met ontbloot boven lichaam zie ik me niet direct lopen.

Ik tik nu zo ongeveer de 105 kg aan, komende van 135kg op dikke drie maand maar wat et die huid ?vooral in min lies schaamstreek is dat echt niet fijn.
Heb wel al veel meer zelfvertrouwen maat met ontbloot boven lichaam zie ik me niet direct lopen.
Krachttraining, gezond eten en veel geluk hebben met je genen. Voor de rest ga je er jammer genoeg niet aan kunnen ontsnappen buiten het chirurgisch te laten weghalen.

Maar ik loop liever met een minder strakke buik rond dan de vetkwab die ik 10 jaar geleden had.

Als je plots snel veel gewicht verliest, kan je lichaam niet zo snel volgen. Het kan makkelijk een jaar duren eer je huid zijn "maximale krimp" heeft bereikt.

En als het resultaat dan nog steeds niets is waar je mee kan leven, is een abdominoplastie de enige optie. Wordt (deels) vergoedt in bepaalde omstandigheden. Maar dan verwachten ze oa dat je al een jaar een stabiel gewicht hebt.

Ben zelf van 150 naar 90 gegaan, wat dus nog een drastischer resultaat geeft. Ik heb anderhalf jaar geleden, na lang twijfelen en piekeren, wel de beslissing gemaakt om dat operatief te laten 'corrigeren', zeer goeie beslissing geweest voor mijn mentaal welzijn. Als je wat meer info wilt, stuur gerust een PM (of als er vraag naar is, wil ik hier ook wel wat uitgebreider over vertellen)

Als je plots snel veel gewicht verliest, kan je lichaam niet zo snel volgen. Het kan makkelijk een jaar duren eer je huid zijn "maximale krimp" heeft bereikt.

En als het resultaat dan nog steeds niets is waar je mee kan leven, is een abdominoplastie de enige optie. Wordt (deels) vergoedt in bepaalde omstandigheden. Maar dan verwachten ze oa dat je al een jaar een stabiel gewicht hebt.
De vergoeding hangt wel af van je plastische chirurg, dus hoe dan ook wel de moeite om er 2 of 3 apart te spreken. Een consultatie kost je niet veel en daar worden ook geen erelonen op betaald. Hij kan je dan een duidelijke kostprijs geven van de hele operatie. Bij mij kwam dat finaal quasi enkel neer op het ereloonsupplement (wat niet min was trouwens), maar hoe dan ook de moeite om op meerdere plaatsen te informeren.

Terug
Bovenaan