Overgewicht, ondergewicht

Vloeibare calorieën gaan meestal makkelijker binnen.

Probeer wat extra calorieën toe te voegen aan je maaltijden: mayo bij je braadworst, honing bij yoghurt, (half)volle melk ipv magere melk...
Eigenlijk moet je een beetje het omgekeerd advies toepassen van iemand die wil vermageren.

dat verhelpt mss wel ondergewicht, maar er zijn nog andere nutriënten dan suiker en vet dat eenmens nodig heeft.
Daarmee, banaan, peer, braadworst en yoghurt zit toch net iets meer in dan een pot mayo leeg te lepelen.
Nu die honing is wel een goede tip, dat heeft toch net wat meer smaak dan pure yoghurt.

Ik zeg nergens dat je een pot mayo moet leeg-eten, ik geef een paar tips hoe je calorieën kan toevoegen zonder dat je er veel van merkt.

dat verhelpt mss wel ondergewicht, maar er zijn nog andere nutriënten dan suiker en vet dat eenmens nodig heeft.
Daarmee, banaan, peer, braadworst en yoghurt zit toch net iets meer in dan een pot mayo leeg te lepelen.
Nu die honing is wel een goede tip, dat heeft toch net wat meer smaak dan pure yoghurt.
Voeg die andere nutriënten dan toe? :unsure:

Het is in onze Westerse wereld al ver een verwezenlijking om een deficit van iets te hebben. Dat gezegd zijnde, sandwichen zijn ook niet echt kwaliteitsvoedsel.

Een shake tussendoor? Bananen, havermout/grenola/... lepel pindakaas/notenpasta/eiwitpoeder eventueel, melk/melkvervanger(amandel, soya, haver,...)

En krachttraining

Hier toch ook al van de 106 naar de 104 kg gegaan. Wegens ziekte wel weinig kunnen sporten deze week. Cal tellen via app helpt me vooral om bewust te worden en het zonde te vinden om daar met een onnodige snack een verlies te zien.

Op naar de volgende weken.
Op een kleine week er nog 2 kg van gedaan. Ziek zijn en geen hongergevoel hebben heeft extra geholpen natuurlijk.

Hier gaat het redelijk goed. Ik ben terug mijn calorieën aan het tellen en dat helpt wel. Ik mik op een 1500 kcal per dag, soms is dat wel wat meer als ik hard gesport heb (en ook vorige week op café beland, dat was een confrontatie toen ik die kcal moest ingeven).
Maar toch -3 kg deze maand dus content. En zo dus ook al meteen halverwege maar in het begin gaat dat altijd wat sneller dus die curve zal wel wat afvlakken nu, kan geen kwaad want ik heb geen deadline.

Ziek te bed, kilo's vliegen er ongewild af, welk betaalbaar noodpakket caloriëen dragen de gainers met zich mee ?
Terug normaal beginnen eten als je genezen bent en een week later het 95% aan watergewicht dat je verloren bent terug op de weegschaal zien verschijnen.

Je doet het 2de deel van je username wel eer aan. :unsure:

hier na de ziekte nu geland op een 65kg (1m82), dus ik zit nog goed en de appetijt is terug.
Morgen een frit binnensteken en dat komt goed.
( sporten zou ik werk van moeten maken; maar mijn fiets wordt telkens gestolen :unsure: )

Tweede keer deze maand ziek en dus amper eetlust, 4kg vermagerd.
Zit altijd op de randvan ondergewicht.
Nu ben ik nog vlug een sandwich met braadworst en wat komkommer aan het prepareren om niet met een zware deficit te gaan slapen.
Vandaag dus enkel een banaan, 4 sandwichen, halve komkommer en een braadworst binnen.
Drink veel water wel.

tips en tricks om niet weer richting ondergewicht te gaan in het geval van ziekte?
drinkyoghurt lijkt me wel een goede optie?
Veel te laat voor nuttig te zijn voor u misschien, maar misschien voor iemand anders :

Ik denk dan in de eerste instantie aan noten. (Waarbij pindakaas ook al eens passeerde.) Over het algemeen is dat zeer gezonde voeding, maar zitten ook wel heel wat kcal aan vast. Je zit met een handvol noten als vrij snel richting 10% (of meer bij een grote hand) van je dagelijks aanbevolen hoeveelheid kcal.

Dat is zeker geen "enige" oplossing voor alle duidelijkheid, maar bedoelt als aanvulling op het andere advies.

Zoals aangehaald, discussies specifiek over Ozempic, horen in het daarvoor aangemaakte topic:

Discussie mag daar verder gaan, maar laten we het wel hoffelijk houden.

hier op 5 weken tijd door wijziging in het dieet bijna 8 kilo bij :) (1800kcal)
Heb ook bijna de hele maand niet gesport, het weer en de motivatie was helemaal weg.
Is wel spijtig dat ik nog altijd zo een terugval ken zodra ik 'normaal' eet.

Zal vanaf morgen terug naar 1200 kcal gaan en elke dag uurtje lopen of zwemmen.

Joy!
Update. 1.3 kilo eraf! Deze ochtend nog een dexa scan gehad. Triestige zaak eigenlijk. 1M85 93.4 kilo maar wel 36.6% vetgehalte.
Alweer spieren kwijt (dit ondanks 3x per week fitness en bijna alleen maar proteine eten).
Ik ga nog moeten kijken voor groeihormonen vrees ik als dit zo blijft.
Het is officieel nu, ik voel mij ook 'gezonder' met 20 kilo extra gewicht.

Maja, met 1200kcal gaat uw lichaam ook gewoon zeggen, howla hier gaan we geen spieren mee aanmaken, dat is te weinig brandstof. We zetten alles om naar vet om te overleven op zo'n laag kcal niveau.

1200kcal en dan nog een uur per dag gaan lopen of zwemmen, dan zit je bijna negatief in de kcal huishouding. Zo heeft je lichaam niets over aan brandstof om iets op te bouwen.

Maja, met 1200kcal gaat uw lichaam ook gewoon zeggen, howla hier gaan we geen spieren mee aanmaken, dat is te weinig brandstof. We zetten alles om naar vet om te overleven op zo'n laag kcal niveau.
tja , denk ik persoonlijk ook. T probleem is dat met 1800kcal ( en nog altijd dieet modus) ik 8 kilo bijkwam op nog geen 40 dagen. (en dat was spijtig genoeg ook vet)
Ik heb volgende week weer opvolging en daar ga ik toch maar is opperen dat het leven met 120 kilo eigenlijk niet slechter was.
Ik at dan rond de 2200 kcal, ook koolhydraten enzo en mijn leven was toch een pak aangenamer.

Ik tel mijn calorieën eerder op weekniveau als ik wil cutten. Is gemakkelijker omdat ik vrij veel ga sporten (3x per week fitness (eGym) en 1 tot 2x per week losse gewichten, minstens 2x per week 1,5u padel, elke dag minstens 3km wandelen met de hond, en in't weekend 5km+)

Als ik dat dan per dag moet zitten micromanagen gaat dat sowieso mis. Op dagen dat ik niet sport heb ik zoveel kcal ook niet nodig. En op deze manier kan ik in't weekend bv. wel eens een stevige pint gaan drinken als ik die week extra heb gesport.

Mijn wekelijks kcal doel om af te vallen zit tussen 10.850 kcal (500gr per week afvallen) en 12.194 kcal (250 gr per week afvallen). Ik stel mijn myfitnesspal kcal doel op 14.000, dus ik moet wekelijks tussen de 1806 kcal en de 3150 kcal met sporten verbranden. Ik heb er wel geen probleem mee om elke dag hetzelfde te eten. Dat maakt het makkelijk om alles goed te tracken/af te wegen.

Ik ben 36j, 172cm, en weeg nu 75kg op mijn zwaarst. Is wel wat spiermassa bij, maar na een korte bulk fase ook veel vet, dus dat moet er weer af :D Zal aan dit tempo wel enkele maanden nodig hebben om dat vetpercentage onder de 20% te krijgen.

Als ik dat dan per dag moet zitten micromanagen gaat dat sowieso mis. Op dagen dat ik niet sport heb ik zoveel kcal ook niet nodig. En op deze manier kan ik in't weekend bv. wel eens een stevige pint gaan drinken als ik die week extra heb gesport.

Mijn wekelijks kcal doel om af te vallen zit tussen 10.850 kcal (500gr per week afvallen) en 12.194 kcal (250 gr per week afvallen). Ik stel mijn myfitnesspal kcal doel op 14.000, dus ik moet wekelijks tussen de 1806 kcal en de 3150 kcal met sporten verbranden. Ik heb er wel geen probleem mee om elke dag hetzelfde te eten. Dat maakt het makkelijk om alles goed te tracken/af te wegen.

Bij mij zou dit niet echt werken denk ik. Op dagen dat ik sport is dat meestal minstens 10K tot ergens 25K hardlopen. In dat laatste geval ga ik dus al richting 2000kcal. Dan moet ik echt die dag ook wel serieus wat kcal extra binnenspelen want anders ben ik echt wel paraplu.

Ik stem dus liever mijn dagelijkse energieinname af op mijn dagelijkse energiebehoefte :)

Bij mij zou dit niet echt werken denk ik. Op dagen dat ik sport is dat meestal minstens 10K tot ergens 25K hardlopen. In dat laatste geval ga ik dus al richting 2000kcal. Dan moet ik echt die dag ook wel serieus wat kcal extra binnenspelen want anders ben ik echt wel paraplu.

Ik stem dus liever mijn dagelijkse energieinname af op mijn dagelijkse energiebehoefte :)
Natuurlijk, iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat het makkelijkste haalbaar is, en wat het beste werkt. Voor mij is dit makkelijker omdat ik zo iets meer vrijheid heb, en vooral geen fouten maak door steeds op de limiet te gaan. De marge is dan iets groter, want okay, mijn horloge meet wel verbruikte kcal, maar daar zal ook wel een vrij grote foutmarge opzitten, dus als ik dat per dag moet managen, is die marge mss wat groter dan wanneer ik het kan uitspreiden over een week.

Of als ik bv. een avond padel ingepland heb, en daar al rekening mee hou en dus ongeveer 4 a 500 kcal extra eet die dag, maar het padellen kan dan niet doorgaan om één of andere reden, zit ik die dag met een probleem.

Update. 1.3 kilo eraf! Deze ochtend nog een dexa scan gehad. Triestige zaak eigenlijk. 1M85 93.4 kilo maar wel 36.6% vetgehalte.
Alweer spieren kwijt (dit ondanks 3x per week fitness en bijna alleen maar proteine eten).
Ik ga nog moeten kijken voor groeihormonen vrees ik als dit zo blijft.
Het is officieel nu, ik voel mij ook 'gezonder' met 20 kilo extra gewicht.
Je krijgt medische begeleiding, dus mijn mening is maar dat, maar als je spiermassa verliest omdat je infeite geen calorie-surplus hebt, dan gaat je basaal metabolisme toch gewoon verder verlagen? Is het probleem dan niet dat je al laag basaal metabolisme, waarvoor je al die extreme maatregelen moet nemen, gewoon blijft zakken en je dus nog minder moet eten?

Ik weet niet wat je doet in de fitness, maar ik denk gewoon niet dat zonder een overschot aan caloriëen al die eiwitten voor iets anders gaan dienen dan energie. Spiermassa opbouwen is iets dat het lichaam doet met de overschot uiteindelijk.

1200kcal en dan nog een uur per dag gaan lopen of zwemmen, dan zit je bijna negatief in de kcal huishouding. Zo heeft je lichaam niets over aan brandstof om iets op te bouwen.
Ik zou eerder denken dat er gewoon geen overschot is en er ook geen vet wordt aangemaakt, maar dat de balans spieren/vet daalt omdat die spieren meer worden afgebroken.

Ik ben absoluut geen kenner in deze materie dus neem het volgende aub met een GROTE korrel zout:

Maar ik denk als je heel veel proteïnen in je dieet hebt, en die niet gebruikt worden om bv. spierweefsel te herstellen (door bv. te weinig energieverbruik/training, of omdat het lichaam niet voldoende voedingsstoffen heeft om spieren aan te maken), dit teveel aan proteïnen kan omgezet worden in vet.

Maar daar vind ik zeer veel tegenstrijdige info over op het internet. Ik dacht ook altijd, meer proteïnen is beter, en teveel kan geen kwaad. Maar onlangs was er wel een diëtiste op het nieuws die daar iets over zei, door de grote populariteit aan producten met extra proteïnen in de winkelrekken. Nadien ben ik dan zelf wat op onderzoek gegaan, maar kon geen sluitend antwoord vinden.

Terug
Bovenaan