Opnieuw op eigen benen na een lange relatie

Nee, ik ga niet naar een psycholoog. Ik weet dat dit al vaker is geopperd maar het blijft toch een stap die ik niet kan nemen. Ik kom uit een goed gezin, we hebben het altijd goed gehad, dus ik zou gewoon zelf mijn issues moeten kunnen oplossen in mijn ogen.
Een psycholoog is dan ook geen magiër die jouw issues zal oplossen, het is iemand die je helpt om inzicht te verschaffen. That's it eigenlijk.
En wat je afkomst/omgeving/sociale status/... er toe doen, zie ik eigenlijk niet zo goed. Het is hulp zoeken voor een probleem, of heb je dezelfde "logica" ook voor fysieke problemen?
 
Ik ben vorig jaar naar een eerstelijnspsycholoog gegaan omdat ik zelf mentaal minder goed in mijn vel zat en dat heeft me toch wel geholpen. Het is laagdrempelig en niet duur en geeft je toch een mooie kans tot zelfinzicht. Dat zal lang niet altijd een groot succes zijn, maar als je het niet probeert weet je het niet.
 
Nee, ik ga niet naar een psycholoog. Ik weet dat dit al vaker is geopperd maar het blijft toch een stap die ik niet kan nemen. Ik kom uit een goed gezin, we hebben het altijd goed gehad, dus ik zou gewoon zelf mijn issues moeten kunnen oplossen in mijn ogen.
Dat lijkt me wel een klassiek Vlaamse reactie, het idee dat zoiets altijd voor iemand anders is die het zwaarder heeft. In veel landen is eens met een psycholoog gaan praten compleet normaal en kijkt niemand er van op. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar je eerste post klinkt wel alsof het misschien zou kunnen helpen. Uiteindelijk lijkt het een beetje alsof je geïsoleerd bent geraakt, en dat is altijd wel een extra risicofactor voor allerhande negatieve gevoelens. En uiteindelijk, hoe meer je in een bepaalde richting denkt, hoe meer je het nog versterkt. Je hebt iets nodig om uit de spiraal te breken denk ik.

Misschien andersom bekijken, de standaarddingen die je "zelf" kan zoals een hobby zoeken of op de lappen gaan heb je waarschijnlijk wel al geprobeerd. Gaan backpacken kan je nog doen, maar dat is duurder dan een psycholoog :smile:
 
Nee, ik ga niet naar een psycholoog. Ik weet dat dit al vaker is geopperd maar het blijft toch een stap die ik niet kan nemen. Ik kom uit een goed gezin, we hebben het altijd goed gehad, dus ik zou gewoon zelf mijn issues moeten kunnen oplossen in mijn ogen.
Volgens mij is het door zulke gedachten dat veel mensen in de problemen blijven zitten. Als er iets is in het leven waarbij je hulp nodig hebt om het opgelost te krijgen is dat in mijn ogen helemaal geen schande. We vragen voor alles hulp aan anderen als het over materiele zaken gaat maar als het over emotionele dingen gaat is dat opeens taboe. De middelen zijn er om je te laten helpen, probeer ze dan ook te gebruiken.
 
Geen idee of het hier echt past, maar ik wist niet meteen waar anders. Ook omdat vind dat ik niet het recht heb om over mijn onnozelheden hier te klagen terwijl we hier leden hebben die echt problemen hebben, die plots hun kinderen minder gaan zien, etc. Maar ik moest het toch echt even neerschrijven.

Het is ondertussen bijna 3 jaar dat ik nu vrijgezel ben maar ik raak maar niet vooruit met m'n leven. Vaak denk ik plots nog aan mijn ex, wetende dat zij wel gewoon door is gegaan met haar leven, socialer is geworden, etc. Terwijl ik gewoon volledig het tegenovergestelde. Buiten mijn werk kom ik amper nog buiten, ik voel me ook nergens echt meer thuis. Heel soms krijg ik mezelf toch zover om buiten te komen, maar dan nog stoppen mijn gedachten niet met dwalen.

De meeste dagen na het werk kom ik gewoon thuis om enkele uren naar de muur te staren tot ik eindelijk terug kan gaan slapen. Ik snap gewoon niet waarom ik na 3 jaar nog altijd zo moet blijven hangen aan het verleden. Dat is verdomme langer dan dat de relatie effectief geduurd heeft. Maar het lukt me gewoon niet, mijn idiote hersenen blijven er gewoon continu over peinzen.

Ik kan mij met niets meer nog afleiden. Sporten, tv kijken, gamen, etc, mijn gedachten gaan altijd terug naar hetzelfde. Ik ben het gewoon zo beu. Ik ben het beu om mij continu alleen te voelen. Ik ben het beu om continu eenzaam te zijn. Ik ben het beu dat ik al 3 jaar lang geen enkele dag meer oprecht gelukkig ben geweest. Soms ga ik random maar wat rondrijden met de auto terwijl ik een uur lang bij mezelf zit te denken "waarom probeer ik nog, wat is het nut". Gewoon "waarom" dus.

Ik zou veel overhebben om toch maar eindelijk nog eens 5 minuten oprecht gelukkig te zijn.
Het is zeker volledig je recht om je zo te voelen, en om het hier zo te schrijven.

Het gevoel van "ik wil eindelijk nog eens een dag oprecht gelukkig zijn" snap ik volledig, ik kamp hier ook al jaren mee. Helaas heeft mijn zoektocht tot nu toe weinig wijsheid met zich mee gebracht. Zelfs dingen die ik echt echt leuk zou moeten vinden, die doen me soms wel even lachen. Maar al vul ik hier een hele dag mee, ik voel me niet gelukkig.

Ook het nergens echt thuis voelen snap ik. Er zijn wel mensen rondom je, je kan wel dingen gaan doen maar het voelt toch altijd alsof het niet "jouw plek" is.


Tot nu toe is het enige wat ik je kan zeggen, blijf zeker die autoritjes doen als het allemaal te veel aan het worden is. Ik heb mijn coping-mechanisme het laatste half jaar wat afgesloten, en dat is me recent bijna fataal geworden.

Kop op, shit zal vroeg of laat wel beter worden, of niet, maar dan leer je er beter mee omgaan.

Misschien ook eens proberen om toch wat dates te doen etc? Al is het via een app of dergelijke, dat kan je hersenen toch terug tonen dat er nog andere op de wereld zijn die mogelijks ook een goede klik met je hebben?
 
Nee, ik ga niet naar een psycholoog. Ik weet dat dit al vaker is geopperd maar het blijft toch een stap die ik niet kan nemen. Ik kom uit een goed gezin, we hebben het altijd goed gehad, dus ik zou gewoon zelf mijn issues moeten kunnen oplossen in mijn ogen.
Los van wat iedereen al gezegd heeft (en waar ik volmondig mee akkoord ga): het bezoeken van een therapeut of zelfs het nemen van anti-depressiva is al lang geen taboe meer.
Zie het niet als drempel, maar de eerste stap van progressie op een nieuw ingeslagen weg.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben oprecht blij dat meerdere mannen hier duidelijk zeggen dat een psycholoog ècht een meerwaarde kan zijn, ook al zijn er geen overduidelijke trauma's die verwerkt moeten worden om te kunnen functioneren.

Want het heeft toch een andere dimensie als mannen andere mannen aansporen om gepaste hulp te zoeken.

❤️
 
Yup, kan ik perfect beamen, in een gelijkaardige situatie gezeten, het "blijven hangen" noemde ik dat zelf. Ok, zij speelde daar handig in mee, dus ook jaren stil gestaan, terwijl zij wel verder ging met haar leven, en af en toe eens iets stuurde om eigenlijk te zeggen 'Blijven wachten hé, ik doe verder, maar wacht jij maar op mij'
Uiteindelijk een psycholoog bezocht, na véél nadenken, want ik dacht altijd, 'sorry maar ik ben echt geen type dat een psycholoog nodig heeft, ik ben een beer en verwerk dit zelf wel'....niet dus, ik kan het alleen maar aanraden.
Zoals Mulan reeds zei, magiers zijn het niet, maar op één of andere manier, laten ze dingen uit je komen, die er eigenlijk wel uit willen komen, maar net dat beetje hulp nodig hebben.
 
Soms ga ik random maar wat rondrijden met de auto terwijl ik een uur lang bij mezelf zit te denken "waarom probeer ik nog, wat is het nut". Gewoon "waarom" dus.

Of je naar een psycholoog zou moeten weet ik niet. Daar heb ik geen ervaring mee dus ik ga mij daar niet over uitspreken.

Ik wil mij vooral even focussen op het stukje autorijden. Voel je jezelf beter na die autorit? Heb je interesse in auto's of zie je het meer als puur tijdverdrijf? Anders dacht ik al richting een oldtimer (of moto?) en dan gezellig samen groepsritten maken? Zo'n oldtimerclub heeft ook altijd een gezellige bende mensen die geregeld samenkomen, samen sleutelen aan auto's enz. Het zou uw sociaal leven ten goede komen.

Source: me, co-voorzitter van een oldtimerclub.
 
Ik ben oprecht blij dat meerdere mannen hier duidelijk zeggen dat een psycholoog ècht een meerwaarde kan zijn, ook al zijn er geen overduidelijke trauma's die verwerkt moeten worden om te kunnen functioneren.

Want het heeft toch een andere dimensie als mannen andere mannen aansporen om gepaste hulp te zoeken.

❤️
Ik ben zelf eigenlijk niet geneigd om snel een psycholoog op te zoeken, ik heb dezeflde mentaliteit als Carrion. Maar ik denk wel dat die typische mentaliteit en het taboe errond een van de redenen is dat zoveel Vlamingen zich slecht in hun vel voelen (ondanks dat dit een zeer welvarende regio is). Mijn vader was na het overlijden van mijn moeder ook verbitterd en/of depressief, en meer dan een paardendosis benzodiazepines voorgeschreven door de schrijfgrage huisarts werd daar niet mee gedaan, want ja hij was toch niet zot. Ik hoop dus dat onze generatie daar lessen uit trekt.
 
Ik heb dat taboe rond mannen en psychologen eigenlijk nooit begrepen. Ik zie daar totaal geen vorm van zwakte ofzo in. Voor mij valt dat net zoals sporten, gezond eten en hard werken onder zelfverbetering.
Ik begrijp dat wel hoor: veel mannen praten zelden over hun eigen emoties en gevoelens. Op dat vlak ben ik ook altijd een opkropper geweest en het erover praten is een leerproces dat soms moeizaam gaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp dat wel hoor: veel mannen praten zelden over hun eigen emoties en gevoelens. Op dat vlak ben ik ook altijd een opkropper geweest en is het erover praten een leerproces dat soms moeizaam gaat.

Maar vind je een maat die zijn hart komt luchten dan ineens minder mannelijk? Ik hoegenaamd niet.
 
Maar vind je een maat die zijn hart komt luchten dan ineens minder mannelijk? Ik hoegenaamd niet.
Ik kan uiteraard alleen maar spreken uit mijn eigen ondervinding, maar op vlak van emoties vind ik mannen toch minder openhartig naar elkaar toe wat seks en relaties betreft. Als ik hoor wat vrouwen onder elkaar allemaal bespreken, dat heb ik onder mannen toch niet gehoord. Niet dat mannen geen diepgaande gesprekken kunnen voeren, maar dan toch anders dan vrouwen.
 
Nee, ik ga niet naar een psycholoog. Ik weet dat dit al vaker is geopperd maar het blijft toch een stap die ik niet kan nemen. Ik kom uit een goed gezin, we hebben het altijd goed gehad, dus ik zou gewoon zelf mijn issues moeten kunnen oplossen in mijn ogen.

Ik wil hier toch ook nog even op inpikken. Ik dacht ook altijd uit een goed gezin te komen, maar later heb ik dat toch even moeten bijstellen. Laten we zeggen dat mijn ogen zijn opengegaan. Ik zeg niet dat jouw gezinssituatie niet goed was, maar uiteindelijk heeft elk huisje zijn kruisje.
 
Ik wil hier toch ook nog even op inpikken. Ik dacht ook altijd uit een goed gezin te komen, maar later heb ik dat toch even moeten bijstellen. Laten we zeggen dat mijn ogen zijn opengegaan. Ik zeg niet dat jouw gezinssituatie niet goed was, maar uiteindelijk heeft elk huisje zijn kruisje.
En los daarvan: wat maakt het uit of je uit een goed gezin komt.
Wat maakt het uit of je een goeie jeugd hebt gehad?

Je hebt op dit moment iets aan de hand en datgene moet je aanpakken. Ongeacht of het relevant is aan je thuissituatie/welvarendheid/jeugd/…

Mensen kunnen op eender welk moment, in eender welke fase in hun leven gebroken worden of een trauma oplopen.
 
Ik ben zelf eigenlijk niet geneigd om snel een psycholoog op te zoeken, ik heb dezeflde mentaliteit als Carrion. Maar ik denk wel dat die typische mentaliteit en het taboe errond een van de redenen is dat zoveel Vlamingen zich slecht in hun vel voelen (ondanks dat dit een zeer welvarende regio is). Mijn vader was na het overlijden van mijn moeder ook verbitterd en/of depressief, en meer dan een paardendosis benzodiazepines voorgeschreven door de schrijfgrage huisarts werd daar niet mee gedaan, want ja hij was toch niet zot. Ik hoop dus dat onze generatie daar lessen uit trekt.
Als iemand die zelf ooit psychologische hulp nodig gehad heeft: ik had ook die mentaliteit maar op een gegeven moment zit je zodanig diep dat het lichamelijk gewoon niet meer mogelijk is om verder te functioneren (ik was in 2 weken tijd een goeie 10kg vermagerd en zag eruit als iemand die elk moment kon doodvallen, dagen dat ik 72 uur wakker was....). Er komt een moment dat je zelf niet meer kan beslissen natuurlijk. Ik zou iedereen aanraden om het niet zo ver te laten komen.
 
Ik heb dat taboe rond mannen en psychologen eigenlijk nooit begrepen. Ik zie daar totaal geen vorm van zwakte ofzo in. Voor mij valt dat net zoals sporten, gezond eten en hard werken onder zelfverbetering.
Mja, ik zou dat nooit aan mijn ouders vertellen. Mijn ex heeft ook zo een paar keer naar de psycholoog geweest en dat gezegd toen mijn ouders er bij waren.

Los van alles anders, heb ik nu al een paar keer horen vallen "je bent beter af zonder die want weet ge nog die was toch zot". Of van andere mensen in ruime kennissenkring gelijkaardige zaken.
 
Mja, ik zou dat nooit aan mijn ouders vertellen. Mijn ex heeft ook zo een paar keer naar de psycholoog geweest en dat gezegd toen mijn ouders er bij waren.

Los van alles anders, heb ik nu al een paar keer horen vallen "je bent beter af zonder die want weet ge nog die was toch zot". Of van andere mensen in ruime kennissenkring gelijkaardige zaken.
Dat is de jaren 70 mindset die er dan nog heerst in uw familie? De meesten mensen worstelen ergens in hun leven wel eens met hun eigen, dan is er toch niks mis om daarvoor naar een psycholoog te gaan? Straf dat sommigen daar nu nog zo (negatief) naar kijken.
 
@Carrion Ik snap u volledig en ken de details niet van uw breuk. Maar een ex had ook na lange relatie met mij gebroken, we waren zelfs paar maand getrouwd. Heeft bij mij ook paar jaar geduurd voor ik dit verwerkt heb. Zij had iemand anders en voor haar emotioneel wss al langer gedaan terwijl voor mij het meer een verrassing was.

Ik heb mij jaren leeg gevoeld, ik zat nu wel niet geisoleerd want ik ging veel uit en losse scharrels en relaties. Maar dit deed mij allemaal niets.

Ik had mijn eigen huis in Belgie, ik was succesvol in mijn job, ik kon elke avond wel een meisje meenemen. Naar buiten toe had ik mooi leven, maar van binnen was ik dood.

Ik ben ook niet echt een persoon voor naar een psycholoog te gaan. Maar uiteindelijk de stap genomen en was echt wel aftasten. Want de eerste psychologen hadden voor mij persoonlijk niet de juiste klik met mezelf en waren te zacht. Maar bij de derde persoon dan echt wel geholpen.

In het kort, je bent niet alleen met zon gevoelens. Zowel als naar uw leven als naar psychologen toe, maar ik kan het echt wel aanraden. Heeft wel jaren geduurd voor ik die stap heb genomen, maar ik ben er wel wijzer uit geworden.
 
Terug
Bovenaan