OS 2024 | Algemeen + kleinere sporten

Ik vond die passage van Sterckx toch ook bizar. Om te beginnen de keuze om als startgewicht een gewicht te nemen dat boven haar PB ligt. Dan dacht ik al: ok, dat wordt dus 3x niks dan. Precies een spelletje alles of niets, maar voor wat ? Ok, ze hebben sowieso maar 3 pogingen (en dus niet zoals in bvb hoogspringen 3 foutieve pogingen) maar dan nog. Moet je zelfs niet meer meedoen met de 2de discipline.
En dan dat interview, ik dacht ook, die zal wel niet blij zijn met eigenlijk toch een complete failure (allez, slechter kan eigenlijk niet, of het zou zijn 3x falen op een heel haalbaar gewicht). Maar het tegendeel bleek waar, was precies gewoon al zeer content met de aandacht/erkenning en haar prestatie kon haar niets schelen.
Detail maar 86 is niet boven haar BP, heeft al 89 gehoffen in wedstrijd in die gewichtsklasse (toen ook geopend met 85).

Verder denk ik echt wel dat ze diep teleurgesteld is hoor. Ge kunt niet uw leven wijden aan een sport, al langer wel dan niet trainen, zo'n opoffering maken qua gewicht en dan ok zijn met het feit dat ge uw opener mist denk ik. Misschien nog steeds wat onder de indruk, of efkes zichzelf proberen doorheen de teleurstelling praten ofzo? Eigenaardig interview, dat was het zeker wel.

Ik denk ook wel dat zowel zij als Tom ervan overtuigd waren dat 86 doenbaar was, gebaseerd op haar training. De ongeschreven regel is dat ge opent met een gewicht waarvan je 100% weet dat je het kan heffen. Maar eens ge met andere dingen bezig zijt in je hoofd, zoals dat publiek, zijt ge al half verloren. Of in dit geval, helemaal verloren.

Edit: alhoewel, moet mijn woorden een beetje inslikken als ik dan dingen zoals deze lees
“Ik heb nooit gezegd dat ik wilde presteren. Ik zei op voorhand dat ik vooral wilde genieten en olympische ervaring wou opdoen. Het resultaat was voor mij bijzaak.” (wel HLN dus mss best met korreltje zout te nemen)
Wat een rare manier van denken voor een atleet op de OS...

Nuja, jammer en best een teleurstelling. Ik kijk wel uit naar vrijdag, dan ga ik wat van mijn favorieten live aan het werk zien 🤩

Laatst bewerkt:
Ze had precies toch beter in de -59 kg klasse gebleven achteraf bezien.

Gisteren eens naar dat muurklimmen gezien, meer bepaald dat sportklimmen waarbij je zo snel mogelijk bovenaan dient te komen. Polen heeft daar een gouden en een bronzen medaille in behaald. Dat was precies kijken naar een Spiderman Marvel film, die vliegen gewoon naar boven alsof het niets is. Heel indrukwekkend.

Detail maar 86 is niet boven haar BP, heeft al 89 gehoffen in wedstrijd in die gewichtsklasse (toen ook geopend met 85).

Verder denk ik echt wel dat ze diep teleurgesteld is hoor. Ge kunt niet uw leven wijden aan een sport, al langer wel dan niet trainen, zo'n opoffering maken qua gewicht en dan ok zijn met het feit dat ge uw opener mist denk ik. Misschien nog steeds wat onder de indruk, of efkes zichzelf proberen doorheen de teleurstelling praten ofzo? Eigenaardig interview, dat was het zeker wel.

Ik denk ook wel dat zowel zij als Tom ervan overtuigd waren dat 86 doenbaar was, gebaseerd op haar training. De ongeschreven regel is dat ge opent met een gewicht waarvan je 100% weet dat je het kan heffen. Maar eens ge met andere dingen bezig zijt in je hoofd, zoals dat publiek, zijt ge al half verloren. Of in dit geval, helemaal verloren.

Edit: alhoewel, moet mijn woorden een beetje inslikken als ik dan dingen zoals deze lees
“Ik heb nooit gezegd dat ik wilde presteren. Ik zei op voorhand dat ik vooral wilde genieten en olympische ervaring wou opdoen. Het resultaat was voor mij bijzaak.” (wel HLN dus mss best met korreltje zout te nemen)
Wat een rare manier van denken voor een atleet op de OS...

Nuja, jammer en best een teleurstelling. Ik kijk wel uit naar vrijdag, dan ga ik wat van mijn favorieten live aan het werk zien 🤩
Ik begrijp die instelling ook niet als ge 5e waart in Tokyo. Als ze nu 37 was en het haar laatste Spelen waren zonder enige kans op een medaille tot daar aan toe. Mss is het gewoon een manier om met de teleurstelling om te gaan...

Ze had precies toch beter in de -59 kg klasse gebleven achteraf bezien.

Gisteren eens naar dat muurklimmen gezien, meer bepaald dat sportklimmen waarbij je zo snel mogelijk bovenaan dient te komen. Polen heeft daar een gouden en een bronzen medaille in behaald. Dat was precies kijken naar een Spiderman Marvel film, die vliegen gewoon naar boven alsof het niets is. Heel indrukwekkend.
Ze zit gewoon tussen twee Olympische klasses in. Geen van beide uitkomsten is ideaal, en dat weet je zodra je gaat.
Ze heeft -59 geprobeerd, en daarin gemerkt dat ze niet zo veel vooruitgang boekt in het gewicht dat ze trekt per kg die ze bijkomt. Dus dan moet je -49 proberen, maar dan kun je ook niet meer kijken naar vorige records. En dan is het net dat: proberen. Onmogelijk om te weten of ze beter in de -59 was gebleven, zeker voor ons toch.

Bij Nina zie je een interview met een atlete die hoogbegaafd is en op een andere manier sociale interacties aangaat.
Heel knap waar ze al geraakt is. Denk wel dat ze vaak in de knoop zit met zichzelf. Hopelijk komen ze hier sterker uit, zal toch niet evident zijn…

Ze zit gewoon tussen twee Olympische klasses in. Geen van beide uitkomsten is ideaal, en dat weet je zodra je gaat.
Ze heeft -59 geprobeerd, en daarin gemerkt dat ze niet zo veel vooruitgang boekt in het gewicht dat ze trekt per kg die ze bijkomt. Dus dan moet je -49 proberen, maar dan kun je ook niet meer kijken naar vorige records. En dan is het net dat: proberen. Onmogelijk om te weten of ze beter in de -59 was gebleven, zeker voor ons toch.

Gezien ze niet eens een score heeft behaald, zou het vast niet erger geweest zijn.

Volgens het Sporza artikel is haar normale gewicht 59-60 en is het normale gewicht voor dames in de -59kg ~63. Lijkt me eerlijk gezegd gemakkelijker om op 3 maanden een kilo of twee te clean bulken, dan op diezelfde periode te crash cutten en toch nog competitief te wezen.
Waarom is die daar overigens pas een paar maanden op voorhand mee gestart, kon die dat niet vroeger en meer geleidelijk aan doen?
Bon, spijtige situatie voor de atlete, hopelijk volgende Spelen beter voorbereid.

Gezien ze niet eens een score heeft behaald, zou het vast niet erger geweest zijn.

Volgens het Sporza artikel is haar normale gewicht 59-60 en is het normale gewicht voor dames in de -59kg ~63. Lijkt me eerlijk gezegd gemakkelijker om op 3 maanden een kilo of twee te clean bulken, dan op diezelfde periode te crash cutten en toch nog competitief te wezen.
Waarom is die daar overigens pas een paar maanden op voorhand mee gestart, kon die dat niet vroeger en meer geleidelijk aan doen?
Bon, spijtige situatie voor de atlete, hopelijk volgende Spelen beter voorbereid.
Omdat haar gewichtscategorie pas een paar maanden op voorhand geen Olympische categorie meer was :D Beter voorbereid...
Je zou verdikke twee keer nadenken om je te plaatsen voor de Spelen, met zo'n kritiek allemaal.

Ze wist ook pas toen dat ze uiteindelijk gekwalificeerd was voor beide gewichtsklassen en omdat Tokio haar goed afgegaan was in -49 en ze zich wat zelfzekerder voelde had ze dan besloten om terug daarvoor te gaan. Fair enough lijkt me

Het is ook niet zo compleet ongezien dat atleten in het gewichtheffen falen op één beweging en gediskwalificeerd raken. Ons eigen Hugo De Grauwe had net hetzelfde voor op de OS in Moskou in 1980, en ik denk dat elke grote wedstrijd zo'n dingen gebeuren. Wedstrijd is geen training. Dat hoog beginnen is een risico, maar anders zit je wel met grote sprongen tijdens de wedstrijd, wat ook niet optimaal is.

Net zoals het een tactisch spel is om in de juiste gewichtsklasse uit te komen, Tom Goegebuer die haar coach is heeft denk ik ook zo een paar manoeuvres gedaan tijdens zijn carrière als ik me niet vergis.

Haar communicatie laat misschien mensen wat fronsen, maar ik kan me echt niet inbeelden dat ze niet teleurgesteld is hoor. We hebben uiteindelijk nog eens een gewichtheffer op topniveau, wat al geen sinecure is in deze onpopulaire sport. Ik denk dat veel van de kritiek ook wel komt van mensen die nu een keer in de vier jaar eens wat beurten zien van Sterckx.

Omdat haar gewichtscategorie pas een paar maanden op voorhand geen Olympische categorie meer was :D Beter voorbereid...
Je zou verdikke twee keer nadenken om je te plaatsen voor de Spelen, met zo'n kritiek allemaal.

Je zou verdikke toch een beetje beter mogen lezen en uw smalende replies voor uzelf houden.

1) Het was reeds sinds 2022 geweten dat -55 kg geen categorie meer was. 2 jaar, dat is wel wat meer dan een paar maanden he.
2) Nina doet al enkele jaren mee aan -59 kg competities en heeft zelfs zilver in die categorie behaald op het EK 2023 EN 2024 en deed ook in die categorie mee aan het WK 2023.

Maar bon, whatevs.

Het is blijkbaar bij gewichtheffen geen systeem zoals bij het hoogspringen waar je per hoogte 3 pogingen hebt. 1x falen op 1m95 bijvoorbeeld is dan geen groot probleem als je nadien over 1m98 gaat. Tenzij bij een gelijke stand dan op het einde, dan denk ik dat men wel naar het aantal missers kijkt. 1 poging op een lager gewicht vb 75kg betekent dat je die poging direct kwijt bent en geen 3x meer kunt proberen op 85kg.

Je zou verdikke toch een beetje beter mogen lezen en uw smalende replies voor uzelf houden.

1) Het was reeds sinds 2022 geweten dat -55 kg geen categorie meer was. 2 jaar, dat is wel wat meer dan een paar maanden he.
2) Nina doet al enkele jaren mee aan -59 kg competities en heeft zelfs zilver in die categorie behaald op het EK 2023 EN 2024 en deed ook in die categorie mee aan het WK 2023.

Maar bon, whatevs.
Ik dacht inderdaad dat de categorie pas later was afgeschaft. Dat had ik verkeerd gelezen/gehoord.
Maar meedoen op een EK voor medailles, betekent niet meedoen met de wereldtop. En op de OS komen die er wel, en het doel was de optie op een medaille. Bij die -59 was die optie veel kleiner. Zoals ik het in de aanloop overal gelezen heb, was dit een extreem dieet voor haar, dat op het randje is van verantwoord. En dat die -49 niks is wat zij echt langdurig kan aanhouden. En dan heb je natuurlijk de tussentijdse competities zoals EK en WK nog, waar je ook moet presteren.

Als ze dan zegt dat ze trots mag zijn op dat ze de Spelen heeft bereikt, is dat ongeacht het resultaat toch ook gewoon waar. En weten wij helemaal niet of ze beter voorbereid moet zijn of niet? Als er nu één atlete is die we naar ginds hebben gestuurd, die op-en-top hiervoor voorbereid was, lijkt me dat zij toch te zijn, als je al die zaken in de aanloop las.

Het is blijkbaar bij gewichtheffen geen systeem zoals bij het hoogspringen waar je per hoogte 3 pogingen hebt. 1x falen op 1m95 bijvoorbeeld is dan geen groot probleem als je nadien over 1m98 gaat. Tenzij bij een gelijke stand dan op het einde, dan denk ik dat men wel naar het aantal missers kijkt. 1 poging op een lager gewicht vb 75kg betekent dat je die poging direct kwijt bent en geen 3x meer kunt proberen op 85kg.
Neen, je hebt 3 pogingen in snatch/trekken en 3 in clean&jerk/stoten, that's it. Meestal wil dat zeggen dat als op poging 1 een gewicht niet lukt, men dit startgewicht voor een 2de poging probeert. Je hebt altijd wel mensen die het aandurven dan toch te stijgen, maar dat is dan omdat het niet lukte wegens een technische fout en dit geen probleem zou mogen zijn. Als je geen geslaagde poging hebt op snatch is het natuurlijk gedaan.

Deze morgen Tom Goegebuer gehoord op de radio (ik vermoed interview van gisteren) waar hij zei dat door haar sterk vermageren ze infeite niet zoveel trainingsvolume had kunnen accumuleren als ideaal zou zijn. Daardoor was haar techniek niet 100% een automatisme (omdat die toch een beetje anders is met zo'n verschil in lichaamsgewicht), en liet ze het afweten op het grote moment.

Ik vermoed dat ze in de -59 kg al op voorhand kansloos zou zijn en dat ook wel de beslissing heeft bepaald. Kuo Hsing-chun van Taiwan zit bijvoorbeeld in die klasse, en dat is een fenomeen.

Opvallend: De Vlaamse presentatoren kiezen voor de Engelse termen (snatch en jerk) de Hollandse voor de Nederlandse : Trekken en stoten.

Ik vraag mij nog altijd af waarom ze Snoop Dogg als fakkeldrager en (Amerikaans) uithangbord hebben gekozen. Het is een zalige man, maar iemand die altijd zo high als iets lijkt het beste was om dat te doen. :oi22: Die man straalt buiten het chille toch niks qua Olympische geest uit.

Opvallend: De Vlaamse presentatoren kiezen voor de Engelse termen (snatch en jerk) de Hollandse voor de Nederlandse : Trekken en stoten.

Het kan erger: 200 keer op een uur spreken over "jinxen". Tv-presenterend/-commentariërend Vlaanderen heeft blijkbaar nieuwe woordjes geleerd.

Terug
Bovenaan