Ik vind het in die video precies wat verdacht dat het belangrijkste deel, of alles vlot begint te branden na het aanmaken, eruit geknipt werd.ok boomer...
ik zweer bij de zwitserse manier.
edit...twas hier dus al gepost![]()
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik vind het in die video precies wat verdacht dat het belangrijkste deel, of alles vlot begint te branden na het aanmaken, eruit geknipt werd.ok boomer...
ik zweer bij de zwitserse manier.
edit...twas hier dus al gepost![]()
Als de wet zegt dat homo's verboden zijn en pedofilie oké is, is dat allemaal goed volgens jou want het valt in het wettelijk kader?Dan moeten ze het gewoon verbieden en er op controleren, zoals Cege terecht aangeeft. Ze doen dat ook al met andere vormen van brandstof.
Dat stuk in de Standaard over schaamte om te stoken is echt om rillingen van te krijgen. Je schamen omdat je iets doet binnen het wettelijk kader. Ongelooflijk.
Nee die manier werkt echt super. ik heb daarnet de stoof aangestoken met 1 aanmaakblokje. Het vuur kruipt echt naar beneden, ge hebt niets van rook. Ik brand wel alleen maar beuk en eik.Ik vind het in die video precies wat verdacht dat het belangrijkste deel, of alles vlot begint te branden na het aanmaken, eruit geknipt werd.
Als de wet zegt dat homo's verboden zijn en pedofilie oké is, is dat allemaal goed volgens jou want het valt in het wettelijk kader?
Komaan zeg, iedereen weet toch dat de wet zijn beperkingen heeft en niet altijd moreel goed zit.
Dat je stookt en dat je er niet over moet schamen is 1 ding. Maar dat het oké is, puur omdat het in het wettelijk kader valt... nah.
Zijn we nu echt in de fase gekomen dat hout stoken moreel verwerpelijk is?
Komt die commenteer van mensen met een elektrische wagen waarvoor kinderen de kobalt helpen delven?
De natuur kan best wel een stootje hebben, en is het eigenlijk wel wenselijk dat we allemaal 95 jaar worden?
Het grootste probleem stelt zich toch vooral in het feit dat er 4 miljard mensen teveel rondlopen op deze aardbol.
Dus gooi gerust een blok hout op de kachel 3000km van hier gooien ze alles wat ze maar vinden in de kachel.
Je kan die ook fixen. Maar zo'n haard zal praktischer zijn voor de sfeer dan voor effectief het te verwarmen.Ik wou gewoon weten of ik deze haard kon fixen voor een paar 100 euro maximum. Als ik duizenden euro's wou uitgeven hang ik wel wat extra airco's. Ik hou het wel gewoon op men airco's en men infraroodpaneeltje. Bedankt voor de informatie en excuses voor deze discussie te starten.
Welke kachel met elektronische regeling heb je?Ik heb ook een ingebouwde houtkachel. Hout stoken is uiteraard niet goed voor milieu en gezondheid. Daarom probeer ik bewust te stoken en maatregelen te nemen die de impact zo laag mogelijk houden.
- een goede kachel met een hoog rendement en een electronisch gestuurde verbranding
- kachel goed onderhouden en regelmatig schoonmaken
- schoorsteen goed onderhouden
- een filter die het grootste deel (tot 95%) van de roetuitstoot filtert.
- gebruik enkel extreem droog en onbehandeld hout. Hout inslaan voor de stook vergt dus wel wat beheer en vooral plaats om te kunnen stockeren. Ik heb een houtmijt in de tuin waar het hout drie jaar droogt en vervolgens verhuist het droge hout naar een overdekte opslagplaats.
- verbrand volgens de Zwitserse methode. Ik verbrand ook enkel hout en aanmaakblokjes met een eco label. Geen papier en al zeker geen bedrukt papier.
- kijk bij aankoop van hout naar de herkomst ervan. In België kan je hout kopen via het agentschap Bos & Natuur waardoor de keten erg kort blijft en het hout afkomstig is van duurzaam bosbeheer.
Een open vuur in huis zou ik zelf niet zo snel doen. Dat is immers geen efficiënte manier van hout verbranden en bovendien zeer nadelig voor de luchtkwaliteit in huis en ook nog 's een brandgevaar.
@Rob!n de goedkoopste manier voor jou is de schoorsteen laten schoonmaken (is dacht ik verplicht) en de haard vrijmaken. Als je er wat meer budget voor wilt gebruiken:
- Degelijke inbouwcassette: vanaf 4000 euro
- Roetfilter: vanaf 2000 euro
- Houtopslag: paar 100 euro
- Ik bestel jaarlijks voor 500 - 750 euro aan hout. Aangevuld met hout dat ik uit een bos haal.
- Eventueel een bos: rond de 20.000 euro
Jaarlijkse kosten:
- schoonmaken schoorsteen (om de 2 jaar): 100 - 150 euro
- elektriciteit voor de sturing van de verbranding en de filter: 50 - 100 euro
Bij aankoop van mijn woning heb ik de optie bekeken om de mazoutinstallatie te vervangen door gas. De mazoutketel was gloednieuw met hoogrendement enz (installatie van 2020) waardoor ik beslist heb om die installatie aan te vullen met een degelijke houtkachel en een warmtepomp voor de productie van warm water (voor sanitair). Door de degelijke houtverbranding (en de warmtepomp) is het verbruik van mazout erg beperkt terwijl het hier toch aangenaam warm is. Houtvuur is ook gewoon een gezellige warmte.
Merk is Barbas. Type weet ik niet meteen.Welke kachel met elektronische regeling heb je?