Overgewicht, ondergewicht

Herken me wel in die ervaring. Maakte het ook heel vaak mee dat ik na een week of twee caloriedeficit in het "langzaam" proces weer vaak begin te cheaten. Yoghurtje hier, ijsje daar. Met een zwangere/borstvoeding-gevende vrouw en een jonge zoon, was er bijna altijd wel iets zoet in huis en op een moeilijk momentje is het moeilijk om je te bedwingen. Op de duur gaat het bij mij altijd mis.
Ik doe/deed wel "veel" sport om dat te compenseren, maar gewichtverlies bleef miniem (1kg per maand ofzo).
Zo zal iedereen wel zelf een beetje moeten zoeken wat hem/haar het best past.

Ben nu al maanden dat ik op feestjes of andere gelegenheden makkelijk van chips, frisdrank of koeken kan afblijven. De verslaving is weg. Enkel korte periode wat lastiger gehad toen ik verkouden was. Ook wel vaker koud nu, dat las ik hier ook al. Maar een aantal effecten die mij echt goed doen: minder buiten adem als ik trappen gedaan heb, terug in zeer goeie loopconditie, ik slaap veel beter, en mijn bloeddruk is terug beter onder controle (heb last van hoge bloeddruk). Ben van BMI 27 naar 22 à 23 gegaan.
De arbeidsgeneesheer zei in januari dat ik enkele kilo's mocht kwijtraken, die gaat verschieten op de volgende controle :D.

Met een kleine in huis is 't inderdaad niet altijd makkelijk ;).

Nu wat het ook is: ik blijf elke dag alle noodzakelijke zaken innemen. Ik heb nooit volledige voedingsgroepen helemaal afgewend. Gewoon gezond blijven eten. Heel veel groenten, heel veel vitamines, wat eiwitten, etc. Niks artificieel (supplementen) maar zo puur mogelijk allemaal. Ik ben zelf (hobby)kok en kook enorm graag. Heb er dus veel plezier aan om uit te zoeken hoe ik lekkere, gevarieerde en smaakvolle menu's op tafel kan zetten. Again, persoonlijk: heb op dat vlak veel gehad aan een hoop Ottolenghi-boeken die ik mij aangeschaft heb.

Mooi zo. Dat klinkt voor mij dan wel veel beter weer :)

Ben nu al maanden dat ik op feestjes of andere gelegenheden makkelijk van chips, frisdrank of koeken kan afblijven. De verslaving is weg. Enkel korte periode wat lastiger gehad toen ik verkouden was. Ook wel vaker koud nu, dat las ik hier ook al. Maar een aantal effecten die mij echt goed doen: minder buiten adem als ik trappen gedaan heb, terug in zeer goeie loopconditie, ik slaap veel beter, en mijn bloeddruk is terug beter onder controle (heb last van hoge bloeddruk). Ben van BMI 27 naar 22 à 23 gegaan.
De arbeidsgeneesheer zei in januari dat ik enkele kilo's mocht kwijtraken, die gaat verschieten op de volgende controle :D.

Kan ik ook van meespreken - de effecten zijn gigantisch. Twee jaar geleden voelde ik het al aan m'n ademhaling wanneer ik 1 trap omhoog ging. Snurkte ik enorm. Niks nul komma nul conditie. BMI ging ooit richting 35.
Niets van dat alles meer. BMI 23, geen gesnurk, en zondag m'n eerste marathon 😀

Met een kleine in huis is 't inderdaad niet altijd makkelijk ;).

Neen, en het is zoeken naar de momenten waar je het ingepast krijg. Mijn sport ligt bijvoorbeeld nu vooral tussen 20u en 21u in de week (tussen de 2 slaapuren van de kinderen) en (heel) vroeg op zaterdag- en zondagmorgen wanneer de rest van het gezin nog ligt te maffen. Anders krijg ik niet genoeg gedaan in de week. Maar op zich geniet ik daar ook van. Gewoon in m'n eentje bezig zijn.

Net weer eens op de weegschaal gaan staan om het effect van de ziekte wat te documenteren. 72 Kg. Dus van 66Kg naar 72Kg op een aantal dagen. Zit normaal op 68-69-70 kg. Er is toch nog wat aan de hand.

Want vorig weekend kwam er een 'bruine waterval' om de drie uren uit, dus veel vochtverlies. Nu al enkele dagen zeer weinig stoelgang, enkele keer om de 2 dagen. Nog steeds bruine waterval. Vermoedelijk zit ik nu met een wateroverschot?

Het blijft mij verbazen en de arts zei nog, tegen vrijdag moet het opgelost zijn, als je maandag nog last hebt, bel je best even want dan is er vermoedelijk meer aan de hand.

RIP het was fijn jullie gekend te hebben.

Voorbije 5j zo'n 10kg bijgekomen.
Een weekje geleden gestart met minder te eten, dat is makkelijker dan de calorieën er af te sporten.

Het eenvoudigste voor me is ontbijt skippen en stoppen met snacken. So far so good.

Van 3 Oktober tot nu 4,5 kg kwijt dankzij die catering dienst (1800-1900 calorieren per dag) en consistent 5-7 km lopen (5x per week) en 2-3x wekelijks een uurtje gewicht heffen.
Van 81 kg naar 76,5 kg (voor 1m84). Vetpercentage van 23.2 naar 21.1. Taille van 90 cm naar 86,5 cm.

Waarschijnlijk kon het beter, maar af en toe wat gecheat in het weekend (maar gelukkig wel beperkt). Ik hoop tegen Kerstmis tegen de 75 kg te zitten. Doel in 2022 blijft streven naar een vetpercentage 12-15%

Geen fameuze honger met minder te eten en zoveel extra te sporten?

Neen, met 2000 kalorieen per dag (want ik drink een proteine shake extra om genoeg eiwitten binnen te hebben) ben ik goed vol, ongeacht de extra sport.
Daarentegen zou een dieet van 1500-1600 kalorieen mij nooit lukken (al genoeg geprobeerd) zelfs zonder sport, omdat ik me altijd hongerig voel met zo'n beperkte kalorie inname.

Dus voor mij 2000 kcal + sport > 1500-1600 kcal zonder sport.

Ik ben nu bijna 3 maanden elke dag aan het fitnessen en drummen. (25km fietsen of 5km lopen, 6x 4 setjes gewichtoefeningen voor alle spieren, 90 minuten drummen) en gestopt met snacks, suiker en portiecontrole. (2 sneedjes brood, 1 schel kaas in de middag, geen ontbijt, en dan rijst of tarwe met voldoende groenten (vooral verschillende bonen, spinazie en brocolli), 100-200gr vlees /vis + 3 scoops proteïneshake per dag en vitaminetabletjes.

Kmoet zeggen, van 75 kilo naar 67 nu. Bmi is juist onder de 21. Voelt veeeel beter dan de 85 kilo van anderhalf/ 2 jaar terug.

Ik zet het hier even als voorbeeld van dieet en beweging, mss werkt het voor anderen ook. Ik volg gewoon mijn eigen gevoel.

Ik merk wel dat ik zelf geen honger meer krijg. Ik heb af en toe een dag waar ik enkel een proteïneshake drink en vitamines neem en geen honger krijg tot de volgende dag.

Ik ben nu bijna 3 maanden elke dag aan het fitnessen en drummen. (25km fietsen of 5km lopen, 6x 4 setjes gewichtoefeningen voor alle spieren, 90 minuten drummen) en gestopt met snacks, suiker en portiecontrole. (2 sneedjes brood, 1 schel kaas in de middag, geen ontbijt, en dan rijst of tarwe met voldoende groenten (vooral verschillende bonen, spinazie en brocolli), 100-200gr vlees /vis + 3 scoops proteïneshake per dag en vitaminetabletjes.

Kmoet zeggen, van 75 kilo naar 67 nu. Bmi is juist onder de 21. Voelt veeeel beter dan de 85 kilo van anderhalf/ 2 jaar terug.

Ik zet het hier even als voorbeeld van dieet en beweging, mss werkt het voor anderen ook. Ik volg gewoon mijn eigen gevoel.

Ik merk wel dat ik zelf geen honger meer krijg. Ik heb af en toe een dag waar ik enkel een proteïneshake drink en vitamines neem en geen honger krijg tot de volgende dag.

Ik zit ook al een aantal maanden op een stabiel gewicht en heb dat ook van dat minder hongergevoel. Met kleinere porties sneller verzadigd, minder zin in zoet. Heel fijn gevoel.

Heb me het afgelopen jaar nogal wat laten gaan met als resultaat dat ik nu 72,5 kg weeg en dat met 1m65 groot. Qua voeding eet ik naar mijn gevoel niet zo slecht, maar het zijn de porties die me de das omdoen. Ik had wel elke dag beweging doordat ik vaak fiets ( naar het werk, supermarkt etc), maar nu met dat verplicht thuiswerken is dat ook voor een groot deel weggevallen. Ik zal maar nog eens eens een poging wagen om de workouts van Chloe Ting (Youtuber) te doen. Moet alleen mijn wilskracht terug zien te krijgen.

Ik ben aan het denken om te beginnen met maaltijdshakes (2 x dag). Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben? Wat waren jullie bevindingen?

Heb me het afgelopen jaar nogal wat laten gaan met als resultaat dat ik nu 72,5 kg weeg en dat met 1m65 groot. Qua voeding eet ik naar mijn gevoel niet zo slecht, maar het zijn de porties die me de das omdoen. Ik had wel elke dag beweging doordat ik vaak fiets ( naar het werk, supermarkt etc), maar nu met dat verplicht thuiswerken is dat ook voor een groot deel weggevallen. Ik zal maar nog eens eens een poging wagen om de workouts van Chloe Ting (Youtuber) te doen. Moet alleen mijn wilskracht terug zien te krijgen.

Ik ben aan het denken om te beginnen met maaltijdshakes (2 x dag). Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben? Wat waren jullie bevindingen?
Voor mijn moeder en mijn ex werkt het wel, voor mij totaal niet.
Hij neemt er ene als ontbijt, zij als avondmaal.
Zorg er ZEKER voor dat je voldoende water drinkt én zeker je hoofdmaaltijd eet (vooral groenten en vezels!), Dat kan het normaal geen kwaad.

We hebben zo eens samen een maandje die shakes gebruikt, enkel 1 hoofdmaaltijd, al de rest shakes, puddinkjes,... Hij was 8kg kwijt en ik nog geen 4 ondanks dat ik niet vals speelde en we een gelijkaardig overgewicht hadden. Als je dan echt tientallen kilo's te veel weegt, is dat best ontmoedigend.

Lees ZEKER de etiketten, er is een groot verschil in suikergehalte in die shakes.
Modifast zit rond de 20% suikers, Atkinson minder dan 5%!
Als je een shake hebt gevonden waar je je goed bij voelt qua smaak en textuur, bestel ze dan in hoeveelheid in Nederland, scheelt makkelijk 2-3 euro per pot.

Ik heb getwijfeld om naar een PC te gaan, maar 't is veel geld voor iets wat ik zelf kan doen.

Sinds september heb ik mijn voeding wat verwaarloosd en kon ik minder sporten vanwege een serieuze rugblessure. Nu die blessure toch voor een 80% beter is, wil ik terug de controle nemen. Ik ben een 2 kg bijgekomen. Ik wil die kwijt en wil eens serieus wat spieropbouw naar de zomer toe.

Myfitnesspal helpt me om m'n kcal behoefte te berekenen en macro's instellen is ook niet moeilijk. Eiwitbehoefte reken ik met 2,5 x kg lichaamsgewicht (of is dit overkill?). Carbs probeer ik te beperken (geen brood, pasta, aardappelen,...). Complexe koolhydraatstructuren probeer ik te nuttigen voor een training. And so on.

Maar! Ik ben vooral op zoek naar ideeën. Snelle, eiwitrijke voeding. Perfecte snelle snacks vooraf de training. Tijd om veel te koken heb ik niet, dus dat maakt het wat uitdagender. Ik heb wel een ijzeren zelfdiscipline dus dat compenseert. Moet ik elke dag tonijn uit blik eten, dan doe ik dat.

Alle tips welkom.

My 2 cents...

Hoe makkelijker het binnengiet hoe meer je binnen krijgt. Je doet bvb even over 2 bananes, maar in een shake krijg je in 10 seconden 5 bananen makkelijk binnen.

Gewoon doseren man. Feeding window. Geen composieteten zoals worsten en hamburgers, gewoon kippenborst en biefstuk. Rijst, tarwe, aardappelen, geen pasta.

En niet snacken, ook geen fruit buiten uw 2-3 maaltijden per dag. (En eten tot je geen honger hebt, niet tot je vol zit.)

Water is mijn favoriet. Srsly though, voelt het niet beter om te trainen op een lege maag? Op de loopband of voor buikspieroefeningen tolereer ik echt niets in mijn maag 🤭
Als ik moet sporten op een lege maag met water dan val ik of flauw, ofwel begin ik over te geven.

Takeaway: veel mensen, veel verschillende zaken die werken...

Een tiental kilometer lopen op nuchtere maag lukt mij nog wel, maar voor een halve marathon of verder moet ik toch echt wel (een uur vooraf) wat gegeten hebben, en tijdens de loop ook nog.

Verder ben ik 35kg afgevallen en ben ik de hele periode paste blijven eten, fruit, gehakt. Feeding window? Mijn feeding window was 6u 's morgens tot 23u 's avonds.
Bijhouden wat je binnenspeelt en je houden aan je toegelaten kcal. Daar komt het uiteindelijk altijd maar weer op neer. En vul het dan in zoals je zelf wil. Maar ja, dat betekent ook dat als je een kaasburger wil eten, je meer van dat budget opslokt dan wanneer je een steak of kip eet van hetzelfde gewicht.

Water is mijn favoriet. Srsly though, voelt het niet beter om te trainen op een lege maag? Op de loopband of voor buikspieroefeningen tolereer ik echt niets in mijn maag 🤭

Mensen zijn anders. Ik kom bv niet vooruit op een lege maag.
Een (anderhalf) uur voor het sporten, is voor mij het beste.

Hangt af van de training natuurlijk. Als ik een half uurtje op de loopband ga, hoef ik niet per sé te eten. Mijn gewone voeding + tussendoortjes vangen dat op.

Ga ik 2u-2u15 boksen, dan is eten voor de training een must. Ik eet altijd minimum een uur op voorhand, zoals Zantas.
Tussendoor ook water drinken natuurlijk.

Ik ging er inderdaad vanuit dat als men spreekt over trainen, dat het gaat over hogere intensiteit voor een langere duur (1 uur of langer). Wat joggen of fietsen op lege maag is geen probleem (tenzij het een heuvelachtig parcours betreft).

Terug
Bovenaan