Overgewicht, ondergewicht

Een voedingswaardetabel leren lezen en ook begrijpen en je zal al ver komen. M.a.w. bewuster worden van wat je eigenlijk allemaal in uw mond steekt en wanneer je het in uw mond steekt.

Veel mensen hebben totaal geen idee wat ze precies eten. Veel mensen denken dat ze niet veel eten of 'gezond' eten. Ik verschiet altijd van collega's of vrienden die willen afvallen en over voeding beginnen. En maar klagen over een slechte slaap, geen energie, overgewicht, enz. Als je slechte benzine in uw auto giet, gaan de prestaties er ook naar zijn. Voeding is als benzine voor uw lichaam.

Eens op gewenst gewicht is het zoals dat met alles is: evenwicht zoeken, alles met mate.

Een voedingswaardetabel leren lezen en ook begrijpen en je zal al ver komen. M.a.w. bewuster worden van wat je eigenlijk allemaal in uw mond steekt en wanneer je het in uw mond steekt.
Dit toch wel, we vervreemden wat van voeding. Nog niet zo erg als in de VS, waar mensen rondlopen die de tomatensaus op pizza als dagelijkse portie groenten beschouwen en de bosbesmuffin als fruit, maar de evolutie is er volgens mij wel. Een basis van kunnen koken hangt ermee samen, maar daarmee weet je nog niet wat er net in je ingrediënten zit.

Ik denk dat mijn boodschap niet helemaal goed overkomt. Zoals ik al zei: ik ben er ook een fan van en pas het regelmatig toe. En ik denk zeker dat het een betere optie is dan bijvoorbeeld WW, keto, ...

Maar als je dagelijks al je eten afweegt en zéker als je macro doelen moet behalen is het gewoon een dieet. Misschien is mijn definitie van een dieet wat te breed, maar ook aanpassingen om bijvoorbeeld juist bij te komen in gewicht is evenzeer een dieet.
Zeggen dat je macro doelen behalen geen dieet is, is net hetzelfde als zeggen dat intermittent fasting een 'levensstijl' is.

Op het einde van de rit maakt het natuurlijk weinig uit. Iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt. Maar geen enkele van die oplossingen zijn wondermiddelen en moeten ook niet zo voorgesteld worden.

Ik zorg gewoon dat ik mijn 10 000 stappen per dag dagelijks haal (ondanks ik fulltime thuiswerk) en wij blijven gemakkelijk op gewicht (ik: 1m74 en 65 kg, vriendin: 1m73 en amper 52 kg). Natuurlijk snoep ik wel eens iets tussendoor maar beperkt. Natuurlijk eet ik wel eens iets ongezond maar beperkt. Over de ganse lijn eten wij gezond en vers, veel groenten uit eigen moestuin zelfs. Mijn vriendin en ik zijn geen pescotariërs maar we eten beiden wel liever vis dan vlees dus er staat vaker vis dan vlees op 't menu. Vis is nu eenmaal gezonder dan rood vlees.

Ik zorg gewoon dat ik mijn 10 000 stappen per dag dagelijks haal (ondanks ik fulltime thuiswerk) en wij blijven gemakkelijk op gewicht (ik: 1m74 en 65 kg, vriendin: 1m73 en amper 52 kg). Natuurlijk snoep ik wel eens iets tussendoor maar beperkt. Natuurlijk eet ik wel eens iets ongezond maar beperkt. Over de ganse lijn eten wij gezond en vers, veel groenten uit eigen moestuin zelfs. Mijn vriendin en ik zijn geen pescotariërs maar we eten beiden wel liever vis dan vlees dus er staat vaker vis dan vlees op 't menu. Vis is nu eenmaal gezonder dan rood vlees.
Ik denk dat de richtlijn nu wel is om 1-2 keer per week vis te eten, en liefst maar 1 keer vette vis (zalm bijvoorbeeld), omdat je zo nu ook wel schadelijke stoffen kan binnenkrijgen zoals kwik. Dat het naar hart- en vaatziekten en mogelijk kanker toe gezonder is dan rood vlees klopt natuurlijk wel.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat mijn boodschap niet helemaal goed overkomt. Zoals ik al zei: ik ben er ook een fan van en pas het regelmatig toe. En ik denk zeker dat het een betere optie is dan bijvoorbeeld WW, keto, ...

Maar als je dagelijks al je eten afweegt en zéker als je macro doelen moet behalen is het gewoon een dieet. Misschien is mijn definitie van een dieet wat te breed, maar ook aanpassingen om bijvoorbeeld juist bij te komen in gewicht is evenzeer een dieet.
Zeggen dat je macro doelen behalen geen dieet is, is net hetzelfde als zeggen dat intermittent fasting een 'levensstijl' is.

Op het einde van de rit maakt het natuurlijk weinig uit. Iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt. Maar geen enkele van die oplossingen zijn wondermiddelen en moeten ook niet zo voorgesteld worden.
Je macro doelen halen 100 % is maar voor 1 type weg gelegd.
En dat zijn bodybuilders, die moeten dat halen.

Ik haal nooit mijn macro's, het enige dat ik doe is zo dicht mogelijk er komen.
Wat ik op overschot heb, dat neem ik mee naar de volgende dag.
Daarom dat ik ook zeg, bekijk het op de week en niet per dag.

Dan voel je u niet schuldig dat je die pudding naar binnen hebt gewerkt, als je de dag later maar iets anders naar binnen duwt.
En zelf op week basis kom ik nog niet aan mijn macro totaals, zelf niet aan mijn kcal.

De enige hoofreden dat ik macro's gebruik, ik wil mijn suiker en vet inname weten.
Nog even terug komen op dat snoep en chocolade, dat is bewust dat ik dat niet eet.

Ooh een paar snoepjes, ooh nog een paar snoepjes. Dat extra stukje chocolade kan er wel nog bij e.
En ik ben weer vertrokken, dat is puur mentale wilskracht.
Is het lastig voor in de winkel naast de chocolade te lopen, heal yeah.
De hel, want ik moet er voorbij als ik noten wil kopen.

Mentaal ga ik er ook beter van worden, laat stress en nog zoveel factoren ook een boesdoener zijn van gewicht.

Bij mij is een bijkomend probleem dat ik algemeen wel gekend ben als een grote eter (letterlijk en figuurlijk) en de omgeving echt wel voedsel (extra grote portie, 'neemt nog een koekske', ...) opdringt met momenten. En soms lukt het wel al eens beter om nee te (blijven) zeggen.

Sinds enkele maanden heb ik ook hellofresh wat me ook wel helpt om enerzijds het eten in huis te hebben en dus geen impulsieve aankopen hoef te doen (meestal niet de gezonde opties) én dat mijn eten vooral gericht zijn op groenten en de porties vlees minder groot zijn dan dat ik ze zou kopen. Het plezier en verdiepen in koken is dan mooi meegenomen.

Een dieet is in principe gewoon een voedingswijze, een eetpatroon. Hele dagen brol eten is ook een dieet/voedingswijze/eetpatroon. Mensen spreken meestal over 'een dieet' wanneer ze proberen af te slanken. Iedereen heeft een bepaald dieet.

Het ene dieet is voor de één makkelijker vol te houden en voor de andere moeilijker vol te houden. Elk individu moet wat gaan zoeken wat voor hem werkt. Als het op afslanken aankomt is het vrij 'simpel'. Kcal intake lager houden dan uw kcal behoefte.

Ik eet tijdens de werkweek puur op macro's. Smaak is dan enkel bijzaak, het gaat mij om de voedingswaarden. De zondag maak ik rijst, groenten en kip klaar voor 5 dagen. Alles afwegen en in van die bakken met vakjes doen. Ik hou dat enkel vol omdat ik in het weekend dan wel eens op de lappen ga en geniet van lekker eten. Maar zoiets werkt niet voor iedereen natuurlijk.

Maar ik wijk af. Ik wou enkel maar zeggen: iedereen volgt een dieet. :)

Edit: in 't ziekenhuis zullen ze uw dieet ook aanpassen als dat nodig zou blijken om medische redenen.

Daarom dat ik ook zeg, bekijk het op de week en niet per dag.

Dan voel je u niet schuldig dat je die pudding naar binnen hebt gewerkt, als je de dag later maar iets anders naar binnen duwt.
Dit werkt bij mij het beste. Als ik met een zak chips voor de tv gezeten heb, dan snoep ik de volgende dag helemaal niets. Een stevig feestje met de nodige aperitieven, snacks, desserts en alcohol? Dan compenseer ik dat met 2 dagen enkel gezonde dingen.

Op die manier hoef je naar mijn gevoel weinig te laten. Deze methode heeft voor mij >10 jaar perfect gewerkt. Om de 1 of andere reden ben ik daar onbewust mee gestopt en was ik plots elke dag aan het snoepen. De killo's vlogen er toen wel bij. Nu terug op mijn normale gewicht en stabiel door deze methode.

Bij mij is een bijkomend probleem dat ik algemeen wel gekend ben als een grote eter (letterlijk en figuurlijk) en de omgeving echt wel voedsel (extra grote portie, 'neemt nog een koekske', ...) opdringt met momenten. En soms lukt het wel al eens beter om nee te (blijven) zeggen.

Sinds enkele maanden heb ik ook hellofresh wat me ook wel helpt om enerzijds het eten in huis te hebben en dus geen impulsieve aankopen hoef te doen (meestal niet de gezonde opties) én dat mijn eten vooral gericht zijn op groenten en de porties vlees minder groot zijn dan dat ik ze zou kopen. Het plezier en verdiepen in koken is dan mooi meegenomen.

Dit is louter informatief.

Wij hebben van het begin gezegd tegen de familie, wij letten op. Je mag alles op tafel zetten, maar wij gaan er niet van eten.
Zaterdag moet ik naar een verjaardag, natuurlijk is dat met taart etc.

Eeerlijk tegen de persoon gezegd, wij gaan daar niet van eten, maar gaan zelf ons gebak dan mee brengen.
Het is misschien heel irritant voor dat te moeten zeggen, en in de familie krijgen we ook al constant de naam.

Amai ze zijn beetje erover, wel je mag dat van mij denken. Maar we doen het bewust voor niet terug in de spiraal te geraken zoals ik aangeven had van die chocolade.
Wij vallen goed af, en mijn lichaam begint toch echt te vormen door dat gewicht heffen ook.
Het zelfde begin ik te zien bij mijn vrouw en al andere mensen die het gewoon zien aan ons.

Dat is ook gewoon motivator voor door te doen bij ons, ook al vinden ze ons "extreem".

Maar waar ik het schijt van krijg, is van personen die denken dat wij leven op wortelen en appelen.
Dat wij geen stuk vlees eten, geen saus etc.

Moesten we dat doen, dan mag je mij extreem noemen en eigenlijk ook totaal mentaal gestoord.
Zelf hebben ze een duur fitness abo, voor dan taartjes te eten en alles van vettige bucht.
We moeten nog '' leven '' ook zeggen ze dan.

Dit is louter informatief.

Wij hebben van het begin gezegd tegen de familie, wij letten op. Je mag alles op tafel zetten, maar wij gaan er niet van eten.
Zaterdag moet ik naar een verjaardag, natuurlijk is dat met taart etc.

Eeerlijk tegen de persoon gezegd, wij gaan daar niet van eten, maar gaan zelf ons gebak dan mee brengen.
Het is misschien heel irritant voor dat te moeten zeggen, en in de familie krijgen we ook al constant de naam.

Amai ze zijn beetje erover, wel je mag dat van mij denken. Maar we doen het bewust voor niet terug in de spiraal te geraken zoals ik aangeven had van die chocolade.
Wij vallen goed af, en mijn lichaam begint toch echt te vormen door dat gewicht heffen ook.
Het zelfde begin ik te zien bij mijn vrouw en al andere mensen die het gewoon zien aan ons.

Dat is ook gewoon motivator voor door te doen bij ons, ook al vinden ze ons "extreem".

Maar waar ik het schijt van krijg, is van personen die denken dat wij leven op wortelen en appelen.
Dat wij geen stuk vlees eten, geen saus etc.

Moesten we dat doen, dan mag je mij extreem noemen en eigenlijk ook totaal mentaal gestoord.
Zelf hebben ze een duur fitness abo, voor dan taartjes te eten en alles van vettige bucht.
We moeten nog '' leven '' ook zeggen ze dan.
dit is voor mij ook de manier om 'veel' voeding binnen te krijgen maar toch laag in kcal.
Door medische aandoening eet ik elke dag minder als 1500kcal en met 'gewone' voeding heb je dan eigenlijk 2X niks.
ik had een constant hongergevoel.
ik heb de indruk dat ik vandaag veel meer eet als een jaar geleden, terwijl het 1000kcal minder is in werkelijkheid.

laatste tijd precies wat meer moeite met voedsel, niet echt qua gewicht houden (dat lukt zonder problemen, soms moet ik wat bijsteken).
het energiepijl is vrij laag tegenwoordig, elke dag deze week al gedacht rond 14u dat ik terug in mijn bed wil kruipen. oververmoeid, dus.
vermoedelijk door verkeerd voedsel, anderzijds ligt de verwarming hier tijdelijk uit en is 17 graden misschien de boosdoener, plus wat extra stress op het werk erbij, dat werkt wellicht ook niet in het voordeel.
Die twee zaken zijn wel maar tijdelijk, voedsel kan ik aanpakken.

Maar wat mis ik dan precies in mijn voedsel?
ontbijt: 2 boterhammen met confituur + dubbele koffie
lunch: 2 boterhammen met choco of omelette + dubbele koffie
tussendoor ( niet elke dag ): wafel, appel, banaan of peer
diner: pasta bolognese, broccoli/bloemkool/spinazie etc aardappelen, rijst pesto , niks fancy maar nu ook niet om te zeggen elke dag frit of takeaway

grootste en meest recente verandering in mijn dieet is eigenlijk de schakel van cornflakes naar boterhammen. lijkt me straf dat ik daar deficiënties van krijg.

ipv brood van de supermarkt: zuurdesembrood of echt goed bakkersbrood. Dat verschilt ook al in hoe gevuld je je voelt na het eten van je bokes :]
oh en ik zie dat je bent overgeschakeld van corn flakes naar brood.
Ik zou terug overschakelen, maar naar granen met yoghurt. zoek u granola die ge lekker vindt, maar waar minder dan 12g suiker per 100gr in zit.

Niet echt, want wat voor mij werkt eet je blijkbaar niet graag :)

Hier kan je nog wel tips vinden om jouw energieniveau heel de dag op peil te houden. Misschien is het voor jou al voldoende als je de boterhammen gespreid over de dag op eet, dan hoef je de choco en confituur misschien niet eens te laten.

Uw carb intake veranderen om uw energie op peil te houden:
complexe koolhydraatstructuren voornemen op enkelvoudige.

Voedingstabel: meervoudige is beter dan enkelvoudige. Het verteren (afbreken) ervan duurt langer waardoor de energie die vrijkomt meer gespreid is dan wanneer alles snel afgebroken wordt. Bij dat laatste krijg je sneller een boost, maar ook sneller een dip. Tijdens die dip is de craving naar meer enkelvoudige koolhydraten er dan ook weer.

voor alle duidelijkheid: ik heb geen last van cravings en moet mij vaak forceren om te eten, het gaat dus inderdaad over die suikers door iets trager te vervangen. bedankt. ik ga wat vaker eieren eten en deels terug naar corn flakes met yoghurt gaan. ik at reeds degelijke corn flakes, iets dat meer neigt naar granola dan honey pops, bijvoorbeeld.

voor alle duidelijkheid: ik heb geen last van cravings en moet mij vaak forceren om te eten, het gaat dus inderdaad over die suikers door iets trager te vervangen. bedankt. ik ga wat vaker eieren eten en deels terug naar corn flakes met yoghurt gaan. ik at reeds degelijke corn flakes, iets dat meer neigt naar granola dan honey pops, bijvoorbeeld.
Havermout in sojamelk of chocolademelk een nachtje in de frigo laten staan is ook wel top. Geeft een gevuld gevoel en je hebt van den eerste keer veel vezels binnen ook.

Terug
Bovenaan