Opslagmogelijkheden

pardal

Well-known member
De vrouw is erin geslaagd het geheugen van haar laptop, smartphone en cloud vol te steken met foto's en filmpjes van de kinderen.

Een aantal verwijderen is niet bespreekbaar, zelfs de 100 wazige foto's die de kinderen zelf gemaakt hebben, moeten behouden blijven.

De gemakkelijkste oplossing zou zijn van vrouw wisselen in een exemplaar die hier beter mee om kan, echter lokt dit blijkbaar protest uit binnen het gezin.

Zijn er nog andere oplossingen voor een gigantische verzameling materiaal op te slaan? Ik ben een leek hierin, liefst ook iets eenvoudig om te installeren.

Mijn dank is groot.
 

stack - 250 gb voor +/-3€ per maand.

Anders toch echt overwegen om haar buiten te sjotten zoals regi met elke vanelderen heeft gedaan.
Ge zou voor minder als heel de familie bij u woont :unsure:

2 externe backups he. Of 1 fysieke en 1 cloud.
 
De vrouw is erin geslaagd het geheugen van haar laptop, smartphone en cloud vol te steken met foto's en filmpjes van de kinderen.

Een aantal verwijderen is niet bespreekbaar, zelfs de 100 wazige foto's die de kinderen zelf gemaakt hebben, moeten behouden blijven.

De gemakkelijkste oplossing zou zijn van vrouw wisselen in een exemplaar die hier beter mee om kan, echter lokt dit blijkbaar protest uit binnen het gezin.

Zijn er nog andere oplossingen voor een gigantische verzameling materiaal op te slaan? Ik ben een leek hierin, liefst ook iets eenvoudig om te installeren.

Mijn dank is groot.
Geef eens wat concrete cijfers? Hoeveel heb je nodig en moet dit lokaal/extern/beide zijn?
 
Denk dat we nu rond een 1TB hebben. En ik heb geen voorkeur of het intern of extern moet zijn, wel dat we zeker zijn dat dat we bestanden niet kwijt kunnen zijn.
Geef eens wat concrete cijfers? Hoeveel heb je nodig en moet dit lokaal/extern/beide zijn?
 
Ik vermoed dat de meeste foto's met de GSM gemaakt worden? Dan lijkt me cloud storage ruim de gemakkelijkste oplossing aangezien dit dan ook automatisch verloopt?
 
Als je er belang aan hecht om vanop alle apparaten gemakkelijk aan alle data te kunnen, kan ik Microsoft 365 Personal aanbevelen. Voor €69/jaar heb je dan 1TB op Onedrive + het volledige Office pakket (zowel online als lokaal).


Je hebt hiervan ook een Family variant waarmee je voor 5 personen aan €99/jaar hetzelfde hebt (dus 5x 1TB + 5x Office).

Je kan de data op Onedrive geheel of per bestand/map lokaal synchronizeren (als je dus bv op je PC alles lokaal synchronizeert, met eventueel een kopie op een externe disk, heb je meteen je backup).

Ik heb die Office Family al jaren, vind het zijn geld zeker waard.
 
Ik kies voor 1 fysieke kopie + 1 in de cloud.
Een je boven 1TB gaat, dan is het minder evident in de cloud.
Hier hebben we ook een Office 365 family abonnement & de kinderen hebben via die weg ook hun 1TB cloudopslag en boeiende foto’s en albums voor hun plaatsen we daar rechtstreeks ook wel.
 
Setup hier:

- Primaire NAS waar alles op komt (wel wat georganiseerd)
- Secundaire NAS voor backup
- Google Photos waar alle foto's ook naartoe stromen om gemakkelijk/snel/vlot vanop elk device te bekijken
 
Ik zou eens kijken naar een synology 2-bay NAS (network accesible storage), waarmee je al je data automatisch centraal kunt backuppen. Het is niet de goedkoopste oplossing, maar i.m.o. wel een van de meest gebruiksvriendelijke en uitgebreide qua software:
- op de laptops installeer je drive sync = een programmaatje dat net zoals bv. dropbox je data automatisch synchroniseert met een map op je schijf.
- op de NAS installeer je Synology photos/moments, een app die google photo's gewijs al je foto's in albums steekt, en zelfs gezichtsherkenning ondersteund (want alles zelf in mappen steken is te veel werk voor uw madam wrs?)
- op de gsm van uw vrouw installeer je synology photos: hiermee kun je automatisch alle foto's laten backuppen naar de NAS. Komt met een handige 'clean up my wife device' optie die alle gebackupte foto's van de gsm wist (zolang je internet hebt, kun je in de app wel alle foto's op de NAS bekijken).
- bijkomend voordeel: je kunt foto's en video's ook streamen vanaf je NAS, bv via je digibox/chromecast/... Handig om cringie babyfoto's te tonen als er bezoek is, maar ook om bv 's avonds een (perfect legaal verkregen) filmpje op te zetten.

Prijskaartje: €300-400 voor een 2-bay Synology (ik zou met 2x 2TB hdd starten). Ik zou wel wegblijven van de allergoedkoopste versies (reeks die eindigt op j), aangezien die echt iets te weinig rekenpower hebben indien ge meer dan enkel storage zou gebruiken.

Ter info: er passeren hier ook regelmatig toestellen op het B&S forum, meestal aan heel cava prijzen.
 
Terug
Bovenaan