Opties voor kinderopvang tijdens zomervakantie

Wij gaan in die vakanties dan wat langer naar de schoonfamilie (& vrienden), met telewerken. Terwijl ik de zomer in Spanje (en dan zeker Barcelona) eigenlijk probeer te vermijden. Veel te veel toeristen en veel te warm. Dan ga ik liever 2 weken eind oktober/begin november.
Ja, dat is een oplossing natuurlijk. Ik wou dat Mexico wat dichterbij was.

En het was Instituto Cervantes, uiteraard.

Hoe hebben mensen hier eigenlijk de zomervakantie opgevangen dat eerste/die eerste jaar/jaren hun kind naar school ging?

Dochter zal in maart 2025 in de kleuterklas beginnen, dus die eerste zomervakantie wordt een uitdaging. Misschien kan ze naar de speelpleinwerking in de buurt, maar dat is dan op de limiet qua leeftijd, en voor kampjes is ze dan helemaal te jong.

Dochter is 3,5 jaar.

Week 1 (deze week): tenniskamp
Week 2: schoonmoeder (samen met een hoop andere neefjes en nichtjes)
Week 3,4 & 5: bouwverlof
Week 6: 2 dagen nanny, rest vrij
Week 7: 2 dagen nanny, rest vrij
Week 8: schoonmoeder
Week 9: nanny

Als je geen alternatief hebt is dat zo zeker, deel van de planning rond kinderen.

Je hebt dan ook meer weken tijdens het schooljaar dat je in dezelfde situatie zit, toch?

Ik denk dat er wel wat kampen zijn vanaf 3 jaar. Jouw vriendin was een Spaanse zeker? Instituto Cervantes organiseert dingen voor Spaanstalige kinderen, wel geen idee van leeftijd.
Voorziet haar huidige crèche eventueel plaatsjes voor kindjes onder de 3 jaar? Mijn petekindje is ook ergens midden het schooljaar gestart in de kleuterklas, die kon de eerste schoolvakantie nog een laatste maal terecht in de crèche.

Dan heb je toch een enorm inkomensverlies die maand?
Ik kan mij inbeelden dat dat niet voor iedereen zo eenvoudig is, maar voor ons is dat geen punt. Het is ook een afweging dat ge maakt hé, ook minder stress en meer verlof voor mezelf. Uiteindelijk krijgt ge voor een maand niet werken nog altijd +- 800 euro, er zijn ergere dingen int leven.

Ik pak wel half juli tot half augustus dus het voelt nog iets anders omdat er wel altijd een half maandloon nog bijzit.

Ja zoveel verlof achter elkaar nemen moet ook kunnen natuurlijk. Ik mag in juli/augustus max. 3 weken nemen want wij hebben permanentie met fysieke aanwezigheid en iedereen wil natuurlijk zijn vakantie kunnen opnemen. Dus die andere weken zullen wij ook een oplossing moeten voorzien vanaf volgend jaar. Nu ook de laatste 2 maanden creche. Ik ben al aan het puzzelen voor voor- en naschoolse opvang :/ Wantja de uren van de creche, heel gemakkelijk, met school is dat toch allemaal zo eenvoudig niet.

Terug
Bovenaan