Overgewicht, ondergewicht

Deze week niets eraf op de weegschaal maar met 3x per week naar de fitness te gaan maak ik me er eigenlijk weinig zorgen in. Sinds 2 weken moet ik terug een riem gebruiken én heb ik al verschillende truitjes aan de kant mogen leggen wegens "toch niet-flatterend te ruim". 💪
Gewicht zegt niet alles hé, spiermassa heeft een hogere dichtheid dan vetmassa. Je kan er dus beter uitzien en gezonder zijn, maar evenveel of zelfs meer wegen.

Ik denk dat veel elite-atleten, vooral dan in meer krachtgerelateerde sporten (sprint, gewichtheffen, ...), een "hoog" gewicht hebben voor hun lengte, en daardoor een BMI dat duidt op overgewicht of zelfs obesitas.

Ja, daarmee dat ik er ook niet over stress. Moest normaal deze week op de weegschaal gaan staan in de fitness maar ga het een weekje uitstellen, kan enkel maar beter worden met een week uitstel. 😁

Alles draait om verhoudingen .... een vrouw van 1,70 m en 60 kg zal als alles wa in verhouding is een leuk figuur hebben met de rondingen op de juiste plaatsen, ja ja wij mannen zien dat graag die rondingen ( een panlat van 50 kg van 1,70 m en met een A cup of minder....ze zal wel een goed karakter hebben natuurlijk ;) diezelfde 60 kg bij een vrouw van 1,50 m zal er ietsje anders uitzien vrees ik...mijn rechtsreekse meerdere is een man van 2,02 m en 100 kg die zal nooit 78 kg halen zoals ik met 1,81 m, als die dat wel haalt ziet het er niet uit...

Alles draait om verhoudingen .... een vrouw van 1,70 m en 60 kg zal als alles wa in verhouding is een leuk figuur hebben met de rondingen op de juiste plaatsen, ja ja wij mannen zien dat graag die rondingen ( een panlat van 50 kg van 1,70 m en met een A cup of minder....ze zal wel een goed karakter hebben natuurlijk ;) diezelfde 60 kg bij een vrouw van 1,50 m zal er ietsje anders uitzien vrees ik...mijn rechtsreekse meerdere is een man van 2,02 m en 100 kg die zal nooit 78 kg halen zoals ik met 1,81 m, als die dat wel haalt ziet het er niet uit...
Goed om weten dat alle mannen op heel de wereld dezelfde smaak hebben.

Een vrouw van 60kg en 1m70 heeft een bmi van 21 dus wat probeert ge in feite te zeggen met uw rondingen op de juiste plaats
(die met 50 kg op 1m70 zitten meestal in een traject rond eetstoornissen)

Een vrouw van 60kg en 1m70 heeft een bmi van 21 dus wat probeert ge in feite te zeggen met uw rondingen op de juiste plaats
(die met 50 kg op 1m70 zitten meestal in een traject rond eetstoornissen)
Allez non, da's toch logisch.....

Gezien een vrouw met een bmi van 21 niet zoveel rondingen zal hebben en ze op de juiste plaats moeten zitten, is het antwoord: heel mager, wel dikke tetten.
Dat had je nu zelf toch ook kunnen uitvogelen.

Effe een domme vraag bij het tellen van calorieën.

Als je zoiets koopt: https://lasoupe.be/soepen/koelverse-soep/tomatenroomsoep/. Tel je dan eigenlijk de calorieën volgens het gewicht op het pakje of moet je dan het gewicht van het water erbij tellen?

Er staat "voedingswaarde gebruiksklaar product" 41kcal per 100gram. Dat pakje bevat 395 gram. Is dat dan 161,95 kcal? Of moeten die 2 bakjes water die je moet toevoegen ook meetellen? Want dan is't veel meer dan 395gram die geteld moeten worden.

Ps: I know, dit is zeker ook geen gezonde keuze ofzo. Gewoon iets wat ik me even afvroeg.

Volgens de instructies hier voeg je geen water meer toe? Het aantal kcal in de verpakking zal dan inderdaad 161,95 zijn.
Bij hun diepvries soep zoals deze: https://lasoupe.be/soepen/diepvriessoep/groentesoep/. Staat wel de voedingswaarde na bereiding. Hier zal je dus wel de bakjes water moeten meetellen. Als die verpakking 395 gram is + 2 bakjes water heb je 535 gram en dus 133,75 kcal.

Volgens de instructies hier voeg je geen water meer toe? Het aantal kcal in de verpakking zal dan inderdaad 161,95 zijn.
Bij hun diepvries soep zoals deze: https://lasoupe.be/soepen/diepvriessoep/groentesoep/. Staat wel de voedingswaarde na bereiding. Hier zal je dus wel de bakjes water moeten meetellen. Als die verpakking 395 gram is + 2 bakjes water heb je 535 gram en dus 133,75 kcal.
Ah ja nu zie ik het. Mijn link is blijkbaar iets nieuw en daar hoef je idd geen water meer bij te doen. Oke dan is het duidelijk wat calorieën betreft. Thx!

Ben weer een week op dieet, maar een goed dieet geen chocolade, geen brood elke dag stevig wat groenten en al 1 keer gaan sporten. En ik weeg me niet doodgewoon omdat dit een obsessie kan worden.
Ik voel dat meestal direct aan mijn t shirt en trui, in het weekend zal ik wel mee eten frieten ofzo maar echt ipv middel een kleintje. En nu toch weer veel meer water.
Mij zelf quoten nu 2/3, kleine 15 kg kwijt en ik zever niet... en ik ben geen sporthal binnen geweest.

Mij zelf quoten nu 2/3, kleine 15 kg kwijt en ik zever niet... en ik ben geen sporthal binnen geweest.
Zou dat ook niet te maken kunnen hebben (deels) met de aangepaste medicatie die je neemt, voor onder andere je huidproblemen dacht ik?

Nu ja, zoveel te beter dat het verliezen van gewicht vlot gaat!

Lijkt me niet vreemd. Je kan perfect bvb 500 kcal per dag onder je eigenlijk verbruik gaan eten, maar gemiddeld 500kcal per dag wegsporten vraagt toch al wat tijdsinvestering 🙂

Zou dat ook niet te maken kunnen hebben (deels) met de aangepaste medicatie die je neemt, voor onder andere je huidproblemen dacht ik?

Nu ja, zoveel te beter dat het verliezen van gewicht vlot gaat!
Klopt, neem niks van medrol ( cortisone meer ) ik eet geen koeken meer, bijna juist water ik denk dat ik dagen heb van 600kcal is mss niet zo gezond ma ik voel me er goed bij. Heb bewust de weegschaal aan de kant gehouden dus er totaal niet mee bezig zijn. Volgende week ben ik weer actief aan het werk komt wel goed denk ik.

ik denk dat ik dagen heb van 600kcal is mss niet zo gezond ma ik voel me er goed bij.

Dat blijft niet zo. Toch mee opletten hoor. 600kcal is 4 sneetjes brood, 2 schelletjes kippewit, een appel en een tas soep.

Dat is absoluut veel te weinig voor een volwassen man. Probeer best om een eetpatroon op te bouwen dat je op lange termijn kan volhouden.

Maar wel al mooi resultaat he!

Lang geleden dat ik hier nog heb gepost.

Het gaat beter met mij. Ik zit niet meer in de gevarenzone qua ondergewicht en daar voel ik fysiek en mentaal wel ook de positieve gevolgen van.

Mijn portiegroottes zijn nu zeker voldoende groot. De grootste moeilijkheid blijft mijn angst voor vette/gesuikerde voeding, maar dat bezie ik momenteel niet als een grote belemmering om gelukkig te zijn. Op feestdagen en verjaardagen vind ik het wel jammer dat ik me vaak nog niet daarover kan zetten om decadent mee te 'zondigen' met de rest, maar ik probeer dan wel te zorgen dat mijn maaltijd ook wat specialer en feestelijker is zonder dat ik te hard uit mijn comfort zone moet komen.

Ik heb ook de knoop doorgehakt om binnenkort nog eens vrijwillig een dag op kantoor te werken. Ik denk dat het nodig is om mezelf te dwingen mijn routine en eetrituelen nog eens te doorbreken, zodat ik toch ook op vlak van vaste eetmomenten, eetplaatsen, ... vooruitgang kan boeken en mezelf daarin flexibeler kan opstellen als ik eens niet rigide alles kan inplannen door een onverwachte gebeurtenis of zo. Op mijn werk weet niemand van mijn eetstoornis en dat wil ik ook zo houden.

Opnieuw 2.5 kg weg, als ik aan dit tempo door ga zou ik in juni mijn doel bereikt hebben. En het kost amper moeite dus medicatie ne vuile boosdoener.
Mijn smaak ben ik volledig kwijt vlees krijg ik niet meer na binnen ( kip wel nog ) groenten gaan ook volop en fruit.
Maar pizza is verschrikkelijk zo zout dat da smaakt, frieten waag ik mezelf ni aan.
Ik snoep niks meer echt ni meer geen behoefte aan en geen zin, vorige week had ik kindermelkschijfje mee voor mijn zoon k zeg ga mij ook 1 pakken 1 hapje en moest ni meer hebben.
Tis nu wel leuk dat het zo goed gaat maar waar eindigt dit ik wil ook geen 60Kg wegen bv en volgende week komt er een full time job bij redelijk intensief.

Paar jaren terug ook stevig vermagerd door het stoppen met nemen van bepaalde medicatie.
Familie zei al lachend 'Hoe was het in Auschwitz?', ze hadden mij al weken niet meer gezien want zat op kot voor de masterproef.
Dat was ongeveer 20kg op 6 maanden; daarna had ik licht ondergewicht en was het zeer moeilijk om bij te komen.
Ik herken wel dat bepaalde dingen plots te zout, te zoet of dergelijke smaakten.

Momenteel moet ik nog steeds wat 'overeten' om een gezond gewicht te behouden. Eten is daarna vooral een taak geworden en geen plezier, maar het wordt telkens beter.

Terug
Bovenaan