OS 2024 | Algemeen + kleinere sporten

Kajakker Peeters zijn klacht is gegrond verklaard en mag naar volgende ronde

Voor zij die het gemist hebben: hij had klacht ingediend wegens wier aan zijn boot :D

Kajakker Peeters zijn klacht is gegrond verklaard en mag naar volgende ronde

Voor zij die het gemist hebben: hij had klacht ingediend wegens wier aan zijn boot :D

Daarnet tijdens de rust van de cats die zijn race gezien. Was wel grappig ergens, die was aan het vliegen en opeens geraakte die niet meer vooruit :laugh: Mooi voor hem dat hij er zo niet uit moet, was pijnlijk.

Als je beste poging van de 3 telt, waarom begon Nina da niet gewoon met een (veel) lager gewicht? Dan heb je tenminste een score staan. Of zie ik iets over het hoofd?

Nina: Ik mag trots zijn.
Dan denk ik: Trots zijn op wat?
Dat ze dus op de spelen staat? OK dan maar zeker?

Alle no offense en dit is erg genoeg. Maar zo'n interview (ik ga het hele interview hier nu wel niet posten, zoek het op) is toch volkomen nutteloos en komt ook slecht over.

Nina Sterckx is 22 jaar. Stond op haar tweede Spelen in een gewichtsklasse die niet op haar lijf geschreven is en omstandigheden die ze niet gewoon is. Ik denk niet dat ze mensen die de sport niet kennen nodig heeft om te zeggen hoe teleurgesteld ze zou moeten zijn. Ze heeft nog een mooie toekomst in het verschiet. Ze gaf aan hier uit te leren. Dat houdt ook in dat ze blij moet zijn om wat wel goed ging. We kunnen gewichtheffen weer collectief vergeten tot 2028!

Natuurlijk mag ze trots zijn om op de Spelen te staan? Dat is vier jaar hard werken om er te komen. En als de wedstrijd begint, ga je niet ineens per ongeluk 10kg meer heffen dan normaal. Je niveau blijft je niveau. Het is geen voetbal waar iedereen die meedoet, kans maakt op goud als de teerling goed valt.

Ik begrijp het ergens wel, hoewel de sport de laatste jaren wel gegroeid is blijft het bij ons echt een niche sport. De Vlaamse/Nationale competities zijn echt kleinschalig (en nikske uitdaging kwestie van competitie voor haar natuurlijk) en internationale competities zijn ofwel ook niet erg groot en als het grotere zijn is er al zeker geen halve zaal die uw naam schreeuwt (vaak is er zelf gewoon geen halfvolle zaal :') ). Gewichtheffen is zo'n mentale sport naast de kracht en techniek en dat zoiets u volledig uit uw lood slaat kan ik mij echt inbeelden. Op zo'n moment kunt ge zeer makkelijk lifts missen die ge anders met de vingers in de neus doet, het is de beste ook al overkomen. Het lijkt mij sowieso iemand die heel hard in haar eigen hoofd kan zitten als je ziet hoe ze zichzelf voor elke lift luidop moet 'uphypen', dus dan is zo'n uitzonderlijke situatie echt een uitdaging om mee om te gaan.

Nina: Ik mag trots zijn.
Dan denk ik: Trots zijn op wat?
Dat ze dus op de spelen staat? OK dan maar zeker?

Alle no offense en dit is erg genoeg. Maar zo'n interview (ik ga het hele interview hier nu wel niet posten, zoek het op) is toch volkomen nutteloos en komt ook slecht over.

Op het feit dat zij op haar 22ste op haar tweede spelen staat. Op de lifts en resultaten die zij heeft behaald om er uberhaupt te geraken-genoeg vrouwen die hard gevochten hebben om op haar plaats te mogen staan. Op het feit dat ze in enkele maanden tijd 10kg (17% lichtaamsgewicht dacht ik?) is afgevallen en onder het doelgewicht is geraakt terwijl ze zoveel mogelijk kracht moest weten te behouden. Op het dan toch nog 90kg smijten in training. Ale, wie zijt gij om te zeggen dat zij niet mag trots zijn of niets heeft om trots op te zijn?

Ik vond die passage van Sterckx toch ook bizar. Om te beginnen de keuze om als startgewicht een gewicht te nemen dat boven haar PB ligt. Dan dacht ik al: ok, dat wordt dus 3x niks dan. Precies een spelletje alles of niets, maar voor wat ? Ok, ze hebben sowieso maar 3 pogingen (en dus niet zoals in bvb hoogspringen 3 foutieve pogingen) maar dan nog. Moet je zelfs niet meer meedoen met de 2de discipline.
En dan dat interview, ik dacht ook, die zal wel niet blij zijn met eigenlijk toch een complete failure (allez, slechter kan eigenlijk niet, of het zou zijn 3x falen op een heel haalbaar gewicht). Maar het tegendeel bleek waar, was precies gewoon al zeer content met de aandacht/erkenning en haar prestatie kon haar niets schelen.

Terug
Bovenaan