Over pakjes, koeriers, douanekosten, invoerrechten enz.

Is dat normaal dat Fedex (TNT) een maand na levering pakje (uit UK blijkbaar) een brief stuurt om tax te betalen? Nog nooit voorgehad.
 
Is dat normaal dat Fedex (TNT) een maand na levering pakje (uit UK blijkbaar) een brief stuurt om tax te betalen? Nog nooit voorgehad.
Ik weet niet of het de normale gang van zaken is bij Fedex. Maar ik heb het vroeger ook wel zo gehad bij enkele zendingen van uit Japan.
 
Een maat van mij heeft verkleedkleding besteld voor carnaval over een dikke 3 weken (11/02). Nu heeft hij er niet bij stilgestaan dat pakjes uit UK sinds de Brexit langs de douane moeten. Wegens stockproblemen is het nog niet verstuurd. Gaat de doorlooptijd bij de douane nog meevallen, of laat ik hem dit best annuleren?
 
Een maat van mij heeft verkleedkleding besteld voor carnaval over een dikke 3 weken (11/02). Nu heeft hij er niet bij stilgestaan dat pakjes uit UK sinds de Brexit langs de douane moeten. Wegens stockproblemen is het nog niet verstuurd. Gaat de doorlooptijd bij de douane nog meevallen, of laat ik hem dit best annuleren?
Hangt af van de waarde (onder 150 EUR?), afzender (IOSS geregistreerd?) en welke koerier (UPS, Fedex, Bpost...) het is. Indien eerste 2 'ja' dan zou het in principe vlot moeten gaan.

Die pakjes moeten niet letterlijk langs de douane natuurlijk. Ze moeten gewoon nog worden ingeklaard. Maar het is nog altijd mogelijk dat ze dan geselecteerd worden voor controle uiteraard.
 
Sommige online winkels uit de UK verschepen vanuit Ierland want Ierland behoort nog wel tot de EU. Er zijn dan géén douanekosten.
De meeste fysieke winkels uit de EU verschepen hun goederen tegenwoordig ook vanuit Ierland. Dat kost hun heel veel minder.

Heel die brexit is zo'n belachelijk gedoe.
 
Sommige online winkels uit de UK verschepen vanuit Ierland want Ierland behoort nog wel tot de EU. Er zijn dan géén douanekosten.
De meeste fysieke winkels uit de EU verschepen hun goederen tegenwoordig ook vanuit Ierland. Dat kost hun heel veel minder.

Heel die brexit is zo'n belachelijk gedoe.
Voor kleinere (web)winkels zal de administratie een meerkost betekenen. Maar sinds die IOSS deftig werkt heb ik nog altijd redelijk wat bij bijvoorbeeld Amazon UK of Bleep.com besteld. Gewoon BTW op voorhand betaald en je hebt niks van douanekosten. De levertijd is ook hetzelfde als voor brexit. Altijd probleemloos verlopen. En die BTW betaalde je voor brexit ook dus dat is ook het grote verschil niet.
 
Ik heb een pakje uit China onderweg en krijg nu een sms van BPOST (in het frans) van een gewone nummer 0491XXXX92.

BPOST: Des frais de dedouanement s'appliquent a votre collis, veuillez les payer sans delai cd-dessous: https://shorturl.at/qDXXX

Is dat legit? Lijkt me niet. Ik zie niets in de Bpost app bvb.
 
Ik heb een pakje uit China onderweg en krijg nu een sms van BPOST (in het frans) van een gewone nummer 0491XXXX92.

BPOST: Des frais de dedouanement s'appliquent a votre collis, veuillez les payer sans delai cd-dessous: https://shorturl.at/qDXXX

Is dat legit? Lijkt me niet. Ik zie niets in de Bpost app bvb.
Lijkt me niet legit. Je kan altijd eens naar een Bpost-kantoor gaan of hun Klantenservice contacteren voor de zekerheid.
 
Ik heb een pakje uit China onderweg en krijg nu een sms van BPOST (in het frans) van een gewone nummer 0491XXXX92.

BPOST: Des frais de dedouanement s'appliquent a votre collis, veuillez les payer sans delai cd-dessous: https://shorturl.at/qDXXX

Is dat legit? Lijkt me niet. Ik zie niets in de Bpost app bvb.
Dat denk ik niet. Normaal krijg je ook een mail en kan je op de track & trace pagina nog alles volgen.
 
URL is niet correct + er is altijd vermelding van trackntrace in een SMS van Bpost. Ze kunnen wel per SMS vragen om een betaling uit te voeren.
 
Heb het eens geopend op een oude (factory reset) gsm, je komt op een pagina die en je adres gegevens vraagt (fake ingevuld) en daarna de credit card gegevens. Staat ook bancontact logo bij, maar dat doet niks.

Had met er op te klikken wel door gehad dat het fake was, maar initieel (met dat er effectief 2 dagen geleden een paketje bij de douna aanbeland is volgens tracking) dacht ik dat het echt kon zijn. Maar bpost kent bvb ook mijn taalvoorkeur en die is niet frans...
 
Heb ook al 2 keer zo'n gelijkaardige sms gekregen net op het moment dat er een bestelling van AliExpress bij de douane lag.

Was nog toen alles onder de €20 vrij van btw was en ik dus zeker wist dat er niets moest betaald worden

Volgens mij lopen er douaniers rond die een lucratief bijberoep hebben.....
 
Of er loopt een tracking programmaatje op de in te klaren pakketten van de douane en haalt daar alle info uit zodat ze de betrokken ontvanger kunnen phishen 🤓
Zou me nog niet verbazen
 
Bij ons op het werk hebben ze van die bringme boxen. Je moet blijkbaar gewoon “bringme” voor je voornaam invullen. Werkt dat gewoon op elke webshop? Ik heb het nog nooit gebruikt, vandaar de vraag.
 
Terug
Bovenaan