Overgewicht, ondergewicht

Ik ben mijn eerste stappen aan het zetten naar er terug op te letten want mijn gewicht is er echt over eigenlijk. Ik ging heel april geen koeken eten. Heel deze week op het werk noch thuis ook maar 1 koek gegeten. Da's verdomme lastiger dan ik dacht! Het was nu wel toevallig de verjaardag van de kleine dus wel taart gegeten, en vrijdag ijs. Vandaag nog 2 kleine koekjes ook (dju). Morgen de riem er weer op.

Ik was 10 jaar geleden veel afgevallen maar ik ben een stress eter, en veel stress bij het verbouwen en dan nog een burn-out hebben daar niet goed aan gedaan laat ons zeggen. Hopelijk hou ik nu wel vol want een 2-3 eerdere pogingen zijn op niks uitgedraaid :)

Tweede keer in kleine drie weken buikgriep, 2 kg kwijt op een dag. Ben nu weer veel vocht aant drinken. Tis hier elk op toer mijn vrouw, mijn zoon, nu ik weeral voel mij zo slap als een vod.

Hier gaat alles goed ik eet nu drie keer per dag gewicht is hetzelfde gebleven (buiten als ik buikgriep had). Wat ik eet is wel nog wat aftoetsen wil ni alles in 1 keer omgooien. Belangrijk ste is een ritme krijgen en 2a3 keer gaan fitnessen

Iemand hier ervaring met afvallen met uitsluitend wandelen? In heb een slechte rug en gewrichten, en kan ook niet veel/lang fietsen enz.

Mijn idee was (bijna) dagelijks in de ochtend een uurtje/5km te wandelen.

Ik ben vroeger 50 kg afgevallen met een voedingsschema(op mijn maat dat ik herbereken bij elke kg die ik verloren ben), intermittent fasting en krachttraining 4x per week en ochtend cardio. Kwam veel spiermassa bij en verloor snel vet. Ook enkele jaren ketogenic diet variant gedaan. Maakt voor mij niet zoveel uit wat ik doe eigenlijk zolang ik maar een calorie tekort creeer met cardio. Ik voel me ook al jaren heel goed bij intermittent fasting. Mijn eet window is van 12:30 tot 19:00. Moeten nu terug een opnieuw een 15kg af :p Eerste week ff lastig maar nu loopt de wekker af en spring ik de hometrainer alweer op zonder treuzelen :p Ben 2 weken bewust niet in een supermarkt geweest. Zaterdag ga ik inkopen doen en zien of ik de 'ongezonde voeding' kan voorbij lopen :D

Iemand hier ervaring met afvallen met uitsluitend wandelen? In heb een slechte rug en gewrichten, en kan ook niet veel/lang fietsen enz.

Hier ook problemen met gewrichten en spieren. Ik heb een hond die nu 2j is, ik wandel daar dagelijks 5 tot 7km mee (1.5-2u) en dat heeft bij mij geen enkel effect op de weegschaal. Ook ga ik 6-8x per maand naar de fitness (cardio + de toestellen om spieren te verstevigen) en ook dat maakt geen verschil. Ik zou mezelf nu kunnen wijsmaken dat spieren meer wegen dan vet... Of dat het door de leeftijd komt waardoor mijn metabolisme trager wordt of whatever, maar het is wat het is. Ik zie het vooral als "onderhoud" nu. Ik hoop dat ik op deze manier de fysieke problemen wat onder controle kan houden/stabiel kan blijven. Afvallen zou natuurlijk fijn zijn, maar daarvoor zou ik vooral naar mijn voeding moeten kijken.
Ga zeker gaan wandelen, bewegen op een manier die comfortabel voelt voor jou. Maar als het puur om gewichtsverlies te doen is, kan je beter eens langs een diëtiste gaan of alles grondig tracken met een app zoals velen hier terecht aanraden.

Wandelen is gezond maar echt veel kcal ga je er niet mee verbranden (tenzij je misschien aan een stevig tempo bergop stapt). Maar sowieso, in elk geval, is het effect van voeding (een tekort aan kcal) groter dan sporten: je moet al serieus sporten om een of andere kleine snack te "verbranden".

vanwaar kom je?

Als je nu kampt met een hoog overgewicht, kan wandelen zeker een verschil maken

Is het overgewicht eerder miniem dan zal dit minder zijn.

Beweging best altijd in combinatie met een aanpassing in uw eetpatroon.

Belangrijk ivm beweging ga je moeten onderzoeken waar je lichaam de energie haalt om de inspanning te kunnen doen. Voor vetverbranding wilt dit meestal zeggen dat je aan een lage hartslag een langdurige inspanning gaat doen. Wandelen aan een stevig tempo is meestal een goed voorbeeld hiervan. Ga je voor een zwaardere activiteit ga je wel meer calorieën verbranden, maar komt de energiebron niet van vet, maar van je spieren (koolhydraten) waardoor je en geen vet verbrand en je lichaam om zeep helpt (overbelasting, spierscheuren enz,...)

Gecombineerd met letten op uw eten gaat dit zeker helpen :) ik ben op deze manier 20kg kwijt geraakt. Ik kon ook amper iets anders door gewrichtsproblemen. Helaas kan ik nu dat zelf niet meer omdat ik met een voet blessure zit en mogelijk voor een lange periode 😩. Dus voorlopig is het hier enkel recreatief zwemmen wat ik 1 a 2 keer per week doe.

Aangezien ik eindelijk langer dan 6 km kon wandelen (knieproblemen, dus langzaam op bouwen) is dit zo zuur dat ik nu weken, of misschien zelf maanden, niet deftig ga kunnen wandelen.

vanwaar kom je?

Als je nu kampt met een hoog overgewicht, kan wandelen zeker een verschil maken

Is het overgewicht eerder miniem dan zal dit minder zijn.

Beweging best altijd in combinatie met een aanpassing in uw eetpatroon.

Belangrijk ivm beweging ga je moeten onderzoeken waar je lichaam de energie haalt om de inspanning te kunnen doen. Voor vetverbranding wilt dit meestal zeggen dat je aan een lage hartslag een langdurige inspanning gaat doen. Wandelen aan een stevig tempo is meestal een goed voorbeeld hiervan. Ga je voor een zwaardere activiteit ga je wel meer calorieën verbranden, maar komt de energiebron niet van vet, maar van je spieren (koolhydraten) waardoor je en geen vet verbrand en je lichaam om zeep helpt (overbelasting, spierscheuren enz,...)
Akkoord dat beweging en aanpassing van je eetpatroon hand in hand moet gaan.

Maar het laatste deel van je post is niet correct. Uw lichaam zal altijd een combinatie van koolhydraten en vet gebruiken als energie. Zeggen dat je door in een bepaalde hartslagzone te zitten enkel vet verbrandt en geen koolhydraten is hetzelfde als zeggen dat buikspieroefeningen goed zijn om buikvet te gebruiken.

Rond 70% van je hartslag is het inderdaad wel zo dat het percentageverschil tussen vet en koolhydraten iets meer in het voordeel van vet is maar al bij al ook maar overroepen. Uiteindelijk ga je bij zware fysieke inspanning zowel tijdens als na de inspanning meer energie verbruiken.

Wandelen is absoluut een goede manier om vet te verliezen. Maar ik zou zoveel mogelijk hoogtemeters ook proberen maken (de mijn terhil in Beringen bv, of een goedkope loopband die ook incline kan). Dat is ook een stuk makkelijker om je hartslag hoger te krijgen dan op een platte ondergrond wandelen.

Uiteindelijk is er maar 1 absolute waarheid als het op afvallen komt -> het aantal kcal dat je eet moet lager zijn dat het aantal dat je verbruikt

Akkoord dat beweging en aanpassing van je eetpatroon hand in hand moet gaan.

Maar het laatste deel van je post is niet correct. Uw lichaam zal altijd een combinatie van koolhydraten en vet gebruiken als energie. Zeggen dat je door in een bepaalde hartslagzone te zitten enkel vet verbrandt en geen koolhydraten is hetzelfde als zeggen dat buikspieroefeningen goed zijn om buikvet te gebruiken.

Rond 70% van je hartslag is het inderdaad wel zo dat het percentageverschil tussen vet en koolhydraten iets meer in het voordeel van vet is maar al bij al ook maar overroepen. Uiteindelijk ga je bij zware fysieke inspanning zowel tijdens als na de inspanning meer energie verbruiken.

Wandelen is absoluut een goede manier om vet te verliezen. Maar ik zou zoveel mogelijk hoogtemeters ook proberen maken (de mijn terhil in Beringen bv, of een goedkope loopband die ook incline kan). Dat is ook een stuk makkelijker om je hartslag hoger te krijgen dan op een platte ondergrond wandelen.

Uiteindelijk is er maar 1 absolute waarheid als het op afvallen komt -> het aantal kcal dat je eet moet lager zijn dat het aantal dat je verbruikt
ik ga af op wat ze destijds tegen mij hebben verteld bij Adlon (https://www.adlon.be/)

Maar akkoord dat ik wat meer nuance mocht brengen en het niet zo zwart/wit moet voorstellen.

ik ga af op wat ze destijds tegen mij hebben verteld bij Adlon (https://www.adlon.be/)

Maar akkoord dat ik wat meer nuance mocht brengen en het niet zo zwart/wit moet voorstellen.
Ik denk dat de opmerking hierover gaat:

Je lijkt hier te zeggen dat je ofwel energie haalt uit vet, aan lage hartslag, ofwel uit je "spieren" die gemaakt zijn van koolhydraten en die je zo gaat beschadigen.

Spieren zijn voornamelijk eiwit, en je spieren verbranden ga je doen als je veel te weinig caloriëen binnenkrijgt. Wat jij lijkt te bedoelen is dat je koolhydraten gaat gebruiken omdat de inspanning hoger is. Gohja, exacte biochemische details weet ik niet meer, maar simpel gezegd als je doel is om te vermageren is gewoon energie gebruiken goed hoor. Als jij intensief sport gaat je lichaam die energie ergens moeten gaan halen, als je dan minder binnen krijgt aan voeding dan je gebruikt ga je vet aanspreken.

Aan hogere intensiteit zal je meer relatief meer suikers/KH dan vet verbranden en het merendeel daarvan komt uit de voorraad glycogeen in het lichaam.
Deeltje van beschikbare glycogeen zit opgeslaan in de lever maar grootste deel glycogeen zit gestockeerd in de spieren en wordt dus vanuit daar gemobiliseerd om energie te halen om een inspanning te kunnen doen.

Aan hogere intensiteit zal je meer relatief meer suikers/KH dan vet verbranden en het merendeel daarvan komt uit de voorraad glycogeen in het lichaam.
Deeltje van beschikbare glycogeen zit opgeslaan in de lever maar grootste deel glycogeen zit gestockeerd in de spieren en wordt dus vanuit daar gemobiliseerd om energie te halen om een inspanning te kunnen doen.
Welja, maar wat gebeurt er dan na de inspanning om dat glycogeen terug aan te vullen? Thermodynamisch moet de energie ergens vandaan komen.

Welja, maar wat gebeurt er dan na de inspanning om dat glycogeen terug aan te vullen? Thermodynamisch moet de energie ergens vandaan komen.
Zonder energie inname in de vorm van KH blijft de glycogeen voorraad in de spier gedepleteerd na inspanning.
Of bedoel je dat niet met de vraag?

Terug
Bovenaan