Overgewicht, ondergewicht

Ja hier is dat ook zo er ligt altijd wel iets voor de kinderen, koeken voor school, chips al eet ik dat praktisch nooit. En merk je verschil in uw lichaam ?
Op dit moment merk ik weinig verschil, maar ik ben ook wat spiermassa kwijt na een operatie en ga normaal deze of volgende week weer beginnen sporten dus ik hoop wel dan verschil te zien.

Ga mij hier ook nog eens herpakken, in de feestdagen wa bijgekomen en daarna blijven hangen, het is tijd om terug er voor te gaan.

Hier geen kids, dus ik haal alleen iets van koekjes in huis als'k weet dat er volk komt. De overschot geef ik altijd mee met de mensen 🤣. Als'k het niet in huis heb is er geen risico dat'k het opeet.

Ik zou graag nog wat afvallen maar tegelijk ook spieren op bouwen. Als je in calorie te kort zit gaan uw spieren toch niet zo goed hersteld geraken of ziek ik dat verkeerd?. Zou om nog een kleine 10 kg gaan. Als ik veel zou eten voor spier opbouw ga ik dat niet doen uit schrik om weer te zwaar te worden

Ik zou graag nog wat afvallen maar tegelijk ook spieren op bouwen. Als je in calorie te kort zit gaan uw spieren toch niet zo goed hersteld geraken of ziek ik dat verkeerd?. Zou om nog een kleine 10 kg gaan. Als ik veel zou eten voor spier opbouw ga ik dat niet doen uit schrik om weer te zwaar te worden
Spieropbouw zal veel gemakkelijker gaan met een surplus aan calorieën. Met een klein tekort zal het misschien ook nog gaan, maar niet ideaal. Maar anderzijds, een kleine surplus gaat je niet dik maken als je intensief traint hé, dan wordt dat net aangewend om spiermassa aan te maken.

De vraag lijkt me vooral of je zicht hebt op je tekort of surplus.

Je moet zien dat je laag kcal eet, maar wel voldoende proteïne haalt. Dit gaat dan om ongeveer 2g/kg lichaamsgewicht. Weeg je dus bv 80, ga dan voor 160 gram proteïne.

Tips hier: Skyr is vetvrij maar heeft veel proteine. Neem dit als ontbijt, met wat fruit als je wil. Dan heb je al 40g proteïne voor slechts 310kcal. Als de "dikte" van skyr je stoort, meng er dan wat melk onder naargelang je het dunner wil. Heeft het voor mij veeeel makkelijker gemaakt om skyr te eten.

Ook als avondeten, gooi wat groenten in de oven, airfryer of wat dan ook, maar er wat kipfilet bij, kruid die goed en probeer saus over te slaan. Weer heel goed voor proteïne, relatief weinig vet.

Verder gewoon goed blijven sporten, je spieren blijven uitdagen. Je gaat kracht verliezen, dat is normaal. Maar relatief gezien gaat het beter zijn.

Als ongetrainde kan je zeker spiermassa opbouwen terwijl je vetmassa afneemt.
Ben het momenteel zelf aan het doen. je moet je er wel van bewust zijn dat dit proces veel trager zal gaan dan apart spiermassa opbouwen of vetmassa doen afnemen. Maar hey, tegelijk spieren opbouwen en vet doen verdwijnen is toch gewoon de droom :D

Momenteel hou ik al een tweetal maand een kcal tekort aan van +- 200/250 kcal ten opzichte van maintenance. Ik train echt zeer zwaar, en ik zorg dat mijn proteïne intake hoog is. Al die dingen zijn absoluut nodig en moeten echt goed zitten, anders gaat het niet lukken. Maar op zich vind ik dit wel makkelijk vol te houden. In tegenstelling tot een echte cut, heb ik bakken vol energie om zwaar te trainen.

Het resultaat na 2 maanden is best indrukwekkend, maar zoals gezegd gaat het traag, en daar moet je je echt wel bewust van zijn. Ik ga dit zeker nog een maand aanhouden, en dan zien waar ik sta, en eventueel dan beslissen om nog een korte cut te doen om echt scherp te staan (als het nog nodig is), of eventueel voor een periode maintenance of kleine bulk te gaan (als vetmassa laag genoeg wordt, vermoed ik dat in mijn eerste lean bulkfase zeer weinig extra vet zal aanmaken).

Je moet zien dat je laag kcal eet, maar wel voldoende proteïne haalt. Dit gaat dan om ongeveer 2g/kg lichaamsgewicht. Weeg je dus bv 80, ga dan voor 160 gram proteïne.
Dit.

Ik eet al sinds januari een 200-300 kcal in deficit. Proteine intake blijft hoog (ook ongeveer 2x lichaamsgewicht)
Zit nu terug op een vetpercentage van 8,9. Lager wil ik niet gaan, dus in maart pas ik m'n voeding terug lichtelijk aan. Enkel op dagen wanneer er cardio gepland staat zal ik wat meer carbs binnenspelen een 2-tal uren voor de training.

Trainingen reken ik niet mee dus er zullen dagen zijn dat ik een groter deficit heb.

Wat mij opvalt i.v.m. vroeger is dat ik veel meer energie en kracht heb met zo'n laag vetpercentage. Vroeger behaalde ik hetzelfde met de hulp van shakes, eiwitrepen, kippenwit, enz. Nu eet ik 3x/dag maar grijp meer naar whole foods i.p.v. processed foods. Havermout, eieren, zuiver rundsgehakt, avocado, enz.

't Zou helemaal top zijn als ik alcohol (enkel in het weekend) volledig zou stoppen en de zondag mij niet helemaal kapot eet aan frieten. Maar ik kan het moeilijk laten merk ik. Niet om mijn gewicht, maar ik reageer redelijk fel op dat vettig eten en de dag na enkele glazen alcohol ben ik geen mens, terwijl ik daar beter tegen kon als ik wat kloeker stond.

Wat denken jullie bijvoorbeeld over dit product?

Als je effectief 30g met water mengt heb je +/- 22g proteïnen binnen voor 125 calorieën.
Kan handig zijn om het tekort aan te vullen?

Is het ook belangrijk dat je iedere dag die hoeveelheid proteïnen binnen hebt? Of is dit enkel op de dagen dat je echt hard sport?
Ik pak die van XXL nutrition. Is iets minder kcal (afhankelijk van welke smaak) en iets meer proteïnen. Is wel een stuk duurder, maar dat mag voor een BG'er geen probleem zijn :D De Cappucino is mijn go-to, de rest vind ik minder.
Momenteel gebruik ik die wel niet zoveel. Als ik in een kcal tekort zit eet ik liever mijn kcal dan dat ik ze opdrink :D Met alle skyr en kip die ik eet op een dag kom ik makkelijk aan 2 gr/kg lichaamsgewicht.

Elke dag. Spieren opbouwen/herstellen doe je niet op de dagen dat je traint, maar de dagen nadien. Goede nachtrust is daar ook zeer belangrijk voor.

Wat denken jullie bijvoorbeeld over dit product?

Als je effectief 30g met water mengt heb je +/- 22g proteïnen binnen voor 125 calorieën.
Kan handig zijn om het tekort aan te vullen?

Is het ook belangrijk dat je iedere dag die hoeveelheid proteïnen binnen hebt? Of is dit enkel op de dagen dat je echt hard sport?
Dat is een gewone proteine shake?

Die van XXL Nutrition heeft per scoop 23,6 gr eiwitten en 117 kcal.
Die van Bulk zowat hetzelfde.

Ik ben nu van Bulk naar XXL gegaan.
Ik doe een scoop in m'n havermout 's morgens of in mijn koffie vind ik dat ook wel lekker.

Ik pak die van XXL nutrition. Is iets minder kcal (afhankelijk van welke smaak) en iets meer proteïnen. Is wel een stuk duurder, maar dat mag voor een BG'er geen probleem zijn :D De Cappucino is mijn go-to, de rest vind ik minder.
Momenteel gebruik die wel niet zoveel. Als ik in een kcal tekort zit eet ik liever mijn kcal dan dat ik ze opdrink :D Met alle skyr en kip die ik eet op een dag kom ik makkelijk aan 2 gr/kg lichaamsgewicht.

Elke dag. Spieren opbouwen/herstellen doe je niet op de dagen dat je traint, maar de dagen nadien. Goede nachtrust is daar ook zeer belangrijk voor.
Waarom niet gewoon de Perfect Whey? Die is goedkoper.

Edit: sinds vandaag ook creatine beginnen nemen. Ik ben benieuwd. Tot aan het groot verlof en dan zie ik wel.

8,9 is wel echt al heel laag? Aan het trainen voor iets specifieks?
Ja, voor de zomer :)

Nee, ik wil mezelf eens echt heel scherp zetten. Ik bulk of cut nooit. Ik probeer het hele jaar door relatief lean te blijven door tijdens de week goed op m'n voeding te letten en veel proteinen binnen te spelen. Daarnaast 2-3x calisthenics, 1x lopen en 1x kickboks per week.

Meting werd gedaan met een huidplooimeter op 7 verschillende plaatsen.

Ja, voor de zomer :)

Nee, ik wil mezelf eens echt heel scherp zetten. Ik bulk of cut nooit. Ik probeer het hele jaar door relatief lean te blijven door tijdens de week goed op m'n voeding te letten en veel proteinen binnen te spelen. Daarnaast 2-3x calisthenics, 1x lopen en 1x kickboks per week.

Meting werd gedaan met een huidplooimeter op 7 verschillende plaatsen.
Op welke lengte en welk gewicht zit je als ik mag vragen?

Maar hey, goed regime natuurlijk!

Terug
Bovenaan