Overgewicht, ondergewicht

Een collega van mij, waar ik veel mee naar het buitenland ga zit vandaag mooi onder de 100 kilogram. Hij weegt nu 98 voor 1m88. Hij komt van 140 kg. Op een gegeven moment had hij een 'belt-extender' nodig op het vliegtuig om zijn veiligheidsgordel dicht te krijgen. Hypertensie, veel te hoge cholesterol, zwaar snurken hebben hem doen besluiten om er iets aan te doen. Als jonge papa sta je daar natuurlijk allemaal bij stil. Op 11 maanden tijd toch 42 kilogram verloren. Meer bewegen, gezonder eten en alcohol tot het minimum beperken + elke week een shot Ozempic. Door het medicijn heeft hij geen zin meer in alcohol en is de drang naar andere suikers serieus gedaald. Het medicijn geeft precies het signaal van ok, ik heb genoeg. Als hij ongezonde voeding eet dan ervaart hij bijwerkingen van het medicijn zoals indigestie, krampen , bij gezonde voeding heeft hij nooit last van het medicijn. Stond er zelfs eerst wat sceptisch tegenover, maar blijkbaar zijn zo'n medicijnen toch de redding voor veel mensen?

Als hij ongezonde eet dan ervaart hij bijwerkingen van het medicijn zoals indigestie, krampen , bij gezonde voeding heeft hij nooit last van het medicijn.
Dit heeft niks met Ozempic te maken. Wanneer je gezond eet, en dan heel ongezond (grote portie van de frituur, McDonalds) dan ga je veel mensen terugvinden die dezelfde klachten/symptomen. Dat is een bijwerking van gezond leven.

Laatst bewerkt:
Dit heeft niks met Ozempic te maken. Wanneer je gezond eet, en dan heel ongezond (grote portie van de frituur, McDonalds) dan ga je veel mensen terugvinden die dezelfde klachten/symptome.
Is een bijwerking van gezond leven.

Moeilijk te zeggen, een gezonde levensstijl wordt geadviseerd wanneer met het middel wordt gestart. Ik eet ook voor 90 procent gezond, maar als ik eens naar de Mcdonalds ga dan heb ik toch geen indigestie of maagkrampen. 42 kg op 11 maanden tijd is toch waanzinnig te noemen. Het ziet er toch naar uit dat deze middelen overgewicht uit de wereld kunnen helpen.

Dit heeft niks met Ozempic te maken. Wanneer je gezond eet, en dan heel ongezond (grote portie van de frituur, McDonalds) dan ga je veel mensen terugvinden die dezelfde klachten/symptome.
Is een bijwerking van gezond leven.
En toch had ik hetzelfde met de pilvorm. Waar ik nu wel vanaf gestapt ben na een ziekenhuisopname van 3 dagen. Dat plus vaak misselijkheid en de risico's waar ze mensen absoluut nog niet genoeg voor waarschuwen heeft me doen besluiten het wel zelf te doen, al zal het ongetwijfeld veel trager gaan. Als het ooit bewezen veilig kan zal ik het misschien weer overwegen.

Ik weeg momenteel 84,7 kg voor 1m84,5
Mijn buikomtrek is 98,5 à 99 cm.
Volgens Dr. google zit ik daarmee als bijna 50 jarige bovengemiddeld qua buikomtrek en heb ik matig overgewicht.

Volgens mij klopt dat niet dat ik bovengemiddeld zit als ik zo rondom mij kijk en ik sport "by far" het meeste.
Maar goed er kan zeker nog wel een paar cm af.

Laatst bewerkt:
Moeilijk te zeggen, een gezonde levensstijl wordt geadviseerd wanneer met het middel wordt gestart. Ik eet ook voor 90 procent gezond, maar als ik eens naar de Mcdonalds ga dan heb ik toch geen indigestie of maagkrampen. 42 kg op 11 maanden tijd is toch waanzinnig te noemen. Het ziet er toch naar uit dat deze middelen overgewicht uit de wereld kunnen helpen.

Ik neem geen ozempic maar wanneer ik naar McDo ga heb ik ook last ze oft frituur.
Daarom doe ik dat niet vaak

En toch had ik hetzelfde met de pilvorm. Waar ik nu wel vanaf gestapt ben na een ziekenhuisopname van 3 dagen. Dat plus vaak misselijkheid en de risico's waar ze mensen absoluut nog niet genoeg voor waarschuwen heeft me doen besluiten het wel zelf te doen, al zal het ongetwijfeld veel trager gaan. Als het ooit bewezen veilig kan zal ik het misschien weer overwegen.

Oei, galblaasproblemen of pancreatitis? Is een veelvoorkomende bijwerking van die middelen.

Oei, galblaasproblemen of pancreatitis? Is een veelvoorkomende bijwerking van die middelen.
zou mij verwonderen want het is geweten dat Ozempic best niet genomen word als je ooit problemen hebt gehad met je pancreas.

Ik zit zelf ook ondertussen op -40kg en zit aan 93kg.
Heb ook Ozempic genomen 2-3 jaar terug omdat ik in een testgroep zat waar Ozempic werd getest op mensen die overgewicht hebben.
Maar die éérste 20-25kg die ik verloren heb in die tijd waren snel gegaan. Het middel werkt gewoon je hebt een vol gevoel. en ze doen uw zin in snoepen ook weg.
De rest doe ik nu gewoon op mijn eigen.

Ik ga mezelf tot doel stellen om 15 kg af te vallen tegen de zomervakantie. Omdat ik groot ben (194 cm) is mijn 105 kg (give or take, kan wel eens variëren) niet obsceen veel maar ik voel me daar niet goed meer bij. Probleem is: ik eet en drink graag, maar beweeg te weinig en zit liever met een boek in de zetel dan dat ik naar buiten ga om te sporten. De wekelijkse zak chips op vrijdagavond en de een of twee flessen wijn (op mijn eentje) en/of zware bieren in het weekend ga ik niet meer in huis halen - al zal ik er nog wel eentje drinken als we eens op café of restaurant gaan. Wat meer gezond snacken, minder snoepen. De grotere uitdaging zal toch wel zijn om me aan het bewegen te zetten. Mijn dochter begint wel te fietsen, dus ik denk dat ik haar heel veel ga laten fietsen terwijl ik ernaast loop.

Ik ga mezelf tot doel stellen om 15 kg af te vallen tegen de zomervakantie. Omdat ik groot ben (194 cm) is mijn 105 kg (give or take, kan wel eens variëren) niet obsceen veel maar ik voel me daar niet goed meer bij. Probleem is: ik eet en drink graag, maar beweeg te weinig en zit liever met een boek in de zetel dan dat ik naar buiten ga om te sporten. De wekelijkse zak chips op vrijdagavond en de een of twee flessen wijn (op mijn eentje) en/of zware bieren in het weekend ga ik niet meer in huis halen - al zal ik er nog wel eentje drinken als we eens op café of restaurant gaan. Wat meer gezond snacken, minder snoepen. De grotere uitdaging zal toch wel zijn om me aan het bewegen te zetten. Mijn dochter begint wel te fietsen, dus ik denk dat ik haar heel veel ga laten fietsen terwijl ik ernaast loop.
Mogelijkheden om woon werk verkeer te doen met de fiets?

Heeft dochter al hobby's? Je zou dan ipv te wachten, kunnen gaan lopen...

Mogelijkheden om woon werk verkeer te doen met de fiets?

Heeft dochter al hobby's? Je zou dan ipv te wachten, kunnen gaan lopen...
Dat doe ik in de zomervakantie wel, maar de weekplanning maakt het moeilijk om naar mijn werk te fietsen tijdens het schooljaar. In alle eerlijkheid: ik moet me er gewoon eens aan zetten om wat meer te bewegen. Tijd maken is niet moeilijk en ik moet mezelf disciplineren om naar buiten te gaan en te gaan lopen. Hopelijk kan ik er dan een gewoonte van maken.

Buikomtrek 99 cm + BMI 24,6. Leeftijd: Volgende maand 50. 1m84,5
Is dat OK?

Mijn beste resultaten in de laatste 20 jaar was in 2017
Toen waren dit de cijfers
Buikomtrek 94 cm + BMI 22.5 (en toen woog ik 76,5 kg)

Volgens google sta ik dus al zeker 20 jaar TE zwaar. :tongue: (De buikomtrek moet blijkbaar minder dan 94 cm zijn) en heb ik ook al tientallen jaren een verhoogde kans op hart en vaatziektes en minder goed werkende organen. Mmm .. Fixeren op cijfers is dus precies geen goed idee :D Iemand van 1m95 met buikomtrek 95 cm kan toch nooit ongezonder bezig zijn dan iemand van 1m65 met een buikomtrek van 93 cm?

Ik ben trouwens altijd sportief geweest sinds mijn 3 jaar en mijn buik was vroeger echt schraal maar sinds ik 30+ ben is de buikomtrek nooit meer onder dat magische cijfer van 94 cm geweest. Wel was mijn BMI in 99% van de tijd onder de 25. Dus ik vraag mij echt af hoeveel % van de mannelijke bevolking van +-50 jaar een buikomtrek hebben van < 94 cm. Als ik zo rond mij kijk: 1 iemand die ik persoonlijk ken. De andere vrienden hebben allemaal ne dikkere buik als ikzelf. :unsure:

Laatst bewerkt:
Hier gaat het afvallen traag maar zeker ondertussen. Ik zit aan iets meer dan 1kg / maand wat wel iets trager is dan ik had gehoopt maar ik ben al blij dat het de goede richting uit gaat. Ik denk (hoop :unsure: ) dat de krachttraining er ook voor iets tussen zit. Ik wil daar ook blijven verbeteren dus ik ga niet zot laag in calorieën, misschien is er zelf wat spieropbouw (terug hoop). Ik ben wel content voorlopig en voel mij alleszins al een stuk fitter en beter dus ik klaag zeker niet. Zolang de weegschaal blijft volgen komt het goed!

Hier gaat het afvallen traag maar zeker ondertussen. Ik zit aan iets meer dan 1kg / maand wat wel iets trager is dan ik had gehoopt maar ik ben al blij dat het de goede richting uit gaat. Ik denk (hoop :unsure: ) dat de krachttraining er ook voor iets tussen zit. Ik wil daar ook blijven verbeteren dus ik ga niet zot laag in calorieën, misschien is er zelf wat spieropbouw (terug hoop). Ik ben wel content voorlopig en voel mij alleszins al een stuk fitter en beter dus ik klaag zeker niet. Zolang de weegschaal blijft volgen komt het goed!
wat zegt de spiegel? Als er inderdaad ook spiermassa bijkomt, zegt het cijfertje op je weegschaal eigenlijk niet zo veel.

bij mij zit de frustratie niet in het cijfer op de weegschaal, maar eerder wat ik in de spiegel zie. Dat buikje is er, zal ook wel te maken hebben met de genen en dat mannen daar vooral hun vet opslaan. Anderzijds bij het laatste dokteronderzoek was alles in orde (op kleine verhoging van cholesterol na).

102kg voor 1m82, ik kan het wel niet blijven steken op het feit dat ik gewoon veel spiermassa heb, er mag wel wat af. Gisteren voor de eerste keer gelopen (en mij stierlijk verveeld, maar ok ik probeer vol te houden) , het moeilijkste bij mij is gewoon, die 20min dat ik loop, zou ik gewoon ook wat triceps of biceps kunnen doen, die gedachte moet er wel wat uit denk ik

Niet te hard focussen op dat getalletje of hoe snel het naar beneden gaat. Belangrijkste is dat je een levensstijl gewoon wordt die je jaren (lees: de rest van je leven) kan volhouden waarbij je sporten en gezond eten als normaal beschouwt.
Aan een crash dieet dat je maar een aantal maanden kan volhouden om dan terug te vervallen in oude gewoontes heb je niets.

Om je toch wat extra te motiveren met getallen kan je beter iedere maand huidplooimetingen doen. Daarmee meet je effectief de dikte van jouw speklaag, terwijl je bij de weegschaal niet weet of je nu vet of spieren aan het wegen bent.

wat zegt de spiegel? Als er inderdaad ook spiermassa bijkomt, zegt het cijfertje op je weegschaal eigenlijk niet zo veel.

bij mij zit de frustratie niet in het cijfer op de weegschaal, maar eerder wat ik in de spiegel zie. Dat buikje is er, zal ook wel te maken hebben met de genen en dat mannen daar vooral hun vet opslaan. Anderzijds bij het laatste dokteronderzoek was alles in orde (op kleine verhoging van cholesterol na).
Spiegel voorlopig ook niet zo veel of ik zie het gewoon nog niet echt. Ik ben een vrouw van 35 dus ik probeer ook wel realistisch te blijven, de spieren kweken niet zo snel (meer) bij ons :p . Ik voel het wel bij sommige kledingstukken een beetje, maar ik zie wel. Als er binnen een paar maand nog zo weinig verandering in zit misschien toch eens de calorieeen hercalculeren.

Niet te hard focussen op dat getalletje of hoe snel het naar beneden gaat. Belangrijkste is dat je een levensstijl gewoon wordt die je jaren (lees: de rest van je leven) kan volhouden waarbij je sporten en gezond eten als normaal beschouwt.
Aan een crash dieet dat je maar een aantal maanden kan volhouden om dan terug te vervallen in oude gewoontes heb je niets.

Om je toch wat extra te motiveren met getallen kan je beter iedere maand huidplooimetingen doen. Daarmee meet je effectief de dikte van jouw speklaag, terwijl je bij de weegschaal niet weet of je nu vet of spieren aan het wegen bent.

Ja je hebt helemaal gelijk. Het voordeel met hoe het nu is is dat het een levensstijl is die ik mezelf wel zie 'volhouden'. Ik ontzie mezelf niet te veel, gewoon dingen zoals chips meer met mate en geen halve zak chips op een avond. Veel proteinerijk eten dus ook niet vaak een hongergevoel. Het vele sporten doe ik ook graag en heeft mentaal ook een sterke invloed. Mijn grootste gevaar zijn de goestjes (namiddag en savonds na het eten), maar sinds ik calorieën tel zijn die ook beperkter. Ik kijk misschien eens voor zo'n huidplooimetertje, bedankt voor de tip!

Stel ik doe een crashdieet. Over een half jaar weeg ik nog amper 65kg voor 1m84,5 (nu 83,6 kg). Hoera !
Mijn buikvet? 98cm ipv 99cm als ik geluk heb? Meer zal het niet zijn hoor.

Met gewoon zo'n dieet gaat uw buikvet amper er af se. Om nadien terug op 83,6 kg te eindigen maar dan met 102cm ipv 99 cm buikomtrek. No thanks. Mirakels bestaan niet.

Spiegel voorlopig ook niet zo veel of ik zie het gewoon nog niet echt. Ik ben een vrouw van 35 dus ik probeer ook wel realistisch te blijven, de spieren kweken niet zo snel (meer) bij ons :p . Ik voel het wel bij sommige kledingstukken een beetje, maar ik zie wel. Als er binnen een paar maand nog zo weinig verandering in zit misschien toch eens de calorieeen hercalculeren.

Ja je hebt helemaal gelijk. Het voordeel met hoe het nu is is dat het een levensstijl is die ik mezelf wel zie 'volhouden'. Ik ontzie mezelf niet te veel, gewoon dingen zoals chips meer met mate en geen halve zak chips op een avond. Veel proteinerijk eten dus ook niet vaak een hongergevoel. Het vele sporten doe ik ook graag en heeft mentaal ook een sterke invloed. Mijn grootste gevaar zijn de goestjes (namiddag en savonds na het eten), maar sinds ik calorieën tel zijn die ook beperkter. Ik kijk misschien eens voor zo'n huidplooimetertje, bedankt voor de tip!
Das ook de verstandige manier om het te doen. Kcal tellen is ook iets wat je niet per sé moet blijven doen maar het feit dat je het een tijd doet is voor sommige dingen wel een eyeopener. Bij sommige dingen denk je dan toch wel van "Wow, zó-veel?". Van die zaken ga je toch meer trachten weg te blijven en/of alternatieven zoeken. Op zich is het dan ook niet erg van af en toe eens iets te nemen maar elke keer dat je voor de kast staat en uzelf toch kan inhouden is uiteindelijk winst (zolang je dat nadien niet compenseert met een vreselijk vreetbui :unsure: ).

Intussen 15 jaar geleden ben ik op anderhalf jaar tijd 25kg afgevallen (110 -> 85kg, 1m96). De ene maand ging er eens wat meer en dan eens wat minder af maar 1.5kg/maand klopte toen wel min of meer. Dat is wel als man en was ook wel in mijn vroege twintigerjaren. Een dikke 1kg/maand lijkt mij dus zeker geen slecht resultaat. Als je dat op lange(re) termijn kan volhouden ga je op een paar maanden tijd toch serieus wat kilo's af zijn. Je gaat de verschillen ook niet direct in de spiegel zien (ook al omdat je uzelf alle dagen ziet) maar over langere periode ga je wel resultaat zien, vaak begin je bv wel redelijk snel een wezenlijk verschil te zien in u gezicht dat wat scherper wordt. Andere plaatsen kunnen soms raar doen: ik ben zo op 3 maand tijd plots 2 keer nieuwe broeken moeten gaan kopen maar voor de rest van de tijd heb ik daar weinig verschil gemerkt...

Terug
Bovenaan